K. Udvari Katalin: Művelődéstörténeti
kincsestár
A könyv alcíme: Válogatás
dr. Maróti Gyula (1912-2004) a Kórusok Országos Tanácsa (KÓTA) alapító
főtitkárának magán dokumentum-gyűjteményéből. utal a könyv tartalmának súlypontjára,
ugyanakkor zeneterápiás szempontból is érdekes és értékes tanulmányokra
bukkanhatunk.
Az első ilyen cikkek egyike, Bárdos György: A zene hatása az
idegekre1904-ben íródott. A szerző ír a zene gyógyító
hatásának lehetőségeiről, viszont figyelmeztet, nem mindegy milyen
zenét hallgatnak a betegek. Az idegbetegek lelki állapotát inkább javították „a
víg, dallamos zenedarabok” mint a vallásos, komoly zenei művek. Ennek
okát, szerintem helyesen abban látták, hogy az ember fiziológiai ritmusainál a
zene gyorsabb lüktetése élénkítően hat a betegre. Hasonlót tapasztalt a
belga Gretry a zene a vérkeringésre szóló hatását
illetően. Párizsban a foghúzási fájdalmakat sikeresen enyhítették zenével,
hogy ilyenkor mi is zajlik le az ember testében és lelkében, ezt Melzak és társai későbbi kutatásaiban tárgyalták. A
szerző leírásai arra is utalnak, hogy a zenehallgatás öngyilkossági
szándékot is oldhat, azaz a zene képes szomorú és tragikus érzelmek
kifejezésére és azok megváltoztatására is.
Kaibinger Pál elemzi a Röviden
a zeneterápia történetéről (2015). szóló
cikkében, hogy már a 19. század végén P. J. Schneider könyvet írt Az orvosi zene rendszere címmel, majd elemzi a magyar
zeneterápiás élet alakulását napjainkig.
Értékesek a lengyel szerzőnő gondolatai Andrea Jaworska:
Zeneterápia, a Kodály-metódus szellemében nevű cikke. Elsősorban
Kodály és az orvos Tomatis szellemi kapcsolatát
elemzi. Tomatis a hallási izomzatok javítására, a
hallás fejlesztésére törekedett. „ Aki rosszul hall, annak a beszéde egysíkú (monoton),
hangszíne fakó, nincs melódiája, tehát az alikvótok
(felhangok) egy része hiányzik a hangból (énekből, beszédből).” Jaworska kiemeli, hogy Kodály és Tomatis
is fontosnak tartotta a zenehallgatást épp úgy, mint az éneklést is.
A könyv részletet közölt Mentesné
Tauber Anna 2012-es cikkéből is A zeneterápia, mint a személyiségfejlesztés
hatékony eszköze címmel.
Részletesebben tárgyalja a könyv dr. Gyulai Elemér
(1904-1945) munkásságát. Marótit személyes kapcsolatai is fűzték
Gyulaihoz. Gyulai nemcsak jó és zeneszerző volt: Párizsban, 1936-ban a 3.
zongoraszonátájával, megnyerte a Chopin versenyt. Számunkra fontosak és
tanulságosak a zenepszichológiai és zeneszociológiai munkái. Az újpesti
Országos Szociálpolitikai Intézet munkatársa volt és itt végezte kutatási
munkáját is. 1936-ban jelent meg A zene hatása című könyve. 400 férfi és
női hallgatóinál vizsgálta a zene lélektani hatásait: pihenést nyújt-e a
munka után, fejleszti-e a hallást és a többi érzékeket, felvidít
vagy inkább megnyugtat, szórakoztat-e vagy inkább az érzelmekre hat? Arra is
rákérdezett hallgatóinál, milyen hangulatban voltak mikor a kutatómunkára
jöttek és kellemes vagy kellemetlen volt-e nekik a Gyulai által előadott
mű.
A háború Gyulait 1945-ben elragadta és először
1965-ben dr. Ujfalussy József előszavával, a
Zeneműkiadónál jelenhetett meg A látható zene című könyve.
Az első részben a zene által kiváltott álmokat,
képeket tárgyalta, míg a második részben a hang és szín kapcsolatát elemezte.
Fontosnak tartotta, hogy nem zeneszerzőket, zeneesztétákat vagy
zenekritikusokat vizsgáljon: „
A kísérleti személyek a komolyzene közönségének
soraiból kerültek ki. Ipari és értelmiségi foglalkozásúak voltak, vagy ilyenek
hozzátartozói, 16 évestől 56 évesig, hat elemitől egyetemi
végzettségig. Férfiak és nők nagyjából egyenlő arányban. 52 kísérlet
volt. Az összes esetek, dolgozatok száma 1394. Az órákon összesen 79 kísérleti
személy fordult meg.” Egy
– egy kísérleti személynek Gyulai két érzelmileg ellentétes művet játszott
el zongorán, majd kérte jegyezzék fel milyen képek, álmok jelentek meg melyik
műnél. A zeneszerző nevét éppúgy nem közölte velük, mint a darab
címét sem. Igyekezett olyan zenedarabokat választani, melyek kevésbé voltak
közismertek. Gyulai vizsgálatai egyrészt folytatódtak azon irányban, hogy
milyen képeket és érzelmeket váltott ki egy – egy zenedarab; kutatásainak másik
iránya a szinesztézia felé irányult. Szinesztézia alatt azt
értjük, ha a meglevő érzékeléshez, például zenehallgatás, egy inger
nélküli érzékelés, például különböző színek társulnak. Gyulai tárgyalta a
vörös zene, a sárga zene, a kék vagy a zöld zene tipikus vonásait, illetve a
hangnem- és a színváltozás összefüggéseit. Ellenérvekkel is gazdagította Gyulai
könyvét, hisz a szinesztézia kérdése továbbra is, azaz ma is nyitott.
Zeneszociológiai kérdésekkel is foglalkozott Gyulai A
munkáspihenő kérdései előadás sorozatában. Azt szerette volna
elérni, hogy a megmerevedett társadalmi rétegek között a vertikális irányú
mozgást elősegítse: „Rádióközvetítések, kiállítások keretében a
munkásrétegekhez tartozó őstehetségek nemcsak ipari termékeikkel, de
festményeikkel, rajzaikkal, fafaragásaikkal, szobraikkal, plakát terveikkel,
fényképeikkel is szóhoz jutnak.”
Udvari Katalin könyve gazdag irodalommal,
képekkel és plakátokkal összeállított alkotás: Kodály, Forrai, Maróti vagy Bárdos
írásai és gondolatai a kóruséneklésről, a különböző kórusok
munkájáról és stílusáról, azok érdemeiről adnak felvilágosítást.
Szőnyi Erzsébet szerint, egy „Hézagpótló művet tart kezében az
olvasó.”
Tardy József,
a Magyar Zeneterápiás Egyesület Elnöke