“A zenélést, az éneklést felírnám
receptre “
Katonáné Malmos Edit feladatokról, tanításról,
közösségteremtésről
Növendékkoncert, tanári hangverseny, templomi és nyugdíjas
otthonokban való fellépés, önkormányzati programokhoz társuló produkciók,
táborzáró zenélés. Temérdek rendezvényre várja a következő hónapokban is
az érdeklődőket a Józsefvárosi Zeneiskola Alapfokú Művészeti
Iskola. Az igazgatónő, Katonáné Malmos Edit ugyanis úgy véli, fontos, hogy
a növendékek és a tanárok is rendszeresen pódiumra lépjenek, ráadásul ezek a
programot is növelik az intézmény hírét-nevét, s a mai világban igazán kell a
reklám a zeneiskoláknak is. Szerencsére náluk jelentkezőkből nincs is
hiány, hiszen olyan programok is várják itt a gyerekeket, mint a minden nyáron
megrendezett zenei tábor.
-
Tavaly tavasszal újabb
öt esztendőre nyerte el az igazgatói posztot, így már több mint egy
évtizede áll a Józsefvárosi Zeneiskola élén. Mi a véleménye, hogyan kell ma, a
XXI. században megnyerni a gyerekeket a muzsikának?
-
Mindenképpen
alkalmazkodnunk kell a kor igényeihez, de közben meg kell tartanunk az eddigi
elvárásainkat is. A követelményszintünket nem vihetjük lejjebb. Nagyon más ma a
világ, rengeteg például a csonka családból érkező gyerek, s az egyéb
társadalmi problémákat is érezzük még mi is… Az egész napos iskola miatt
például csak később kezdhetjük a zeneórákat, s bizony azt is tapasztaljuk,
hogy a gyerekek leterheltek, sokkal kevésbé érnek rá, s így sokkal kevesebbet
is gyakorolnak. Persze, emellett nem lehet rájuk panasz, mert rendesen eljönnek
az órákra, a szolfézsra is, de annyi minden mással is foglalkoznak, hogy a
gyakorlásra már nem nagyon jut idejük. Gyakran fáradtak, előfordult már,
hogy zeneórán majdnem elaludt a gyerek… Közben azért örülünk, hogy jönnek a
kicsik, lelkesek, akárcsak a szülők, és remek visszajelzéseket is kapunk.
Van, aki 12 esztendeje jár hozzánk, olyan növendék is akad, aki egyetemista, de
még mindig jön a zeneóráira.
-
Minek köszönhető,
hogy ilyen sikeres a Józsefvárosi Zeneiskola?
-
Igyekszünk valóban
odafigyelni a gyerekekre, s tényleg minden alkalmat megragadunk - valóban
marketingszemlélettel is gondolkodva - hogy ennek az iskolának a híre eljusson
az emberekhez. Fontos lelki dolog a muzsikálás, a zenélést, az éneklést
felírnám receptre. Kutatási eredmények szintén igazolják, mennyi mindent ad
hozzá egy gyerek személyiségéhez, képességeihez, ha zenél, arról nem is
beszélve, hogy mennyivel harmonikusabb emberré válik. Emlékszem, a lányom annak
idején, ha hazajött az iskolából, először mindig a zongora mellé ült. S én
már a játékából hallottam, milyen napja volt. Ha szépen játszott, akkor jól
érezte magát, ha azonban összevissza kalimpált, akkor biztosan akadt valami
gond. Azonban a rövid játék végére is megnyugodott, s következhetett a tanulás.
A zenélés egy életre szóló örömforrás.
-
Ahogy tanulmányoztam az
iskola honlapját, azt láttam, temérdek koncertet adnak, a szokásos féléves vagy
tanévzáró fellépéseken kívül például a művésztanárok is rendszeresen
szerepelnek hangversenyeken.
-
Így igaz, most is volt
egy spontán szerveződött tanári koncertünk, ami remekül sikerült, magas
művészi színvonallal. Többedszer megyünk a Várba, áprilisban a Magyar
Művészetoktatás Napja alkalmából lépünk fel egy művész-tanári
koncerttel. Nagyon inspiráló helyszín a számunkra a Zenetörténeti Múzeum. De
rendszeresen járunk más külső helyszínekre, a Józsefvárosi
Plébániatemplomban adunk például májusban növendékhangversenyt. Remek velük a
viszonyunk, jótékonysági esteken is fellépünk a templomban. Fontosnak tartom,
hogy a gyerekek minél több helyszínt
megismerjenek, s így nagyon szép helyekre jutottunk már el.
Kapcsolatban állunk többek között a nagytétényi kastélymúzeummal is, s volt
olyan középiskolás gyerekünk,
aki azt mondta, ő még ilyen gyönyörű helyen nem is járt… Sokat szerepelünk a kerületben az idősotthonokban, s ezt a növendékeink is
élvezik, hiszen lelkes a hallgatóság, nagy szeretettel fogadják őket
mindig, hatalmas tapsot kapnak. Kedvesek velük, s így ők is átélhetik,
milyen adni valakinek valami szépet, ami bizony az ő munkájuk eredménye.
Kerületi koncertet is tartunk az iskolában minden hónapban, amelynek a
műsorát mindig az adott időszak szerint válogatjuk. Emellett az önkormányzati
rendezvényeken is gyakran szerepelünk. Egyébként pedig hadd büszkélkedjek, az
egyik növendékünk most, a budapesti szolfézs-versenyen szerzett második díjat.
-
Gondolom, azért ezzel
is akad többletfeladat, de ezek szerint szívesen vesznek részt benne a kollégák.
Mennyire okozott nehézséget az iskolában a kötelező óraszám emelkedése, s
a választás a nyugdíj és a továbbtanítás között?
-
A zeneoktatás nemcsak a
hangszerismeretről szól. Mást is kell tanítanunk, adnunk nekik… Az
óraszámnak 22 és 26 között kell lennie, de például a csoportos foglalkozásból
bőven elegendő a 22 óra. Ami inkább nehézséget jelent az az, hogy nem
lehet korán kezdeni a növendékekkel, mert sokszor akad iskolai elfoglaltságuk,
este pedig hiába érne rá a kolléga, a gyerek már fáradt a zeneórához… Amikor
pedig a nyugdíj vagy a továbbdolgozás kérdése felvetődött, több kollégánk
a befejezés mellett döntött, de olyanok is akadtak, akik számára engedélyt
kértünk a folytatáshoz. Van persze szak, amelynél ez okozott némi nehézséget,
de megoldottuk.
-
Igazgatóként
egyszerűbb a dolga most, a már évtizedes tapasztalattal?
-
Hát, gondolkoztam azon,
hogy induljak-e egyáltalán újra a pályázaton… Nagyon fontos azonban számomra ez
az iskola, hiszen magam is ennek az intézménynek az elődjében kezdtem a zongoratanulmányaimat
1967-ben, s Vitárius Imréné volt a csodálatos
tanárom. Aztán a Fazekasban folytattam, mert hamar rájöttem, nincs türelmem a
napi nyolc órás gyakorláshoz, ráadásul a kezem is túl kicsi ahhoz képest, ami
egy pianistának ideális… Közben egy énekkar tagja lettem, s innen jött a
gondolat, hogy a zongorista pálya helyett válasszam inkább a karvezetést. Az
általános iskolában Lantos Rezsőné, a jelenlegi Budapesti Ifjúsági Kórus
akkori karnagyának a felesége tanított, így ismertem meg ezt az énekkart. A
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytattam hát, s a kórusban is
huszonöt évet töltöttem. Az éneklés mellett korrepetitorkodtam,
zongorakísérő voltam.
-
Miért hagyta abba?
-
Mert lett egy másik
kórusom is, a Kalevala, amelynek jelenleg is én vagyok a karnagya. Ott már a
két évtizedes jubileumomat ünnepelhetem idén, melynek elismerésként a finn
köztársasági elnök által adományozott "Fehér rózsa" kitüntetést
kaptam 2015 decemberében. A két együttesre pedig nem volt időm, arról nem
is beszélve, hogy akkor még a Tanítóképző Főiskolán is dolgoztam,
teljes állásban, sokáig Döbrössy János irányítása
alatt… Ráadásul azért a családomra is időt kellett szakítanom, a két
gyermekemre.
-
Ők is zenélnek?
-
A lányom sokáig
zongorázott, énekelni is tanult. Most civil állásban dolgozik, már 28 éves, de
amatőr szinten színészkedik, és az éneklés hobbiként továbbra is jelen van
az életében. A fiam, aki három évvel fiatalabb nála, szintén nagyon sokáig
zongorázott, mérsékelt lelkesedéssel… Viszont nagy örömmel énekel kórusokban,
nálam, a Kalevalában és Gödöllőn, ahol jelenleg tanul, a Városi Vegyeskarban.
-
Fontos szerepet
töltenek be az amatőr kórusok, sokaknak jelentenek jó kapcsolódást a
zenéhez…
-
A mi együttesünkben, a
Kalevalában sokan vannak, akik tíz évnél is régebben énekelnek itt, s komoly
barátságok, remek kapcsolatok születtek az eltelt esztendők alatt. Kiváló
a légkör is, összetartó a csapat, s az embereknek ez nagyon fontos. Sokan
fáradtan érkeznek a próbára, de aztán a gyakorlás végére felélénkülnek. Így hat
rájuk a közös éneklés, a zene.
-
A zeneiskolában most
milyen növendékekkel foglalkozik?
-
Az
előképzősökkel, az elsősökkel. Nagyon kicsik, így hatalmas
kihívást jelent, de szeretem. Régen foglalkoztam ilyen aprókkal, s számomra is
izgalmas, hogy hogyan tudom őket megnyerni a zenének. Emellett van még egy
iskolai kamarakórusom is, ahol már nagyobb lányokat tanítok. Mindkettőnek
más a profilja, de mindkettőt élvezem. Tanítani mindig is nagyon
szerettem, s a mostani posztomban éppen az a nehéz, hogy a vezetés rengeteg
teendője mellett az ember ne távolodjon el a szakmától. Előfordult
egyébként az is, hogy megviseltebb voltam lelkileg, de ahogy bementem az órámra
a tanítástól azonnal helyrejöttem. Régebben egyébként a felvételizőkkel
foglalkoztam, sokan sikerrel is jártak, és számos kolléga került ki közülük.
Akad az iskolánkban is olyan munkatársunk, aki egykor a növendékünk volt…
-
Még nyáron sem
pihennek, hiszen akkor meg táboroztatnak…
-
Most már huszonkét esztendeje.
Minden évben más helyre megyünk, hiszen van olyan növendékünk, aki már tíz
nyarat töltött velünk. S az egyhetes zenetábor megkoronázása mindig a záró
koncert. Idén a Vértes tábort fedezzük fel, ami egy erdő közepén van. S
persze cipeljük a hangszereket, komoly szervezést igényel mindenki
részéről, hogy minden rendben legyen. Ehhez kell bizony megszállottság is…
Én húsz éve veszek részt benne, a kollégákból is összeállt egy remek csapat.
Van olyan gyerek, aki az utolsó napon már azt kérdezi: hová megyünk jövőre?…
-
A megnövekedett
adminisztrációt, a kötelező portfólikészítést
hogyan fogadták a kollégái?
-
Érdekes volt ez nálunk,
mert előtte mindenki tartott tőle - én magam is -, hiszen a
korosztályom nem csinált még ilyet, de aztán a végeredménynek örültünk. Azt a
visszajelzést kaptam a kollégáimtól, hogy így az ember saját magával is szembe
néz, azzal, hogy mit csinált az elmúlt 30 évben, miről szólt az élete.
Megküzdöttünk vele, hiszen meg kellett fogalmazni szaknyelven, ami nem volt
könnyű feladat, de végül mindenki látta, hogy mit tett le az asztalra a
pályája során. Nekem pedig, mint intézményi delegáltnak, nagy öröm volt
például, hogy egy olyan kolléganőről, akivel már harminc esztendeje
együtt dolgozom, két évtizede együtt táboroztatunk, az életrajzi
visszatekintéséből olyan dolgokat tudtam meg, amiről korábban
fogalmam sem volt. S kapcsolatok is szövődtek ennek köszönhetően,
hiszen érkezett új kollégánk, aki egy régóta itt dolgozó tanárral közösen
készítette el a portfólióját, s ezen keresztül megismerkedtek egymással, és
rögtön kialakult köztük a kapcsolat. Mi nem találkoztunk olyannal, aki azt
mondja, hogy mindez számára csalódással járt volna. Ritka alkalom, amikor
meghallgatják az embert, s 15 percen keresztül csak magáról beszélhet. Mindenkinek
fontos, hogy átgondolja, mi mindennel foglalkozott, hiszen sokszor nem is
tudja, hogy mennyi mindent ért el az életben. A miénk nagyon szép szakma, így
legalább átfogó képet is tudunk róla adni.
-
Mi mindent tervezett az
igazgatói pályázatában, mit kíván megvalósítani a következő
esztendőkben?
-
Továbbra is szeretnénk,
hogy megmaradjon a növendéklétszámunk, legyen elég jelentkezőnk. S ha
lehet, javítani is kívánunk ezen a számon, ami komoly marketing munkát igényel.
Ehhez szívesen fogadok tanácsokat, akárcsak ahhoz, hogy az alapítványunk több
pénzzel gazdagodjon. Tavaly ősszel megkaptuk a Nemzeti Tehetségprogramon
belül a kiválóra akkreditált tehetségpont elismerést. Ezt szeretnénk a
jövőben is megtartani. Jó lenne ismét testvériskolai kapcsolatot kialakítanunk
egy intézménnyel. Szeretném, hogy a gyerekeknek minél több élményük lenne, amit
nem csak a zeneórákon szereznek. Fontos, hogy olyan közösséget hozzunk létre,
ahol jó a hangulat. A tantestületben is erre törekszünk. Mert hiszen akad
számos nehézség ezen a pályán, mégis rengeteget lehet töltekezni abból, amit
csinálunk. Jó hivatás ez, ahogy az eredménye is…
Réfi Zsuzsanna