Új otthonra
talált a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége Óbudán
A
vöröstéglás épület előtt munkások hada sürgölődik, a berendezés
utolsó darabjait hordják a helyükre, s a végső simításokat végzik az
óbudai házon, amely februártól otthont ad a Művészeti Szakszervezetek
Szövetségének. Csupa mosolygós arc mindenfelé, a munkatársak csinosítják
irodáikat, lassan a névtáblák is a helyükre kerülnek, s akivel csak találkozom,
arról mesél, milyen jó, hogy végre van helye mindennek és mindenkinek, s hogy
az általuk képviselt tagságot is méltó helyen fogadhatják. Dr. Gyimesi László,
a MZTSZ főtitkára, az Művészeti Szakszervezetek Szövetsége elnöke
örömmel vezet körbe, s mesél arról, miért kellett székházat cserélniük, miként
találtak rá erre az épületre, és hogy hogyan búcsúztatták a hetvenévnyi múltat
a Városligeti fasorban. Elmondja azt is, miért tartja fontosnak, hogy
barátságos, emberi léptékű, s persze korszerű legyen az irodaházuk.
A kovácsoltvas
rácsok mögötti, aprócska kertben már zöldül fű, s hátra sétálva elegáns,
üveges kapu fogad, impozáns információs pulttal, no meg Blaha Lujza mellszobrával.
Dr. Gyimesi László elsőként körbekalauzol. A szuterénben kezdünk, ahol az
irattár, s a műszaki kiszolgáló helyiségek kaptak helyet. Akad itt egy nagyméretű,
hangulatos egykori borospince is, amely remek helyszínként szolgálhat a
jövőben a szakszervezet rendezvényeinek, közgyűléseinek is.
A földszint
szobáiba az EJI, azaz az Előadó-művészi Jogvédő Iroda Egyesület költözött
be, s a pénztár mellett a jogsegély szolgálatot is találják meg az
érdeklődők. Az első emeleten a művészeti szakszervezetek a
színészek, filmesek, képzőművészek, írók szakszervezetei, továbbá
zenész alapszervezetek, az OSZK rendezkedhettek be.
A második
emeleten, a tetőtéri részlegben az artisták szakszervezete, a MASZK, az
Országos Színészegyesület, a dalok.hu zenei portál, és a gazdasági irodák
mellett laknak a zenészek, s itt van Gyimesi László irodája is. Végül nála
ülünk le, s miközben érkeznek az újabb és újabb bútorok, méricskélik a polcok
helyét nagyságát, belekezd a régi és az új székház történetébe. Először az
egykori Gorkij, majd Városligeti fasor 38. alatti palotáról beszélgetünk,
hiszen szakszervezeti vezetőként ezt a házat örökölte meg.
“Nincsenek
pontos adatok arról, hogy a művészeti szakszervezetek mikor kezdtek ott
dolgozni, de ez nagyjából a háború után, a negyvenes évek második felében
történhetett. A palota több háborús sérülést is kapott, az idősebb
kollégáim elbeszéléséből tudom, hogy a súlyosan sérült épületet sokan a
saját kezükkel építették újjá. Aztán - s erről már akadnak dokumentumok -
az ötvenes évek második felében a fővárosi tanács engedélyezte a
használatba vételét. Akkortól állhatott a mostani formájában megszokott, fasori
épület. Viszont a kezdetektől gondot okozott, hogy a több mint háromezer
négyzetméter területű ház korábban családi villa volt, tehát nem
irodaháznak épült… A hatalmas szobákat elkezdték ugyan átalakítani, de ebben nem az építészeti
hozzáértés, hanem a pillanatnyi praktikum jegyében hihetetlen helyekre húztak
falakat. Használaton kívül került egy gyönyörű, belső lépcsőház
is, valamikor megszüntettek egy létező liftet is, s a teljes alagsort
berendezték, ugyanakkor
kialakítottak egy legendás vetítőteremet is - itt élő
hangalámondással vetítettek a nyilvánosság számára nem hozzáférhető
filmeket is -. Ugyanakkor nem történt gépészeti felújítás, illetve amikor
már én is itt dolgoztam, ilyen munkák nem zajlódtak. Ahogy az idő múlott, az
épület egyre kevésbé felelt meg az igényeknek. Például ennek a hatalmas
épületnek a fűtése egyetlen szálon futott. Nem lehetett külön elzárni,
javítani. Ha fűteni kellett, alul megfagytak az emberek, a felső
emeleten pedig megsültek, a nyílászárók elfáradtak, elöregedtek, az utcát
fűtöttük… A ház a kilencvenes évekig a Benczúr
Hoteltől – a földalatti csövön keresztül
- kapta a meleg vizet a fűtéshez. S ez persze – a fel nem tárt
repedések, szivárgások miatt - eláztatta az alapokat, az alagsori rész átvizesedett,
és persze nagyon rossz hatásfokkal működött. De nemcsak a szuterénben,
hanem a legfelül is akadtak ilyen gondok. Ki kellett volna cserélni a
tetőt, vagy annak jelentős felületét, mert temérdek helyen ázott.
Arról nem is beszélve, hogy csak a külső vakolás - s most tíz évvel
ezelőtti árról beszélek - ötvenmillió forintba került volna. A ház
gépészeti- épületbiztonság szempontból katasztrofális volt, szerencsére a
látogatók nem nagyon találkoztak ezekkel a problémákkal, mert a belső
állapot lényegesen jobb volt és gyönyörű lépcsőház imponáló látványt
nyújtott.”
Az elnök azt is
elmondja, hogy mindenféle felméréseket végeztettek arról, mennyibe kerülne a
felújítás, de számukra elérhetetlen és megfizethetetlen összegeket kaptak.
Miközben az épületet olyan állapotba kellett volna hozni, és aztán
karbantartani, amelyet egy ilyen korú palota igényelne. Hozzáteszi, az is
gondot jelentett, hogy a szakszervezetek - az EJI-vel
együtt - ennek a háromezer négyzetméternek nagyjából csak az egyharmadát
foglalták el. Az épületbe ezért folyamatosan bérlőket kellett találniuk,
hogy az üres területeket hasznosítani tudják. Ezt a feladatot egy ideig
megoldották, de közben beázott a tető, tönkrement a kazán, s a bérleti
díjakból származó összeg messze nem fedezte a kiadásaikat.
Így a helyzetük
egyre tarthatatlanabbá vált.
“Arról
nem is beszélve, hogy a szakszervezetnek nem az a fő feladata, hogy
ingatlant hasznosítson… Két dolog jöhetett szóba - vagyonfelélés, azaz, hogy
működésre költjük a vagyonunkat, úgy hogy eladunk valamit, s abból fizetjük
a fenntartást. De ezzel persze a probléma megoldását csak elodáztuk volna.
Ráadásul jogszabályi kötelezettségeink is voltak, hiszen az elmúlt évek során a
fasor bekerült a világörökségi területek közé. Így az
átalakításhoz a Műemlékvédelmi hatóság hozzájárulása kell, és bármikor
felszólíthatnak arra, hogy hozzuk rendbe az épületet. S bármilyen apró külső
renoválás is horribilis összegekbe került volna...
2010-ben elment a nagyon jelentős területet elfoglaló, állandó
bérlőnk, s abban az időszakban az ingatlanpiac is pangott, így gyakorlatilag
nem tudtuk pótolni más bérlővel. El kellett kezdeni az eladással
foglalkozni, több testületi, kongresszusi döntés is született erre vonatkozóan.
Megfelelő vevőt kellett találnunk, utána foglalkozhattunk azzal, hová
is költözünk… Nagyon sok érdeklődő járt nálunk, végül szerencsénk
volt, jött egy olyan vevő, aki egy összegben kifizette a vételárat és
hathónapos visszabérlési haladékot ajánlott. Ez nekünk nagy előnyt
jelentett, hiszen így mi is készpénzes vásárlóként tudtunk megjelenni a piacon.”
Gyimesi László
tájékoztatása szerint mindkét adás-vétel gyorsan, néhány hónap alatt lezajlott.
Az eladást követően ugyanis nagyon hamar sikerült megfelelő épületet
találniuk. Az óbudai irodaház méreteiben is teljesen megfelel a
szervezeteiknek, hiszen ezerkétszáz négyzetméteres.
“Helyileg nem
a diplomata negyedben van, mint a korábbi székházunk, de a világ számos pontján
jártam már, s a szakszervezeti székházak máshol sem a legelitebb kerületekben
kaptak helyet… Amikor másik székházat kerestünk, akkor nem szerettem volna
modern irodaházat. Ott ugyanis túlságosan a funkció dominál, és az ilyen épület
általában nem alkalmas arra, hogy jelképezze a szervezetet. A Vörösvári út 101. alatt található, klinkertéglás épület is
komoly múltra tekinthet vissza, még a K. und K. korszakban lett ez a hadsereg tartalék hadtáp területe.
Óbudai Malomnak is hívták a helyet, s két majdnem egyforma épület található
egymás mellett, amelyek irodaháznak épültek már eredetileg is a Fasori
épülethez hasonlóan, az 1910-20-as években, és eközül
mi megvásároltuk az egyiket. Azonban itt a 2000-es évek elején megtörtént már egy
komoly szükséges felújítás, s ennek megfelelően lettek kialakítva a terek,
és relatíve megfelelő volt a gépészet is. Ezért többé-kevésbé minden a
helyén van, s viszonylag jó állapotban vásároltuk meg. Természetesen végeztünk
azért mi is jelentős felújítást, hogy az itt dolgozók és az idelátogatók
is jól érezzék magukat és azt szeretnénk, hogy mostani javításokkal, cserékkel
és felújításokkal a jövőben a gondos karbantartásra fordítsuk csak a
bevételeinket, és ne az ennek elmulasztása esetében törvényszerűen
bekövetkező nagyjavításokra. Irodaházban vagyunk hát, ez mégsem egy
semmitmondó, jellegtelen épület… S végre mindenkinek lett elég tere, az összes
tagszervezetünknek jutott saját iroda, minden szinten van tárgyaló, s olyan
terek, ahol az érkezők le tudnak ülni meginni egy
kávét, elbeszélgetni. Büszke vagyok arra, hogy vannak étel- és ital automatáink,
ezzel megoldottuk a fasorban már az utolsó években jelentkezett büfé-hiányt.”
Hozzáteszi azt
is, hogy a fasori palota eladásából befolyó összegből nemcsak az óbudai
házat vásárolták meg, hanem arra is jutott pénz, hogy úgy felújítsák, hogy a
következő években ne okozzon többlet-kiadást. Így az épület üzemeltetése is nagyon
gazdaságos lesz, hiszen a legmodernebb technológiát használják. Sőt, még
egy másik irodaház is a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének a
tulajdonába került.
“Az
óbudai épület vásárlásakor akadt némi bizonytalanság, én pedig nem szerettem
volna, ha egyszerre csak azzal szembesülünk, hogy nincs hová költöznünk. Ezért
elkezdtem keresgélni, s a VII. kerületben is találtam egy nagy, több mint
kétezer négyzetméteres irodaházat, ahol a tulajdonos azonnali visszabérlést
garantált öt esztendőre. Így ezt is megvettük, és most bérbe veszik
tőlünk. Legalább ezzel a belső adósságainkat is konszolidálni tudtuk.
A legfontosabb, hogy most kiegyensúlyozottá válhat a szakszervezeti szövetség
gazdálkodása, s a szolgáltatásaink színvonala nem romlik, hanem javul.
A Rátkai
Klub nem jött velünk, a TIT budai épületében találtak otthont. Gondoskodtunk
róluk is, a költözködés minden terhét átvállaltuk, s egy esztendőn
keresztül a bérleti díjukat is mi álljuk, a szükséges eszközöket a Klub számára
ingyenes használatba adtuk.
Nekünk
most az a feladtunk, hogy belakjuk a Vörösvári úti
házat, s visszazökkenjük a korábbi kerékvágásba. Jelenleg „építésvezetőként
és gondnokként” is működöm, még néhány munkálatot be kell fejezni, hogy
minden megfelelően működjön. Ebben a munkában néhány kollégám, a
portások, a fizikai munkások, adminisztrátorok, rendszergazdák és mások
kiemelkedő munkát végzetek, nagyon sokat segítettek, nélkülük nagyon nehéz
lett volna az egészet lebonyolítani. Akkor leszek nyugodt, ha mindennel
elkészülünk. Azt látom, hogy a kollégáim közül mindenki megtalálta itt a
helyét, s talán élvezi is ezt az óbudai otthont. “
Az átköltözés
sem volt könnyű feladat, hiszen hetvenévnyi múltat kellett rendbe tenniük
a fasorban. Közel harminc konténerben, megszámlálhatatlan mennyiségű zsákban
szállíttatták el a lomokat. De még most, az új épületben is folyik a
szelektálás… Egy szerény ünnepségen, több mint százan búcsúztak a palotától, az
elnök összeállított erre az alkalomra a szakszervezet történetéből egy érdekes
fotós válogatást, hiszen az összeállításban szereplők valamikor, vagy még
napjainkban is rendszeresen megjelentek szakszervezeti tisztségviselőként,
vagy művészként a fasori épületben.
“Már
gyerekként abba a villába jártam, kísértem az édesapámat, s magam pedig
1982-ben lettem a szakszervezet munkatársa, így igazán hozzám nőtt az a
helyszín, de azt kell mondjam, ezt az új épületet is
szinte azonnal megszerettem, így nincsenek rossz érzéseim, éppen
ellenkezőleg. A változás szükséges az életben, s ez mindenképpen pozitív
változás. Szép az óbudai hely, remek az infrastruktúra, a közlekedés, s ami
számomra nagyon lényeges, hogy barátságos, emberléptékű, nem egy
üvegpalota. Olyan helyszín, ahová belépve a művészek talán nem érzik úgy, hogy
idegen közegbe csöppentek.”
A beszélgetés
végére ismét egy csoport munkás érkezik, ők a polcelhelyezésről
szeretnének egyeztetni. No meg a házra kerülő táblákról, hiszen márciusra
már cégérek hirdetik a Vörösvári út 101-es épületen,
hogy itt a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége lakik…
Réfi Zsuzsanna