FRANK OSZKÁR: HANGZÓ
ZENEELMÉLET II.
XIX.
századi romantikus zene
Frank
Oszkár az utóbbi évtizedekben nagyon sok zeneelméleti tárgyú tankönyvvel
gazdagította a zenei tankönyvek és zenei ismeretterjesztő munkák sorát.
A
romantika korának egy sorozatot is szentelt: „A romantikus zene
műhelytitkai” címmel. Ezekben az írásaiban Schubert (1994), Chopin (1999),
Liszt (2004) zenei világával foglalkozik. A különböző változatú „Hangzó
zeneelmélet” tankönyveiben (1991, 1992, 2005) a klasszikus összhangzattant
mutatja be. Ezt megelőzte „A funkciós zene harmónia-és formavilága”
(1973).
A
romantikus zene vizsgálata már a „Zeneelmélet III.” főiskolai jegyzetében
is helyet kapott (1973). Abban Bartók
zenei gondolkodásmódjáról is szó esik, mint ahogy a „Bevezető Bartók
Mikrokozmoszának világába (1977, 1994) valamint a „Bartók és a gyermekek”(1981,
1985, 1994) c. műveiből is látszik, Frank Oszkár mennyire
érdeklődik a bartóki hangzásvilág iránt. Debussy alkotásai szintén
izgatják:”Debussy-harmóniák” (2003).
Frank
Oszkár úgy érezte, szükség van egy olyan tankönyvre is, amely „Hangzó
zeneelmélet II.” címen a romantikus stílus jellemzőit veszi górcső
alá, azokat bemutatva, elemezve, összehasonlítva, és mindig valamilyen
romantikus zeneműből, annak részletéből kiindulva. Tehát a
közölt zenei példák nagyon fontosak, első a mű, azután vonja le
következtetéseket.
A
kötet bevezetője igazán felkelti az olvasó érdeklődését. A zene
fejlődését társadalmi, technikai vonatkozásokkal is alátámasztja,
megemlíti a hangszerek felépítésének, játéklehetőségeinek változásait is.
Ezek nyomán jöhetett létre átalakulás a zeneművek formálásában,
hangzásában, az egész zenei gondolkodásmódban. [Az alábbi linkeken a könyv
Bevezetője, és egy-egy fejezete nyílik meg új ablakban.]
Korábbi
könyveihez hasonlóan itt is azt a szerkesztésmódot választja Frank Oszkár, hogy
bizonyos jellemző szempontokat kiemelve különböző műrészleteken
mutatja be azokat a tanulónak. Arról is tájékoztat, hogy az adott hangzatot,
hangsort, kezelésmódot miként alkalmazták a klasszikus vagy – régebbre
visszatekintve – akár a barokk stílusban. A tárgyalt kompozíciók kottája is
megtalálható a „Hangzó zeneelmélet II.”-ben. Az eredeti kézirat szerint
CD-melléklet is tartozott volna ehhez a könyvhöz, ahogy a „Hangzó zeneelmélet
I.” kötetnek létezik hanghordozó melléklete. A zenei részletek hangzó közlése
azonban nagymértékben nehezítette volna jelen könyv kiadását. Így a
korszerű technika lehetőségeinek kihasználására buzdítjuk a zenét
tanuló fiatalokat, hogy igyekezzenek maguk kikeresni és meghallgatni a közölt
zeneműveket, úgyis felsőfokon tanuló zenészekről van szó. A
kiválogatott darab-részleteknél Frank Oszkár vázlatos mintapéldákat dolgozott ki,
hogy ezeket zongorázni (adott esetben hozzá énekelni), transzponálni,
memorizálni lehessen. A harmóniai történéseket, a fokszámok felsorolását
mondatokba foglalva közli. A különböző fejezetcímek olyan logikai
sorrendben követik egymást, hogy eleinte még a klasszikában is jelenlevő
akkordi tényezőkre fókuszál, majd egyre inkább a XX. századi zenei
eszközök felé tendál. A 16 fejezet után – ugyancsak korábbi munkáihoz hasonlóan
– néhány darabról komplex elemzést nyújt a szerző, jó példát adva ezzel a
tanuló ifjúságnak, hogyan közelítsenek egy zenemű lényeget feltáró
megértéséhez.
Elmondhatjuk,
hogy a „Hangzó zeneelmélet II.” tankönyvet minden téren az átgondoltság, a
gondosan megtervezett felépítés jellemzi.
A
szerző megismertet a nápolyi moll hangzattal (a tonika feletti kis
szekundra nem dúr, hanem moll hármashangzat épül). Ezt az akkordot a
szakközépiskolában még nem ismerik, csakúgy, mint az ultranápolyi hangzatot (a
nápolyi dúr hármashangzatnál egy kvinttel mélyebben szól). Tehát fontos új
tananyag! A középiskolai tanulmányok után szintén érdekességet jelent a
szűkített terces hangzatok tárgyalása. Sőt Frank Oszkár már J. S.
Bachnál (h-moll mise – Crucifixus) is rábukkan ilyen fajta hangzatra. Schubert:
Tavaszi álom c. dala jól érzékelteti, hogy egy szöveg milyen kreatív akkordokat
sugallhat egy zeneszerző számára (kakasszó, varjúrikoltás).
Üdvözlendő, hogy Liszt: Faust-szimfónia kezdő témája (mely
tizenkétfokúságot ad ki) megtalálható Frank Oszkár könyvében. Ugyanez mondható
el a Trisztán-akkord (R.Wagner: Tristan és Izolda) megvilágításáról is.
A
IX. fejezet olyan momentumra hívja fel a figyelmet, amelyről nem is
gondolnánk, hogy fontos lehet, a skála 6. hangjának a szerepére. A szerző
három féleképpen ismerteti a 6. hang meghatározását. a zenei idézetek közül
nagyon elementáris példa Grieg: Troldhaugeni lakodalom c. műrészlete.
Frank
Oszkár magyarázatot fűz a hagyományos tercrokonságon kívül a
vegyestercrokon (dúr-moll) hangnemekhez. Ez az ultratercrokonság megint fontos
új információ. Szó esik a poláris hangnemekről is.
A
16. fejezet arra vállalkozik, hogy már a XX. századi zenére jellemző
jelenségeket állítsa középpontba, amelyek azonban már a romantikában is
felbukkannak Lisztnél, Chopinnél (különleges hétfokúság, heptatonia secunda,
egészhangú skála, modellek).Gondolom, ez a téma nagyon érdekelte Frank
Oszkárt,mert igazán nagyszerű példákat keresett.
A
kötet végén a teljes művek, tételek elemzésénél a könyv írója
megcsillogtatja alaposságát, ötletességét, hosszú évtizedes tapasztalatát.
Valóban mintát, fogódzót tud adni a főiskolai hallgatóknak – kotta közlésével
együtt – a beható elemzés elsajátításához. Dalokat, zongoraműveket
egyaránt kiválasztott a könyv szerzője. A „Hangzó zeneelmélet II.”
befejező szakasza nem kisebb dologra vállalkozik, mint Liszt szimfonikus
költeményének, a Les Préludes”-nek a vizsgálatára. Itt a diákok aktivitását
szolgálja az, hogy bizonyos példákban nekik kell a hangnemeket és az akkordokat
meghatározni. Frank Oszkár bemutatja a „Les Préludes” keletkezését, a
tematikáját, az egyes tételeknél leírja a hangszerek szerepét, a témákat, a
karaktereket, a formát, a hangnemeket, az akkordokat.
Bízzunk
abban, hogy Frank Oszkárnak ez a nagyfokú kreativitással, gondossággal
összeállított könyve eljuthat a zenei felsőoktatásban zenét tanulókhoz! De
egyéb zenét kedvelő érdeklődőkhöz is.
Aki
kezébe veszi e kötetet, érezni fogja, szerzője nagy lelkesedéssel
gyűjtötte hozzá az anyagot és állította össze rengeteg zenemű
áttekintése után ezt a leszűrt tanulmányt.
Bízom
benne, hogy az is partnere lesz a szerzőnek a felfedezésben,aki tanul a romantikus
összhangzattant bemutató könyvből. Serkentse a diákot további elemzésekre,
önálló kutatásra!
Reméljük,
kedve lesz Frank Oszkár többi írását is megismerni!
A
könyv kiadója a Főnix Zeneműhely (Farkas Zoltán ügyvezető, Mike
Ádám szakmai vezető).
Szendi Ágnes