UNGÁR ISTVÁN*
Intelmek
Szereti
Mozartot? Ostoba kérdés! Az élet úgy hozta, hogy elkerültük egymást. Soha nem
találkozhattunk. Én a rántott csirkét szeretem hasábburgonyával, a ropogósra
sült csülköt… Jó. jó, tudom, hogy ennek az oly gazdag magyar nyelvnek talán
egyetlen hiányossága: nem tesz különbséget, ha valaki a hasát vagy az
édesanyját szereti.
Félre a
tréfával! Nem Mozartot, Schubertet, Bartókot kell szeretni, hanem az arra
érdemes leányt, fiút, szülőt, gyermekeinket, unokáinkat, házastársunkat,
igaz barátainkat… Abban, hogy miként szeretjük őket meglehetősen jó
iránytű Mozart, Schubert és Bartók muzsikája. Egy fiatalember, egy
szerelmes kamasz Tamino képáriája közben ne Mozartra
gondoljon! A szeretett kislány járjon a fejében! Susanne
rózsaáriájának áhítata hassa át a hölgyek szívét! Az életet kell szeretni, nem
Mozartot! Az más, hogy muzsikájával könnyebb.
Bach
Máté-passiójának a hegedűszóló el-elcsukló időtlen sírásával kísért,
szívszaggató, legendás altáriája nem a zeneszerző géniuszról, hanem Péter
sorsán keresztül az őszinte bűnbánat örökérvényű
szépségéről szól, amelynek ez az ária zenébe öntött ódája. Beethoven
végletekig és azon túl feszített szenvedélye, a sorsával bátran farkasszemet
néző halandó halhatatlansága. A schuberti életművet meghatározóan
beárnyékoló, sötét hangvételű alkotások megmutatják, hogy az ember
fájdalma mennyi gyönyörűséget hordozhat. Az Aida záró kettősében
Verdi a menny kapuját tárja fel, csakúgy, mint az utolsó művek között a
Stabat mater záróakkord füzérei által feltündöklő Paradicsom megigéző
látomásában. Bartók rengetegje, rejtett, titokzatos vára a természet és az
ember varázslatos misztikumába vezet.
Az ilyen
zeneművek megerősítenek, felzaklatnak, vígasztalnak, ha kell, békét
hoznak, mert a muzsika az élet egyik legnagyobb ajándéka. Aki érzéketlen rá, az
beteg. Gyógyításra rá szorul. A lelki süketség, olyan kórság, amelyet azért
nehéz orvosolni, mert áldozatai nincsenek ennek tudatában.
Gimnáziumi
tanítványaimmal a Don Giovannit boncolgattuk, amikor egyikük fülig érő
szájjal értésemre adta: „De tanár úr, én nem szeretem Mozartot.” – „Jaj,
szegény Wolfi! Csak meg ne tudja!” – sóhajtottam fel rosszmájúan. „Miért
tetszik rajtam gúnyolódni? – kérdezte megbántottan – Nekem is lehet
véleményem.” „ Rajtad? Véleményed? – húztam fel kissé a szemöldököm. Csak azon
voltam élcelődni, fontosnak tartottad, hogy kérkedj felszínes
véleményeddel, ami, remélem, még változni fog. Az a szellemiség, bölcs
tisztánlátás, az a világegyetem fölé emelkedés, mellyel évszázadok óta köztünk
van s amely, amíg művészet létezik a Földön, nem nélkülözhető; igazságot tartalmaz, annak semmi köze a
te ún. véleményedhez. Bízom abban, hogy idővel
felnősz ahhoz, hogy ezt megértsd. Mit kezdjek meggondolatlan, éretlen
hencegéseddel? Vegyem komolyan? Nem Mozart veszít azzal, ha elutasítod, te
leszel mérhetetlenül szegényebb.”
„Mindig
is utáltam a matematikát.” – dicsekedett egykor a Televízió többmilliós
nyilvánossága előtt valamelyik népszerű televíziós személyiség arra
számítva, hogy ezzel emeli az ázsióját, hiszen annyira jó fej. Bolyai János és
apja, Bólyai Farkas nyüszítenek szégyenükben, hogy egy ilyen tiszteletre méltó
úr megveti a tudományukat. Magamban meg is jegyeztem: „No
bravó, és?! Ezt az információt akarta megosztani velünk?” Az efféle fölényeskedés
nemcsak romboló és káros, de mikrofon vagy kamera előtt egyenesen
bűn. A tudomány, a művészet értékei sziklaszilárdan állnak a lábukon,
mondvacsinált ízlésektől, gusztusoktól függetlenül. Így a
zeneművészet mesterművei is. Birtoklásukért meg kell dolgozni. Nem
adják magukat olcsón. Ám megéri a munkát, mert a munkafolyamat is élmény. A z
érzelmi lustaság a művészet halála. Nélküle sivár, üres, tartalmatlan
hétköznapok sokasodnak és fogynak el mellettünk. Van annál szörnyűbb
rémálom, mint Madách Imre Falanszter-színe, ahol az emberi fantázia fölösleges
kolonc?! A művészet pótolhatatlan, lemondani róla
helyrehozhatatlan veszteség. Az idő irgalmatlanul múlik. Nem a
művészeté, az múlhatatlan, mi vagyunk halandók, a mi időnk múlandó. A
Révésznél már hiába reklamálunk. Akkor már késő. Viszont addig? Addig az élet millió buktatója és szépsége mellett ott van:
Leonardo da Vinci, Rembrandt, Monet, Csontvári, Shakespeare, Tolsztoj, Thomas
Mann, Arany János, Radnóti Miklós, Bach, Beethoven, Schubert, Verdi, Bartók
Béla és – igen! – ott van Mozart. Apropó, szereti? Ostoba kérdés!
* Az írás szerzője a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium ny. ének-zene tanára, szaktanácsadó, karnagy.