ERDŐSI-BODA KATINKA
Csalódás és ideák közt
Liszt
és kortársai a zuglói filharmónia koncertjén
A romantika mestere, Liszt Ferenc
markáns egyéniségével döntő hatással bírt korára, korának
művészetére. Műfajteremtő személyiségével, úttörő,
forradalmi törekvésével nemcsak felkavarta a XIX. század zenei atmoszféráját,
hanem valami egészen újat alkotott. Eredeti nyelvezete, stílusa - elődei
szelleméből is merítve - áttörő zsenialitásában öltött testet. A
jövő zenéje, az összművészet esztétikájának koncepciója, valamint az
eszményiben való rendületlen hite – barátjához, Richard Wagnerhez hasonlóan -
meghatározó erővel jelentkezett életében. A korszak jeles alkotóira óriási
befolyással volt. Így többek közt tanítványa, Camille Saint-Saëns (1835-1921)
művein a liszti örökséget kitapinthatóan nyomon követhetjük. De az akkori
Párizs spanyol származású zeneszerzője, Édouard Lalo (1823-1892) is ebben
a forrongó hangulatban alkotott.
A
2015/2016 évadban a Zuglói Filharmónia és a Pesti Vigadó „Téli bérlet”
sorozatának utolsó hangversenyeként Liszt szellemét, korát kívánta
megidézni, mely ma is az aktualitás teljességét élvezi. A nagy ívű zenei
koncert tudatosan felépített, válogatott, s összehangolt repertoárja - Ménesi
Gergely vezényletével - remek hangzást eredményezett a Pesti Vigadó
Dísztermében. A keretes szerkezetű műsorban Liszt két szimfonikus
költeménye; a Hamlet és az Ideálok közt, Saint-Saëns a-moll gordonkaversenye,
valamint Haláltánca csendült fel, de az egész estés koncert középrészét Édouard
Lalo Scherzója adta.
A
hangverseny első műve, Liszt
(1811-1886) szimfonikus költeményei közül a Hamlet amolyan valódi „különc” mű. A Liszt alkotta zenei
műfajra, vagyis magára a szimfonikus költeményre oly jellemző
diadalos gesztusok, fennkölt, magasztos csúcspontok korántsem találhatóak e
művében, a mestertől már megszokott apoteózis fenséges zárása pedig
teljes mértékben elmarad. Az alkotás „Hamlet tétovázó és bizonytalan
karakterét” tárja a hallgató elé lírai, szemlélődő kifejezésmódjával.
Ez a Hamlet nem a határozatlan álmodozás passzív szereplője, hanem a
tudatos cselekvés aktív létrehozója. A Zuglói Filharmónia zenekara
áttetsző, jól kirajzolódó zenei karakterformálása mély érzékenységgel
láttatta a dán királyfi érzelmi állapotait, belső és külső
vívódásait. A romantikus programzene disszonáns hangfüzéreinek tartós
feszültsége a zenekari hangzásban kiválóan tetten érhetőnek mutatkozott.
Ugyanakkor, - ahogy Batta András megfogalmazása szerint - a „zeneszerzői
csalódás emlékművével” állunk itt szemben, a kiábrándultság motívuma is
egyértelműen érvényre jutott e zenei atmoszférában. Kinek is a
kiábrándultsága? Természetesen Liszté. A darab hallgatása során rögtön felmerül
bennünk a kérdés, miszerint a „jövő zenéjének” el nem fogadása - e
korabeli zenei matéria keretében - végleges lett volna? Mindenesetre az 1848-as
forradalom restaurációs korszakában Liszt – ahogy barátjának, Wagnernek is -
forradalmi törekvése lélektanilag erősen megtört a megálmodott jövő
zenéjének koncepciójának vonatkozásában, valamint annak összművészeti
esztétikájában. Rezignáció vette kezdetét. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy
Schopenhauer pesszimista filozófiájának hatása jól érzékelhető; az
1857-58-ban keletkezett Trisztánban, amely a Hamlettel egy időben
született. Maga a mű, mint látjuk, értelmezhető a mester belső
lelki tükreként, amely rokon Hamlet portréjával. A korábban vággyal fűtött
férfi béklyóiba zárva küzd, fárad, majd csöndesen a másvilág felé fordul. A
záró kép gyászzenéje a zenekar egységes, festői előadásában
egyszerűen csodálatos volt, bizonyítva, hogy annak idején a jövőnek
igazi remekműve született.
A
második mű, Camille Saint-Saëns
(1835-1921) a-moll gordonkaversenye
erősen mestere, Liszt zongoraversenyeiről tanúskodik, a megformálás
aspektusát tekintve. Az egyetlen nagy ívű, tematikailag egységes tétel,
inspiráló kihívás mind a zenekarnak, mind a szólistának egyaránt. Déri György, Liszt díjas
gordonkaművész szólója a
zenekarral együttműködve a színek, hangulatok tárházát varázsolták a zenei
éterbe, különféle érzelmi komplexitást előtérbe helyezve. Bár a lírikus
epizódszerű szakaszok csak fel-felvillantak a mozgalmas-dramatikus zenei
anyag közt, mégis a különböző témák, gesztusok hajlékonyan, könnyedén,
virtuózan szövődtek egymásba.
A
spanyol származású Édouard Lalo
(1823-1892) - a Liszt korabeli Párizs zeneszerzőjének - lehengerlő Scherzója nagy hatással van a mai napig
mindenkire egyaránt. Az eredetileg zongorás trió tétel utólag nagyzenekarra
hangszerelt változata valójában félelmetes „haláltánc”. „Lélekharang,
csontzene, félelmetes körtánc a sír szélén… míg a kakas meg nem szólal.” Nem
meglepő. Hány meg hány zeneszerző, költő állandóan
vissza-visszatérő témája az őrülésbe táncolt apokalipszis. Liszt
mellett Lalo, sőt Saint-Saëns sem hagyhatta ki a romantika e népszerű
kérdéskörének, problematikájának feldolgozását.
Saint-Saëns
Haláltánca magán hordozva a Liszt - i szellemet, műfajában szimfonikus
költemény, bár eredetileg elsőként Henri Cazalis költeményére írott
dalként látott napvilágot. A darab előadása során különleges
hangkeverések, hang kavalkádok sora fokozta, feszítette pattanásig a
kontextuális keretet. A hiedelem szerint maga az ördög hívja hegedűjével
éjfél után táncba a holtakat. Ennek fényében a Filharmónia
szólóhegedűsének rendhagyó vezérjátéka fantasztikusan irányította a
csontvázak fergeteges, abszolút módon kiteljesedő „tivornyáját” a mű
előadása során.
A koncert, záró darabjaként Liszt utolsó, 12. szimfonikus
költeménye, az Ideálok üzenetértékével
méltó befejezést adott az este során. Ez Liszt ars poeticája, mely e műben
egészében benne is foglaltatik. A zeneszerző Schiller Az ideálok című
versének ihletésére a művész ideálját fogalmazza meg itt. Azét a
művészét, akinek küldetése nem más, mint a töretlen alkotás és a
kíméletlen küzdelem. Nem véletlenül, a szimfonikus költeményben Liszt életútja
vetül elénk: a fiatal tehetségé, a párizsi zongoratitáné, majd a megcsömörlött,
el nem ismert, csalódásokkal teli zeneszerző képe kerül a kontúros
perspektívába. Végül a záró kép során mély tartalmiság emelkedik a zenei
kozmoszba. A címszó, „Munkálkodás”, e lábjegyzettel vésődik az emberi
gondolatba: „Életünk legnemesebb célja az ideálok megtartása és
megőrzése.” A platóni eszme több mint 2000 évet átívelve - az anyag
szakadatlan változása közt- szervesen, meg-megújulva formálja a Végtelen, a
Szellem világát. Ez az örökség óriási, s Liszt alkotásával, rendíthetetlen
hitével ennek tett eleget. Az érzékiségen túli, csak a tiszta gondolkodással
megragadható szféra, az ideák birodalma nyílik meg számunkra. Egy olyan örök
állandóságban tapasztalhatjuk meg magunkat, amelyben valódi létezésünket
élhetjük meg. Melyben az örök érték, az örök Jó és Szép ősképként,
példaképként világít a lélek-test dualizmusában, gyakran egymásnak
feszülésében. Példakép segítségével, útmutatásával kaphatjuk meg azt a Tudást,
mely a hétköznapokban iránytűként szolgál. Platón szerint erre az ismeretre
a visszaemlékezés, azaz az ún. anamnézis útján tehetünk szert, mely az
önismeret és a tanulás révén kristályosodhat ki bennünk. Liszt szimfóniája ez
emlékezet aktivizálódását szolgálta akkor és most egyaránt. Az előadás
során a grandiózus hangzásvilág a kiteljesedés széles horizontjában magával
ragadóan, az igaz maradandóságot közvetítette. A Zuglói Filharmónia ezt a
csodás világot hozta közel hozzánk, hallgatókhoz, felelevenítve Liszt
hitvallását. A nagy sikerre való tekintettel érdeklődéssel várjuk a
2016/2017 évi közös bérlet akciójuknak mielőbbi meghirdetését.
A szerzről
Erdősi-Boda
Katinka a Szent István Király Zeneművészeti
Konzervatóriumban végzett 2009-ben hangkultúra, 2010-ben pedig az orgona
szakon. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem hallgatójaként kommunikáció és
médiatudományból diplomázott 2011-ben. Jelenleg mozgókép és médiaismeret -
etika tanári tanulmányokat folytat. Ezzel párhuzamosan a Baptista Teológia
Akadémián egyházzenei képzésben részesül.