DR. DOHÁNY GABRIELLA*
Zenei
nevelésünk törvényi szabályozása és tantervi keretei
Ritmusgyakorlat Kövécs Edit
karnagy énekóráján a Liszt-iskola elsőseivel Zalaegerszegen (Fotó: Pezzetta Umberto)
A magyar
közoktatás keretei között kialakított zenei nevelés Kodály Zoltán
zenepedagógiai törekvéseinek megvalósítására épül. Az egységes zenei fejlesztés
gyakorlatát törvényi szabályozás biztosítja. E dokumentumrendszer legfontosabb
része a tanterv, melyben az oktatásszervezés szintjei szerint megkülönböztetett
dokumentumok arra szolgálnak, hogy lehetővé tegyék a törvény céljainak és
feladatainak megvalósítását (Szabó, 2001). Az egyes nemzetek tantervei nem
képeznek egységes rendszert, a nemzetközi szervezetek segítő ajánlásaikkal
támogatják a koordinációt (Boyle és Bragg, 2006).
Napjainkban a magyar közoktatás legmagasabb szintű országos
oktatásdokumentuma az Alaptörvénnyel összhangban álló Köznevelési törvény
(2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről), amely tartalmazza a
Nemzeti alaptanterv („NAT”) köznevelési feladatainak összességét. A Nemzeti alaptanterv a fejlesztési
területek és nevelési célok elveit rögzíti, amelyek kimunkálását, a kijelölt
célok és feladatok érvényesítését a kerettantervek
változatai teszik lehetővé. Ezek a dokumentumok elrendelik a
tanítási-tanulási folyamat elsajátítandó fejlesztési követelményeit,
meghatározzák az elvárt tudás mélységét, szervezettségét és a kimenet
feltételeit. A NAT normáit a helyi
tantervek által az iskolák saját profiljuknak megfelelő
tanítási-tanulási tartalmakkal tölthetik meg, összhangban a magasabb
szintű dokumentumok rendelkezéseivel.
A
Köznevelési törvény 2011. december 19-i elfogadását megelőző
időszakban a 243/2003. (XII. 17.), Nemzeti alaptanterv kiadásáról,
bevezetéséről és alkalmazásáról szóló Kormányrendelet rögzítette az új
évezred, a 21. század gondolkodásmódját követelményrendszerében. A NAT (2003)
az Általános rendelkezések paragrafusai között elsőként rendeli el a helyi tanterv (Szebenyi, 2004) és az iskolai pedagógiai program (Gábri, 2004) kialakítását és a középiskolákban
összehangolását az egységes, központi érettségi vizsga követelményeivel. A
tanórai foglalkozások megszervezéséről szóló rendelkezésekben helyet
kapott a rugalmas eltérés lehetősége művészeti előadások
látogatása céljából. A képesség kibontakoztató felkészítés pontjában a
közösségfejlesztés tárgykörében felveti a személyiségfejlesztés és az egyéni
képességek kibontakoztatásának lehetőségét. Ez a látásmód kellő
rugalmasságot képviselt a központosítás és a lokalitás összhangjának megteremtésében.
Az új Nemzeti alaptanterv (2011) feldolgozásához kialakított kerettantervek
ajánlásai között pedig újdonságként fogalmazódik meg a populáris kultúra
szemelvényeinek alkalmazása tanítási óra keretében. Ebben a szemléletben az új
évezred problémafelvetése aktuálisan jelenik meg, tehát a zenei nevelés
valóságos környezetéhez igazodó adaptáció lehetősége teremtődik meg.
A
Köznevelési törvény - 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről -
koncepciójában a törvényalkotás a köznevelés kérdésében a nemzeti felemelkedést, valamint az oktatás hagyományait a jelen és
a jövő lehetőségeivel egyesítő korszerű tudás megszerzését tűzi ki célul. A Köznevelési
törvény az Alaptörvény szellemét követve biztosítja a művelődéshez
való jogot és a köznevelés valamennyi résztvevője számára megfogalmazott
jogokat és kötelességeket, valamint a köznevelési rendszer működtetését. A
törvény célja és alapelvei középpontba állítják a gyermekek és fiatalok
harmonikus testi, lelki és értelmi fejlődésének elősegítését,
életkori sajátosságaiknak megfelelő készég-, képességfejlesztésüket,
ismereteik, jártasságaik, érzelmi és akarati tulajdonságaik alakítása által
műveltségük tudatos kiépítését. Az erkölcsös életvitelre, a felelős
állampolgári magatartásra való tudatos nevelés során a Köznevelési törvény
kiemelt célkitűzése a társadalmi leszakadás megakadályozása illetve a
tehetséggondozás. Ezek az alapelvek együttesen a hosszú távú fejlődés
feltételeinek megteremtését kívánják szolgálni. A törvény szövege kimondja,
hogy a köznevelés középpontjában az óvodás gyermek, az iskolai tanuló, a
pedagógus és a szülő áll, akik jogaik és kötelességeik tekintetében
egységet alkotnak. A 3.§ tíz pontban foglalja össze a köznevelés és oktatás
irányelveit, a képzés struktúráját, szintjeit és átjárhatóságát, a fenntartók
körét és a köznevelés kiemelt feladatát. Ennek értelmében a kisgyermekkori
fejlesztés, a sajátos nevelési igény figyelembe vétele, a beilleszkedési,
magatartási és tanulási nehézséggel küzdő tanulók speciális igényeinek
szem előtt tartása kap kiemelt szerepet fejlődésük
elősegítésében csak úgy, mint az egyéni képességekhez igazodó
eredményesség elősegítése és a társadalmi beilleszkedés esélyeinek
megteremtése.
A művészeti tevékenységek mással nem
pótolható szerepét az ízlésfejlesztés, a képzelőerő, a
kifejezőképesség és a figyelemösszpontosítás területén tekinti
meghatározónak a kooperációs és kommunikációs képességek fejlesztésével
együttesen. A művészeti és művészetpedagógiai tevékenység során a
középpontban a gyakorlat- és tevékenységközpontúság
áll, melyben a tanulói tevékenységek művészeti alkotásokhoz, a mindennapi
élet helyzeteihez, megnyilvánulásaihoz egyaránt kapcsolódnak. A törvény szövege
egyensúlyteremtő szándékot fogalmaz meg a kiemelkedő kulturális
minták és a hétköznapok esztétikuma között. Kiemelten kezeli az önkifejezést,
tehetséggondozást és közösségépítést; a képzelőerő, az érzelmi
intelligencia és alkotókészség fejlesztését valamint az aktív részvételt,
öntevékenységet, a kreativitást. Kívánatosnak tekinti a műveltségterület tantárgyai közötti összefüggések érvényesülését,
a zenei és vizuális képességek szinergikus hatásait,
a dráma és média integratív elemeit és a műveltségterületek közötti
kapcsolódások lehetőségét.
A zenei nevelés szempontjából a
Köznevelési törvény fontos eleme az óvodai
nevelés szerepének hangsúlyozása, így a kora gyermekkori fejlesztés minél
szélesebb tömegekre való kiterjesztése. Az iskoláskorúak körében a tehetséggondozás kiemelt helyzete
valamint az egyéni képességekhez való igazodás lehetősége bizonyul
figyelemre méltó intézkedésnek a műveltségterület kibontakoztatásában.
Ugyanakkor a helyi sajátosságok és az iskola arculatát megjeleníteni képes helyi tantervek szabadsága a
kerettantervben az óraszámok tekintetében 10%-ra csökkent. A kutatások már az
első NAT (2003) esetében is a zenei fejlesztés tartalmi elvárásainak és a
fejlesztés óraszámban rögzített idejének ellentmondásosságára mutattak rá (Turmezeyné és mtsai, 2005).
Tekintve, hogy a fejlesztendő területek köre bővült, az hozzájuk
rendelt óraszámok azonban csökkentek, így a felvázolt dichotómia az
elkövetkező időben is előjelezhetően fennáll.
A CXC.
törvény a nemzeti köznevelésről dokumentuma több részből tevődik
össze, melynek I. része az oktatás-nevelés közös értékeit tekinti át, míg a II.
részben (a korábbi verzió III. részében) a műveltségközvetítés, a
tudásépítés és a kompetenciafejlesztés kidolgozása kap helyet. A zenei
műveltségkutatás területére vonatkozó megállapítások a kiemelt
kompetenciák körébe tartoznak, leírásukkal a kulcskompetenciák ismertetése
során találkozunk. A NAT első változatában bemutatott kulcskompetenciák meghatározott rendszert alkotnak, melyekkel az
egyénnek a társadalmi szerep sikeres betöltéséhez rendelkeznie szükséges. A
Köznevelési törvényhez kapcsolódó NAT a kulcskompetenciákat ismeretek,
képességek és attitűdök együtteseként értelmezi és változatlan sorrendben
tárgyalja azokat, valamint mindkét dokumentum megemlíti a kompetenciák egymásra
hatásának lehetőségét. Ilyen kulcskompetencia az esztétikai-művészi tudatosság és kifejezőképesség, amely
a nyolc elkülönített kulcskompetencia között a hetedikként szerepel. Mindkét
rendelkezés gyűjtőfogalomként tárgyalva ide tartozónak tekinti a
megismerés, a kreatív kifejezés fontosságát, és szükséges ismereteket, képességeket, attitűdöket rendel hozzá. A zenei
nevelés záró szakaszában elvárásként fogalmazza meg az esztétikai-művészi
tudatosság keretében a műalkotások értő és beleérző ismeretét,
valamint az esztétikum mindennapokban betöltött szerepének megértését. Az ebben
a pontban elvárt képességek a művészi önkifejezés, a műalkotások és
előadások elemzése, a saját és mások nézőpontjának összevetése.
A
2011-ben elfogadott, 2012. szeptember 1-től életbe lépett NAT az ismeretek
területén az egyetemes kulturális örökség
és a kortárs kultúra
kifejezésmódjának ismeretét is megfogalmazza, képességek terén a művészi
önkifejezés, a művészi érték, a műalkotások elemzése és új elemként a
kulturális tevékenységben rejlő gazdasági lehetőségek felismerését
várja el. A pozitív attitűdök tekintetében a kívánalom a
művészetszeretet, az esztétikai érzék fejlesztése, valamint a kulturális
életben való részvétel. A NAT 2003-as változatában a VII. fejezet a képzés
felépítését mutatja be, kétéves ciklusokban gondolkodva kijelöli a zenei fejlesztés
szakaszait. Mindezek mellett a NAT 2011-es változata a középfokú
nevelés-oktatás szakaszához rendeli a munkavállaláshoz szükséges kompetenciák
megszerzését is.
Az
első alaptanterv a műveltségterületek áttekintése során az ének-zenét mint „hangzó nyelvet” nevezi meg. A
rendelkezés kimondja az aktív zenei
tevékenység érzelmekre, emberi lélekre gyakorolt hatását. A zenei nevelés
középpontjába a zenei élményt
állítja, melynek célja a zene megszerettetése, a zenei kifejezőeszközök
megismertetése és motivációk kialakítása az aktív zenei kommunikációban való
részvételre. A zenei tevékenység legfőbb megnyilvánulási formái a megértés, befogadás, reprodukálás,
amelyek nélkülözhetetlen tényezői a harmonikus személyiség
kibontakoztatásának. Kiemelkedően fontos területként nevezi meg az
alaptanterv a zenei ízlésformálást, a
zenei ítélőképesség fejlesztését és a kritikai képesség kialakítását. A
zeneirodalom alkotásai által kapcsolat
fenntartását várja el más művészeti ágakkal és műveltségi területekkel. A nemzeti identitás megőrzésének
eszközeként a magyar népzene és műzene megismerését nevezi meg. Saját és
európai hagyományaink tanulmányozása által a teljes világkép kialakítására épít. A kormányrendelet szövege ezen
a ponton szoros rokonságot mutat Kodály zenei nevelési elveivel.
Egyértelművé válik a NAT azon törekvése, hogy a 20. század közepén
megkezdett egységes zeneoktatási szisztéma értékeit érvényre juttassa az új
évezredben is.
A NAT
jelenlegi változata kiemeli művészetpedagógia
tevékenységközpontúságát, az ének-zene nevelési céljainak esetében pedig a zenei élmény személyiségformáló erejének
zenei tevékenységen túlmutató pedagógiai jelentőségét. A fejlesztési
feladatok területén a NAT első változata elsőként a zenei
alkotóképességgel foglalkozik, míg a második verzió felosztásában a zenei reprodukció területeit foglalja
össze (éneklés, kreatív zenei tevékenység, felismerő kottaolvasás). Ezt
követi a zenei befogadás kérdésköre,
itt csoportosul a befogadói kompetencia fejlesztése és a zenehallgatás
tevékenysége. Az első NAT az interpretáció zenei területén a zenei
nevelési folyamat végére, 9-12. évfolyamok számára az egyéni előadásra
való ösztönzést írja elő, a személyes előadásmód vállalását; önálló
kezdeményezésű kooperáció megvalósítását; világzenék megismerését,
különböző énekes műfajok felismerését; az ízlésformálás és a kritikai
szemlélet kialakítását; egyéni véleményalkotás megfogalmazását és az életkornak
megfelelő kórusirodalommal való megismerkedést. Az improvizáció területén
nyitott személyiséget tételez a leírás, elkülönül a kötött és kötetlen
improvizáció, valamint ennek énekes, hangszeres vagy számítógépes
megvalósítása.
A
fejlesztés második területe a megismerő
és befogadóképesség. Ezen a területen a záró szakaszban elvárásként
fogalmazódik meg az előadó apparátusok hallás utáni felismerése, népzenei
hangszerek megnevezése, a zeneirodalom jelentős alkotásainak felismerése,
azonosítása, a zene funkcióinak és a médiában betöltött szerepének megismerése,
Fontos szempontként jelenik meg az érzelmi asszociációs képesség fejlesztése,
összefüggések felismerése a kultúrtörténet korszakai és eseményei között.
Követelménnyé válik az esszéjellegű
gondolkodás és megnyilatkozás kialakítása, az elemző képesség
fejlesztése, az interaktív eszközök alkalmazása, internethasználat és önálló
könyvtárhasználat anyaggyűjtés céljából. A zenei hallás és kottaismeret pontban a zenei képességfejlesztés áll
a középpontban. Ennek faktorai a ritmusértékek felismerése és reprodukciója,
szimmetria és aszimmetria megkülönböztetése, a kvintkör ismerete és
alkalmazása. Elvárás a többszólamú éneklés, a zenei emlékezet aktivizálása, az
önálló zenei gondolkodás fejlesztése. Az egyszerűbb kottakép utáni éneklés
készségszintre emelése, a tempó- és dinamikai különbségek érzékelése, valamint
a zenei formák észlelésének és elkülönítésének képessége. A nemzeti alaptanterv
második változata a középiskolás korosztály számára a zenei fejlesztés során
számos új elvárást fogalmaz meg, így az énekes és hangszeres tudás megosztását a közösségben, koncertélmények
feldolgozását, a zenetörténet nagy
korszakainak és műveinek átfogó ismerete mellett összefüggések meglátását a társművészeti alkotások között. Új
eleme továbbá a klasszikus műfajok megismerése mellett a populáris műfajok szerepeltetése,
valamint a zene médiában és
filmművészetben betöltött szerepének megfigyeltetése. A zenei anyagról
szóló rendelkezés a kortárs
zeneművészet naprakész ismeretét valamint a ’mass média’ jelenségét és zenei
anyagának tanulmányozását is a nevelő-oktató munka tárgyává teszi (Dohány,
2013).
A zenei
nevelésünk minél korszerűbb és eredményesebb megvalósítására vonatkozó
elvárások érvényesülését a törvényi szabályozáson túl döntő mértékben
befolyásolhatják a helyi körülmények, valamint a fejlesztést végző
pedagógus személyes kompetenciái. A 2015-ben bevezetett tanfelügyeleti és
pedagógusminősítési rendszer tapasztalatai – a feltöltött portfóliók
tartalmi minősége és a látogatott órák szakmai színvonala - további
adalékokkal szolgálhatnak arra vonatkozóan, hogy hogyan alakul a törvény írott
betűje és a gyakorlati, osztálytermi megvalósulás közötti összhang.
Irodalom:
243/2003.
(XII. 17.), Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és
alkalmazásáról szóló Kormányrendelet 2011. évi CXC. törvény a nemzeti
köznevelésről
Boyle B.
és Bragg J. (2006): A curriculum without
foundation. British
Educational Research Journal Vol.
32, No. 4, August 569 – 582.
Dohány
Gabriella (2013): A zenei műveltség
és az ének-zene tanulásával kapcsolatos háttérváltozók összefüggéseinek empirikus
vizsgálata a középiskolás tanulók körében. SZTE BTK Neveléstudományi
Doktori iskola PhD értekezés 59-65.
Gábri Katalin
(2004): A pedagógiai program, mint az iskolaértékelés alapja. In: Szabó László Tamás (szerk.): Tantervelmélet Pallas Debrecina
5. DE Kossuth Kiadó, Debrecen. 142 - 146.
Szabó
László Tamás és Kozma Tamás (szerk) (2001): Tantervelmélet. Debrecina
5. DE Kossuth Kiadó, Debrecen
Szebenyi
Péter (2004): A helyi tanterv készítésének elvei és lépései. In: Szabó László Tamás (szerk.): Tantervelmélet Pallas Debrecina
5. DE Kossuth Kiadó, Debrecen. 138-141.
Turmezeyné Heller
Erika, Máth János és Balogh László (2005): Zenei
képességek és iskolai fejlesztés. Magyar
Pedagógia, 105. 2. 207-236.