Erdő-Schaffer Rita
„Anyám helyett anyám volt”
Tanári
attitűdök jelentősége a (zene) oktatásban
Az
illusztráció a XX. kerületi Lajtha László AMI zongoraóráján
készült
Napjainkban
szerencsére egyre többet olvashatunk, hallhatunk különböző folyóiratokban,
lapokban, szakirodalomban a tanári attitűdök jelentőségéről.
Talán bátran állíthatjuk, hogy általánossá vált az a nézet, miszerint a
gyermekeinkkel foglalkozó dajkák, óvónők, tanítónők, tanárok,
sőt a professzorok személyisége, kommunikációja az esetek többségében
döntő jelentőségű a rájuk bízott gyerekek, felnőttek
motivációjában. A magam részéről vallom, hogy személyiségünk egy életen át
fejlődik (fejlődhet), viszont tudjuk, hogy fő személyiség
vonásaink fiatal felnőtt korra kialakulnak. Erre a folyamatra van
jelentős befolyással környezetünk, természetesen elsősorban szüleink,
családunk. Bizony hamar elérkezik az az életkor, amikor közösségbe kerülünk –
legkésőbb harmadik életévünket betöltve – és ettől az időszaktól
kezdve a velünk foglalkozó óvodapedagógusok (majd később tanítónők,
tanárok stb.) attitűdje, hozzánk való viszonyulása óriási
jelentőséggel bír saját személyiségünk alakulásában. Ők, attól az
időszaktól kezdve egyfajta minta az életünkben, ami a későbbiek
folyamán akár pályaválasztásunkra is hatással lehet. Ezer és ezer visszajelzést
kapunk ezektől a felnőttektől, ezer és ezer megerősítést,
motiválást, de bizony sebet, karcolást is. Óriási jelentőségűnek
tartom az említett szakemberek felkészültségét erre a területre. Itt most –
értelem szerűen - nem a szakmai felkészültségről szeretnék írni,
nyilván az is fontos. (Tiszteletre méltó, amikor egy szakember rengeteg információt,
adatot gyűjt magába és pontosan vissza is tudja ezeket idézni. Ám kérdés,
ha az adathalmaz visszaadása nem párosul egy elfogadó, támogató, motiváló
attitűddel, vajon milyen eredménnyel fog megmaradni akár csak a töredéke
is a hallgatóságban?...)
A
kommunikáció, az érzelmek felismerése, megfejtése, feldolgozása, átadása egy
éppen alakuló személyiségnél döntő jelentőségű. Szerencsére
egyre több lehetősége nyílik a főiskolákon, egyetemeken a
hallgatóknak arra, hogy megtapasztalják ennek a területnek a jelentőségét.
A magam részéről az egyik legfontosabb útnak, lehetőségnek az
említett tapasztalatszerzésre (akár szakemberek, ill. bárki más számára) az
önismeret útját gondolom. Az igazi, mély önismeret megszerzésének számos
lehetősége van. Most egy olyan témához érkeztünk, ami szinte
kimeríthetetlen, és bár szívesen mélyülök el benne, nem szeretnék eltávolodni
eredeti címünktől.
„Hogy
jön ide a zeneoktatás?” Kérdezhetnénk.
Bizony
sok szinten.
Gondoljunk
bele: sajnos egyre általánosabb az az életmód, munkamód, miszerint reggel
elvisszük gyermekünket bölcsbe, oviba, iskolába, majd – szerencsés esetben –
délután öt körül újra találkozunk vele. (Sajnos az átlag egyre inkább az esti
hat órát jelöli meg, amikor a munkából el tud jönni, családdal tud lenni…) A közös „program” a leggyakrabban a valahová való rohanásból
áll, bevásárlás, otthoni teendők, „kész vagy-e a leckével” jellegű
kérdésekkel megtűzdelve. Nyilván szeretnénk gyermekünket különórára
járatni, hisz a mai „rohanó világban” akkor fog tudni jól érvényesülni, ha
minél több területen van egy kis alapképzetsége – legalábbis azt hisszük.
Amennyiben
a különórák megválasztásánál a zenére esik a döntésünk már nagy esélyünk van
rá, hogy a gyerekünk tényleg valami pluszt kaphat. Itt azért fontosnak tartok
valamit kihangsúlyozni. Semmi esetre sem szeretnék megbántani semmilyen
szakembert, tanárt, aki nem zenei különórát tart. A foglalkozás vezető
személyisége, attitűdje – hiszem, hogy – minden területen rendkívül
fontos, számos esetben döntő. A zenénél „csupán csak” az a plusz szerepel,
ami a zene alaptulajdonságával, ténnyel jár együtt, miszerint a zene mindig,
minden körülmények között – akár akarjuk, akár nem, akár elfogadjuk, akár nem -
a tudatalattira hat, ráadásul nagymértékben. A zenével mindig érzelmeket
közvetítünk, ill. kapunk. Részben ezért van nagyobb jelentősége, ha
valakinek rendszeresen, éveken keresztül adódik lehetősége aktívan
foglalkozni a zenével. (Ez a tény felnőttekre is igaz!)
Egyik
útja ennek a hangszertanulás.
A
hangszeres zenetanulásnak rengeteg „hozadéka” van. Szerencsére egyre több
cikket, tanulmányt lehet olvasni, előadást hallani a „zenész agyról”, a
neuronok kapcsolódásáról, gondolkodási struktúrákról, stb. Úgy gondolom, van
egy területe ennek a témának, ami egy természetes velejárója, egy általános
tény, viszont a jelentőségének mégsem tulajdonítunk akkora súlyt. Ez pedig
az a helyzet, körülmény, kontextus, amiben a hangszeres órák zajlanak. Nálunk
Magyarországon az esetek döntő többségében a hangszeres oktatás
úgynevezett duál helyzetben történik. Vagyis az
órákon egy tanár, egy diák vesz részt. Igen, persze, ezt tudjuk….Na, és?... Gondoljunk bele hány olyan gyermek van, akivel
rendszeresen, heti két alkalommal legalább fél-fél órát közösen tölt el
édesanyja, édesapja? Amikor csak vele foglalkozik, nem a bevásárlással,
vacsorával, fürdéssel, stb. Szomorú tény, de akkor is igaz, hogy a gyerekek
nagy többsége ezt a fajta figyelmet nem kapja meg. Viszont a hangszeres órán,
heti két alkalommal biztos, hogy rá fog figyelni a tanár. A gyermek előre tudja,
hogy mikor vannak az órái, - jó esetben, egész tanévben, ugyanabban az
időpontban – tud rá készülni, hangolódni. A hangszeres tanulmányok
kezdetén tanár és növendék között, különböző mértékben, de mindig van egy
kis feszengés. Egyrészről természetesen meg kell, hogy mindkét fél ismerje
és szokja a másik személyiségét. A másik, ami nagyon új a növendékeknek –
dehogyis új, inkább szinte teljesen elfelejtett - az éppen a duál helyzet. A gyerekek általában nyolc, kilenc évesen
jutnak a hangszertanulás lehetőségéhez. A már említett három éves korban
bekerültek egy-egy közösségbe, attól kezdve napjaik jelentős részét ennek
a közösségnek a tagjaként élik. A közösségek vezetői – természetesen –
osztott figyelemmel kell, hogy dolgozzanak. (Itt véletlenül sem szeretném a
közösségek fontosságát a háttérbe szorítani. Pusztán csak nagyon
elkeserítő az a tény, hogy kevés az a szülő, aki ettől a
korszaktól kezdve igazán „minőségi időt” tölt, tölthet a
gyermekével.) A gyermek életében eltelik öt, hat év mire - szerencsés esetben –
hangszeres órán találja magát. Ettől kezdve rendszeresen találkozik
hangszeres tanárával, kialakul közöttük egy személyes kapcsolat. Ami személyes,
hiszen pont arról a gyermekről szól, aki részt vesz benne, és pont az
adott tanárról. A tanár csak őrá figyel, személyisége teljes skálájával. A
kommunikáció kétirányú, oda-vissza hat, éppen ettől válik (válhat) valódi
kapcsolattá. Valami újat, talán már majdnem elfelejtettet élhet át a gyermek.
Ráadásul ennek a kapcsolatnak az egyik meghatározó eleme maga a zene, sajátos,
mélyen a tudatalattira ható hatásmechanizmusával. (A zene hatásairól szintén
sokfelé lehet olvasni. Ez is egy hosszú, izgalmas téma, amit nem ennek az
írásnak a keretin belül szeretnék kifejteni.)
Amennyiben
a hangszeres tanár személyisége, attitűdje kellően nyitott, érzékeny,
hihetetlen rövid idő alatt képes lehet felmérni azt, hogy mire van
szüksége a növendékének. (Itt szeretném megjegyezni, hogy az aktív zeneterápia
is erre az érzékenységre alapoz.) Természetesen közös cél az órákon, hogy
megszólaljon egy-egy hang, dal, zenemű. A döntő jelentőségű
talán mégis inkább az, hogy milyen úton jut el a növendék és a tanára a célhoz.
Rengeteg érzéssel, élménnyel, feldolgozott és feldolgozatlan eseménnyel a
„batyujában” lép be a gyermek az órára. Ha a tanár személyisége elég nyitott
rá, észre fogja venni, hogy abba a bizonyos kis batyuba tud-e még valamit
belepakolni, vagy talán szerencsésebb lenne előbb kivenni belőle
néhány dolgot?....Manapság gyermekeink egyre jobban
tele vannak stresszel, a fogalom negatív értelmében. (Pozitív stresszre viszont
szükségünk van! Az emberek döntő többsége, ha meghallja ezt a szót:
stressz, csak és kizárólag negatív tényezőket gondol hozzá. Ez egy
tévhit!)
Amennyiben
a „tele batyus” gyermek puttonyát még tovább igyekszünk tömködni, ne
csodálkozzunk, hogy kifolyik, rosszabb esetben szétszakad a batyu…. A rendszeres duál helyzetek, a
zene mélyről jövő és mélyre vivő hatása, a tanár elfogadó,
nyitott, következetes és még sok egyéb más területen kompetens személyisége
óriási segítség lehet a gyermeknek batyuja hordozásában, elrendezésében.. Az ilyen jellegű kapcsolat igen gyakran egy életre
szól. Van kihez fordulni, rendszeresen dolgozni a saját és mások
érzelemvilágával. A kis zenészpalánta megtanulhatja felismerni, helyesen
kezelni, adagolni - és még sorolhatnám – indulatait, energiáit. Hangszeres
tanárunkkal a kapcsolatunk természetesen egy idő után megszakad, de ha ezt
a kapcsolatot sikerült az eddig leírtak alapján felépíteni és működtetni,
a kapcsolat emléke, élménye egy életen át elkísérheti a gyermeket,
felnőttet.
Még
egyszer szeretném hangsúlyozni, minden olyan ember személyiségének (a dadustól
a professzorig) döntő jelentősége van, aki bármilyen életkorú
gyermekkel, felnőttel foglakozik. A hangszeres oktatás „csupán” a többször
említett duál helyzet, valamint a zene
hatásmechanizmusa miatt válhat nagyobb jelentőségűvé az egyéb
területekhez képest.
Ez a
folyamat a zenetanulás bármelyik fokán – szerencsés esetben – létrejöhet Írásom
címét, egyetemi hallgatóimtól kölcsönöztem. Saját fejlődésükről,
tanárrá válás útjukról írtak. Boldogan olvastam, nem is olyan ritkán, a címben
szereplő mondatot. Boldoggá tett, hogy a diploma előtt álló fiatal
tanárnemzedék batyujában bőven találhatók olyan élmény morzsák, (sőt,
sokszor egész sütik), amikből joggal remélhetjük, hogy azok a zenetanuló
gyermekek is fognak eszegetni, akik még csak mostanában születnek meg erre az
egyre zajosabb világra.
Ezúton
szeretném megköszönni ismeretlenül is azoknak a kollégáknak, kolléganőknek
a „munkáját”, nyitottságát, szeretetét, akik okot adtak arra, hogy az említett
hallgatók leírhassák: „Anyám helyett
anyám volt….”
Győr, 2016.
április
Erdő-Schaffer Rita
klasszikusgitár
művésztanár, pszichológus
zeneterapeuta, pszichodráma vezető (felnőtt önismereti
csoportok)