Emlékező zenehallgatás
Rendhagyó
recenzió a Warner Classics insp!ration-sorozatának
Harnoncourt-albumáról
Feltehetően
az utolsó olyan korong (de legalábbis az utolsók egyike), amelyet még
láthatott-hallhatott Nikolaus Harnoncourt – e tény ismeretében
felértékelődik az alig több mint egyórányi válogatás a dirigens
hangfelvételeken rögzített életművének gazdag kínálatából.
Nikolaus
Harnoncourt (1929. december 6. – 2016. március 5.) kétségkívül azok közé a
legnagyobbak közé tartozik, akiknek a munkássága nélkül számottevően más
irányt vett volna a 20-21. századi előadóművészet-történet.
Hozzánk
először lemezfelvételei jutottak el, az osztrák határ közelében élő
szerencsések bécsi televízió műsorokban láthatták-hallhatták, de hamarosan
a média is felismerte az újdonságon-érdekességen túlmutató jelentőségét, s
mind nagyobb számban került a Magyar Rádió felvételtárába – s ezzel
párhuzamosan a Bartók Rádió adásaiba – Harnoncourt-vezényelte
felvétel.
A
kezdetben távolról, majd mind közelebbről figyelt régizenei
mozgalom, amelybe már a ’70-es években magyar előadóművészek is
bekapcsolódtak (idehaza alapított együttesekkel vagy külföldi együttesek
tagjaként), aligha tudott volna eredményesen tért hódítani a
hangversenyélmények nélkül. Harnoncourt együttesének, az 1953-ban alapított Concentus Musicus Wiennek első budapesti fellépése olyan kulturális
esemény volt, amelynek hatása nem ért véget a Zeneakadémia ruhatáránál.
Készültünk rá nagy várakozással és utána hosszú ideig volt beszéd-(netán vita)téma. Kivette részét a régizenélés
megalapozó jelentőségű muzsikusának ismertetéséből a
Zeneműkiadó is, Harnoncourt (különböző fórumok számára készített)
írásaiból összeállított kötet megjelentetésével (A beszédszerű zene),
amelyet az évtizedek folyamán több kiadvány követett.
Voltak
(és vannak) követői és utánzói (e kettő korántsem ugyanaz; az
első csoportba tartozók végiggondolásainak társául is szegődnek, az
utóbbiak a külsőségekkel megelégedve vállalnak tudatos közösséget
művészetével). Kisebb-nagyobb fáziskésésekkel, sok jelentős muzsikus
járta be az általa kitaposott ösvényeket, avagy talált magának hasonló utakat –
de a munkásságát és művészetét (nála – is – e kettő elválaszthatatlan
egymástól!) nagy vonalakban a nem-szakmai közönség is
követni tudta, fokozatosan megtanulva, hogy nem elég régi hangszereket (vagy
azok kópiáit) kézbe venni, hanem „visszamenőleges” játéktechnikájukat is
el kell sajátítani, s nem igazán célravezető a (későbbi korok
közreadói által) instrukciókkal ellátott kiadványok használata. Korhű
kottaolvasásra sarkallt, de közben nem szakadt el saját korától – nem akart a
komolyzene-könnyűzene szakadékhoz hasonlót kialakítani a történeti zenék
játékosai (és hallgatói) tudatában, nem akarta a „vagy-vagy” kenyértörésére
vinni az ízlésviták résztvevőit.
Harnoncourt
a saját együttesével fokozatosan mind nagyobb területét hódította meg a régizenének, tiszteletreméltó önmérséklettel sokáig
megtartóztatva magát és muzsikusait a legnagyobbak zenéjéből való
felvételkészítéstől – így aztán ami rögzítésre került, jó esetben
időtálló hallgatnivaló, de mindenképp értékes kordokumentum, állomása a
történeti zenék – reményeink szerint – hitelességre törekvő
megszólaltatása iránti igénynek, érdeklődésnek.
A 20.
századi előadóművészet-történet további jelentős fejezete,
amikor a dirigens Harnoncourt vendégként áll más együttesek karmesteri
dobogóján, tehát korhű hangszereken más hangzási ideálok bűvöletében
játszó és modern hangszeres zenekarokat irányít. Erre is volt példa,
évtizedeken keresztül… Ráadásul, korántsem csupán barokk műveket,
sőt!
Aztán a
86. születésnap előtt egy levél, amelynek facsimiléje nem okozott örömet a
Musikverein közönségének – ebben elbúcsúzott a
hallgatóságtól, egészségi állapotára valóhivatkozással végleges búcsút véve
immár a hangversenypódiumtól is. Majd a hír: családja körében elhunyt a Mester.
Pótolhatatlan veszteség, s a hiányérzet fájdalmát csak az enyhíti, hogy
felvételei jóvoltából továbbra is velünk marad. Az általa irányított hangok nem
tűnnek el…
Az „Insp!ration”
sorozat a legszélesebb körű nyilvánosságot célozza meg, figyelembe véve a
felnövekvő új generációk potenciális közönségét. A Harnoncourt-portré 9
műsorszámot tartalmaz, többségükben részleteket terjedelmes
kompozíciókból. Sajátos keresztmetszet tehát, s külön érdekessége, hogy az
egész művek ismerői számára ily módon is végighallgatható programot
kínál. Beethoven Coriolan-nyitányát követően Dvořák Újvilág-szimfóniájából idéz, majd Bruckner és Brahms III. szimfóniájának 3. tétele
következik. Közjátékként Dvořák egy Szláv táncát
halljuk (Op. 46, no. 5), aztán Haydn, Beethoven és Schubert egy-egy
szimfóniatétele után az osztrák posztromantikus Franz Schmidt kantátájának
zárótételével, a Hallelujah!-val
csendül ki a program (Das Buch
mit sieben Siegeln).
Hallunk
gyors és lassú zenéket, mindegyik tétel önmagában is megáll, kiragadva a
ciklusból (a kórus sajátos szöveghangsúlyozását az egész mű ismeretében
lehetne értelmezni). Talán a még élő gyász érzete is hozzájárul, hogy
másként, figyelmesebben hallgatjuk… talán ezért tűnik közös vonásuknak,
hogy mindegyik interpretációban érzünk valamiféle „tartást”, valamiféle vázat,
ami származhat a tudatos formakoncepció érvényesítéséből, vagy épp a
struktúra „elevenségéből”, ami abból adódik, hogy a hangszerelés más
felvételeken észrevétlen sajátosságai jelentenek élményt. Érdekes megfigyelni a
stabil tempók keretein belül az előadói szabadság apró, üdítően
boldogító rezdüléseit, és azt, hogy a világos tagolások teszik oly mód
„emberszabásúvá” a tételeket, hogy a hallgató magától értetődő természetesen
tud együtt lélegezni a zenével, ily módon közvetlenül integrálja élményvilágába
a hallottakat.
A
kísérőszöveg tényszerű információja további szellemi felkiáltójel:
ezen a korongot Harnoncourt irányításával az Európai Kamarazenekar, az
amszterdami Royal Concertgebouw Orchestra,
a Berlini Filharmonikusok és a Bécsi Filharmonikusok játszanak (Schmidt
zenéjének énekes közreműködője a Singverein).
Vajon hány „vájtfülű” tudná beazonosítani az
együtteseket, vagy akár csak csoportosítani az azonos zenekar által
előadott műsorszámokat? A különbségek a magas nívó sávjában
elenyészőek. Hasonló az a fogékonyság is, amellyel valamennyi rangos
zenekar megvalósítja a dirigens szándékát. Amely minden esetben a zene stílusos
megszólaltatására irányul.
(Warner Classics - 825646175123)
Fittler Katalin