Kurtág: Játékok – Játékok Kurtágnak – Kurtágnak játszani
2016.
február 19-én volt Kurtág György 90. születésnapja. A kerekszámú évfordulót
nemcsak hazánkban tartották számon – Berlinben például már tavaly decemberben
megkezdődött az ünneplés, hangversenysorozattal, s hozzá karcsú kötettel,
amelynek különböző műfajú írásai (többségük művei avatott
tolmácsolóitól) az alkotót és műveit egyaránt „olvasóközelbe” hozták. Az
évforduló köré Budapesten fesztivál-értékű rendezvénysorozatot szerveztek,
több helyszínen. Helyet adott az ünneplésnek a Müpa csakúgy, mint Kurtág
pedagógiai tevékenységének fő helyszíne, a Zeneakadémia, de a legnagyobb aktivitással mindebben a BMC (Budapest
Music Center) vett részt. Személy szerint Gőz Lászlót illeti hála és
köszönet a szervezés munkájáért.
Magam az
egyik Kurtág-koncert előtti beszélgetések során értesültem a
zenével-ünneplés egy másik, kicsit későbbi fejezetéről, arról, hogy a
Zenetanárok Társasága is szervezkedik, Hommage ŕ Kurtág című díszhangverseny
előkészületeivel. Itt dr. Ábrahám Mariann vállalta az „örökmozgó”
szerepét: szervezőmunkája nyomán intenzív kapcsolatot tartott az
előzőleg regionális hangversenyeken elhangzott műsorok
szervezőivel, a résztvevő növendékekkel és az ezeken a koncerteken
leghitelesebben előadott darabokból állította össze az Óbudai Társaskörben 2016. május 8-án délután
megrendezett díszhangverseny programját. A válogatók korántsem
verseny-légkörben zajlottak: koncertek voltak, különböző városok
zeneiskolásainak találkozói, avagy a helységben működő különböző
szintű oktatási intézmények növendékeinek seregszemléje. Rendezvények,
amelyek hatásköre ugyan többnyire csak az érdekeltekre terjedt ki, diákokra,
felkészítő tanáraikra és a hozzátartozókra, akik egyáltalán nem elhanyagolható
szerepet játszanak a gyermekek ízlésének, értékrendjének a kialakulásában.
Ábrahám
Mariann minél szélesebb réteget szeretett volna aktivizálni, ezért a
zenetanulók mellett a tanárok számára is megadta a lehetőséget a
hangversenyeken való szereplésre. Kár, hogy ezt a lehetőséget kevesen
használták ki – mindösszesen ketten álltak össze négykezes-partnerekké (Dr.
Dombiné Kemény Erzsébet Szegedről és Fittler Katalin, a Dunaharaszti AMI
zongoratanára), és Debrecen képviseletében Sőrés Ildikó zongoraművész-tanár
vállalkozott szólista-produkcióra. Pedig a növendékek számára külön inspirációs
forrást jelenthet, ha tanáraik is játsszák ugyanannak a szerzőnek a
műveit, akinek a zenéjével ők ismerkednek. Jó lenne a kortárs zene
iránti tanári aktivitást megtartani, hiszen csak a tanárok idegenkednek korunk
zenéjétől. A fiatalok számára „gyönyörű,” mint hallottam egyik
résztvevőtől. Ez a fővárosi rendezvény is megannyi tanulsággal
szolgált volna a budapesti tanárok számára is! Az ő érdeklődésüket
hiányoltuk mind a felkészítés munkájából, mind a díszhangversenyen való
részvételből.
Megtisztelte
jelenlétével az ünnepelt is a műveiből összeállított hangversenyt;
Kurtág György feleségével, Mártával végig hallgatta a nézőtér első
sorából a hosszú műsort.
A ZETA
Földes Imre zenetörténészt kérte fel, hogy köszöntőt mondjon. Földes nem
tagadta meg önmagát, ezúttal is kiütközött belőle a pedagógus: olyan
személyes élményét idézte fel, amelyből elsősorban a
felnőtt-hallgatóság tanulhatott, de emlékként minden bizonnyal a fiatalok
is elraktározták. Elmondta, hogy amikor kiadvány számára egy beszélgetésre
szerette volna felkérni Kurtágot, a zeneszerző elutasította, de mondott
valamit, ami felejthetetlennek bizonyult számára. A „nem érdemlem meg a
műveimet” szerzői vallomásnak tűnhet, mindenképp lényegeset árul
el Kurtág személyiségéről, és sejteti alkotói szemléletmódját. Azzal, hogy
rámutatott: a szerző minden hangért felelősséget vállalt és vállal,
valójában a fiataloknak adott másként nem megszerezhető, elgondolkodtató
ismeretanyagot. A játék-lét kétarcúságára ébresztett rá, hogy a játéknak
egyszerre nincs és van tétje – és arra, hogy a szokatlan notációval lejegyzett
Játékok-beli bármely tétel komolyan (is) veendő. A hangverseny produkciói
alapján úgy vélem: megfogalmazása talán
nyitott kapukat dönget – annyiban
viszont mégsem, hogy a mindenkori
előadásban megmutatkozó
felelősségérzetet verbalizált magatartásként tudatosította.
A
műsor mottó-jellegű indítását négykezesek adták: a Bach-átirat
(Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit: Sonatina BWV 106) után az 1950/51-ben
komponált Suite saroktételei csendültek fel (s kaphattak-e nagyobb elismerést
az előadók, mint hogy Kurtág Márta sajnálkozott azon, hogy nem az egészet
játszották el… - egyébként a teljes ciklus elhangzott Szegeden, s itt csak az
idő szorítása miatt kellett a két középső tételt elhagyni).
A
Játékok sorozatból kötetenkénti összeállításban hangzottak el darabok.
Kiváltképp tanulságos volt egyazon darabot különböző interpretációkban
hallani. Itt is megmutatkozik a Játékok játék-jellege: nem csak egy jó megoldás
lehetséges, hanem az értelmezés szabadságának időnként nagy holdudvara
van. Látva-hallva a szereplők egymásutánját, nyilvánvalóvá vált: a Játékok
kötetei korántsem valamiféle didaktikus „nehézségi sorrend”-ben követik
egymást. Az előadók sorrendjét tehát nem életkor vagy zeneiskolai (vagy
általános iskolai) osztály határozza meg, hanem az, hogy a megszólaltatandó
darab(ok) melyik kötetben található(k). Ezért fordulhatott elő, hogy az 1.
osztályos Hutás Blanka a műsor elején (második gyermekként) is szerepelt,
s jócskán a szünet után a második részben is, a VI. kötet két darabjának
előadójaként. Több zeneművészeti szakközépiskola delegált növendéket,
a felsőfokú oktatást a Széchenyi István Egyetem Varga Tibor
Zeneművészeti Intézete (Győr) és a bécsi Universität für Musik und
darstellende Kunst képviselte. A magyar fiatalok társaságában hallhattunk tehát
Kurtág-darabokat külföldiek tolmácsolásában is (Adriana Paler-Nicolescu román,
Aman Fahimi pedig teheráni előadó volt). A Játékok IV. kötetéből
négykezes darabokat hallhattunk, s a VIII. kötetbeli négykezes (In memoriam
Sebők György) afféle átmenet volt a műsor fináléjához, amikoris
Sőrés Ildikó a Nyolc zongoradarabot (Op. 3) adta elő. Ezután codaként
az „Egy szál viola Mártának” című kis darabot játszotta el a Virtuózok
tehetségkutató műsorában ismertté vált Boateng Kármen Stephany, majd szép
gesztusként valóban át is adott egy szál violát Kurtág Mártának.
A több
mint kétórányi hangverseny után a művész-pár fáradhatatlanul állt a
résztvevők rendelkezésére. Számtalan fotó készült, csoportképek és közös
fotók a Szerzővel, és kígyózó sorok vártak autogramra.
Nem
tudhatni, mi mindenre gondolt közben a Szerző és Művésztársa. A
résztvevők saját játékuk után – ahogy oly gyakran lenni szokott, nem
mentek el - meghallgatták egymás előadását is, így többszörös pedagógiai
haszonnal járt az élményekben gazdag délután. Kedves színfoltot jelentett az a
mintegy fél perc, amikor az 1. osztályos pécsi Horváth Bendegúz saját
improvizációját játszotta, amelynek azt a címet adta: Hommage Kurtág Gyuri
bácsinak. És távlatokat jelölt ki a győri szakközépiskolás Krápicz Balázs,
aki kiforrott-érett zeneiséggel a műsorán szereplő valamennyi
miniatűrben magától értetődő természetességgel mutatta fel az
értéket.
Ismét
elgondolkodtam: milyen mértékben, milyen mélységig osztható meg az élmény? A
jelenlévők között kétségkívül kialakult az a bioárammal működő
közösség-érzet, amely feljogosít arra, hogy személyes érzéseimet-tapasztalataimat
általánosítva írjam le. Mert ugyanazt éreztük, ugyanaz a lelkesedés csillogott
a Kurtág kedvéért érkezett felnőtt-közönség szemében, mint a
felkészítő tanárokéban és a hozzátartozókéban (legyenek muzsikusok vagy
laikusok). És jelzés-értékű volt, hogy az első részben szerepeltek
közül is jó páran végigvárták a hangversenyt, s akkor sem türelmetlenkedtek,
amikor sokáig kellett várni az autogramra. Azt pedig a zene varázshatalmának a
számlájára írom, hogy a szünetben az aláírás kérőkhöz csatlakozott egy kedves
lány, a következő mondattal szólítva meg a szerzőt: „Én ma nem
játszottam – de aláírná az én kottámat is?”
Biztosra
vehető, hogy a díszhangverseny valamennyi résztvevője számára e
naptól kezdve Kurtág művei többet, mást jelentenek, mint korábban. S az is
biztos, hogy ki-ki hallott olyan darabot, amelyet szívesen megtanulna. Reméljük
egyre többen lesznek, akik hasonló természetességgel válogatnak a Játékok
kimeríthetetlen kincsesbányájából.
Fittler Katalin
Galéria*
A
felvételeket rendelkezésünkre bocsátották: Horváth Gábor, Dr. Karin Wagner, Dr.
Pásztor Zsuzsa, Fittler Katalin.
Hangversenyterem:
internetről átvett fotó.
A
képek rákattintásra nagyban láthatók.
A sok
elismerő köszönet és levél mellett álljon itt egy, melyet a bécsi
Zeneművészeti Egyetem professzora, Karin
Wagner küldött, aki két előadót is hozott a hangversenyre:
„… I was so very happy to hear all the kids and young students - and
to have the Kurtágs here!! I would never have expected this in my dreams - to
be in Budapest
at such a concert. It was a very moving day for me - and this will stay in my
heart!
….You made the perfect organization!!
So many players – wonderful ! You can be more than satisfied - it was really
very very well done! And Kurtág was
happy about that!
And I was so
happy to bring Kurtág my wishes! I admire him deeply - his music and he means
so much to me! It is a very deep feeling - that is not to be expressed in
words. To look in his eyes and to congratulate him - this was wonderful for
me…”