Weiner Maraton
A cím
így, első látásra, megtévesztő lehet. Zenekedvelők sokasága
méltán gondolhatna a Müpa (a Budapesti Fesztiválzenekarral közösen életre
hívott) rendkívüli népszerűségnek örvendő egész napos
koncertsorozatára, amely – az idei rendezvényt leszámítva, amikoris Mendelssohn
és Schumann művei kerültek műsorra – egy-egy zeneszerző
életműve került reflektorfénybe.
Nem,
ezúttal nem erről van szó! A Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti
Szakközépiskola (IV.) jubileumi koncertsorozata kapta ezt a címet. Már minthogy
a BMC Hírlevelében, amelyben a gazdag program végén bukkanhatott rá az
érdeklődő – egyébként aligha szerezhetett volna róla tudomást
„kültag”. Mert az érdekeltek széles rétege számára ismert volt a program, a
regisztrációhoz kötött ingyenes program szép házat vonzott.
A
rendezvénysorozatot követően, csak dicsérni lehet a szervezők
előrelátását. Telitalálat volt a helyszín-választás; nem az iskola falai
között, ahol mégiscsak „otthonosak” a növendékek, hanem koncertteremben
(pódium-gyakorlatnak remek, abban egyébként is nagyon elmaradott a hazai
zeneoktatás, valamennyi szinten). Nem túl nagy teremben, ahol esetleg épp a
tátongó sorok vonják magukra a szereplő figyelmét, hanem a teltház érzetét
keltő közegben játszhattak. És itt lehetőség volt arra, s örvendetes
módon, éltek is vele a fiatal muzsikusok, hogy fellépésük előtt illetve
azt követően maguk is csatlakozzanak a hallgatósághoz. (Olyan szempontból
is ideális volt a helyszín, hogy a BMC koncerttermét szinte észrevétlenül lehet,
akár zene közben is, elhagyni.) S itt említeném meg, mielőtt a lényegre, a
zenei produkciókra térnék, az egyetlen, ám korántsem elhanyagolható zavaró
tényezőt (amelynek orvoslása korántsem lesz egyszerű). Napjainkban
megkülönböztetett figyelem jut (szinte valamennyi rangos zenekarunk éves
koncertprogramjában) a családi koncerteknek, s általában, a valamennyi
korosztály megcélzásának. Ez nemes gondolat, utolérhetetlen megvalósítója a
Zuglói Zeneház – annyi, a zene által elvarázsolt apróságot sehol máshol nem
látni! Igenám, de túl azon, hogy csupán a gyakorlatban lehet megtanítani
(elsajátíttatni) a hangversenytermi „viselkedést”, tehát óhatatlan, hogy mindig
vannak zavaró gyerek-mozzanatok, itt sokkal komolyabb problémával találkoztam
(ilyennel sehol máshol, pedig viszonylag rendszeresen járok gyermek- és
ifjúsági programokra). A szülők (felnőtt kísérők)
külön-programról gondoskodtak a kicsiknek, tehát nemcsak hogy nem irányították
a szép muzsikára a gyerekek figyelmét, hanem maguk sem figyeltek a zenére. Két
kirívó példa: fiatal anyuka magasra ülteti a kicsit (a fal kiképezését keskeny
ülőkének használva), játékával. Majd odaadja neki a műsort (papír,
jól zörög, lehet gyűrni, hajtogatni), közben a játék leesik. Anyuka
felveszi, aztán folytatódik a műsor, papírzörgés, játék leesése-felvétele.
Aztán már az lesz a játék, hogy a kicsi ledobja a játékot, hogy anyuka
mindegyre felvegye. Ez tényleg vicces, lehet sikongatva tetszést nyilvánítani.
Csak nem épp a zeneiskolások számára ünnepinek hirdetett szereplési lehetőség
idején. A másik: anyuka okos telefont ad a picinek, aki játszik vele/rajta,
(marad a gyerek, ha játszik), majd amikor anyuka megunja a fény-effektusokat,
amelyek talán bántják a szemét, s el akarja venni a készüléket, az apróság
jogosan háborodik fel. Felüvölt, s utána már kár bevetni a sajnálkozó mosolyt –
nem azért rajongott, mert kicsi, hanem azért, mert felnőtt-környezetéhez
hasonlóan a neki-teremtett világgal volt elfoglalva. Így kár hangversenyre
hozni gyerekeket, hiszen nekik legfeljebb „annyi jön le”, hogy itt (viszonylag)
sötét van. Fel sem tűnik a távoli színpad, amely értékes-szép élményeket
kínálna. A szomorú az egészben csak az, hogy nem utcáról betévedt, alkalmi
zenehallgatók, hanem muzsikus-közeli felnőttek hoztak létre (a maguk
számára természetesnek tűnően) ilyen kellemetlen szituációkat.
De
térjünk a lényegre! Az ünnepi hangversenysorozat kerekszámú évfordulóra
emlékeztetett: az 1990/91-es tanévvel indult el a zeneiskolában a
szakközépiskolai oktatás. Az igazgatónő, Mészáros Lászlóné megemlékezett
elődjéről, Bauer Istvánnéról, aki megálmodta ezt és sokat tett a
megvalósításáért (ő sajnos már nem hallhatta az április 3-i jubileumi
hangversenyeket), rámutatott, hogy a remekül működő zeneiskola volt
eme álom alapja – s a nap folyamán a három hangversenyen az álmok
megvalósulásából kaptunk „pillanatképeket”.
A
délelőtti hangverseny a zeneiskolások kamarazenei produkcióinak adott
helyet, néhány szóló-produkcióval, délután a szakközépiskolásoké volt a pódium,
este pedig valódi „művészkoncert”-re került sor, az időközben
jelentős hírnévre szert tett egykori Weineresek fellépésével. Hadd
jegyezzem meg, Weinertől egyetlen hangot sem hallhattunk, a magyar (történeti)
zeneirodalmat egy Liszt-mű, s Bartók-átdolgozások mellett Hidas Frigyes
versenyművei képviselték. A pedagógiai irodalomból ismert Szelényi István
négykezes zongoradarabja, Zempléni László hangulatos ütős-kompozíciója (ÚT
24-75), s az ütősöknek is hasznos játszanivaló, a megannyi hangszeriskola
által népszerűsített Láttál-e már valaha kezdetű népdal (Bolgár
István: Majoranna). A fúvószenei repertoár kiválósága Farkas Antal darabja:
Variációk a Bassisten polkára, s felcsendült még Horváth Márton Levente és
Vajda Zoltán egy-egy kórustétele is. Aktualitásokban nem volt hiány: az iskola
egykori növendékének, Barbinek Gábornak harsonaegyüttesre szánt Fantáziájával
kezdődött az esti program (a szerző is részt vett az
előadásban), Havasi Balázs (a gordonkás Pejtsik Péter közreműködésével)
saját szerzeményeit játszotta, Kállay Gábor növendékei pedig tanáruk
kamaradarabját szólaltatták meg (Kis utazás).
A
nyitókoncert megilletődötten indult a kánonéneklési verseny
résztvevőivel – a Lenn a mély völgy ölén… megszólaltatásában több tanár
felkészítő munkája rejlik. Hogy hova jutnak az énekes és hangszeres
növendékek, azt a szakiskolások koncertjén mérhettük fel (Főnix
Kamarakórus Prinyi Csabáné Győrfi Katalin irányításával, valamint a Weiner
Vegyeskar, Balassa Ildikó vezényletével). A szakiskolások műsorának egyik
gyöngyszeme volt a Rauch-mű, A négy patkány, amelyet Simon Márton, Papp
Viktor és Ress Tamás énekelt (kifogástalan szövegmondással, hangulatosan).
Általában
kiérlelt produkciók kerültek műsorra, a zeneiskolások között is hallhattunk
néhány olyan tehetséget, akik már többek, mint „ígéret” (például Legány
Barnabás), máskor inkább a gondos tanári munka érződött. Külön
gyönyörűséget okozott Kasza Roland ütős-növendékeinek valamennyi
produkciója: a ritmushangszereket sem csupán effektusokként kezelik, hanem
idejekorán kiismerik az egyes hangszerekben rejlő sajátos
lehetőségeket. A marimbások (Rácz Kristóf Bence és Jónás Ámos)
differenciált dinamikával szólaltattak meg egy Bach-prelúdiumot. De ugyanezt a
dinamikailag (nemcsak kontrollált, de tudatosan) irányított játékot
figyelhettük meg a fiatalabb marimba-duónál is (Németh Kristóf, Béndek Simon) –
talán csak arra kell még törekedniük, hogy úgy osszák be a hangerő-skálát,
hogy a leghalkabb hang is biztosan hallható legyen…
A
délutáni hangverseny műsor-összeállítása egyúttal „erőviszonyokat” is
sejttetett; megannyi remek rézfúvóst hallhattunk szólistaként, akik később
a Weiner Fúvós Kamarazenekarban is játszottak (elkerekedett szemmel néztem a
pódiumot megtöltő játékosok seregét: ez „kamara”? Mekkora lehet akkor egy
tényleges fúvószenekar, a zenekarvezető, címzetes igazgató Sztán István
elképzelése szerint?!!!). Nagyon tetszett Farkas Dániel tolmácsolásában Ravel
zongoraműve, a Jeux d’eau (érdemes lett volna magyar címmel konferálni, hadd
tanulják-jegyezzék meg minél többen, hogy a korrekt cím: Szökőkút), és
Jónás Dániel dinamikailag is érzékeny, plasztikusan formáló klarinétjátéka
(Cahuzac: Variációk, Kovács Kálmán kíséretével).
Az esti
produkció méltán kiérdemelte a „Művészkoncert” címet. Remélhetőleg
nemcsak megörökítésre került, hanem széles(ebb) körben hozzáférhetően
publikálásra is kerül legalább egy korongnyi részlete. Külön érdekességnek
számít, hogy mester és tanítványa együttes fellépésére is sor került,
mindketten ebből az iskolából indultak: Boldoczki Gábor és Pálfalvi Tamás
Vivaldi két trombitás versenyművéből játszott egy tételt, valamint
Bellini Norma című operájának anyagából komponált „Ária és variációk”-at,
mindkettőt Szabó Terézia zongorakíséretével, megérdemelt vastapssal
jutalmazva. A művész-műsor, érthető módon,
kaleidoszkóp-jellegű lett; a legnagyobb kontrasztot Fernando Sor
gitárdarabja (Grand Solo, Seres Borbála előadásában) és Havas Balázs
kompozíciója között észleltük; a dinamikai kontraszt viszont üdítően
hatott a lassan már hetedik órányi zenét hallgatók számára. Mind a
szakiskolások, mind a művészek hangversenyének fináléjában a Weiner Fúvós
Kamarazenekar működött közre. S ha általánosan is elmondható, hogy
valamennyi fellépő produkciójában érezhető volt a hangszerjátéknak a
szó nemes értelmében vett játék-értelme, ez fokozottan igaz a fúvószenekarra:
bármi szerepelt műsorukon, érezhető játék-örömmel szólaltatták meg.
Aligha kell kommentár a zenekari műhelymunka légkörét illetően…
A
Weiner-maraton egésznapos élmény volt sokak, sokunk számára. De érdemes lenne
elgondolkozni azon, hogyan lehetne pedagógus-kollégák (esetleg más zeneiskolák
érdeklődő növendékei) számára hasznosíthatóvá tenni az ilyen
hangversenyeket. Mert bármiféle szakmai továbbképzésnél többet lehet tanulni
ilyenkor, a darabok kiválasztásától, a növendékek felkészítésén át, a
tehetségek szabad kibontakoztatását illetően. Éspedig kizárólag
jelenléttel, az élő előadások figyelmes hallgatásával.
Fittler Katalin