HORNYÁK BALÁZS
Beszámoló “az Európai Fórum a
Zeneoktatásról”
(“European Forum on Music Education”) konferenciáról
Rendező:
Európai Zenei Tanács
A konferencia
célja:
·
Fórumot biztosítani a párbeszédre,
tapasztalatcserére a zeneoktatásban dolgozó szakemberek számára;
·
kapcsolatépítési lehetőség a
kulturális szektor képviselőinek, döntéshozatalt befolyásoló szervezetek
képviselőinek;
·
jó gyakorlatok és a kulturális
szektorban működő hálózatok, szervezetek bemutatása.
Magyar
résztvevő: Hornyák
Balázs fuvolaművész, zenetanár, a Magyar Zenei Tanács delegáltja.
A konferencia programja, a program szakmai
vonatkozásai
2016.02.10.
A
konferencia nyitóelőadását (Keynote) Rolf Witte tartotta Németországból. Előadásában [1]a
szakmai hálózatépítés jelentőségét hangsúlyozta a kulturális értelemben
különböző és állandóan változó Európában. Nézetei szerint az iskolák és
kulturális partnerek együttműködésére kell fókuszálni már regionális
szinten is továbbá a fiatalok aktív részvételének hiányára hívta fel a
figyelmet a döntéshozatalban. Mindezek mellett az állandóan megújuló párbeszéd
és a tagállamok közötti tapasztalatcserék fontosságát hangsúlyozta.[2]
„The
More the Merrier”
A
délutáni programban Merlijn Poolman
(Hollandia) és Ellara Wakely
(Egyesült Királyság) előadók beszéltek munkájukról, jó gyakorlatokat,
sikertörténeteket mutattak be két különböző aspektusból. Merlijn könnyűzenével foglalkozó szakember, aki egy
holland kisváros kulturális életét lendítette fel klubjának megalapításával. Ellara Wakely, a BBC Proms és BBC London Performing Groups munkatársa, egy olyan országos komolyzenét
népszerűsítő programról (Ten Pieces) beszélt, amely ez idáig 4,1 millió gyereket ért el
az Egyesült Királyságban. A kreatív kezdeményezés célja, hogy filmeken,
élő előadásokon keresztül a fiatalok közel kerüljenek a komoly
zenéhez, részesei legyenek egy értékteremtő mozgalom megteremtésének
országos szinten. [3]
„Team up and Act” panel discussion
A
panelbeszélgetés részvevői:
Stefan Gies (AEC); Timo Klementtinen (EMU); Gerhard Sammer
( EAS); Blasko Smilevski (JMI)[4]
A
beszélgetés részvevői bemutatták saját szervezetük működését,
szerepét az európai zenei és kulturális életben. Elsőként Strefan Gies beszélt az Európai
Konzervatóriumok és Akadémiák Társaságáról. A felsőoktatásban
működő intézmények összefogását segítő ernyőszervezet
céljai közé tartozik az európai oktatási szektor erősítése, karriertámogatás
és közönség építés. Az EMU részéről Timo Klemettinen beszélt az együttműködési hálózatok és
kapcsolatépítés lehetőségeiről a zeneiskolák között. Gerard Sammer az EAS (European Association for Music in Schools) részéről
összefoglalta az elmúlt másfél évtizedes munkájuk eredményeit. Kiadványaikat,
rendezvényeiket és kapcsolati tőkéjüket mutatta be a mintegy tizenöt
perces prezentációjában. Végül Blasko Smilevski kapott szót a Jeunesses
Musicales International szervezet részéről. A JMI az egyik legrégebben
alapított (1945), azóta számos tevékenységi körrel bővülő, fiatalok
zenei kibontakozását segítő civil szervezet.[5]
2016.02.11.
A
második nap szakmai programjában a nyitó nagyelőadást Anja
Fon Keulen tartotta. Az amszterdam-i
HET CONCERT GEBOUW kezdeményezése egy fiatalokat megcélzó oktatási és
kulturális program, amely zenekarok, együttesek és iskolák
együttműködésével 30.000 gyermeket ér el évente. A program minőségi
közösségi zenei élményeket kínál a részvevőknek országos szinten.
A
konferencia kétségtelenül leggyakorlatiasabb előadása a „Vocal Workshop” volt, két
Hollandiában élő kórus tréner és énektanár vezetésével. Wim de Ru, a BplusC-
konferenciának otthont adó központ- egyik tanára; Merel
Martens pedig a Singing Roadshow egyik kollégája, képzett karvezető és
egyetemi oktató. A gyakorlatias foglalkozás során a résztvevők az
instruktorok segítségével egy vokális performansz
részeseivé váltak. Az újszerű technikák lehetőséget adnak csoportos
zenei élmény megalkotására, közösség építésre, zenei kompetenciák
fejlesztésére.
A
konferencia egyik előadóművész vendége, Konstantyn
Napolov, ukrán származású ütőhangszeres
művész, aki Kijevben és Hágában tanult. Előadásmódja modern,
újszerű: a hagyományos ütőhangszereken kívül a test egészét használja
hangszerként a darabjaiban. Ezzel nagyon látványos és újszerű zenei
élményt kínált a hallgatóságnak.
A zenei
intervenció után rövid prezentációk következtek, Erling
Aksdal (AEC), Andrea Creech
(ISME) és Joan Parr (ACEnet) részéről. A szekció célja az volt, hogy
bemutassa a nemzetközi életben, kulturális érdekképviseletben részvevő
világszervezetek munkáját.
A
konferencia szakmai programját egy kerekasztal beszélgetés zárta. Négy asztal
körül négy különböző témát vitattak meg a részvevők. Szó esett a
hálózatépítés és kapcsolatteremtés fontosságáról, a jó gyakorlatok
megosztásának lehetőségeiről és gyakorlatairól valamint az európai
zeneoktatás diverzitásáról.
I.
Kapcsolatépítés,
megbeszélések
A
konferencia kiváló lehetőség volt a Magyar Zenei Tanács meglévő
kapcsolatainak ápolására valamint új kapcsolatok kiépítésének elindítására. Az
Európai Zenei tanács vezetőtestületéből megbeszélést folytattam Prof.
Krzysztof Knittel
(Lengyelország), Kostas Moschos
és Ian Smith úrral, valamint a tanács titkárával, Simone Dudt asszonnyal.
Együttműködési
lehetőségekről értekeztem Francesca Christmas (London, Trinity
College), Stéphane Grosclaude(Plate-Forme Interrégionale,
Franciaország), Merel Martens (Hollandia, Choir workshops), Miranda van Drie (Hollandia, NJO Summer Academy) Prof. Helmut Erdmann
(Németország, European Live Electronic
Centre), valamint Timo Clementtinen-el
az EMU részéről.
II. Tapasztalatok összefoglalása, a szakmai
program eredményessége
EMC, EMU
és AEC[6]
közös kezdeményezésének eredménye, hogy olyan szakmai fórum jött létre, amely
rendszeresen lehetőséget biztosít a jó gyakorlatok megosztására,
továbbképzésre, kapcsolatépítésre a zeneoktatásban dolgozó szakemberek számára.
A Leidenben
megrendezésre került konferencia átfogó ismereteket
nem volt hivatott adni az egyes európai országok zeneoktatási praxisáról,
mindinkább a hálózatépítés jelentőségét hangsúlyozva, szervezeteket
mutatott be az azonos területen dolgozó szakemberek együttműködéseinek
elősegítése érdekében. Ebben a tekintetben elérte célját a rendezvény.
Számos olyan civil szerveződés kapott bemutatkozási lehetőséget,
amely hasonló célokkal működik: európai szakmai együttműködéseket
keres és hálózatot épít különböző oktatási szinteken. Ezen felül a
résztvevők megismerhettek számos európai államban működő
programot, amely a vállalati szektor, az oktatási szektor
együttműködésével, valamint az Európai Unió célzott művészeti
tevékenységeket támogató alapjainak szponzorálásával valósul meg. Ilyen
művészeti egyesületek, zenei szakembereket tömörítő platformok
létrehozása nem kis feladat, azonban a 21. század kihívásainak nélkülük aligha
lehet megfelelni. A politikai és kulturális értelemben állandóan változó
Kontinens újszerű kihívásai arra sarkallnak bennünket, hogy egyre nagyobb
intenzitással vegyünk részt az európai hálózatok működésében,
kiépítésében. Ebben a tekintetben Magyarország és a kulturális szektor
szerepvállalásának intenzitása növelhető. Egyértelmű előrelépés
lehet közös kulturális pályázatokban való aktívabb részvétel, gyakorlatias
csereprogramok szervezése azonos profilú intézmények között. A konferencia
tapasztalatai azt mutatják, hogy a mai elvárások túlmutatnak azon, hogy egy
intézményközti kapcsolat csupán a művészeti előadásokra, koncertekre
támaszkodva jöjjön létre. Minden oktatási szinten ma már elvárás szakmai
továbbképzésnek minősülő előadások, bemutató tanítások,
kurzusok, és koncertek szervezése és tartása mind a fogadó, mind a vendég fél
részéről egy-egy látogatás alkalmával. Annak ellenére, hogy nehéz és
újszerű kihívásokat hoznak az Európai Unió kulturális keretprogramjai (pl.
Creative Europe), ezeknek a forrásoknak az
igénybevételével valósulhatnak meg olyan szakmai rendezvények, mint az Európai
Fórum a Zeneoktatásról Hollandiában. Az Európai Zenei Tanács következő
rendezvénye a Wroclawban, Lengyelországban lesz
European Forum on Music címmel 2016 májusában. Minden
bizonnyal hasonlóan színvonalas rendezvény kerül majd megrendezésre Európa új
kulturális fővárosában. További információ a Leiden-i
konferenciával kapcsolatban az Európai Zenei Tanács hivatalos honlapján
elérhető el:
http://www.emc-imc.org/events/european-forum-on-music-education/
[1] Előadás címe: Creative cooperation for Europe – arts education and cultural learning in our rapidly changing Europe
[2] http://www.emc-imc.org/events/european-forum-on-music-education/documentation/
[4] EMC- European Music Council; AEC- European Association of Conservatoires; EMU-European Music School Union; JMI- Jeunesses Musicales International
[5] http://www.emc-imc.org/events/european-forum-on-music-education/documentation/
[6] EMC- European Music Council; AEC- European Association of Conservatoires; EMU-European Music School Union