Kórussikereink receptje a
Kóta alapítójától*
Az
énekkari munkának van hatása a társadalomra · Válogatás Maróti Gyula
magándokumentumaiból
Először dalosa, utóbb szervezője, végül
krónikása – Maróti Gyula több mint hat évtizede résztvevője a magyar
kóruséletnek – írta a Kórusok Országos Tanácsának (Kóta)
alapító főtitkáráról 1995-ben Breuer János. Maróti Gyula életműve nem
annyira látványos, mint például egyes neves zeneszerzőké, karnagyoké vagy
zenepedagógusoké, áldozatos munkája nélkül azonban biztosan nehezebben
boldogult volna a magyar kórusművészet. Az 1912-ben született Maróti
2004-ben hunyt el, és nemrég K. Udvari Katalin, a Psalmus Humanus
Művészetpedagógiai Egyesület alapító elnöke arra
vállalkozott, hogy a szakma által elismert és szeretett egykori Kóta-főtitkár magángyűjteményéből
csemegézzen, és mindezt úgy tárja az olvasó elé, hogy abból kirajzolódik mindaz
a háttér, amely segítette hazánkat a világraszóló kórussikerek elérésében.
Fontos kérdést feszeget a Püski Kiadónál megjelent Művelődéstörténeti
kincsestár: az énekkari munka társadalomra gyakorolt hatását vizsgálja.
Láthatunk régi fényképeket, hangversenyműsorokat,
megismerhetjük a korabeli ének-zene tanárok munkásságát, a karvezetők
tevékenységét, a kórusműveket komponáló zeneszerzők jelentőségét,
és mindebből tulajdonképpen az egész XX. századi
művelődéstörténetet. Maróti Gyula a kórusélet minden posztját
végigjárta, mielőtt a Kótáig jutott. Énekelt,
vezényelt, tanított, részt vett az alulról építkező Munkásdalos Szövetség,
majd a Bartók Béla Szövetség munkájában, a népművelő-oktatásban,
zenei részének megszervezésében, készített műsorszöveget a Magyar
Rádiónak, illetve tankönyveket, egyetemi jegyzeteket, könyveket írt.
Bár elsősorban egy szűk szakmai kör számára
közismert mindaz, amit a kötet összefoglal, úgy gondolom, nem hiábavaló
erről a szélesebb nyilvánosság előtt is beszélni. Elsősorban
azért, mert mindaz, ami a XX. század során motorja volt a fejlődésnek, ma
is példaértékű lehet. Másodsorban azért, mert erőteljes a hanyatlás a
magyar művészetpedagógiának ezen a terén is, így amennyiben bármilyen
reformról szó esik, megkerülhetetlen a sikerkorszak receptje. Ha már a
receptnél tartunk, harmadsorban azért is fontos megismerni ezt a könyvet, mert
az is kiderül belőle: napjainkban is aktív munkát végez a Kóta, amelyet immár Kórusok, Zenekarok és Népzenei
Együttesek Szövetségének neveznek, és láthatjuk, milyen próbálkozások visznek
sikerre a XXI. század elején, amikor Mindszenty Zsuzsánna elnökletével
működik a szervezet.
Mindez az összefoglalás megkerülhetetlen eszenciája
annak a több évtizedes munkának, amely – bár romjaiban hever – még mindig nem
egy világverseny győzelmét jelenti a magyar énekkaroknak. Oktatásügyi szempontból
lényeges kérdéseket tisztáz, és számos olyan pedagógiai módszerbe vezeti be az
olvasót, amelyek hosszú időn át sikerrel működtek, és ma is
működőképesek. A Művelődéstörténeti kincsestár tanulsága
többek között az, hogy számos tényező együtthatására van szükség a
sikerhez: az iskolai oktatás, a kiváló karnagyok és tanárok, az egész életén át
éneklési lehetőséget kínáló amatőr mozgalmak, az amatőrök és a
hivatásosok összefogása egyaránt szükséges hozzá.
Kiss Eszter Veronika,
* Ez az írás a Magyar Nemzetben jelent meg 2016. 05. 05.-én. A közlés engedélyezését köszönjük a napilap főszerkesztőjének.