Kortárs kórusest I-II.
A Kortárs Kórusest II. közreműködői és
zeneszerzői
Amikor a BMC-be igyekeztem az Erkel
Ferenc Vegyeskar (Cseri Zsófia) koncertjére, már pontosan tudtam,
hogy olyan élményben lesz részem, amit egy hónapja meglepetésként kaptam. Akkor Gyulára utaztam az énekkarral, hogy a
„Kortárs kóruszene” első estjét meghallgassam, és most március 20-án a
második estre került sor a BMC-ben (Budapest Music Center). A gyulai
hangverseny célja az volt, hogy Erkel Ferenc szülővárosának vigyenek el
kortárs műveket, és ezeket a zeneszerzők vezessék be. Most a
bővebb, két részes koncerten hangzottak el ugyanazok és más művek is.
A műsort ezúttal Zelinka Tamás
vezette, aki a tőle megszokott körültekintéssel szólalt meg és jó
hangulatot teremtett a koncerthez.
A két hangverseny meggyőzött
arról, hogy amatőr kórus tagsága és közönsége sokaknak viheti el a kortárs
művészet kultúráját. Az együttes szívesen énekli mai magyar szerzők
műveit, és ezért került sor arra, hogy a két hangversenyből álló
„Kortárs kórusest” c. rendezvényükön Gyula és Budapest közönségének nyújtsanak
keresztmetszetet a velük kapcsolatban álló komponisták negyed évszázad alatt
született szerzeményeiből.
Ezen a koncerten
közreműködött a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vox Universitatis Szegediensis vegyeskara
(Cseri Zsófia) is. A két énekkar együtt is, külön is bizonyította, hogy azonos
hangképzésben van részük, együtthangzásuk ideális, vezetőjükkel
nagyszerű a kapcsolatuk, és mindannyian érzékenyen reagálnak karnagyuk
mozdulataira.
A budapesti hangverseny
jelentőségét emelte, hogy a Gyulán elhangzott művek mellett itt
ősbemutatókra is sor került, továbbá azok a zeneszerzők, akik Gyulán
filmfelvételről mutatták be műveiket, itt személyesen is megjelentek
az „ősbemutatós” szerzők társágában. Sajátos értéket adott a
hangversenynek, hogy a darabok megszületéséről, az alkotás problémáiról
maguk, a zeneszerzők szóltak a közönséghez.
A két hangversenyen egyházi és
világi műveket egyaránt hallottunk. Gyuláról ismertük a két „Pater
noster”-t. Először Kocsár Miklós alkotása (2014) majd Csemiczky Miklós
debreceni megrendelésre készült (1991) darabja szólalt meg. Ezt Barabás Árpád
Kányádi Sándor két versére írt madrigálja, a Gyulán is elhangzott „Hófoltos még
a határ” (2010) és a „Madármarasztaló” (2005) követte. Ősbemutatót
hallottunk ezután, Bella Máté „Lacrimosa” c. művét. Günsberger Ákos Varró
Dániel szövegére írt jó hangulatú „Négy limerick” -je zárta a koncert első
felét.
A szünet utáni rész Olasz Balázs
„Este a SzékHelyeknél” (2015) ősbemutatójával kezdődött, amit a
szegedi egyetemistáktól hallottunk. Ez a darab bizonyította, hogy a
koreográfiához kötött művek csak ifjúsági együttesnek valók. Előadók
és közönség egyaránt élvezte a kóruspróbára későn érkező énekesek bevonulását,
ami már a darab kezdetét jelezte. Ezután az Erkel kórus Beischer-Matyó Tamás
„Édesanyám rózsafája” (2012) c. népdalfeldolgozását és Tóth Péter „Mi Atyánk”
(2012) c., Babits Mihály versére komponált művének második változatát
énekelte. (Az első változatot Gyulán hallottuk.) Befejezésül a két kórus
közösen adta elő Orbán György „Nunc dimittis” (2000) kezdetű
darabját, amit Gyulán az Erkel Ferenc Vegyeskar énekelt.
Tóth Péter duplán is a sajátjának
érezhette e koncertet, mert nem csak zeneszerzőként volt jelen, hanem a
Szegedi Egyetem Zeneművészeti Karának dékánjaként hallgatta a Vox
Universitatis Szegediensis énekét.
Ritka élményben volt részünk,
amikor a hangverseny végén Cseri Zsófia karnagy kérésére a nyolc jelenlévő
zeneszerző együttesen is meghajolt, megköszönve az énekesek előadását
és a közönség befogadását.
A hangversenyhez technikai csoda
is társult: az egész koncert rögzítésre került úgy, hogy az Erkel Ferenc
Vegyeskar honlapjáról bármikor újrahallgatható. Ezért is a BMC-nek vagyunk hálásak,
és a zeneszerzői bevezetések levetítéséért is. Vetítés azonban nincs vágás
nélkül: Zelinka Tamás gondossága arra is kiterjedt, hogy a kórustag Simon
Ákosnak a közönség tapssal köszönje meg élményt adó, szakszerű
munkáját. A BMC hangversenyterme ideális koncerthelyszín: nagyszerű az
akusztika, a közönség soraiban sokan foglalhatnak helyet, és a technikai
körülmények korszerűek.
Mind a gyulai, mind a budapesti
hangverseny megerősítette meggyőződésemet, hogy mennyire fontos
az aktív közönség jelenléte egy hangversenyen. Így kialakulhat az előadók
és a hallgatóság vibráló kapcsolata, ami fokozza az egyes művek
interpretálásának színvonalát. Azt hiszem, ezen a két koncerten fordult
elő először, hogy se mobiltelefon nem szólalt meg, se egy túl korán
elkezdett taps nem szakította meg az összes jelenlévő áhítatát, sőt,
még drukkolnom sem kellett a zavartalan körülményekért.
Azt hiszem, mindnyájan megosztjuk
Zelinka Tamás gondolatát: bízunk benne, hogy a 2-ből egyszer 3 lesz, és a
„Kortárs kórusest” sorozat jövőre már három koncertből állhat, és ez
csak a növekedés kezdete lesz.
Kovács Mária
---
A zeneszerzők -
alkotásuk elhangzása előtt – Cseri Zsófia kérdéseire válaszolva,
képmagnóra rögzítve – „mini interjúk” keretében ajánlották figyelmükbe a
megszólalásra váró szerzeményüket:
Középen:
Cseri Zsófia karnagy
Hangzó (és videó) anyagok:
Kocsár
Miklós: Pater noster (2014)
Csemiczky
Miklós: Pater noster (1991)
Bella
Máté: Lacrimosa (2015) - ősbemutató
Günsberger
Ákos: Négy limerick (2015) – ősbemutató
Olasz Balázs: Este a Szék Helyeknél
(2015) – A közönség hangjai – (ősbemutató)
Orbán
György: Nunc dimittis (2000)
Zeneszerzői riportok:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzzVBmAZIuyuDrtoP6GcLC7ldm__5f2Qh