Max REGER & Heinrich REIMANN:

Korálfantáziák - Szabó Balázs (orgona) felvételei*

 

MUSIKPRODUKTION DABRINGHAUS UND GRIMM 9201945-6 SACD [71:49 + 77:30] [SSi] 2015

 

http://organist.hu/media/images/Reger-Szabo%2001.jpgMAX REGER (1873-1916)

Korálfantáziák
Ein feste Burg ist unser Gott
 Op. 27 [14:18]
Freudich sehr, o meine Seele Op. 30 [22:41]
Wie schön leuchtuns der Morgenstern Op. 40 Nr. 1 [19:11]
Strafmich nicht in deinem Zorn Op. 40 Nr. 2 [15:39]
Alle Menschen müssen sterben Op. 52 Nr. 1 [19:30]
Wachet auf, ruft uns die Stimme Op. 52 Nr. 2 [24:41]
Hallelujah! Gott zu loben! Op. 52 Nr. 3 [17:13]
Heinrich REIMANN (1850-1906)
Wie schön leuchtet der Morgenstern Op. 25 [16:56]


Max Regert – orgonaművei kapcsán – gyakran nevezik a „XX. század Bach-jának”, mert minden bizonnyal korának legnagyobb orgonaszerzője. Barátjával, Karl Straubével (1873-1950) közös célkitűzésük volt a „Bach halála óta álomba szenderült orgonazene megújítása”. Ennek megfelelően Reger a korszak több szempontból is meghatározó orgonaműveit alkotta meg; közülük is alapművekként tartják számon hét monumentális korálfantáziáját, melyeket Szabó Balázs felvételén egészen különleges interpretációkként ismerhettünk meg.

 

A hét korálfantáziát 1898 augusztusa és 1900 szeptembere között komponálta a szerző, miután katonai szolgálatát követően visszatért a szülői házba. Ekkor ismerte meg Heinrich Reimann korálfantáziáját a „Wie schön leuchtet der Morgenstern” korálra. Rögtön levelezésbe kezdett az idősebb komponistával, és ez a darab inspirálta saját műveinek megírására is. A korálfantáziák valóban a teljes regeri életmű legjobb darabjai, nem csupán az orgonaművek csúcsai. Igen nagy hatású kompozíciók, amelyek nem pusztán a korál-dallamokat dolgozzák fel, hanem zenéjük követi és megjeleníti a korál-szövegek mondanivalóját. Inkább szimfonikus költeményekre emlékeztetnek, mint a hagyományos korálfeldolgozásokra. A szerző rendkívüli dinamikai sokszínűséget kíván meg a leghalkabb regisztertől az orgona teljes hangzásáig, s ez komoly kihívás elé állítja az előadót, illetve a hangszer is hallatlan nagy szerepet játszik a hatásos előadásban.

 

Az elmúlt évtizedekben többen rögzítették a műveket. Wouter van den Broek felvétele a Brilliant Classicsnál jelent meg. Játéka mindig nagyon gyorsnak tűnt. A másik a Naxos hatrészes Reger-összkiadása, melyben három orgonista játssza a műveket. Ezek közül Martin Welzel interpretációja a legjobb. Szabó Balázs most megjelent új CD-je azonban kiemelkedik valamennyi közül. Már az esztétikus megjelenése is felhívja magára a figyelmet, 2 CD-s albumot kiváló ismertetőfüzettel tették elérhetővé, melyből a felvételhez használt orgonák is alaposan megismerhetők. Az előadás pedig messze a legjobb, ezt dokumentálta a pompás SACD kristálytiszta hangzása a különleges művek minden nüanszával, habár kissé halkan. Ráadásképpen a már említett reimanni korál-fantáziája is rákerült a korongra. A kevéssé ismert, de egyébként élvezetes darabhoz képest Reger zenéje hatalmas előrelépést mutat. Inkább ösztönzést jelenthetett, mint jelentős befolyást vagy mintát.

 

Ez a kitűnő felvétel hamar a kedvencemmé vált!

 

Stuart Sillitoe

(ford. Nagy Szabolcs)

 

Forrás: http://www.musicweb international.com/classrev/2016/Mar/Reger_organ_92019456.htm

 

Dr. Méhes Balázs

 

Szabó Balázs orgonál:

https://www.youtube.com/watch?v=drsBa_533Vs

https://www.youtube.com/watch?v=N42oo9no61g

 

 



* A felvételen hallható hangszerek és a rögzítés időpontja: E. F. Walcker & Cie orgonája 1878, Votivkirche, Bécs, Ausztria, 2015. november 23–25.; Gebrüder Link-orgona 1906, Stadkirche Giengen an der Brenz, Németország, 2015. október 19–21; Theodor Kuhn-orgona 1914, St. Anton templom, Zürich, Svájc, 2015. augusztus 17–19.