Itt vagyunk! Létrejött!
Összművészeti Doktorandusz Nap
2016. április 23.-án, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemen került megrendezésre az intézmény Doktorandusz Önkormányzata
szervezésében az Összművészeti Doktorandusz Nap. Az
esemény megvalósulását a védnök dr. Vigh Andrea (Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem rektora), és szakmai mecénások segítették: dr.
Ferencz Győző (Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia
ügyvezető elnöke), dr. Jankovics Marcell (Magyar Művészeti Akadémia
alelnöke), dr. Navracsics Tibor (Európai Bizottság
kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa), dr. Palkovics
László (oktatási államtitkár). A Doktoranduszok Országos Szövetsége és annak
Zenetudományi osztálya, továbbá a Magyar Művészeti Akadémia is
hozzájárult, hogy a két évvel ezelőtt tervbe vett konferencia informatív
előadásaival és változatos programjaival kecsegtető legyen a
doktoranduszok számára. A nap folyamán nagyon hasznos prezentációk mellett
zenei műsorra és művészeti kerekasztal-beszélgetésre is sor került.
Az
eseményt a Zeneakadémia rektora és egyben a program védnöke Dr. Vigh Andrea
nyitotta meg, aki az egynapos konferencia
célkitűzéséről – a művészeti és művészetelméleti képzés
területein tanuló doktoranduszok megismerkedése a
társművészetek képzésével –, valamint
az összefogás jelentőségéről beszélt. Ezt követte a Zeneakadémia
Doktori Iskolájának elnöke Dr. Kovács Sándor felszólalása, mely a tőle
megszokott módon egy tréfás Rejtő történet köré épült, a zeneakadémiai
doktori képzésről. A nap mottója: „Itt vagyunk! Létrejött!” hangzott el többször is a főszervező, a
Zeneakadémia Doktorandusz Önkormányzata elnöke Kovács Zalán László által,
akinek pontos és lelkiismeretes munkája nélkül ez a rendezvény nem jöhetett
volna létre. A köszöntők után csendült fel Donizetti: Lucia di Lammermoor című opera kadenciája Papp Tímea
tolmácsolásában, melyet egy igen ifjú zeneszerző, Balogh Máté kompozíciója
a Tra
követett. A két fuvolára és zongorára írt mű – előadói: Nagy Judit,
Bán Máté, Dani Imre –, különös hangzásvilágával és váratlan
hangszerbelépéseivel, jelentős kontrasztként hatott az olasz opera lágy
hárfa dallamai után.
Balogh Máté: Tra c.
művét játssza Nagy Judit – fuvola, Bán Máté – fuvola, Dani Imre - zongora
Az általános előadások a doktori képzés változásaira és
azok érvénybelépésének dátumára, illetve mind a belföldi mind az EU-s pályázati
lehetőségekre is felhívta a figyelmet, hiszen: „Magyarországon is van
pénz, de az EU-ban még több van!” bíztatta a hallgatókat
Kiss Antal miniszteri biztos. Az előadók számára különösen fontos projekt
a Kreatív Európa, mely a kulturális, kreatív és audiovizuális ágazatok
támogatására irányul. A program vezetője Dr. Kiss Patrícia, a
különböző kulturális pályázatok ismertetése mellett az elérhető
célokról és forrásokról is informálta a közönséget. A továbbiakban a Nemzeti
Kulturális Alap főigazgatója, Krucsainé Herter Anikó a tavaly kiosztott 143 milliárdos támogatás
részletezése mellett, az NKA honlap kezeléséről és a pályázatokra való
jelentkezés feltételeiről nyújtott akkurátus tájékoztatást.
Ebédszünet után kaptak helyet az interdiszciplináris
előadások. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rekonstrukciójának
nehézségeiről, ezen belül is az innováció és művészet metszéspontjáról,
valamint a megvalósításról tartott előadást Lakatos Gergely a Zeneakadémia
műszaki igazgatója és Dr. Pazár Béla építész. A
több díjat is elnyert projekt kivitelezésekor készült rendkívüli képeket
láthattak a konferencia résztvevői.
Dr. Soós Kata az ELTE fiatal tanáraként az alkotás, kutatói
kíváncsiság és felfedezés jelentőségéről és szerepéről számolt
be a társadalomkutatásban. A BGE tanszékvezető docense dr. Surányi András
– a konferencia társszervezője – a média felöl közelített a
művészetekhez. Előadásában a percepció és a szubjektív megélés, a
„manipulált” közvetítés és az interdiszciplináris nyelvi készlet komplexitása
kerültek terítékre.
A nap koordinátora dr. Hegedüs D. Géza, a Színház- és
Filmművészeti Egyetem rektor-helyettese volt, aki nemcsak konferált, hanem
igen releváns megfigyeléseit is megosztotta a közönséggel. Ilyen volt a
tudományra és művészetre vonatkozó megjegyzése: a tudományban valaki
felfedez valamit és az utókor meghaladja azt, addig a művészetben bár
megvan a felfedezés öröme és annak eredménye, a következő kutató már
teljesen más felfedezésére törekszik majd. Emellett a művészetben számos
olyan kérdés merül fel, amelyre nincs válasz.
A kerekasztal-beszélgetés talán a nap legizgalmasabb pontja
volt, hiszen olyan
illusztris személyek vettek részt, mint dr. Hegedüs D. Géza, dr. Csanádi Judit
(MKE rektora), dr. Balázs Mihály (BME Építőművészeti Doktori Iskola
vezetője), dr. Kutnyánszky Csaba (LFZE rektor-helyettese,
a Doktori Iskola vezetője), dr. Prazsák
Gergő (ELTE Interdiszciplináris Társadalmi Kutatások doktori program
oktatója) és Szinetár Miklós (SZFE professor
emeritusa). A diskurzust Kovács Zalán László és dr. Surányi András vezette. Megbeszélésre került témák többek között a progresszió
és hagyomány, a jó publikum fogalma, a motiváció és a DLA képzés
jelentősége volt.
A művészeti kerekasztal-beszélgetés
résztvevői balról jobbra: Dr. Balázs Mihály - BME
Építőművészeti Doktori Iskola vezetője, Dr. Csanádi Judit - MKE
rektora, Kovács Zalán László - LFZE Doktorandusz Önkormányzatának elnöke, Dr.
Surányi András - BGE tanszékvezető docense, Szinetár
Miklós - SZFE professor emeritusa, Dr. Prazsák
Gergő - ELTE Interdiszciplináris Társadalmi Kutatások Doktori Program
oktatója, Dr. Kutnyánszky Csaba - LFZE rektor-helyettese,
Doktori Iskola vezetője
A beszélgetés során felmerültek a társadalmi konfliktusok
megjelenési formái, a tudós és művészi hivatás közötti különbségek is, de
a tudós zeneszerző Bartók és Kodály neve is említésre került, a gyerekek
zenei oktatásának színvonala kapcsán.
Az Összművészeti Doktorandusz Nap igazán sikeres és
eredményes kísérlet volt a doktori hallgatók aktív alkotóházának
megteremtésére, és a tudományos kapcsolatok létrehozására. Talán már
jövőre sikerül kivitelezni a Kovács Zalán László által kitűzött újabb
célt: „legközelebb a Zeneakadémia Nagyterme teljen meg”.
Vászka Anikó
a Zeneakadémia
PhD hallgatója