A tiszta forrás
(Bartók
és a jazz)
Bartókot
megalkuvásra képtelen személyisége és a társadalmi kérdések iránti érzékenysége
okán hasonlíthatjuk sok jazz-muzsikushoz. Míg a jazz nem hagyott mélyebb
nyomokat életművén, zenéje fontos forrássá lett sok hazai és külföldi
jazz-zenész számára.
Ellenállásban
Néhány hónappal Bartók emigrálása után Márai Sándor
terjedelmes definíciót adott az értékeiben elsilányult és elüzletesedett
világban élő polgári művész reprezentatív magatartásáról. Midőn
Márai e korkritikában arról beszélt, hogy a művész legyen képes ellenállni
a „happyendesített ál-művészet”-nek, az olcsó moralizálásnak és a cenzúra
minden formájának, egyszóval őrizze meg művészi igényességét és
függetlenségét, mintha csak Bartókról rajzolt volna portrévázlatot. Mintha a
városépítő kassai polgárok képe szomszédságában a kompromisszumokat nem
kötő, a testi-lelki fájdalmakat szimfonikus, szóló- és kamaraművekbe
átjátszó zeneszerző arcéle derengett volna fel az írói meghatározás
mögött: „A hősies polgár és az igaz művész, aki megkísérli az
igazság, a jog, az arány és az erkölcs kérlelhetetlen követeléseivel
megtisztulásra kényszeríteni a világot, melyben él, megkísérli egy emberibb és
hősiesebb polgáriasság szintjére emelni föl a tömegeket.”
A szemtanúk
által oly sokat emlegetett puritanizmus, illetve a törékeny testbe zárt „őserejű
nagyság” (Yehudi Menuhin) mellett épp az elsötétedő Európa elutasítása, az
elfogadhatatlan korszellemmel szembeni radikális oppozíció az, amit a Bartókra
emlékező Illés Endre kiemel „krétarajz”-ában, előbb magát a
zeneszerzőt idézve: „Az a közvetlen veszély forog fenn, hogy Magyarország
is megadja magát a rabló és gyilkos náci rendszernek…Itt sajnos az állítólag
művelt keresztény emberek majdnem kizárólag ennek a rendszernek hódolnak:
igazán szégyellem, hogy ebből az osztályból származom.”, majd, még Kodállyal
is szembeszállva, amikor a Harmadik zongoraverseny-nyel
búcsúzó zeneszerző kivándorlásának okait firtatja, s arra a megállapításra
jut, hogy Bartók nem a zenéjét jobban értő külföldi közönség kedvéért, hanem
a hazájában uralkodó eszmékkel való azonosulás lehetetlensége miatt hagyta el
az országot.
A
népzenétől a Kontrasztokig
Igaz ugyan, hogy más nagy huszadik századi
zeneszerzőket, így Stravinskyt, Gershwint vagy éppen Pendereckit sokkal
erősebb szálak kötötték a jazzhez, mint Bartókot, mégis azt mondhatjuk,
kevés zeneszerző erkölcsi alkata
áll közelebb az erős társadalmi felelősségtudattal teremtett jazzhez,
mint épp az övé. S ahogy a zeneszerző személyes-morális problémái
átesztétizáltan felbukkannak a Mandarinban,
a Concerto-ban vagy épp a posthumus Brácsaversenyben, úgy a társadalmi
diszkriminációk ellen küzdő fekete jazzművészek is – gyakran sokkal közvetlenebb
módon – emelik be előadásaikba politikai harcaik üzenetét. Mint ismeretes,
a fekete előadók az afro-amerikai népesség „prófétái”-nak nyomán kialakított
elméletei gyakran zűrzavarosak és utópisztikusak (pánafrikanizmus,
romantikus civilizációellenesség), máskor agresszíven nacionalisták
(garveyizmus), a fehérekről rajzolt sztereotip képük sokszor torzít, úgyhogy
Bartókhoz szinte kizárólag protest-jellegük
miatt kapcsolhatók. Igaz, a magyar komponista fiatalkorára is jellemző az illuzórikus
népszemlélet, de ez az évek során fokozatosan mind realisztikusabb koncepcióvá alakult,
s a magyarság elfeledésre ítélt népdalkincsének újbóli felfedezése, illetve
megmentése a kutatómunka során egybefonódott nála a szomszédos népek
folklórkincsének vizsgálatával. Emellett vonható bizonyos párhuzam az 1906
táján a magyar népzene felé forduló zeneszerző sorsalakító gesztusa,
illetve a fekete muzsikusoknak a jazz alapját képező afrikai zenék,
valamint a gospel, a spirituálé és a blues iránti szenvedélyes vonzalma között.
A jazz maga az afro-amerikai népzene legjelentősebb fejleménye,
folklorisztikus alapja tehát épp annyira elvitathatatlan, mint Bartók
műveinek népzenei ihletettsége, motívumai. A zeneszerző maga írja,
hogy népzenei érdeklődése kezdetben tisztán zenei jellegű volt,
egyfajta művészi formanyelv-keresés, és ez a mozzanat nem hiányzik azoknak
a fekete muzsikusoknak az útkereséséből sem, akik a fehérek zenei
dominanciájához képest igyekeztek rátalálni saját zenei világukra. Bartók így
ír: „A parasztzene tanulmányozása azért volt számomra oly döntő
fontosságú, mert lehetővé tette a felszabadulást az eddigi dúr- és
moll-rendszerek egyeduralma alól.” LeRoi
Jones pedig így: „Nekem…úgy tűnik, hogy ha a néger egyáltalán képvisel
vagy jelképez valamit az amerikai kultúra jellegében, ezt feltétlenül sajátos
zenéjében kell kimutatni.”
A fenti
analógiákon túl Bartók és a jazz viszonyának kutatása két irányt vehet:
vizsgálható egyrészt az afro-amerikai népzene hatása a magyar zeneszerző
munkásságára, másrészt a fordítottja, Bartók zenéjének, s ezen keresztül az
általa gyűjtött kelet-európai parasztzenék jelenléte egyes
jazzművészek életművében.
A Bartók
zenéjével foglalkozó tudományos publikációk, valamint a kérdés szempontjából
releváns forráskiadások együttesen azt bizonyítják, hogy a két lehetséges
kutatási irány közül a második ígérkezik sokkal gyümölcsözőbbnek. Bartók
ugyanis, hosszabb amerikai tartózkodása ellenére nem mutatott mélyebb
érdeklődést a jazz iránt. Művészi szintézisében a kelet-európai
népzenék egyszerűbb dallamvilága keveredett az európai műzene
bonyolult struktúráival, s e kettő a komponista példátlan alkotói
géniuszának, illetve egyedülálló forma- és arányérzékének köszönhetően
szervesült művekké. Mint tudjuk, a népzene művészi felhasználása
azonban rendkívül sokféle formát eredményezett nála, a művek tipológiáját
a „nyers” népdalformától való távolodás szerint szokás felállítani. Ami viszont
közös a korai Húsz magyar népdaltól
kezdve egészen a kései nagy művekig, valamint egyes jazz-szerzemények
„gyökerekhez való visszatérésé”-ben, az a folklorisztikus melódiák, ritmikák és
harmóniák természetes
alkalmazása.
Bartók gyér
számú, jazzel kapcsolatos megnyilvánulásainak egyikét a volt zongorista
tanítvány, Székely Júlia beszéli el Bartók-könyvében. Ennek lényege, hogy
amikor a pianista növendék a próbateremben valamilyen standard jazzdarabot
próbált gyakorolni, Bartók felszólította, hogy hagyja abba, ám néhány héttel
később a tanítvány a Choclett Kiddies (sic!) nevű, fekete
muzsikusokból álló zenekar Renaissance Színházbeli hangversenyén látta viszont színházba
nemigen járó mesterét. A koncert szünetében Bartók a maga szűkszavú
stílusában adta magyarázatát jelenlétének: „Ezek értenek hozzá, de maga nem.” A
zeneszerző minden jel szerint elsősorban népdalkutatóként formált
véleményt az afro-amerikai zenéről, s a magyar pianista növendék játékából
az autenticitást hiányolta. E feltevést igazolja az erdélyi Ellenzéknek adott interjúja is, mely nem
sokkal amerikai koncertturnéja után készült, a húszas évek végén. Ebben Bartók
kifejti, hogy a jazz eredetileg érdekes műfaj volt, de később a műkomponisták elsekélyesítették.
Hogy a jazzt népzeneként, bár a magyar fültől-ízléstől
alapvetően idegen zenei jelenségként kezelte, azt a hivatkozott interjúban
elhangzott, gyakran idézett mondása is igazolja: „Nekünk nincs szükségünk
jazzre, van gyönyörű népzenénk, felesleges, hogy a jazz karjaiba vessük
magunkat.” Az Ellenzéknek adott
nyilatkozattal egybecseng egyébként a Stravinsky Piano Rag Music-áról mondott lesújtó véleménye is. A művet
csupán egyetlen alkalommal játszotta el, és üresnek,
száraznak találta. Nem véletlenül,
hiszen az orosz zeneszerző műve a ragtime-képlet továbbfejlesztésének
érdekes példája, s a műben hallható kadenciaszerű közjátékok a korai
jazz improvizációs gyakorlatára utalnak vissza.
Külön
bekezdést érdemel Bartók egyetlen kompozíciója, melyet jazz-zenész számára írt,
a Kontrasztok. Ujfalussy József idézi
monográfiájában Bartók egyik levelét, melyben a Mozart módjára fejben
komponáló, majd a művet a rövidre szabott nyaralások idején papírra
vető zeneszerző két, illetve három darabból álló, Benny Goodman
jazzklarinétos és Szigeti József hegedűművész számára készített tizenhat
perces mű elkészültéről tudósít. Tudvalevő, hogy a művet
Goodman rendelte meg, Szigeti közvetítésével. A klarinétos, emlékezve a tíz
évvel korábbi Rapszódiákra, „lassú-gyors
kettős táncot kívánt”. Eredetileg csak a Verbunkos és a Sebes tétel
készült el, ezt adta elő Szigeti, Goodman és Petri Endre a Carnegie
Hallban 1939. január 9-én. A notturno rész beillesztése után a hegedűs és
a klarinétos Bartók társaságában vette lemezre a művet 1940-ben. Bartóktól
is tudható, hogy a mű első tételére inspirálóan hatott Ravel
hegedű-zongoraszonátájának „Blues”-tétele, s az sem kizárt, hogy a
végső cím – Kontrasztok – a
hegedű és a zongora Ravel által is emlegetett egyesíthetetlenségére reflektál.
(Hasonlóan reális feltételezés, hogy a cím a tételek közötti feszültséget volt
hivatva érzékeltetni.) Mindenesetre tény, hogy a kétütemes bevezetés után a
hegedű pizzicato hangja, majd a szinkópálva belépő klarinét valóban Ravel-allúziónak
hat. A klarinét glissandószerű virtuóz alkalmazása, a tartott hang utáni
díszítések mind a tárogatót idézik a hallgató fülébe. A klarinét-glissandók
egyben a Mandarin csalogatóira
mutatnak vissza, illetve Bartók 1928-as San Franciscó-i kínai színházélményére.
A „tárogatópótló” klarinét valamiféle egzotikus, keleties elemet is képviselt a
műben, s talán nem tűnik erőltetettnek, ha párhuzamként
felidézzük Don Cherry 1973-ban Stockholmban felvett Eternal Now című keletiesen misztikus albumát, melyen a fúvós
szólamot egy számban Bernt Rosengren tárogatója szolgáltatja. Hasonló szerepet
kap Grencsó István koncertjein a klarinétot helyettesítő duduk. Benny
Goodman maga is nyilatkozott a különleges Kontrasztokról:
„hihetetlenül nehéz mű, mondhatnám, a legsátánibb az egész
klarinétirodalomban. Nem tudom, hány példányban fog a lemez elkelni; a műben
kifejtett gondolatok az amerikai hallgatóktól meglehetősen idegenek.
Számomra ez a zene mélyen izgalmas, és azt hiszem, ez részben kiderül az
előadásunkból.”
Bartók,
a tiszta forrás
Ugyan nem zárható ki, hogy a Kontrasztokra bizonyos hatást gyakorolt a Goodman-Wilson-Krupa trió
tevékenysége, s az is bizonyítható, hogy az Első
zongoraverseny, az Ötödik vonósnégyes,
valamint a Concerto tartalmaz távoli
jazz-reminiszcenciákat (utóbbi két műben Bartók Molnár Antal kifejezésével
élve „sláger-szennyet idéz”), mégis jóval több és látványosabb a példa a másik
oldalon, vagyis jazz-zenészek műveiben, akikre erősen hatott Bartók
muzsikája. A példák sokasága azt jelzi, hogy az európai műzenében Debussy,
Ravel és Stravinsky mellett Bartók volt a legnagyobb hatással a modern jazzre. Stan
Kentont már a 40-es években is foglalkoztatta a magyar komponista
életműve, illetve Bartók zenéje és a jazzkomponálás
összeegyeztethetősége. Progresszív big bandjével nem a nagy swingelők
útját járta, zenei gyökereit az akkorra már teljesen kiüresedett szimfonikus
jazz-ben, valamint európai klasszikus szerzők műveiben kereste.
Merőben újszerű volt, ahogy Kenton szembeállította egymással a
szólóhangszert és a tuttit (concerto), ahogy új harmóniákra építette a gyakran
egy-egy hangszerklaszterre komponált darabjait. Kenton érdeklődése az
50-es években még inkább az európai komponált zene felé fordult. Innovációk:
ő maga e sokatmondó fogalom jegyében írta újabb és újabb, a modern
kísérleti szimfonikus zene és a jazz metszéspontjában álló szerzeményeit.
Kétségtelenül ez lett Kenton nagy évtizede. A formaépítkezés egyre újabb
módozatait eszelte ki, helyenként Honeggert és Bartókot idézte, ahogy a
nagyzenekart vonósokkal és fafúvókkal egészítette ki. Miközben az évtized
első felének Kenton-darabjaiban még uralkodtak a stilizáltabb West Coast
megoldások, addig az évtized közepe táján átváltott a második
progresszív-orkesztrális korszakába.
A
Milhaud-tanítvány Dave Brubeck is sokat merített Bartók művéből. Az
1951-ben alakult Brubeck Quartet híres altszaxofonosa, Paul Desmond mondta a
klasszikus zeneelméletet is kamatoztató zongorista számairól: „A darabok
magukban hordják a jazz elevenségét és energiáját, Bartók és Milhaud harmóniai
sokrétűségét, a barokk formavilág méltóságát, valamint a romantikus zene
líráját.” Lennie Tristano vagy Cecil Taylor meghatározó jelentőségű
életműve se lett volna létrehozható Bartók inspiráló hatása nélkül. Sőt,
némelyik kortárs avantgarde muzsikus is feltűnő érdeklődést
mutat Bartók műve iránt. Ezt példázta Uri Caine néhány héttel
ezelőtti budapesti koncertje, melyen szextett-formációban (Bartók Projekt)
adott elő eklektikus „Bartók-zenét” a komponistát megihlető népzenei
motívumok felhasználásával.
A fusion-jazzben elsősorban Chick Corea
Bartók-tanulmányai érdemelnek figyelmet. A pianista az 1972 októberében
rögzített Light As A Feather albumon
tette közzé Spain című, azóta
újabb hangszerelésekben is megszólaltatott darabját, melyben már a téma is
(hármas egység, prelúdiumszerűség, augmentáció) jazzben szokatlan megkomponáltságot
mutat. Improvizációját Márkus Tibor elemezte részleteiben. Corea Bartók iránti
elkötelezettségéről Budapesten is tanúbizonyságot tett 2006. szeptember
8-án, amikor a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar szólistájaként Bartók-ihlette
jazzimprovizációkat játszott.
Az etnojazz egyes művelői szintén
alapforrásként kezelik Bartók muzsikáját. Erre legutóbb 2006. október 19-én
hallhatott példát a budapesti közönség, amikor a nemzetközi Miraculous Jam All
Stars együttes adott koncertet a Jövő Háza Teátrumban. A többek között
brazil és angol zenészekből álló csoportban Balogh Kálmán, Farkas Róbert,
Palya Bea és Szokolay Dongó Balázs képviselte hazánkat.
A mai magyar
jazzben természetesen különös intenzitással ápolják Bartók zenei örökségét. Néhány
példa, a teljesség igénye nélkül: a Németországban élő Dudás Lajos
klarinétművész 1978-ban publikálta Contrasts
című nagylemezét, melyen Liszt- és Bartók-feldolgozások hallhatók.
Dudás több későbbi felvételén is vissza-visszatér a Magyar képek első tételéhez (Egy este a székelyeknél), mely koncertrepertoárjában is fontos
szerepet kap.
Oláh Kálmán már 1995-ben, a Bartók-emlékévben
több Bartók-művet írt át jazztrióra. Érdeklődése Bartók zenéje iránt
azóta is töretlen: zeneelméleti, gazdag kottaanyaggal kiegészített dolgozatot
írt Bartók és a jazz kapcsolatáról, és az ezredfordulón a Budapest Jazz
Orchestra közreműködésével mutatta be klasszikus kompozíciós technikákkal
megírt háromtételes Concerto For Jazz
Orchestra című művét, mely jelentős Bartók-hatásról árulkodik.
2006. március 25-én éjfélkor a Nyitott Műhelyben adott Bartók-inspirálta
hangversenyt kiszenekarral. Legutóbbi, Fitting
című albumáról ezt írta: „Tizenöt éve tanulmányozom Bartók Béla
zenéjét. Az ő szellemét próbáltuk megidézni egyik-másik kompozícióban, és
helyenként az improvizációkban is.”
Szabados György egész pályáját végigkísérte
Bartók szelleme. Ennek végigkövetése külön tanulmányt igényelne. Most csak arra
hívjuk fel az olvasó figyelmét, hogy 2006. március 13-án a londoni Magyar
Intézetben, szeptember 27-én pedig a budapesti Bartók Emlékházban adott
hangversenyt az Új Dimenzió Műhellyel, előbbit Hommage ŕ Bartók, utóbbit Bartók
másképp címmel. Szabados mellett Dresch Mihály végzett úttörő munkát a
népzene és a jazz összecsiszolásában.
Binder Károly és Borbély Mihály 7 Duets – Hommage ŕ Béla Bartók címmel
jelentetett meg új lemezt augusztusban.
Bartók
zenéje és a jazz viszonya azonban nem csupán hangversenyeken és hanghordozókon
foglalkoztatja a szakmabelieket. Oláh Kálmán és Retkes Attila e tárgyban
készült dolgozatai sok fontos, e cikk keretében nem tárgyalt elméleti kérdést
érintenek, akárcsak Márkus Tibor előadása, melyről az itt olvasható
interjúban beszél. Meg kell még említeni azt is, hogy a Zenetanárok Társasága
rendezte meg Budapesten az I.
Európai Regionális Zenepedagógiai Konferenciát Bartók Béla emlékének 2006.
május 26-27-én. Ennek keretében hangzott el Gonda János Bartók hatása a
XX. sz. jazzmuzsikájára című
előadása.