Bottesini művek világhírű megszólaltatója és kutatója
Járdányi Gergely
(www.jardanyi.hu)
Járdányi Gergely édesapjának emléke
generációk lelkében, napjainkban is élénken él. Budapest II. kerületének
zeneiskolája – mely a Kodály Zoltán
Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium
és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola mellett található –
Járdányi Pál nevét viseli… Hogyan ismerkedett meg Giovanni Bottesini
nevével?
- A
80-as években budapesti diplomám után Bécsben folytattam tanulmányaimat a
világhírű nagybőgőművész, Ludwig Streicher
osztályában. Mesteremnél találkoztam először Bottesini
műveivel, s ez szerelem volt első látásra, illetve hallásra. Kamasz
koromban a romantika állt hozzám a legközelebb. Gyakran mondogattam is; hogy
nem zongorista lettem, elsősorban Liszt és Chopin miatt sajnálom. Bottesini esetében azonban épp e korszakkal találtam magam
szemben. Az olasz nagybőgővirtuóz Liszttel és Chopinnel egy
időben élt, s zongorista kollégáihoz hasonlóan szintén bejárta az egész
világot. Hírneve akkoriban Lisztével vetekedett, feltehetően találkoztak
is, hiszen ezek a nagy, kiváló művészek a világ ugyanazon neves
koncerttermeiben és szalonjaiban – Párizsban, Londonban, Nápolyban, Szentpétervárott stb. – léptek föl rendszeresen.
Kikkel találkozhatott még a kor híres
zenészei közül?
Bottesini a nagybőgőjén speciális zenei
technikát, fogásokat is alkalmazott…
-
Paganini gyakran hangolta a hegedű húrjait egy fél hanggal feljebb (pl. az
op. 6. n. 1-es koncert esetén). Bottesini nagy
valószínűséggel innen meríthette az ötletet, hogy egy nagy szekunddal
feljebb hangolja húrjait. Ez keményebb, erőteljesebb hangzást
eredményezett, ami szólójáték esetén kifejezetten előnyös. De több
művéhez nemcsak egy szekunddal, hanem egy kisterccel följebb lévő
kíséretet is komponált. Háromhúrú bőgőn játszott, Itáliában és
Francia földön akkoriban az volt a szokás; hogy a három húr kisebb nyomása
nagyobb hangzást adott. Kiemelkedő az az újítás, amit Bottesini
az üveghangok terén elért; őt megelőzően a nagybőgő
szólóirodalomban csak elvétve jutottak szerephez az üveghangok, Bottesini forradalmasította nagybőgőn a magas
üveghangokon való játékot. Hangszerünk kivételesen szerencsés helyzetben van a
vonósok között az üveghangok tekintetében, a kvarthangolásnak és a mély
regisztereknek köszönhetően az üveghangok tárháza nálunk a leggazdagabb,
legszebb. Egy dologra viszont érdemes felhívni a figyelmet; „temperált” fülünk
számára az üveghangok gyakran hamisnak, alacsonynak hangzanak, minél fentebb
lévő üveghangot szólaltatunk meg, annál alacsonyabbnak tűnik föl.
Ügyeskednünk kell ahhoz, hogy ezeket a természetes hamisságokat kiküszöböljük.
Bottesini halála után nevét sokáig homály fedte,
sokak számára sajnos még napjainkban sem eléggé ismert. Miért?
- A
korabeli újságcikkek, lexikonok nagyon elismerően és hosszasan írtak Bottesiniről. Halála után neve lassacskán feledésbe
merült, mert egész egyszerűen senki sem akadt, aki műveit el tudta
volna játszani. A 20. században aztán ismét többen próbálkoztak, de az, aki a
legtöbbet tett azért, hogy az olasz maestro zenéje
tényleg visszakerüljön a koncerttermekbe, és akinek ez leginkább
köszönhető, az Ludwig Streicher, későbbi
mesterem volt. Szólókoncertjei műsorának felét mindig Bottesini-művek
tették ki, de gyakran adott – a világon elsőként – teljes Bottesini-esteket. Streicher
azonban nem az összes Bottesini művet, csak nagy
részüket tartotta repertoáron.
Osztályába bekerülvén nemcsak rendkívüli tudása, kivételes személyisége
ragadott magával, hanem hamarosan Bottesini
művészetének is rabja lettem. Egyre inkább kezdett érdekelni, milyen
művei lehetnek a maestrónak, melyeket Streichertől még nem ismertem meg. Első
kutatóutam a pármai Biblioteca
Palatina-ba vezetett. Bottesini
élete végén ugyanis a Pármai Konzervatórium igazgatója volt, ezért halála után
– agglegény lévén, örökösök híján – hagyatéka az intézmény könyvtárába került.
Ez képezte kutatásom alapját. Aztán amerre koncerteztem, mindenütt Bottesini kéziratokat kerestem. Könyvtárakban,
magángyűjteményekben sok korábban ismeretlen, kiadatlan műre
bukkantam. Szólóestjeim műsorának gerincét az én esetemben is a Bottesini-művek alkották, a sikeren fölbuzdulva aztán
fölmerült egy összkiadás ötlete. Hangzó formában a Hungarotonnál jelent meg az
5 CD-re fölvett teljes anyag, kotta formájában pedig az Akkord kiadó publikálja
az általam közreadott műveket.
Felvetődött a művek
rendszerezésének gondolata is?
- Hát
igen. A Bottesini művek kutatását és
rendszerezését tulajdonképpen nem egy elhatározás következtében kezdtem el,
ebbe inkább csak belesodródtam… Korábban rettentő nagy káosz uralkodott e
területen: rengeteg téves kiadás látott napvilágot, amely nem az eredeti
kézirat alapján készült, néhány művet hibás hangnemben publikáltak, azonos
művek megjelentek más-más címmel, más művek azonos címmel, nem is
folytatom…, és mindegyik tele hanghibával. A kutatásba
beleásva magam megszületett az igény egy megbízható műjegyzék
elkészítésére. Egész munkámat szigorúan az eredeti kéziratok alapján végeztem,
melyek nagy része Itáliában található: Pármában, ahogy korábban említettem, és
van néhány fiatalkori kézirat a Milánói Konzervatórium könyvtárában is (például
a bemutatott kétbőgős versenyé is), ahol Bottesini
a tanulóéveit töltötte.
Ezek szerint Ön nemcsak a
nagybőgőre írtakat, hanem egész életművét folyamatosan
tanulmányozta, kutatja?
-
Előadóként elsősorban természetesen a nagybőgőművek
érdekeltek, de átlapoztam minden kéziratot. Bottesini
13 operát, sok kamaraművet, dalokat, kórusműveket, szimfóniákat – ez
utóbbiak valójában operanyitányok – is komponált, de legjelentősebb
alkotásai mégiscsak a nagybőgőre írt darabok. Ez mintegy hatórányi
zenei anyagot jelent zongora, vagy zenekari kísérettel. Elkészítettem tehát az
első műjegyzéket, mely egyúttal doktori értekezésem tárgya is volt.
Úgy szerkesztettem meg, hogy „nyitott” legyen. Ez alatt azt értem, hogy - bár
vélhetően műveinek 99%-át sikerült feltárnom, - teljességgel nem
lehet kizárni, hogy még újabb kéziratok előkerüljenek. Magángyűjtemények
mélyén megbújhat még valamilyen jelentéktelenebb mű kézirata vagy
duplikátum. A műveket nem kronologikus rendbe tettem, s nem folyamatosan
növekvő számozással jelöltem meg, hanem a műfaji alapú osztályozás
mellett döntöttem. Így, ha a jövőben még valami felbukkan, akkor azzal a
műjegyzéket gond nélkül ki lehet egészíteni.
A műjegyzék szakmai pontossága – az
említett hibák kijavításán és a csoportosításon túl – még miben fogalmazható
meg?
- Bottesini nagyon akkurátusan jegyezte le alkotásait.
Egy-egy művét többször is lekottázta. Az egyes példányok között különbség
csak a vonásokban és az előadói utasításokban lelhető föl, a hangok,
a ritmus mindig ugyanaz. Az viszont nem egyszer előfordult, hogy
ugyanannak a művének más-más címet adott. Például van olyan lassú darabja,
amelyet egyszer Melodianak,
máskor Elegianak
nevezett. Ebből nagyon sok félreértés származott. Úgy gondoltam, itt az
ideje, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba. A műjegyzékből
természetesen az is világosan kiderül, hogy egyazon darab
különböző kéziratain milyen címek szerepelnek.
Hogy fogadták Önt az olasz
könyvtárakban?
- Amikor náluk kutatok, a könyvtáros kollégák
mindig elcsodálkoznak, hogy ott van nekik ez a kincs, és ezer kilométerről
egy magyar művésznek kell eljönnie, hogy ezt felfedezze, kutassa,
közreadja. Félhangon néha meg is kérdezik: hogy létezik ez? Én mindig azt
válaszolom: ne tőlem kérdezzék, hanem attól a kollegától, aki ma a Pármai
Konzervatóriumban tanít, és egy emeletet kéne felmennie, hogy a könyvtárban
hozzáférjen a kéziratokhoz. Az az én nagy szerencsém, hogy eddig ezt más sem
tette meg! Hihetetlen, mennyi kulturális kincs van Itáliában. És nagyon sok még
feltáratlan. Rengeteg a kézirat, melyet még nem adtak ki, más
szerzőktől sem. Akinek kutató kedve van, az menjen bátran
Olaszországba!
Hol népszerűsítette Olaszországban Bottesinit?
-
Olaszországot Északtól Délig, Kelettől Nyugatig, Szicíliát is beleértve,
keresztül-kasul bejártam, koncertjeimet mindig örömmel fogadják. De engedje
meg, hogy ezek közül kettőt kiemeljek: egyik Bottesini-estem
után odajött hozzám egy hölgy, lelkesen gratulált, majd bemutatkozott: Anna Bottesini… - a mester egyik oldalági leszármazottja volt.
Óriási megtiszteltetés és öröm volt számomra! Egy későbbi alkalommal pedig
abban a kitüntetésben volt részem, hogy Cremában, Bottesini szülővárosában megrendezett megemlékezések zárókoncertjére engem hívtak meg szólistának.
Apropó! Milyen szívvel fogadta, hogy ez
év júniusától a II. kerület emlékérem tulajdonosa?
- A
díjra egyáltalán nem számítottam. Az emlékérmet és a díszpolgári címet olyan
színész óriások kapták meg eddig, mint például Bánffy György vagy Bicskei
Tibor. De több olyan kerületünkben élő kiváló művészt is ismerek,
akik még nem részesültek benne, gondolok itt pl. Bálint Andrásra, Mácsai Pálra... Így őszintén fel sem merült bennem, hogy most én
következhetem, nagy megtiszteltetés…
Szüleivel és Zsófia húgával 1965-ben
(a családi albumból) (olvassbele.com)
Idén szomorú, de szép évforduló van…
- 50
éve, hogy édesapám meghalt, 1966-ban. Én 9 éves voltam ekkor. Az évforduló
során sok szép eseményre és koncertre került, kerül sor. Az első júniusban
a Bartók házban volt, édesapám kamarazenei műveiből. Itt egy olyan
fiatalkori zongoraszonátája is műsorra került, mely még nem jelent meg
nyomtatásban, s tudomásunk szerint nyilvánosan nem hangzott el. Felcsendült még
a hegedű-zongora szonáta, a Szerelmi dalok, valamint három szintén
fiatalkori dal. Szeptember 16-án a Zenetudományi Intézet rendez egy
Járdányi-emléknapot, 2016. október 10-11-én pedig az MMA kutatóintézete szervez
egy Bartók-Járdányi konferenciával egybekötött
koncertet, melyen édesapám két nagyon régen nem játszott zenekari műve, a Divertimento concertante
és a Tisza mentén c. szimfonikus
költemény, valamint több fiatalkori kórusműve is elhangzik. Legismertebb
műve, a Vörösmarty szimfónia idén többször is műsoron lesz, többek
közt a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara előadásában, 2016. október 23-án.
Erdősi-Boda Katinka