A kamarazene ünnepe

 

http://fesztivalakademia.hu/sites/all/themes/fest/logo.png

2016. július 21-24.

 

Kokas Katalin (hegedű- és brácsaművész) öt évig volt vezetője az általa alapított Kaposfestnek. Idén férjével (Kelemen Barnabás hegedű- és brácsaművész) új színtéren kamatoztatták remek szervezőkészségüket: a Zeneakadémián rendeztek sokrétű tanulságot, élmény- és ismeretanyagot kínáló programot.

 

Ha nem ódzkodnánk a szlogenektől, mondhatnánk, a Legyen a kamarazene mindenkié! programot szándékoztak megvalósítani, s rögtön tegyük hozzá: sikerrel. Az aktív résztvevők és a jobbára csak papírforma szerint passzívak (ki-ki saját tapasztalatából tudhatja, hogy a zenehallgatás is aktív tevékenység lehet!) egyaránt az érdeklődés általános voltáról tanúskodtak. A legkisebbektől (akik között találkozhattunk „Virtuózok”-kal is) a felnőtt-képzett művészekig mindenki teret kapott a muzsikáláshoz, sokan nyilvános mesterkurzusok vagy hangversenyek keretében, s a szakmán kívül egy trió erejéig képviseltette magát a felnőtt (idős) amatőr-réteg is. És nem kevésbé változatos képet mutatott a Zeneakadémia Nagytermének és Solti termének nézőtere, amelyeket a szó legnemesebb értelmében boldog-boldogtalan egyaránt felkeresett. Méltán érezte magát érdekeltnek megannyi fiatal és idős, aktív muzsikus és pusztán zenefogyasztó, diákok (köztük jövendőbeli tanárok!) és gyakorló pedagógusok. Élettel telt meg az „Iskola”, és felfénylett ama múltbavesző aranykor, amikor hangversenyek előtt és után megbeszélték az élményeket a résztvevők, készültek és terveztek, egyszóval: ÜGY volt a zene. Hogy most a kamarazene lett az, a maga kimeríthetetlen változatosságával, azért nem lehetünk eléggé hálásak a szervező művészeknek, s minden közreműködőnek.

 

Az újdonság jelentős PR-munkát igényelt – s valóban, lehetetlen volt nem észrevenni az írott és elektronikus sajtóban és figyelemfelkeltő plakátokon, hogy készül valami új, valami érdekes. Időben – talán túlságosan is korán – elkészült a szép kivitelezésű, reprezentatív programfüzet, amely viszont sajnos csak nyomokban felelt meg a ténylegesen realizálódó eseményeknek. Időpontok változtak, szereplők cserélődtek, és természetesen csupán töredéke hangzott el a meghirdetett giga-műsoroknak – így is nem kevés problémát okozott a távol-lakó tömegközlekedőknek…

 

http://fesztivalakademia.hu/sites/default/files/styles/large/public/field/image/kelemen_kokas_fesztivalakademia_05_negyzet_02.png?itok=1z1a-Rwz

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezetők

 

Az eredmény mégis, mindennek ellenére, pozitív volt. Ilyen vállalkozáshoz a rátermettségen túl szakmai kompetencia szükséges, és jól jön a nemzetközi előadógárda ismerete. Kokas Katalin és Kelemen Barnabás számára nem okozott problémát a remek hazai erők mellett külföldi hírességek megnyerése – afféle multifunkcionális zenei tábor alakult ki. Megannyi előadóművész volt egyszemélyben tanár is, és miközben felkészítették növendékeiket a (gyakran közös) szereplésekre, más produkciókra is kellett próbálniuk, sőt, több hangszeres előadóművészt sikerült „szóra bírni”, hogy zenével illusztrált előadással lépjen közönség elé. Talán ezek jelentették a fesztivál váratlan-kiszámíthatatlan többletélményét. Néhány emlékezetes pillanat: a nagy érdeklődésre való tekintettel a Nagyteremben került sor Kocsis Zoltán előadására, Bartók kvartettjei kapcsán. Kapcsán, így pontosabb, mint az, hogy róluk, hiszen korántsem adat gazdag ismeretterjesztésre vállalkozott, hanem afféle „így értékelem a Bartók-kvartetteket” jellegű, megannyi személyes észrevételt és megfigyelést osztott meg hallgatóságával. Közben gyakran, ritornellszerű visszatérésként hangsúlyozta: nem kötelező egyetérteni vele, de aligha volt ott olyasfajta „okostojás”, aki ne ismerte volna fel az alkalom kivételességét. Rendhagyó társalgásnak lehettünk tanúi, melynek során néha megszólította a zenei illusztrálásra vállalkozó Kelemen Quartetet, és azzal tetézte a meglepetéseket, hogy a II. vonósnégyest nem csupán a műfajon belül elfoglalt helye szerint értékelte, hanem a környezetében születő más műfajú darabok társaságában – és a felvételről bejátszott idézetek további „hallásgyakorlat” lehetőségét kínálták. Ki-ki a felkészültségének megfelelő mélységben vett észre összefüggéseket, megfeleléseket – de mindenképpen aktiválódtak korábbi zenei emlékei, és főként: differenciálódott a zenehallgatása. Ráadásul Bartók (nagy valószínűséggel feltételezett) olvasmányélményei is terítékre kerültek, Ady-versei túl az Ady-dalokon, amelyek némelyikével már-már zenei analógiát fedezett fel Kocsis. Mindenesetre, a kizárólag a kottaképen alapuló elemzésekhez képest üdítő volt ez a társművészeti kalandozás!

 

A külföldi előadók előadásai mellett nemcsak a nyelvi nehézségek hiánya miatt tűntek élvezetesebbnek a hazai erőké, hanem azért is, mert mindegyik művész a saját egyéniségének megfelelően, ugyanakkor jól felépítve osztotta meg az általa fontosnak tartottakat a témájáról. Kelemen Barnabás például könnyed eleganciával, a Bartók Új Sorozat foglalkoztatott művészeként nemegyszer Bélánknak titulálva a korszakos jelentőségű Mestert – egy azonban biztos: valamennyi hallgatóját a Szólószonáta értő hallgatójává avatta. Lendvay József másfajta (de nem kevésbé emlékezetes) élményről gondoskodott. Miután kijelentette, hogy nem a szavak embere, kezdte sorra venni Paganini caprice-ait, és rámutatott egy-egy etűd sajátos technikai követelményeire. Tette mindezt elképesztő virtuozitással, miközben szerényen jelezte, hogy ezt „csak így, magunk között” mutatja, bezzeg, ha hangversenyen játszaná őket, akkor lenne rajtuk még sok gyakorolnivaló… Mint aki nem a szavak embere, szívesen vállalkozott volna beszélgetésre, kérésekre való válaszadás formájában – ám ez a kísérlet másként végződött: kívánságlistaként záporoztak a sorszámok, s Lendvay készségesen teljesítette a megrendeléseket… Egyszeri és megismételhetetlen élmény!

 

A végére hagytam a számomra legkedvesebb, nyilvános mesterkurzusként besorolt előadást, amikor Fenyő László szerettette meg Kodály Csellószonátáját a közönséggel. Elismerésre méltó professzionalizmus csendült ki szavaiból. Mindent elmondott, amit fontosnak tartott (keletkezési körülményektől a formai felépítésig), közben az illusztrációt messze meghaladó színvonalon muzsikált, egyszerre volt felelősségteljes a mű iránt és közvetlen a hallgatósággal. Közben arra gondoltam, vajon növendékei mennyire vannak tisztában kivételes helyzetükkel-lehetőségeikkel – minden bizonnyal lelkesítően indulnak az úton, amely ilyesfajta cél elérésére alkalmas…

 

A déli Matinékoncertekkel az volt a gond, hogy az interneten közölt adatok (és az előre megváltott jegyek) értelmében 12 órakor kezdődnek, míg későbbi program-bontásokban fél 12-es kezdés hirdettek. „Mediterrán kezdés”- így nevezte frappánsan a műsorvezető Bősze Ádám, aki a korábban érkezőket délig szóval tartotta, oldott-szellemes csevegéssel (voltak, akik épp ezért minden nap megcélozták a fél 12-es időpontot!).

 

Sajnos, a pontatlansághoz könnyű hozzászokni – ezért némely előadás (vagy mesterkurzus) afféle híradómozivá alakult, ahova bárki-bármikor bemehet, amely rendbontás nehezítette a koncentrált figyelmet. Mindenesetre, a hostesseket csak udvariasságukért dicsérhetjük – nehéz volt olyan kérdést feltenni nekik, amelyre tudják a választ… Itt még van fejlődnivaló.

 

Hasonlóképp az esti koncertek műsorának a megtervezésén. Előfordult, hogy a sok változást még a hangversenyre hangzó illusztrációkkal tarkított előadással készülő zenetörténész, Fazekas Gergely sem tudta pontosan követni… A bevezető előadás rendkívül hasznos, még akkor is, ha ezáltal méginkább polarizálódhat a közönség. A zárókoncerten érvényesült ez leginkább, ahol a műsor első felét a papírforma szerint a „Kurtág 90” évfordulós tisztelgésnek szentelték… volna, de a gyakorlatban a szerzőhöz méltatlan eredmény született. A legnagyobb vétség az volt, hogy egyik főművéből, a Jelenetek egy regényből című opuszból csupán kiragadott részletek hangzottak el. A más körülmények között életképesnek bizonyuló ötlet, „régi” és „új” ütköztetése, kontrasztáló füzérforma jelleggel, csak akkor lehet eredményes, ha tudatosan átgondoltan kerülnek egymás szomszédságába a tételek – s főként tekintettel a terjedelemre is. Itt a tervezett ív széttöredezett, s csak azzal a következménnyel járt, hogy a közbülső tételeknél nem lévén taps, kicsit rövidült az amúgy fárasztóan hosszú program.

 

Persze, ha megvalósul a szervezők terve, és nem pár napba, hanem a növendékek számára két, a közönség számára egyhetessé bővül a rendezvény, könnyebb lesz az idővel való gazdálkodás. És arányosabb-egységesebb lesz az elképzelés-megvalósítás-kontroll hármassága, amely a még inkább eredményes folytatás biztosítéka.

 

Fittler Katalin