“KONCERTRE JÁRÓ FIATALOKAT
NEVELÜNK”
ZÓLYOMI ÁRPÁD BALÁZS IGAZGATÁSRÓL, EREDMÉNYEKRŐL ÉS TERVEKRŐL
Havi rendszerességű növendékkoncertek, még
aktívabb részvétel a kerületi rendezvényeken, házi furulya-verseny- csak néhány
újdonság, amelyet vezetésének első esztendejében Zólyomi Árpád Balázs a
Rácz Aladár Zeneiskolában bevezetett. Az ország egyik legfiatalabb igazgatója
elégedett, de természetesen a következő évekre is akad terve temérdek.
Szeretné a hangszerpark korszerűsítését, a nagyteret klimatizálását,
és hogy sokkal nagyobb számban muzsikálnának növendékek a Mátyásföldi fúvószenekarban
valamint a Stringendo vonószenekarban. De bízik
abban, hogy mire letelik a vezetői megbízatása, minden célkitűzésének
a végére jut.
-
Tavaly-
32 évesen- pályázaton nyerte el a Rácz Aladár Zeneiskola igazgatói posztját.
Könnyen elfogadták a kollégák, vagy jelentett valamilyen nehézséget a kora?
- Budapesten talán tényleg én vagyok a
legfiatalabb zeneiskola igazgató - a kerületben biztosan - s országosan is a
legfiatalabbak közé tartozom. Úgy érzem azonban, hogy a Rácz Aladár Zeneiskola tantestülete
hamar elfogadott, hiszen tapasztalták, nincsenek különleges elvárásaim, azt
tartom lényegesnek, hogy mindenki tegye a dolgát, tanítsunk a legjobb tudásunk
szerint, és minél több rendezvényen mutassuk meg magunkat. Egyébként gondolom,
az is segített, hogy ezt megelőzően öt éven keresztül a kiskunlacházi Volly István
Alapfokú Művészeti Iskola igazgató-helyettese voltam, így rengeteg mindent
megtanultam a vezetésről, amit a mostani pozíciómban is hasznosítani
tudok.
Zólyomi Árpád (középen) a Rácz Aladár AMI tanáraival
(www.razeneiskola.hu felvételei)
- Előző iskolájában Önre bízták a feladatot,
vagy valóban érdekelte az irányítás, a szervezés? Mennyire ismerte a Rácz
Aladár Zeneiskolát?
- Mindkettő. Az adminisztrációt kellett
szigorúan felügyelnem, s közben azt is megtanultam, hogy minden zeneiskolának
mennyire fontos, hogy megmutassa magát. Így ki kellett vegyem a részemet a
rendezvényszervezésből is, legyen szó reklámozásról,
szórólapozásról, műsorterv elkészítéséről. Amikor az igazgatói
állásra jelentkeztem - pesti vagyok egyébként - az iskolát személyesen nem
ismertem, viszont nagyon jókat hallottam róla, Varga György sokéves vezetése
alatt igen magas színvonal jellemezte az intézményt.
- Az első tanév után hogyan látja, mit
sikerült megvalósítania az elképzeléseiből, és melyek a hosszabb távú
tervek?
- Alapjába véve elégedett lehetek, de még persze
fejlesztendő területek. Még külsősként olyan célokat jelöltem meg,
mint például olyan nevelőtestületi légkör alakuljon ki, hogy mindenki úgy
érezze, itt a második családjába érkezik. Ez jó úton halad, de persze tanév
közben is alakultak ki olyan célok, amelyeket előre nem láthattam. Ilyen
például a nagyterem klimatizálása, ennek ügyében már
kezdeményeztem lépéseket, de egyelőre nem értem el eredményt. De legalább
a két dobterem, ami sajnos ablak nélküli, olyan szellőzést kapott, hogy
most már nem uralkodik ott a dohos szag, s egészségesebb környezetben tudnak a
tanárok oktatni. Az iskola legfontosabb arculatának tartom a Mátyásföldi
Fúvószenekart, de jelenleg túl sokan játszanak benne a kisegítők,
ahelyett, hogy a növendékeink muzsikálnának a társulatban. Jelentős munka
zajlik a Stringendo vonószenekarban is, de itt is
időszerű lenne minél több új zeneiskolás növendék beépítése a
zenekarba. Ezen is változtatni kell. De persze a minden napok hozhatnak újabb,
megoldandó feladatokat. Próbálok
partneri viszonyt is kialakítani a fenntartóval, s azt látom, a zeneiskola munkáját
elismerik.
- Mennyire nehéz bekerülni a Rácz Aladár
Zeneiskolába?
-
Nagyon.
Bizonyos tanszakokon - zongora, gitár, fuvola, illetőleg az ütő -
hosszú a várólista. Ez nagyon jó, de
ugyanakkor fájdalmas is, hiszen számos tehetséges gyerek nem ide fog járni,
hanem olyan zeneiskolába, ahová könnyebben be tud jutni. Egyébként a mi
intézményünk 850-900 fős, a profilja 98 százalékban zene. Akad azért egy
grafika tanszak is nálunk, pontosan azért, hogyha van olyan gyerek, aki zenében
annyira nem jó, viszont tehetséges, találjon magának más művészeti ágat.
-
S úgy
látom a programjaikból, hogy tényleg aktívan részt vesznek a kerület életében
is. Milyen újdonságokkal gazdagította a zeneiskola amúgy is sűrű
programtárát?
- Számos, a kerületben dolgozó egyesület, alapítvány
felkérésére vállalunk fellépéseket. Kiemelem Törley Máriát, és az általa
szervezett Törley szalont, valamint a Német kisebbség rendezvényére. Ugyanakkor
újdonságként adódott az ötlet, hogy ne csak tanszaki hangversenyeket tartsunk
decembertől januárig, hanem minden hónapban, vagy legalább kéthavonta
rendezzünk külön vegyes növendékhangversenyeket. Így a tanár is visszajelzést kap
arról, hogy a növendéke téthelyzetben hogyan tudja előadni a darabot, s ez
segíti a további fejlődést is. Az önkormányzati rendezvényeken, a nemzeti
ünnepeinken is mindig képviselteti magát a Mátyásföldi Fúvószenekar. Átlagban
hetente történik valamilyen fellépés. Karácsonykor szinte minden telephelyen
van felkérés. Április hónapban pedig itt a nagy teremben összesen 700-800 nagycsoportos
gyereknek tartunk hangszerbemutatót. Ami azért is fontos, mert ők jönnek majd
növendéknek a zeneiskolába. Másik újdonság a házi furulyaverseny. Ez az én
ötletem alapján született, ilyen megmérettetést ugyanis Kiskunlacházán is
tartottunk. Emellett Rácz Aladár Fesztivált rendezünk tavasszal, mely már
hagyomány. Ehhez külsős zsűrit
hívunk, idén Antal Mátyás, a Nemzeti Énekkar nyugalmazott karigazgatója volt az
elnöke. További hagyomány a Zene világnapja alkalmából rendezendő tanári
hangverseny, a tanévzáró hangverseny, melynek az Erzsébetligeti
Színház ad otthont.. Szerencsére reggelig tudnám
sorolni a rendezvényeket.
-
Mennyire
sikeresek a növendékeik?
- Méltó módon képviselik az iskolát. A Nyitnikék fuvolaversenyen például, a mini korcsoportban növendékünk, Hegedűs Sámuel első helyezést ért el, a „Felszállott a páva” népzenei vetélkedőn, Egri Zsófia Citera szakos növendékünk a középdöntőig jutott, volt növendékünk, ifj. Ürmös Sándor cimbalomjátékát a közönség első helyezéssel jutalmazta. Zelenyánszky Lőrincz, az Országos Furulyaverseny döntőjében Különdíjat kapott, ezenkívül a budapesti szolfézsversenyen Oravecz Péter első helyet, az Esztergomi Regionális szolfézs versenyen második helyet szerzett . Kozák-Sólyom Bónis a Ferenczy György Nemzetközi zongoraverseny döntőjébe jutott. Pánczél Klaudia magánének-szakos tanuló bejutott a Szegedi Tudományegyetem magánének szakára.
Zólyomi
Árpád a karnagynak kijáró tapsot fogadja a Budapesti Ifjúsági Kórus
65. éves jubileumi koncertjén, ahol Deák Bárdos György: Tristis
est
c. művét vezényelte (Gál Béla felvétele, 2015. november 14.)
-
Ön
szolfézst oktat. Emellett több éve dolgozik a Gerenday
Ágnes irányította Budapesti Ifjúsági Kórusban is.
- A végzettségem ének-zene tanár,
karvezető. A Budapesti Ifjúsági Kórusban korrepetitor, betanító karnagy
vagyok, nagyon élvezem az ottani munkát, s rendszeresen kapok dirigálási
lehetőségeket is. Emellett a külső-Ferencvárosi Szent Kereszt
templomban szoktam vezényelni egy kis kórust.
S persze ahová hívnak, oda megyek énekelni, kántorizálni
is. Igyekszem a fellépésekre is időt keríteni. Nagy élmény ugyanis
megszólaltatni ezeket a különleges instrumentumokat.
-
S
mennyire divatos ma a kóruséneklés?
- Annak tartom, szerencsére mindig jönnek a
fiatalok. Ha jó a közösség, akkor az ember szeret oda járni. S a Budapesti
Ifjúsági Kórusnál ügyesen vannak válogatva a programok, utazunk ide-oda,
változatos a szereplés, ez is megtartó erő. Részt veszünk például a
Szolnok megszervezett produkciókban a Szent István bazilika sorozataiban is
szerepelünk, Budaörsről is számos felkérés érkezik. Idén a miskolci
operafesztiválon is énekelhettünk. A kórus tavaly volt 65 éves, szép a cappella műsorral ünnepeltünk.
- Visszatérve az iskolai munkához, mennyire
szembesülnek a minősítések, az életpályamodell, a kötelező nyugdíj
okozta problémákkal?
- Az eddigi minősítések gördülékenyen
folytak, ezt várom a továbbiakban is. Az életpálya modell pozitív hatással van
kollégáinkra, munkájuk nagyobb megbecsüléssel jár. A nyugdíjasok
továbbfoglalkoztatásával kapcsolatban hamarosan dönt a kormány a módosításról.
Pozitívnak látom a tervezetet, belátták, hogyha szó szerint értelmezzük a
rendeletet, akkor rengeteg tanszak ellehetetlenül tanév közben.
-
Miben
látja zeneiskola igazgatóként a nehézségeket? Mi a legnehezebb feladat? S
mennyiben mások a gondok vidéken és a fővárosban?
- Talán az, hogy mindent, a kis részleteket és a
nagy egészet is egyben kell látni. Azt gondolom, hogy az örömök azonosak
Budapesten és vidéken is - ezek pedig a koncertek. Mások persze a problémák.
Kiskunlacházán kisebb az iskola, sok ideig a megmaradásért kellett küzdeni.
Itt, a Rácz Aladár Zeneiskolában sok olyan tanár akad, aki több évtizede tanít,
van rálátásuk a helyi közegre, a pályakezdő fiataloknál pedig a pedagógiai
munkát kell megszerettetni, ehhez szükség van egy szeretetteljes, befogadó
közegre. Mindenesetre a Rácz Aladár zeneiskola egy tradicionális zeneiskola,
jövőre ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Készülünk arra, hogy ezt a
2017/18-as tanévben méltó módon megünnepeljük.
-
Hogyan
látja, mennyiben nehezebb vagy éppen könnyebb a XXI. században a zenetanítás?
Mennyire lehet használni a technikai újdonságokat? S mennyire lehet a
gyerekeket kiszedni a telefonjuk mögül?
- Nálunk jó néhány éve be lett vezetve az Earmaster, illetve a Sibelius program. Ezek a programok
azért is kiválóak, mert a gyerekek nem szerették előtte a szolfézst.
Tanáraink, Kovács Attila és Péter
Katalin révén azonban bekerült az oktatásba ez a program, s ezáltal
digitálisan lehet fejleszteni a gyerekek különböző kompetenciáit.
Számítógépen keresztül történik a diktálás, a feladat elvégzése, s a gyerekek
ezt élvezik. A kicsiknél és nagyoknál
egyaránt fontos, hogy alkalmazzuk ezeket a technikákat. Mióta ez a rendszer
működik, a gyerekek jobban szeretnek szolfézsra, zeneirodalomra járni.
Azon vagyok, hogy minél több tanár alkalmazza ezt a módszert. Fontosnak tartom
ugyanakkor a pedagógus személyes varázsát, de a technika segíthet, persze, nem
old meg mindent.
-
Hogyan
látja, a környéken mennyire jelent gondot a zeneiskolai hozzájárulás
kifizetése?
-
Tapasztalatom
szerint a térítési díj mértéke megfizethető iskolánkban, erről az a tény
is árulkodik, hogy határidőre valamennyi térítési díjat be tudtuk szedni.
-
Mennyire
őrzik, ápolják Rácz Aladár hagyományát? Mennyi professzionális zenész
kerül kinevelésre?
-
Amióta ezt a nevet használjuk, rendszeresen
szervezzük az országos cimbalomversenyt, s nagyon fontos része a programunknak
a róla elnevezett, tavaszi fesztivál. S a gyerekek tényleg örömmel jönnek,
sokan jelentkeznek cimbalom szakra is. Amire pedig igazán büszke vagyok az az,
hogy az itt végzettek 90 százaléka lesz koncertre járó fiatal. Mert persze,
örülünk, hogy 6-7 százalék középfokon, 2-3 százalék felsőfokon tanul
tovább, de Kodály is azt mondta, hogyha a nézőtéren nem ül senki, akkor
fölösleges a sok professzionális zenészt kinevelni. Ezért is rendezzük a növendékhangversenyeket,
és komoly szervezéssel járunk a Filharmóniás koncertekre is, ahol a gyerekek
egy kis zenetörténet mellett
játékos módon megismerkedhetnek egy-egy zeneművel, a
hangszerekkel, s olyan szakavatott emberek mesélnek nekik, mint Zelinka Tamás. Szerveztünk Varga Karcsi bácsival
zenetörténeti vetélkedőt.
-
A
kinevezése öt évre szól. Mi mindent szeretne elérni 2020-ig?
- Fejleszteni kellene a hangszerparkunkat. 2010 óta nem volt lehetőség erre, mert nem írtak ki pályázatokat instrumentumok vásárlására, karbantartására. Minden nekünk ítélt forintot nagyon köszönünk akár az önkormányzattól, akár a KLIK-től kapjuk. A legfontosabb az lenne, hogy az öreg instrumentumokat apránként felújítsuk, vagy kicseréljük. Szükség lenne digitális zongorára Szeretnénk elérni a nagyterem klimatizálását. Korábban nálunk rendezték a Ferenczy György Chopin verseny egyik selejtezőjét, a meleg miatt azonban kénytelenek voltak más helyszínt keresni, s ez nagy szakmai kárt okozott az iskolában. Szeretném - mint ahogy már említettem korábban - ha addigra az együtteseinkben is megváltozna az arány, és sokkal több lenne a saját növendék. Ez akkor működik, ha az utánpótlást elkezdjük kinevelni. A gyerekeket ugyanis a közösség az, ami megtarthatja a zenének, a zeneszeretetnek. S ez is több éves munka, de bízom benne, hogy akkorra lesz eredmény, mire a ciklusom lejár.
Réfi Zsuzsanna