Aranylemez, arany tokban
Rév Lívia köszöntése
Úgy
illenék, hogy aranyszínűek legyenek, és arannyal nyomott díszdoboz foglalja
őket magában.
A
centenáriumi Rév Lívia-életműkiadás lemezeit.
Amelyek
csak a képzeletemben léteznek, és hogy szabadkoznom kell a nemlétük miatt,
senki se tekintse ünneprontásnak. Rév Lívia százesztendős!
Ez
a kivételes művész, akinek élete és pályája már-már elkoptatja a páratlan, a
rendkívüli, az egyedülálló jelzőket. A tisztviselőék háborús szülötte budai
kislány, akinek zenei fogékonysága már akkor megmutatkozott, amikor
zongoraleckét kért ajándékba ötödik születésnapjára. Nem hajasbabát,
nem masnis kötényruhát, nem tollaslabda-fölszerelést. Csak egy zongoraórát az
egy emelettel lentebb lakó zongorakisasszonynál. Akit névtelenségbe burkolózó
pártfogók segítettek be az egyik legkiválóbb elemi iskolába, akit a
zenetanár-legenda Varró Margit vett szárnyai alá, és akinek Weiner meg Dohnányi
elismerő félmondatai váltak életre szóló iránymutatójául. Aki hűségben
végigvacogta a vészkorszakot, miközben Bach Olasz koncertjét memorizálta az
óvóhelyen, akit kiváló minősítésű oklevelével sem engedtek katedrához, aki
kalandos módon meghódította a háborúból épphogy fellélegzett Bukarestet, majd
még kalandosabb módon Párizsba vetődött, ahol sebtében összekötötte életét egy
valóságos francia főrenddel.
Rév Lívia (pastdaily.com)
Persze
a Notre Dame-ban, hol másutt? Akiben nem csupán
Chopin lelt rá kongeniális megszólaltatójára, de aki Czerny
másoktól kopogós etűdjeit is oly éterien, annyi költőiséggel játssza,
minthogyha imádságot mondana.
Livia Rév plays Chopin 6 Études*
Chopin:
6 Études 1. Op.10 No.3 in E 2. Op.10 No.4 in C sharp minor (04:06) 3. Op.10 No.5 in G flat
(06:30) 4. Op.25 No.1 in A flat ...
Miközben
idehaza majdhogynem el is felejtkeztek róla.
Pedig
Rév Lívia szívében mindvégig megmaradt magyar muzsikusnak: ha csak tehette,
Bartókot játszott a BBC-től is közvetített londoni nagyzenekari hangversenyein,
amikor meg szólóestre adódott alkalma, legalább az Este a székelyeknél akkor is
elhangzott. Tanítási metódusa, amellyel vagy négy zongoristanemzedék számára
jelölte ki a helyes utat, deklaráltan magyar módszer, Liszt öröksége, akit a
művésznő, közmondásos humorával, zenei dédapjaképpen tisztel. Különös, hogy
miközben más magyar muzsikusok sokkalta nagyobb figyelmet kaptak még itthon, a
vasfüggönyön innen is, Rév Líviát alig-alig ismertük, miközben a párizsi zenei
életben is afféle különutasnak számított. Csak épp az
ő lemezeit veszik elő mindmáig, ha a francia komolyzenei adók hiteles
Debussy-felvétellel akarnak kedveskedni a hallgatóságnak.
Debussy
Clair de lune -- piano Lívia Rév (88) in Szeged 2004 Moonlight*
Ez a
bámulatos életpálya már csak a muzsikuspartnerek vázlatos fölsorolásával is
lexikoni szócikkért kiált. Fenyves Lóránt és Alíz, Zathureczky Ede, Végh Sándor, Starker
János, Banda Ede, Varga Tibor, Székely Zoltán – szemezgetem
a
Lívia
Rév (93!) Mendelssohn Songs without
Words Master class in Szeged 06-06-2009*
Marton Árpád
(Írás és fotó: Új Ember /ujember.hu/ 2016. júl.10.)
*A YouTube-ról
származó felvételek csak a Parlandóban megjelent
másodközlés illusztrációi!
Marton Árpád
és interjú köteteinek főszereplői: Rév Lívia (középen) és Tokody
Ilona