Tommy Vig
22 éve már megjelent egy életrajzi írás Ézsiás
Erzsébet tollából az akkor még Amerikában tartózkodó muzsikusról, most azonban Máté J. György írásában a szakmai
szempontokat nagyobb mértékben figyelembe vevő és az azóta eltelt
időt is összegző kötet látott napvilágot a kalandos életű magyar
világsztárról.
Máté J. György személyes jó viszonyban van Tommy Viggel annak hazatérése óta. A
kötetindító szöveg is egy általa készített korábbi interjú, amit családjáról,
gyermekkoráról és feleségéről szóló írások követnek. Az első fejezet
Tommy Vig kedvenc hangszereivel zárul.
A kötetben hiánypótló kritikák is megjelennek
az amerikai sajtóból, amelyek hitelesítik Tommy Vig külföldön zenészként
megszerzett presztízsét. Ezek között szerepelnek a legfontosabb amerikai
jazzmagazinban, a Down Beat-ben publikált írások, valamint a nyugati part
legtekintélyesebb lapjának, a Los Angeles Times-nak számos cikke is. Az
amerikai jazzirodalomból összesen 40 írásra hivatkozik a szerző. Emellett
a könyvben magyarul olvashatjuk a Feather magazin Blindfold Test-jét
(„vakrepülését” is), amikor neves jazzmuzsikusoknak lemezfelvételekről
kell véleményt nyilvánítaniuk. Tommy Vig rendkívül népszerű alanya volt
ennek a vaktesztnek, lévén a saját véleménye mellett mindig karakánul kiálló
jazz-zenészről beszélünk.
Márton Attila/JAZZMA.HU
Tommy Vig az amerikai sajtóban 1961-1991
Tommy Vig közel hatvan évvel ezelőtt hagyta el
Magyarországot, a tiltott határátlépéssel járó veszélyeket is vállalva, azzal a
feltett szándékkal, hogy a jazz hazájában próbál szerencsét muzsikusként.
Indulásakor még valószínűleg meg sem fordult a fejében, hogy amerikai
zenész lesz abban az értelemben, ahogy gyerekként magyar dobos volt: ismert és
fontos tagja a jazzt játszó zenésztársadalomnak. Aligha gondolt arra az osztrák
határ felé haladva, hogy Amerikában egyenrangú művészként bánnak majd vele
mindazok a hírességek, akikkel később együtt játszhatott. Befogadása
azonban gyorsan megtörtént, és fél évtizeddel az Egyesült Államokba érkezése
után már fiatal amerikai tehetségként beszéltek róla, aki történetesen
Magyarországról vándorolt ki a tengeren túlra. Ahogy azt e könyv is bizonyítja,
emlékezete sok epizódot és nevet megőrzött az Amerikában töltött öt
muzsikusi évtizedből, és szinte valamennyi interjújában emlegeti a
legfontosabb zenésztársakat, illetve patrónusokat Stan Kentontól Don Ellisig,
Henry Mancinitől Terry Gibbsig. Az emlékek és az anekdoták azonban
forráskritikával kezelendők. Akkor válnak igazán hitelessé, amikor
kiderül: léteznek írott dokumentumok is, melyek alátámasztják mindazt, amit a
messziről jött ember mesél.
Jelen kötet nagyrészt Tommy Vig emlékezései alapján
íródott, ez a fejezet azonban kivétel. A korabeli amerikai sajtó bizonyos
anyagaira épül, melyek a magyar származású muzsikus zenéjét méltatják. A
dobos-vibrafonos jelentőségét mutatja, hogy több tucat amerikai cikk
foglalkozik a munkásságával. E fejezet nem vállalkozik Tommy Vig amerikai
sajtójának tudományos feldolgozására, és a teljesség igényével sem lép fel,
csupán összefoglalja a róla és zenekarairól írt sajtóbírálatok lényegét. A
tudományos igényű feldolgozás nem egy esszéisztikus kötetbe való. Annyiban
azonban ez a tömör összefoglalás is túlmutat a szorosan vett témán, hogy jelzi:
sok munka vár még a magyar jazztörténet filológusi vénával rendelkező
kutatóira, ha alaposan fel akarják dolgozni a külföldön élt magyar
jazzművészek munkásságát a helyi sajtóközlemények tükrében.
***
A zenekritikára, mint bármely más
művészetről szóló, szakember által írt bírálatra igaz, hogy értékek
megjelenéséről tájékoztatja az olvasóközönséget, nyilvántart és rangsorol
művészeket (jelen esetben muzsikusokat), illetve stílusirányzatok
fejlődését és hanyatlását regisztrálja, esetenként magyarázza. Vitán felül
áll, hogy a jazzről, akárcsak a kortárszenéről, a zenekritika és
zenei publicisztika nélkül vajmi keveset tudna a nagyközönség. Mindazonáltal
különbséget kell tennünk a szaklapok és szakirányú magazinok elsősorban az
értő, a jazzben járatos olvasóhoz szóló publikációi, illetve a napi- és
hetilapok nyilvánvalóan egyszeri olvasásra szánt efemer cikkei között. Előbbiek
akár szakirodalmi igénnyel is felléphetnek, utóbbiak célja elsősorban a
napi, aktuális informálás. Mint látni fogjuk, a Tommy Vigről szóló
hosszabb napilapi publikációk zöme jóval nagyigényűbb az aktuális
tájékoztatásnál.
Mai ismereteink szerint megkockáztatható az állítás,
miszerint a nyugati parton élő és dolgozó Tommy Vig amerikai sajtójának
zöme a nagy múlttal rendelkező Los Angeles Times című napilap
hasábjain látott napvilágot. Az is megfigyelhető, hogy a róla szóló cikkek
legtöbbjét a lap állandó kolumnistája, a nagy presztízzsel rendelkező,
vezető szakembernek tekintett Leonard Feather (1914-1994) írta. A neves
jazzkritikus fáradhatatlannak tűnt: mintegy tíz szakkönyvet írt, emellett
évtizedeken át figyelemmel kísérte a nyugati part jazzeseményeit, és a napilap
hasábjain rendszeresen tudósított a fontosabb hangversenyekről. Mégse
mondhatjuk, hogy Vig Tommyt Feather fedezte fel az újságolvasók számára. A
muzsikusról szóló valószínűleg legkorábbi amerikai cikket a Down Beat
jazzmagazin közölte 1961. december 7-én. Szerzője, Bill Coss amellett,
hogy néhány fontos információval szolgál Tommy korai amerikai éveiről,
mitizálni is próbálja a fiatal magyar muzsikust, s az általa alkalmazott
kulturális klisék sokat levonnak a cikk értékéből.
Coss egy évvel fiatalítja a vibrafonost (22 évesnek
mondja), ami még hagyján, de valamiért – talán a poén kedvéért – erdélyi
származásúnak írja le, Erdélyt pedig olyan helyként mutatja be, ahol Dracula
gróf és Dr. Frankenstein volt a leghírnevesebb honfi. Hogy Victor Frankensteinnek
(akinek a története nem Kelet-Európában játszódik, és akinek a küllemében semmi
ijesztő sem volt, ellentétben a „szörny”-ével, akit ő teremtett) mi
köze Erdélyhez, az nem derül ki a cikkből. Informatívabb, amit Coss a
vibrafonos kezdeti pályájáról mond: ezek szerint Tommy Willis Canover
műsorait hallgatta a Voice of Americá-n, valamint bizonyos modern
jazzlemezekhez is hozzájutott gyerekként (a Kai Winding és J.J.
Johnson vezette együttes albumaihoz), és ezek határozták meg zenei
fejlődését. A csodagyerek Tommyról is tud, aki már kilencévesen Európában
turnézott apjával, és „Benny Goodman-Gene Krupa-féle dolgokat” játszott.
Tizenhat évesen kezdett vibrafonozni, és „nem modern, hanem Art Van Damme-féle
jazzt” adott elő. Coss szerint a Van Damme-hoz való kötődést az
magyarázhatja, hogy Tommy testvére is harmonikázott.
Coss Tommy korai amerikai zenei partnerei között
emlegeti Bill Evanst, Mat Mathewst, Herbie Mannt, Sol Yagedet, Duke Jordant és
Peter Indet. Kitér Meyer Davisre is, akinek „society band”-jei (vagyis olyan
zenekarai, amelyek különböző társadalmi vagy nagyobb családi eseményeken a
háttérmuzsikát szolgáltatták) Tommy fő bevételi forrását jelentették.
A jelenre áttérve Coss bemutatja a frissen alakult
Tommy Vig Triót (Calvin Ridgley: bőgő, Nat Yarbrough: dob), mely a
New York-i Steinway Hallban debütált valamikor 1961 folyamán. E hangverseny
részben az avantgárd jazz jegyében zajlott le. Főként Vig-szerzeményeket
játszott az együttes, hamisítatlan jazzdarabokat, melyek ugyanakkor klasszikus
hatásokat (Bartók, Stravinsky) is mutattak. Magát a zenekarvezetőt idézi:
„nem szívesen játszom preklasszikus elemeket, ahogy a Modern Jazz Quartet
alkalmazta azokat”. Inkább a nagyobb ívű kompozíciók izgatják a fiatal
magyart, aki versenymű megírását tervezi vibrafonra és nagyzenekarra. Majd
ismét idézet következik Tommytól, mely egyaránt rávilágít a muzsikus
hangszerfelfogására és talán zenei terveire is: „Semmi monoton nyolcadhangos
futam, hanem rögtönzés négy, három, valamint két ütővel, magamat kísérni
két ütővel a bal kezemben, miközben a jobb kezemben levő ütővel
játszom, ellendallamokat játszani két kézzel, egyszerre szólaltatni meg a
melódiát és a harmóniákat úgy, hogy kézzel tompítom a hangot.”
A trió debütáló hangversenyén
feldolgozások is elhangzottak: az Oleo (Sonny Rollins), a Straight,
No Chaser (Thelonious Monk) és a Daahoud (Clifford Brown).
Mindegyiken érződött, mondja Coss, hogy a trió a szokásosnál jóval
megértőbben közeledett a szerzőkhöz. Tommyról írt tömör
végkövetkeztetését valószínűleg nem semmitmondó evidenciának, sokkal
inkább egy, az „igazi” jazz-zenészek kasztjába való beavatáskor mondott ünnepi
beszéd zárógondolatának, tovább már nem faragható, a végsőkig letisztult
gnómának szánta: „He is a jazz musician.”ą
A több műfajban is mindentudó Billboard is
korán hírt adott az Amerikába emigrált magyar muzsikusról. A lap magyar
tudósítója, Gyöngy Pál a hazai jazz jelentősebb, az angolszász olvasókat
is érdeklő híreit foglalta össze néhány mondatban. 1963. június 22-én
előbb arról számol be, hogy a Swedish Jazz Festivalon magyar, csehszlovák
és lengyel zenészek is fellépnek augusztus 2-4. között, és Magyarországot a
Garai (sic!) Attila Quartet képviseli, majd arról informálja olvasóit,
hogy Tommy Vig, az 1956-ban emigrált dobos most az Egyesült Államokban él, és
vibrafonozik a Las Vegas-i Stardust Hotelben. Gyöngy (1902–1990) operettek zeneszerzőjeként vált ismertté.
1953-1983 között a Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja igazgatója volt,
és több külföldi szaklap (az amerikai Billboard, az angol Music Week és Jazz Journal
International, valamint a nyugatnémet Der Musikmarkt magyar
tudósítójaként tevékenykedett.˛
Annak az átmeneti korszaknak, melyet a vibrafonos
főként nem jazzt játszó muzsikusok zenekaraiban töltött, szinte nem maradt
nyoma a sajtóban. Azonban néhány évvel Coss cikkének megjelenése után, nem
sokkal azelőtt, hogy Leonard Feather írások sorában kezdte volna elemezni
Tommy munkásságát, a Down Beat, a Jazz Times és a Tacoma Tribune
számára rendszeresen dolgozó Harvey Siders Emmy-díjas komponista és
jazzkritikus tollából közölt cikket a vibrafonosról előbb a Down Beat,
majd a Los Angeles Times. A neves jazzmagazinban Siders Tommy Vignek a
Las Vegas-i Hotel Saharában rendezett hangversenyét ismerteti részletesen. A lap precizitásának köszönhetően e cikk alapján pontos
ismereteket szerezhetünk az akkori Vig-nagyzenekar összeállításáról: Louie
Valizan, Wes Hensel, Buddy Childers, Red Rodney és Herb Phillips trombitált;
Abe Nole, Archie LeCoque, Tommy Hodges, Ken Tiffany és Bill Smiley harsonázott;
Dick Paladino, Rick Davis, Irv Gordon, Dick Castel és Steve Perlow játszott
fafúvókon; Moe Scarazzo bőgőzött; Karl Kiffe dobolt és Roger Rampton
üstdobokon működött közre. A zenekarvezető az
arrangement-okról gondoskodott, és természetesen vibrafonozott.
Siders mind a koncert körülményeiről, mind pedig
az elhangzott zenékről lelkesedéssel szól. Érezhető örömmel említi,
hogy telt házas (SRO audience) koncertről van szó; nagyszerű a terem
akusztikája, pazar a mikrofonozás. „Intelligensek” az arrangement-ok és
rugalmasan reagálók a kísérők, akik hallhatóan élvezték a zenélést. Vig
ugyan „szabadságharcos” muzsikus, vagyis vonzódik a free jazzhez, de ezt nem
iskolázatlanul, pusztán a korszellemnek engedve teszi. Kompozíciói
kiegyensúlyozottak, swingelnek, harmóniaviláguk logikus, és alkalmanként a
zenei humor is feltűnik bennük.
A szerző minuciózus stílusa jóvoltából a
hangverseny programját is rekonstruálhatjuk. A Short Story Perlow
baritonszaxofon-játékára épülő „könnyed kísérlet”, melyben a rezes
glissandókat Rampton robbanékony timpani-futamai nyomatékosították; a staccatós
trombita-passzázsok pedig Bartókot idézték a zenekritikus fülébe. Ugyancsak a
rezesek játékát emeli ki a Very Minor előadásából. A Surprise
egy hosszabb vibrafonszóló miatt maradt emlékezetes, az I Miss You Today
című ballada pedig Scarazzo bőgőjén a blue funk hangulatból
könnyedén lendült át uptempós darabbá, melyben heves trombitahangok felett az
unisonóban játszó harsonák vitték a dallamot. A Too Much Rice és a Depression
in a New Town után a zongorán komponált Changes következett, egy
„tour de force” Castel tenorja és Paladino altja számára. A kétrészes Walk
and Jet Flight szintén mérsékelt tempóban indult, majd a gyors
részben újabb frenetikus vibrafonszólóban kulminált. Az uptempós szám
ellentéteként hatott a koncert egyetlen darabja (My Foolish Heart), mely
nem Vig-arrangement volt. A jól ismert szerzeményt Tommy lassan, befelé
figyelve adta elő. De Siders kedvence az egész hangversenyen a záró darab
volt, a Gypsy in My Soul. Itt a piccolo, a baritonszaxofon és a vibrafon
unisono játékának visszhangos együttese keltett kellemes érzéseket a
szerzőben.ł
A LAT-beli cikk érzékletesen mutatja be egy új
tehetség – jelen esetben Tommy – „beérkezését” a nyugati part legmagasabb
jazzköreibe. A nagy esemény a Las Vegas-i Caesars Palace Circus Maximusában
zajlott le, egy délutáni koncert formájában. A hangversenyen a műfaj
jelentős alakjai is megjelentek: ott volt a „magas és elegáns” Stan
Kenton, a „tiszteletbeli vendég”, valamint a Tropicanából átrándult Buddy
DeFranco, aki a Glenn Miller nagyzenekart vezette a klubban. Mindketten az új
jazzhangokra kíváncsian érkeztek. Az üreges színpadon egy huszonhat tagú nagyzenekar
foglalt helyet. A zenekarban is jó néhány jelentős név bukkant fel: a
trombitások között volt Buddy Childers, az egykori Kenton-zenekartag, Wes
Hensel, aki Les Brown együttesében érett zenésszé, és Bill Chase, aki nemrég
még Woody Hermannél dolgozott. Négy franciakürtös, akik közül hárman Los
Angelesből repültek Nevadába, kizárólag a koncert kedvéért, valamint egy
tubás. Továbbá öt harsonás, öt fafúvós, illetve két extra ütőssel
kiegészített ritmusszekció. A dobfelszerelés mellett több üstdob. A zenekart a
„vékony, sötét hajú és jóképű”, huszonhét éves Tommy Vig vezette.
A cikkíró szerint Tommy neve máris ismertnek számít
Las Vegasban, és azt jósolja, hogy a közeli jövőben jól csengő neve
lesz a zene összes amerikai fővárosában. A koncert előtt beszélgetést
folytatott a zenekarvezetővel, aki elmondta, eddigi pályája legfontosabb
állomása a Stan Kenton zenekar volt, amely tavaly egy művét is bemutatta a
The Music Centerben (a Neophonic Orchestra koncertjén). Ennek megfelelően
a mostani hangverseny is a Four Pieces For Neophonic Orchestra című
darabjával kezdődött. Ez is, mint egyéb szerzeményei, folytatja Siders,
erős Kenton-hatásról árulkodik. Tommy nagy hangsúlyt fektet a rezesekre és
a szólistákra. A Freedom! Freedom! című
első tételből például Charlie McLean szólója emelhető ki, aki
elektromos altszaxofonon játszott. Ugyanakkor az elhangzott szerzeményeket nem
mind Tommy írta. Az együttestagok közül Rick Davis, Herb Phillips és Tommy
Hodges is a komponisták között szerepelt. Siders úgy véli, minden tekintetben
nagy siker volt a koncert, de ami a legfontosabb, hogy a tehetséges magyar
muzsikus „személyes diadalként” (personal triumph) könyvelheti el az eseményt.⁴
Siders cikke fontos állomásként említi
muzsikusunk pályáján a Kenton-nagyzenekart. Teljes joggal. A Los Angeles
Times már egy 1966 tavaszi számában⁵ hírt ad
róla, hogy a karmester/komponista Stan Kenton megnevezte az évi utolsó
kaliforniai koncertjének vendégszólistáit és –szerzőit. A nem túl hosszú
listán Gil Melle és Dan Haerle mellett Tommy Vig is szerepel a Four Pieces
for Neophonic Orchestrá-val.
A Kenton-hangverseny után Leonard Feather hosszabb
írásban⁶ méltatja a zenekarvezetőt a Neophonic második
évének zárókoncertje alkalmából, és Tommy Vig kompozíciójára is kitér. A
„kaleodoszkopikusan mozgó” mű első tételét Bob West bőgős
és Bob Cooper szaxofonos vezette be. A Vig-zenekar tagjai közül a cikk Emil
Richards és Bud Shank nevét említi. A Four Pieces for Neophonic Orchestra
elhangzása után Feather arra a következtetésre jut, hogy „Vig nevét is fel kell
írnunk a nagy tehetségek hosszú listájára, akiket Kenton az elmúlt két
szezonban útjára indított.”
A zenei elemzéseket 1967-ben néhány magánéleti hír
szakította félbe: több újság tudósított Tommy és Mia házasságáról. A Chicago
Tribune egyik cikke (Valentin-napi hírek neves emberekről) már
februárban megírja, hogy a két muzsikus március 21-én házasságot köt a Las
Vegas-i Beth Sholom templomban, ugyanott, ahol egykor Marilyn Monroe és Liz
Taylor esküvője volt. A chicagói újság azt is tudni véli, hogy a
huszonnégy éves koreai énekesnő házassága előtt áttér a zsidó
vallásra.⁷ A lap március 22-i számában pedig rövid híradás
olvasható az esküvőről. A hírhez fotót is mellékeltek, melyen Tommy a
Kim Sisters három tagjával látható a templom előtt. Az olvasó megtudhatja,
hogy Aija (már korábban, 1967 februárjában) megházasodott, férje Frank Pastore,
Jr. dobos Las Vegasban. Sooját szintén eljegyezték
már, de nem akar nyilatkozni se az esküvője időpontjáról, se a
vőlegénye nevéről.⁸
Kevésbé ismert lapok is beszámoltak a Kim Sisters
tagjainak magánéleti eseményeiről. Douglas Brown, a Desert Sun
sztárpletykákkal foglalkozó munkatársa például úgy fogalmaz, hogy Joe Glaston,
a koreai énekegyüttes producere „ki se látszik a házassági
bejelentésekből”: Aija egy hónappal ezelőtt ment hozzá egy doboshoz,
Mia ebben a hónapban házasodott össze a vibrafonos-zeneszerző Tommy
Viggel, Sookja (sic!) pedig „egy háromkarátos
gyémántot visel, és várhatóan júniusban esküszik”. Ennek ellenére a mozgékony
lányok most írtak alá egy több millió dolláros szerződést a Las Vegas-i
Stardust Hotel and Desert Inn-nel.⁹
Harvey Siders 1968-ban visszatért korábbi témájához, a
Vig-zenekarhoz, és ismét tudósította lapja olvasóit a nagyzenekar egyik
hangversenyéről. A Las Vegas-i Caesar's Palace-ben
lezajlott eseményen Louis Valizan, Dick Alber, Wes Hensel, Jim Strnad és Herb
Phillips trombitált, Archie LeCoque, Cliff Stark, Tom McMurray, Hoot Peterson
és Bill Smiley harsonázott, Dick Paladino, Charlie McLean, Tony Osiecki, Rick
Davis és Tom Hall fafúvókon játszott, Bacsik Elek gitározott és hegedült, Ernie
McDaniel bőgőzött, Karl Kiffe dobolt, Roger Rampton
ütőhangszereken szerepelt, a zenekarvezető pedig vibrafonozott.
Siders már a cikk elején leszögezi, hogy Vig egy
kiváló alkalmi big bandet vezet, melyben a Las Vegas-i zenekarok krémje vesz
részt. A nagyzenekar vezérelve a szertelenség. Vig vonzódik az offbeates
előadásokhoz, és koncertjein nagy szerepet szán a meglepetéseknek. Így
volt ez a Caesar's Palace-ben is. Miután szétvált a függöny, a közönség egy
motorbiciklit láthatott hátulról, amint a motoros hirtelen gázt ad és kirobog a
színpadról. Majd hasonlóan váratlanul maga Tommy Vig vált láthatóvá egy kötélen
lengve a színpad felett. Ez a gesztus is felfogható volt a swingelés egy
formájaként. A szokatlan koncertkezdetet nyomatékosítandó, a vibrafonos rögvest
belekezdett egy Strauss-keringő fesztelenül és tiszteletlenül modulált
szatírájába, majd szoktalan hangnemben előadta a zenekar az It's Only A Paper Moon-t. Egy újabb példája a Vig-féle
huncutkodásnak: váltogatott hangnemek, a piccolóktól a harsonákig ívelő
hangszerelés, valamint a pajkos staccatóktól a komor, és késleltetett
feloldásokkal teli legatókig terjedő hangulati spektrum. A cikkíró szerint
a Gypsy in My Soul önéletrajzi ihletettségű darab lehet, hiszen a
vibrafonos majd' minden koncertjén felhangzik. Vig újonnan komponált balladája
a feleségének szól. A Just for You egy „buja keringő”, melyben az
édeskés szentimentalizmus kísértését a disszonanciákat feloldatlanul hagyó
hangklaszterek ellensúlyozzák: épp ez adja a szám „fájdalmas szépségét”.
Az I Want To Be Happy című standardet
kvartettben adta elő a vibrafonos a bőgős McDaniellel, a
gitáros/elektromos hegedűs Bacsikkal és a big band dobosával. Siders
szerint az egész koncert egyik csúcspontja volt, ahogy a számban Bacsik
hegedült. A „csikorgó” ľ-es ütemű Sunrise, Sunset-ben a szerző
McLean funky tremolóira figyel fel elsősorban, a Collage for Jazz Band
pedig tökéletesen rászolgált a címére: olyan, mint egy harsány, mégis végig
swinges hangvászon, „egy absztrakt epizódokkal teli szinkópált happening”. A Short
Story ismét (akárcsak a Sahara Hotelben rendezett koncerten) Bartókot,
különösen a Concerto-t juttatja a kritikus eszébe. Paladino játékát
dicséri, ám Bacsik gitárkíséretét túl hangosnak érzi. Kiváló záródarabnak
gondolja a Jet Flight in G-Minor-t, és egyre meggyőzőbbnek
hallja Tommy Vig kompozícióit.ą⁰
Jó egy hónappal később névtelen rövidhírből
tájékozódhatunk a rendszeresen változó összetételű Vig-nagyzenekar
tevékenységéről. 1968. március 29-i hangversenyükön (El Camino College
Auditorium) csupa hollywoodi stúdiózenészből áll a big band. A műfaj
legjobbjai is köztük vannak: Frank Rosolino (harsona), Sam Most (fafúvók),
Buddy Childers (trombita).ąą Szerencsére a tömör beharangozónál sokkal többet
is megtudunk a hangversenyről Leonard Feather április 1-jén publikált
koncertkritikájából. A bíráló röviden bemutatja a magyar muzsikust, zenéjét
pedig a nemes jazzhagyományok folytatásaként próbálja azonosítani. Tommy Vig
sokirányú tehetségét lemezei is bizonyítják. Hiánytalan és gazdag saját
kompozíciója a Just for You, egy érzelmes valcer. Máskor kaján
szerzeményeket játszik, melyek a régi Jimmie Lunceford Bandet idézik. Megint
máskor az 1940-es évek Kenton-nagyzenekarát juttatja a hallgató eszébe, amikor
szenvedéllyel irányítja a fúvósszekciót. Mindamellett Feather szerint a zenekar
most nem játszott olyan precízen, mint a Vig-lemezeken megszólaló big bandek.
Alkalmasint a próbák száma nem volt elegendő. A legérdekesebb darab a
hétrészes Collage for Jazz Bands című kompozíció volt. Töredékes,
ahogy azt a cím is ígéri, és amikor Don Ellis duóban improvizált a vibrafonos
zenekarvezetővel, szabad, laza és ihletett volt a játék. Tony Ortega
altszaxofonos emelkedett még ki az átlagból, aki mostanában, úgy tűnik,
kacérkodik az avantgárd zenével. Feather nem mindig vevő a
zenekarvezető humorára, performance-jellegű színpadi gesztusaira sem.
Úgy véli, szerencsétlenek voltak a színpadi komédiázások, amelyeket Tommy Las
Vegas-i múltjával magyaráz. Például a szünet előtt a zenészek robotként
jártak körbe a színpadon. Viszont a vibrafonos ifjúi elszántsága, hogy
megtalálja a saját hangját, méltánylandó, még ha eddig nem is sikerült neki. A
cikk kicsit fölényes hangneme az írás végén felerősödik: Tommy tanulhatott
volna valamit az előadóművészetről, ha, mint a szerző,
beugrik a koncert után a Lighthouse-ba Hermosa Beachben, ahol Roland Kirk a
maga szaxofon-ütegével több érzést és igazi erőt produkált, mint a magyar
zenész és egész zenekara.ą˛
Két héttel a vegyes érzelmeket sugalló Feather-cikk
megjelenése után a neves kritikus ismét szerét ejtette, hogy Tommy Vig
zenéjével foglalkozzon. Ez alkalommal a Kenton-nagyzenekar harmadik (záró)koncertje volt az apropó a Dorothy Chandler Pavilionban. Érdemes
Feather nyomán felidéznünk az egész programot, hogy képet kapjunk a Neophonic
Orchestra korabeli hangversenyeiről.
Az elhangzó nyolc számból hatot maga Stan Kenton
vezényelt. Kiemelkedett a műsorból egy nagyobb szvit öt rövid részlete,
melyet Lalo Schifrin komponált Sade márki emlékére (The Dissection and
Reconstruction of Music from the Past as a Tribute to the Memory of the Marquis
de Sade): ezt Schifrin vezényelte, és a zongoraszólamot is ő
játszotta. Feather szerint eddig még senkinek sem sikerült ennyire szellemesen
összeházasítania az európai preklasszikus zenét a jazzidiómákkal. Schifrin
előbb egy Bach-inspirálta moll blues-t játszott el, majd egy Troubadour
című „bűbájos miniatűrt”, mellyel a 12. századi világi zene
előtt hódolt. Ezt egy, a reneszánsz kamarazenét idéző darab követte,
melyben szerepet kapott a Los Angeles Vonósnégyes és egy hárfás szólista is.
Majd egy 18. századi dal szólalt meg, a Beneath a Weeping Willow’s
Shade Loulie Jean Norman énekesnővel, végül egy kortárs szonatina (The
Wig) zárta a műsort, melyben a rezeseké volt a főszerep. Schifrin
művénél sokkal meglepőbb volt az est záródarabja, Roger Kellaway Self
Portrait című kompozíciója. A művet Kellaway saját kvintettje
adta elő a Neophonic Orchestra társaságában. A mű átlépte a határt,
mely „elválasztja egymástól a fegyelmezett hangszeres zenét és az
azonosíthatatlan absztrakt hangzást”. Kellaway a tonalitás felől a teljes
szabadság felé mozdult el, és szólistáit, különösen Tom Scott szaxofonost az
avantgárd zene felé csalogatta. Tommy Vig egy négytételes szvitet adott
elő vibrafonra és zenekarra Intro, Largo, Presto and Besame Mucho
címmel. Az utolsó tétel természetesen a Latin Pan Alley szám újraformált
változata volt. A vibrafonos a zárótételben négy ütővel szólózott. Feather
röviden kitér még az est kevésbé híres szereplőire is, majd levonja a
tanulságot: Kenton és zenekara sokkal több figyelmet érdemelne évi három
koncertnél. Sajnos a zenekar jövője is bizonytalan. Minden erővel
életben kellene tartani ezt a big bandet, sőt, népszerűsíteni
muzsikáját a közönség körében.ął
A Down Beat 1968 végén Tommy Vig
szextettkoncertjéről számolt be olvasóinak. A rendkívül különleges
formációban három trombitás (Red Rodney, Don Ellis, Carl Saunders) játszott,
őket egy ritmusszekció (Gus Mancuso: zongora, Ernie McDaniel:
bőgő, Tommy Vig: dob, vibrafon) egészítette ki. A három rezes egyben
a különböző jazzstílusok fúzióját is biztosította: Ellis a kortárs jazz
képviselőjeként került a csapatba; Rodney a bopos hangzásról gondoskodott;
Saunders pedig, a fiatal helyi muzsikus a boptól a free-ig ívelő
stílusokat szintetizálta. A meghökkentő, polgárpukkasztó,
performance-szerű intro ezúttal se maradhatott el. A vibrafonos együttese
az összehúzott színházi függöny mögött kezdte a koncertet. Stílusosan
egy cím nélküli free Vig-arrangement-nal kezdtek, és csak Ellis trombitaszólója
közben engedték fel a függönyt. Az ezt követő Tvigy, egy másik
Vig-arrangement, középtempójú szerzemény 6/4-ben. A Tune Up című
standardben Red Rodney mutatta ki a foga fehérjét. A cikkíró szerint a
trombitás játékán nem volt érezhető, hogy már rég nem nyúlt a
hangszeréhez. Hangszere úgy szólt, mint a régi szép bop-időkben, noha
modern idiómákat is beépített szólójába. (A cikk nem részletezi a hiátus
körülményeit Rodney pályáján. De mint ismeretes, 1958-ban felhagyott a
műfajjal, és más zenéket kezdett játszani a jobb megélhetés kedvéért.
Drogproblémái miatt pedig a rendőrséggel is meggyűlt a baja. Több
mint két évet börtönben töltött. 1963-ban ismét összetűzésbe keveredett a
hatóságokkal. Ekkor az egyik rendőr úgy szájon vágta, hogy a zenésznek
több foga kilazult.)
A hangverseny további részében eljátszották a Mr.
Spring-et, melyben mindegyik zenész szólószerephez jutott, majd Ellis
szólójával következett a lírai My Funny Valentine. A Besame Mucho-ban
Vig vibrafonra váltott, helyette Saunders ült a dobok mögé. A latin
jazzslágerhez Tommy egy ad lib intrót rögtönzött, s az előadás a szokásos
Vig-féle zenei humort sem nélkülözte. A fiatal trombitás a Yesterdays-ben
jutott ismét szólóhoz. Becenevét („Plastic Man”) állítólag onnan kapta, hogy
szóló közben pörög-forog a színpadon. A Top of It című bluesban
ismét Ellisé lett a főszerep egy trombita-bőgő duettben, Tommy
pedig haragjátékon szólózott. Az együttes az Ernie's Tune-nal búcsúzott
― természetesen már leengedett függöny mögött.ą⁴
Tommy Vig ekkori népszerűségét és megbecsültségét
mutatja, hogy a Down Beat 33. éves olvasói szavazatai alapján felkerült
a legjobb vibrafonosok listájára. A tizenkettedik helyet érte el egy olyan mezőnyben,
amelyben a listát vezető Gary Burton mellett még a hangszer olyan mesterei
is versenyben voltak, mint Lionel Hampton, Milt Jackson, Red Norvo és Cal
Tjader, valamint néhány ma is élő virtuóz, például Terry Gibbs, Bobby
Hutcherson és Roy Ayers.ą⁵
A Tommy Vig-féle alkalmi nagyzenekarról (pick-up band)
szóló következő jelentés egy, a zenekarvezetőt és a
vendégmuzsikusokat is beszámítva huszonkilenc (!) tagú
együttes hangversenyét tárgyalja.ą⁶ A hatalmas
fúvós szólamokon kívül kibővített ritmusszekció erősítette a
zenekart. Louis Valizan, Bobby Shew, Wes Hensel, Leo Mascione
és Jim Fuller trombitált, Archie LeCoque, Dan Trinter és Dave Wheeler
harsonázott, Gus Mancuso harsonán és baritonkürtön játszott, Ralph Pollak, Tex
Bouck, Allen Robinson és Haig Eshow franciakürtön működött közre, Ted
Snyder tubázott, Dick Paladino, Charlie McLean, Tom Hall, Ladd McIntosh, és
Benny Bailey fafúvókon dolgozott, Adelaide Robinson (helyesen: Robbins –
M.J.Gy.) zongorázott, Tom Marth gitározott, Ernie McDaniel bőgőzött,
Santo Savino dobolt, Roger Rampton és Leo Camera ütőhangszereken játszott,
Vig Tommy pedig vibrafonozott. Wolf Adler klarinétos, Dave Johnson
szaxofonos-fuvolista és Ronnie Simone zongorista volt a három vendég.
Ahogy az más koncertjei esetében is történt, ezt az
eseményt szintén helyi szervezetek és a kaszinó/hotel vezetősége
finanszírozta egy olyan városban, amely „munka szempontjából oázist jelent a
zenészeknek, de a művészi önkifejezés vonatkozásában aligha”. Lévén szó
egy pick-up bandről, a vibrafonos ezúttal is a hajnali órákban tudott
próbákat szervezni, miután a leendő együttestagok befejezték éjszakai
műszakukat a játékbarlangok és szállodák bárjaiban.
Természetesen Morgenstern is érzékeli a Vig-zenekar
előadásaiban rejlő egyik fő feszültséget, mely a muzsika
komolyan vétele és az előadás hol bohóckodó, hol fanyar humora között
húzódik. Erre az alkalomra azt találta ki a zenekarvezető, hogy a
koncertet nyitó szám (Enecs Gninepo — visszafelé olvasandó!) alatt a zenekar tagjait hátulról látta a közönség (akárcsak
korábban a színpadról kiviharzó motorkerékpárt), s muzsikájukat szalagra vett
hangeffektusok kísérték. A darab csúcspontján Vig elsütött egy játékágyút. A
magyar muzsikus attitűdjét jól mutatja a koncert egy másik humoros
epizódja is, amikor a Ralph Nader és Fred W. Friendly tiszteletére eljátszott Noit
Art Surf for Clarinetist and Jazz Band című szerzeményt Vig angyalnak
öltözve játszotta végig, miközben a zenekar tagjai ezt ismételgették kántáló
hangon: „Ki tudja megmondani, mi a jó zene...mi a jó
zene...”. (E darab egyben Vig kollázsok iránti fogékonyságának is újabb
lenyomata, tehetjük hozzá a cikkben leírtakhoz, hiszen Wolf Adler klarinétos és
Ronnie Simone – két vendégművész – egy szabályos Mozart-duettet ékelt a
kompozícióba, az együttes pedig egy áldixieland-passzázzsal színesítette az
előadást. A záró crescendóban fényeffektusok is bekapcsolódtak a
kavalkádba, és a szerzemény egy kitartott szólóklarinét-hanggal fejeződött
be.
Mi egy efféle kompozíció raison d'ętre-je, teszi fel a
kérdést a cikkíró. A választ hosszan idézi a műsorfüzetből, ahol maga
Tommy Vig ad magyarázatot rá: „azt állítom, hogy létezik minőségi
autóbiztonság, televíziós...és rádiós közvetítés,
valamint, hogy magasrendű eszmények és elvek jegyében megpróbálkozni egy helyzet
javításával nem őrült, haszontalan és kárba veszett feladat
kizárólag azok számára, akik nem tudják elfogadni az élet úgynevezett
>>rút<< tényeit”. Morgenstern nemcsak ezzel a „helyeslendő
ideológiával” ért egyet, hanem különösképp azzal, hogy mindezt Vig humorba
csomagolja, és úgy fejezi ki.
A koncert harmadik vendégművésze a fekete
bőrű Dave Johnson tenorszaxofonos-fuvolista volt, amit különösen
érdekessé tesz, hogy Las Vegas-ban nem dolgozott sok fekete muzsikus. Eleven és
swinges játékát több számban bemutatta, így a Studium Blues Minorae-ban
és a Jet Flight in G Minor-ban. Melengető hangú tenorjátékát és
szintén kiváló fuvolázását üdvözli a szerző, és arról is megemlékezik,
hogy amikor Johnson Roland Kirk-éire emlékeztető énekeffektusokat vitt szólóiba,
a közönség hangosan éljenzett. Megtudjuk azt is, hogy eredetileg Red Rodney
lett volna az egyik trombitás, de szájsebészeti műtéte miatt Bobby Shew
állt be helyette – egy másik rátermett muzsikus. Értő és átélt játéka
különösen a Memories-ben, egy Tommy által áthangszerelt Vig
György-dalban mutatkozott meg. Kiemelkedett még a programból Ladd McIntosh
szaxofonos Forever Lost in My Mind's Own Eye című darabja. A
muzsikus-zeneszerző nem sokkal a koncert előtt telepedett le Las
Vegas-ban. Adelaide Robbins zongorista, aki szintén az utolsó pillanatban
került be a zenekarba, a Satan Takes a Holiday címet viselő számban
villantott meg egy emlékezetes szólót. Miniszoknyás lábának látványa „további
vizuális távlatokat” nyitott meg a közönség előtt. Tommy Vig készítette az
arrangement-ok nagy részét, és néhány saját kompozícióját is felvették a
műsorba. „Ízléssel és mértéktartóan” szólózott, nem akart folyton ő
fürdeni a reflektorfényben. Zenészei profi hozzáértéssel szólaltatták meg a többnyire
nehéz számokat, különösen a rezesek és a fafúvók zavartalan együttműködése
volt feltűnő, hiszen a muzsikusok nem alkottak összeszokott csapatot.
Úgy tűnik, Leonard Feather, a kaliforniai jazz
krónikása nem rajongott különösebben Las Vegasért. Azt írta, még Tommy Vignek
sem sikerült valamiféle jazzéletet meghonosítania a nevadai városban. 1969-ben
viszont már Los Angeles-i lakosként üdvözölte a vibrafonost, amikor a Donte's
jazzklubban rendezett hangversenyéről beszámolt. A ma már legendás
színhely akkor még új klubnak számított: két tulajdonosa 1966. június 22-én
nyitotta meg a kapukat. Kezdetben annyira kevés volt az önbizalmuk és a pénzük,
hogy dobost nem is verbuváltak, egy zongoristából és egy
bőgősből (Hampton Hawes, Red Mitchell) állt a házizenekar. Végül
mégis a zsebükbe nyúltak, és leszerződtették Donald Bailey dobost. A
„piano bar” hamarosan átalakult komolyabb klubbá. Dobogót állítottak be a
zenekarok számára, és nemcsak combókat, hanem nagyzenekarokat is szívesen
foglalkoztattak. Mike Barone big bandje például öt éven át minden szerdán
fellépett itt. Olyan nevek követték, mint Stan Kenton, Woody Herman, Mercer
Ellington és Count Basie.
Tommy Vig egy „nagyzenekari szörnyeteg”-gel lépett fel
a klubban. Együttesében nem kevesebb, mint hat trombitás szerepelt, és összesen
huszonegy tagot számlált a big band, mely Vig Las Vegasban játszott zenéit
tolmácsolta, a legtöbbet nagyon jó hangszerelésben és hiteles előadásban.
De időnként a sok trombitától és tubától elnehezült a program. Feather
fogalmazásában: Tommy még nem rázta le cipőjéről a Las Vegas-i
csillagport. A zenészek nem túl nagy lelkesedéssel játszották el Strauss egyik
keringőjének jazzesített változatát vagy A. W.
Ketčlbey Egy perzsa vásárban
című darabjának jazz-átiratát. A szólisták jók voltak,
nem zavartatták magukat a túlsúlyos zenei közegtől. Kiemelkedett George
Bohanon harsonás, Don Menza tenorszaxofonos és Tony Ortega fuvolista. A
koncerten élvezetes, rögtönzött négyvibrafonos párbajt vívott Terry Gibbs,
Tommy Vig, Ortega felesége, Mona és Emil Richards.ą⁷
Mint köztudott, a saját zenekarokkal való fellépések
mellett Tommy Vig ekkoriban is elsősorban mások együtteseiben kísért. Egy
efféle kiszenekari „gig”-ről számol be 1969 őszén a Down Beat.
A mai ismereteink szerint szinte szupergroupnak nevezhető kvintettet Terry
Gibbs vibrafonos irányította. Az együttesben Irene Kral énekelt, Frank
Strazzeri zongorázott, Herb Mickman bőgőzött és Tommy Vig dobolt. A
koncertre áldatlan állapotok mellett került sor a Santa Monica-i Masters Innben.
A zongora „reménytelenül lehangolódott” volt, a közönség akkora zajt csapott,
mint „egy tijuanai bikaviadalon”, ráadásul az énekesnő torokfájással
küszködött. A remek zene azonban feledtette a problémákat. A konzisztens Gibbs
mindig nagy hangsúlyt fektet rá, hogy elsőrangú kísérőkkel vegye
körül magát, bármilyen formációban szólal is meg. Ezen kívül finom,
évődő humorral fűszerezi előadásait. „Világbajnok” a
rágógumi-őrlésben, amit koncertjein se hagy abba. Tommy Viget az On
Green Dolphin Street tolmácsolása kapcsán emlegeti a cikk, melyet „ízléses
seprűzéssel” oldott meg a magyar dobos.ą⁸
Tommy Vig Kaliforniába költözése után is alkalmilag
folytatta Las Vegas-i fellépéseit. 1970 nyarán ismét a Caesars Palace-ben
találjuk egy nagyzenekari koncerten. Hagyománnyá vált ugyanis, hogy a
vibrafonos évente egyszer fellép big bandje élén a Las Vegas-i szállodában. E
hangversenyek az Annual Tommy Vig Concert nevet viselték, és 1970-ben ötödik
alkalommal került sor az eseményre.
Az első híradás szerint az együttes változatos
stílusban játszik, a korai Woody Hermantől a kései Stan Kentonig minden
megszólal a műsorban. Strauss- és Stravinsky-átiratok jelentik a „pikáns
garnírung”-ot. Új szerzeményként említik az apja egykori dallamára komponált Memories-t
(noha a darab ekkor már több mint egy éve szerepelt a vibrafonos műsorán),
melyben dominálnak a piccolók és fuvolák. A muzsikus másik új darabja a Collage
II.: „tipikus Vig-patchwork”. A szám prózai betéteket is tartalmazott,
melyek során a Down Beat kritikusa, Harvey Siders találomra
meghatározásokat olvasott fel egy szótárból. A klimax alatt legalább hat
muzsikus a big bandből elvonult a széksorok közötti folyosón. A C Side
szintén új darab volt a repertoárban, a koncert kritikusa ezt a számot érezte a
legkifejezésteljesebbnek. Tommy a koncert egyes pontjain vibrafonduókat
játszott a vendég Emil Richards-zal. „A legendás” Red Rodney, Charlie
Parker egykori trombitása szólózott a 'Round Midnight-ban,
megmutatva, hogyan is szólt a jazz a régi szép időkben. Charlie Parker és
a bebop szelleme amúgy is belengte az egész koncertet, például a boposan fújó
Charlie McLean altjátékában.
Tommy igazi meglepetést is tartogatott a közönség
számára, midőn bemutatta az egybegyűlteknek Bacsik Eleket, aki talán
minden idők első (elektromos) jazzbrácsa-szólójával mutatkozott be a Gypsy
in My Soul című darabban. A számban tamburinra váltott a vibrafonos.
Vig szürrealista fogásokkal (gimmicks) is tarkította
az előadást: vicces anekdotákat mesélt, és arról csevegett, vajon ki
mindenki ül a közönség soraiban.ą⁹
A műsor résztvevőjévé tett Harvey Siders is
beszámolt ugyanerről az eseményről.˛⁰ A Down Beat kritikusa érezhetően lelkesebben hallgatta a
koncertet Feathernél. Viget „magyar hurrikánnak” nevezte, s amikor a cikk
elején osztályozta a jazzmuzsikusokat a koncertkritikákhoz való viszonyuk
szerint, a magyar zenészt külön, egyszemélyes kategóriaként kezelte. Joggal,
hiszen Tommy Vig azok közé sem sorolható, akik egyszerűen nem tudnak, vagy
akarattal nem vesznek tudomást a reflektorok túloldalán ülő újságírókról,
de abba a kategóriába se tartozik, amelyben a muzsikusok a koncert előtt
intenzív PR-munkát fejtenek ki, hogy minél bővebb és kedvezőbb
sajtójuk legyen. E lehetőségek helyett Vig a koncert részévé tette
a sajtót Siders személyében. Down Beat logóval ellátott asztalkát
állíttatott a színpadra, hogy a kritikus tudjon hol írni, jegyzeteket
készíteni. Még papírt és írószerszámot is biztosított a számára. Maga Siders
így olyan közelségből hallhatta a zenekart, hogy úgy érezte, szinte maga
is a ritmusszekció tagjává vált. Az újságírónak nemcsak az volt a feladata,
hogy bírálatot fogalmazzon a hangversenyről, hanem az is, hogy bizonyos
számokat bevezetéssel lásson el, és megmagyarázzon a közönségnek. De Tommy
egyéb csínytevésekkel is készült ez alkalomra. Egy évvel korábban —
emlékezhetünk — Tarzanként lengve egy kötélről üdvözölte a
nézősereget. Két évvel korábban pedig a vékony, inas, rezzenéstelen arcú,
mandarinnak öltözött vibrafonos úgy kezdte a hangversenyt, hogy átvonult a
színpadon, és hatalmas ütést mért az ott álló felfüggesztett gongra. 1970-ben
sem okozott csalódást a performance-ait szerető publikumnak: egy intésére
mind a huszonkét zenésze felállt, a színpad előterébe lépett, majd
hangszerrel a kézben nagyságrendben felsorakozott.
Miután a fotográfus végzett a csoportképpel, a zenekarvezető újabb
intésére „yearbook style” pozícióba helyezkedett a huszonkét muzsikus, ahogy a
futballcsapatok is szoktak, egy álló és egy guggoló sort alkotva. Újabb fotók.
A bohóckodásnak egy down beat vetett véget, és a zenekar belecsapott a You
and You Waltz-ba (Strauss), az egyik legkarakterisztikusabban
swingelő, élénk ľ-es, „ugató” rezesekkel megtűzdelt repertoárdarabba.
A big band összeállításában új nevek is feltűntek: Louis
Valizan, Merv Harding, Wes Nicholas, Jim Fuller, Walter Johnson és Red Rodney
volt a trombitás, Archie LeCoque, Gus Mancuso, Dan Trinter és Hoot Peterson
pozanozott, Ted Snyder tubázott, Dick Palladino, Charlie McLean, Rick Davis,
Tom Hall és Willy Perry fafúvókon játszott, Adelaide Robbins zongorázott, Tommy
Vig és Emil Richards vibrafonozott és ütőkön játszott, Roger Rampton is
ütőhangszereket kezelt, John Worster bőgőzött, Bacsik Elek
gitározott és elektromos brácsán játszott, Sandy Savino pedig dobolt.
Siderstől azt is megtudjuk, hogy a Memories
szerzője, Vig György személyesen részt vett a koncerten, és bizonyára
méltányolta Merv Harding érzékeny szárnykürtszólóját az általa komponált
számban. Akárcsak Louis Valizan trombitajátékát az uptempós Long Short Plus-ban,
vagy fia kísérő nélküli vibrafonozását a Here's That Rainy Day
című standardben. Hosszasabban ír a szerző a What, az Angel
Eyes, a Collage Two, a C-Side, és a Gypsy in My
Soul előadásairól is. Red Rodney a Pick Yourself Up-ban
és a 'Round Midnight-ban remekelt, Emil Richards pedig a Well, You
Needn't-ben hozta vissza a bebop-időket. Vig saját Happiness
című darabja is bopos, nyitott akkordokkal a reszelős rezes frázisok
végén. Az 1970-es Caesars Palace-koncert keretes szerkezetű volt: a
függöny legördülésekor ismét a nyitó Strauss-átiratot játszotta a zenekar.
Siders végül annak a vágyának ad hangot, hogy Vig évi egyszeri „orgiái” sose
fejeződjenek be.
A következő évben rövidhírek informálnak Tommy
Vig tevékenységéről. Előbb egy ingyenes hangversenyéről, melyen
sztárvendégként Buddy Collette szaxofonos-fuvolista is fellép˛ą, majd arról,
hogy az Észak-Hollywoodban élő muzsikus a Magyar Rádió meghívására hazatér
Budapestre egy lemezfelvételre és egy koncertre.˛˛ Egy
kvartett élén játszik majd élő közönség előtt. A hangversenyt
felveszi a rádió, és lemezre is rögzítik.˛ł
Nyáron ismét Leonard Feather adott hírt arról, hol és
mikor hallgathatók meg a Los Angeles-ben működő magyar jazzisták.
Mint írja, a Sunset Stripen levő The Melody Room mostantól heti hét este
jazzműsort ad különböző stílusokban: lesz itt akusztikus és
elektromos hangszerekre épülő zenekar, hagyományos jazz és jazz-rock,
combo és big band. A két leggyakoribb attrakció ebben a „gulyásban” két magyar
emigráns csapata: Steve Hideg dobos szeptettje csütörtökön és pénteken játszik,
Tommy Vig nagyzenekara szombaton, kvartettje pedig vasárnap. Az egyéb programok
se megvetendők: hétfőnként Gary Barone trombitás kvartettje. Kedden
Ernie Watts egy Encounter nevű jazz-rock group élén. Szerdán Vig fúvósszekciójából
Tony Ortega kvartettformációban. Vig nagyzenekara adta az első koncertet.
Feather szerint Tommy zenéje továbbra is sok forrásból merít: a „stop-and-go
fragmentation” a korai Stravinskyt idézi, a tíztagú rezes szekció pedig
Kentontól vett elem. A melodikusabb számokban lágyan folyó fuvolákat és
fafúvókat alkalmaz, például az Autumn Leaves-ben vagy a „polikromatikus”
Sunrise Sunset-ben. A zenekar remekül összeszokott ahhoz képest, hogy
nem állandó tagokból áll. Erősségei: Cat Anderson trombitás, Bill Perkins
baritonszaxofonos és Charlie Loper harsonás.˛⁴
Fél évvel később Sherman Oaksban (Ventura
Blvd.), az anyagi nehézségekkel küzdő Jazz West klubban tűnik fel a
magyar vibrafonos. „Electra-vibes” szólói lendületesen tükrözik vissza
személyiségét. Időnként humorral fűszerezi előadásait, néha
fellengzősek a gesztusai. Arrangement-jai a romantikus impresszionizmus és
a swinges jazz között oszcillálnak, alkalmi disszonanciákkal, melyeknek egyik
klasszikus forrása alighanem Bartók zenéje. A szaxofonos szekció ritkán
önállósul. Érdekes kombinációk alakulnak ki a fafúvók és a rezesek között.
Dicsérendő Vig zenekar-összeállítása. A tagok között megtalálható a
huszonéves fiataltól a közel hatvan évesig mindenki, a legkülönbözőbb
nemzetekből. Mennyire különbözik ez az összeállítás Jack Daugherty szintén
a Jazz Westben fellépő zenekaráétól, mely kizárólag stúdiózenészekből
áll! Tommy Vig nem tart szigorú fegyelmet a csapatában, inkább az eredeti
gondolkodást igénylő megoldások érdeklik. A zenekarvezetőn kívül fél tucatnyi remek szólistát találunk a tizenkilenc tagú
zenekarban: többek között Britt Woodman és Benny Powell harsonást, valamint Bob
Cooper és Jackie Kelso szaxofonos-fuvolistát. Adódik a következtetés:
nyilvánvalóan inkább a szórakozásért, mintsem a pénzért dolgoznak nála a
muzsikusok. Annyira nívós ez a zenekar, hogy sokkal népesebb publikumot is
megérdemelne, mint amilyen a Jazz Westbe ellátogat.˛⁵
Akadnak a tudósítások között nevetséges tévedések is.
Az egyik rövidhír arról számol be, hogy Tommy húsztagú nagyzenekarával lép fel
a Donte’s klubban (Észak-Hollywoodban), és a magyar származású
komponista-arranzsőr trombitán játszik.˛⁶
Ebben az évben adja témánk szempontjából talán
legfontosabb interjúját Vig korábbi mentora, Stan Kenton is. Többek között ezt
nyilatkozza a jövő reménységeiről: „Itt volt Don Ellis; aztán ott van
Tommy Vig is Los Angelesben − nagyon rátermett személyiség és tehetséges
muzsikus, de eddig még nem tudta kibontakoztatni a képességeit. Magyarországról
érkezett az Államokba: nagyszerű dobos és kiváló nagyzenekari
arranzsőr.”˛⁷
Legközelebb egy délutáni Vig-koncertről közölt
beszámolót Leonard Feather. Tizenkilenc tagú nagyzenekarral vonult a színpadra
Tommy Vig. A big band tagjainak jelentős része már korábban is játszott
vele, de néhány új névvel is erősödött a zenekar. A tíztagú rézfúvós
szekció élén Rob Hicks trombitás állt. Még a nagy Don Ellis is (maga szintén
nagyzenekar-vezető, aki néhány nappal korábban a Royce Hallban adott
hangversenyt) csak tag volt a fúvósszólamban. Vig a Feathertől már
korábban is emlegetett kentoni bravúrokat ezúttal szintén humorral és
egyszerűséggel egészítette ki. Míg a Days of Wine and Roses című
standardot szokatlan harmonizálással tálalta, a feleségének, Miának írt Just
for You című szerzeménye „szerény és gyönyörű” volt: e számban
Britt Woodman harsonás játszott szólót. A cikkíró szerint akkor a
legmeggyőzőbb a zenekar, amikor a vibrafonos elővesz egy
negyvenöt éves régiséget a „jazz szeméttelepéről”, jelen esetben Fats
Waller Honeysuckle Rose című darabját. Tommy épp a megfelelő,
könnyed, swinges tempóban adta elő a számot Ira Shulman mesteri
altszaxofon-, Blue Metro trombita- és Benny Powell harsona-szólójával, majd egy
disszonáns, Stravinskyra emlékeztető akkorddal fejezte be a darabot, mely
a maga örökkévalóságában sziklamászó-effektusként hatott. Rockos
arrangement-ban szólt a Caravan, melyben Vig négy ütővel szólózott
vibrafonján, Don Ellis pedig Tommy egyik filmzene-szerzeményében (Evil Eyes)
jutott trombitaszólóhoz. A ritmusszekcióból Feather kiemeli Joe Porcaro dobost
és „a rettenthetetlen” női basszusgitárost, Carol Kaye-t.˛⁸
Tommy a filmzene-készítésben is kipróbálta magát.
1974-ben mutatták be a Nightmare Circus című horrorfilmet (egyéb
ismert címei: The Barn of the Naked Dead, illetve Terror Circus)
Alan Rudolph rendezésében, Vig zenéjével. A történet a hollywoodi
rémfilm-klisékre épül. Éjszaka három görl utazik a sivatagban autóval, de a
járgány lerobban. Reggel egy Andre nevű fiatalember ígér nekik segítséget,
ám hamarosan kiderül róla, hogy őrült, akit családi gondjai tettek tönkre.
Anyja gyerekkorában elhagyta, így most nőket tart láncra verve a
pajtájában, és cirkuszi számokat taníttat be velük. Andre apja ugyan él még, de
őrjöngő gyilkos mutáns, akit Andre lakat alatt tart a fészerben. És
így tovább. A film igen rossz kritikákat kapott, Welch Everman „hamis
feminizmust” emlegetett vele kapcsolatban: a mű szerinte azt sugallta,
hogy a nőkkel szembeni erőszakért nem kell bűntudatot éreznie a
főhősnek.˛⁹
Szerző nélküli rövidhír tudatja egy évvel
később, hogy a Gerald Wilson Big Band nyitja meg szeptember 7-én a ingyenes Fall Jazz Concerts eseménysorozatot a Pilgrimage
Színházban. A koncertek vasárnap délután 2-kor kezdődnek. Érdemes röviden
áttekinteni a műsort, hogy képet kapjunk róla, milyen együttesekkel
szerepelt egy koncertsorozatban a Vig-nagyzenekar. A szeptemberi kínálatban
találjuk még a Penland Polygont (Patrice Rushennel és Ralph Penlanddel), a
National Endowmentet (Paul Ruhland és Richard P. Wilson vezetésével), valamint
a Tommy Vig Big Bandet (szeptember 28-án). Októberben lép színpadra a Fair
Warning Willie Bobo közreműködésével, a Gary Herbig Quintet, a Bruce
Lofgren’s Starbound és a Vi Redd Sextet. Novemberben pedig a The Brent
Brace New Music Ensemble, illetve a Toshiko Akiyoshi-Lew Tabackin Big Band lesz
hallható.ł⁰
A Pilgrimage nemcsak 1975-ben látta vendégül
a nyugati part legjelesebb jazz-zenészeit, akik az amerikai közönség
szórakoztatására alkalmas látványos showműsorokkal készültek a
fellépésekre. 1976 nyarán, Apák Napján például az akkor hároméves Roger Vig is
dobolt egy számot apja koncertjén. Az ifjú magyar-koreai-amerikai tehetség
miniatűr dobfelszerelése mögött olyan elszántan muzsikált, mintha már
általános iskolába készülne. Leonard Feather még azt is megkockáztatja, hogy
1999-re talán belőle válik majd az új Shelly Manne. Édesanyja, Mia szintén
szót kapott a hangversenyen. Jazzes számairól és higgadt stílusáról elégedetten
nyilatkozik a jazzkritikus. A Pilgrimage szinte hagyományt teremtett a muzsikusok
gyermekeinek felléptetésével: előbb Willie Bobo kisfia mutatkozott be
dobokon, majd Terry Gibbs gyermeke következett. De egyikük sem olyan fiatalon
kezdte a muzsikálást, mint Roger Vig.
Tommy ez alkalommal már a zenekar nevével is fityiszt
mutatott – kinek is? Talán a magukat mindig halálosan komolyan vevő
nagyzenekari konvencióknak, valamint az elnevezéseikben is irányzatjelölő
kifejezéseket (jazz, rock, disco) hordozó, és vegytiszta (vagy annak gondolt)
stílusokban előadó együtteseknek. Big bandjét e napon „Tommy Vig's
Bicentennial Electravibe All-Star Symphonic Jazz Rock Festival Disco
Orchestrá”-nak keresztelte el, amit Feather úgy értelmez, hogy a
zenekarvezető nem akarta, hogy teljesen komolyan vegyék a zenéjét. Az
arrangement-okban ismét megfigyeli az ütők és a rezesek dominanciáját, és
elismerő hangon szól Don Ellis hosszú szólójáról a Now Blues
című darabban. A trombitás itt „valve-cum-slide”, vagyis
szelepes/tolócsöves harsonán játszott. Egy filmzenére emlékeztető darabban
Art Pepper altszaxofonos volt a szólista, a visszatérő For Mia
című Vig-szerzeményben pedig Britt Woodman harsonás került fókuszba. A
kritikus felveti, hogy a filmzene-írás talán Tommy Vig művészetének
legkreatívabb része.
Vig Tommy készségesen komédiázó attitűdje e
koncerten egy blues-téma és a John Philip Souza által 1896-ban írt The Stars
and Stripes Forever című nemzeti induló (national march), az amerikai
patriotizmus egyik közismert jelképe összeházasításában mutatkozott meg.łą
A 70-es évek második felében és a 80-as évek
elején ritkultak a Tommy Vig zenéjével kapcsolatos híradások, bővebb
információt 1984-ben kapunk különböző lapokból, főként az Olympic
Arts Festival megrendezése és lebonyolítása kapcsán. Kis hírből tudjuk meg
1976-ban, hogy húsztagú nagyzenekart irányít Vig egy „mini jazzfesztiválon”
Redondo Beachen, a Concerts by the Sea klubban, és Don Ellis lesz a hangverseny
fő szólistája.ł˛ Sokkal informatívabb Bill Kirchner lemezkritikája
1978-ból.łł A cikk előbb általánosan értekezik a nagyzenekari jazz
múltjáról és jelenéről, majd frissen megjelent albumokat ismertet. A
kiválasztott lemezek között található a Thad Jones-Mel Lewis big band Live
in Munich című felvétele (Horizon), az Akiyoshi-Tabackin nagyzenekar Insights-a
(RCA), valamint Tommy Vig 1967 körüli Las Vegas-i nagyzenekari felvételei,
melyek a cikk írása előtt nem sokkal új kiadásban is megjelentek az Encounter
With Time albumon (Discovery, DS-780). Az 1967-es alkalmi zenekar tagjai
hajnalban próbáltak, miután végeztek fizetős munkájukkal a kaszinókban. A
reissue egy része már korábban napvilágot látott az „obskurus” The Sound of
the Seventies lemezen. Kirchner úgy véli (Leonard Featherrel egyetértve),
hogy Tommy Vig nagyzenekari felfogásában a Stan Kenton- és Gerald
Wilson-vonalat követi: „merész és rezes”, néha túlságosan is…Egyes
részek akár krimik aláfestő zenéi is lehetnének, nem véletlen, hogy Vig
többek között Henry Mancinival dolgozott Los Angelesben. A rezesek
kiemelkedőek ebben a jól megírt zeneanyagban, amely ugyanakkor nem
mérföldkő a nagyzenekari lemezpiacon. A zenekarvezető „pajkos humora”
a régi John Dankworth-t idézi a hallgató eszébe. (A cikkíró által emlegetett
brit altszaxofonos-klarinétos 1953-ban alakított nagyzenekart. Ő volt Cleo
Laine jazzénekesnő férje.)
Újabb szórakoztató filmhez írt zenét Tommy 1982-ben. A
Los Angeles Times-ban képes hirdetést olvashatunk „Amerika legdilisebb új szuperhőséről”, azaz Bruce-ról a
nemrég elkészült They Call Me Bruce? című
film kapcsán. A főbb szerepekben Johnny Yune, Margaux Hemingway, Pam
Huntington és Ralph Mauro látható. A film producere és rendezője Elliott
Hong. A vígjáték zenéjét Tommy Vig írta, és a filmben elhangzó Oriental Boy
című számot Mia Kim énekli.ł⁴ Ugyancsak rövidhír tudatja az olvasókkal 1984 nyarán,
hogy Charlene Brown dala nyerte a tíz ezer dolláros fődíjat a Shrine
Auditoriumban megrendezett második World Song Festivalon. Az évente megtartott
eseményen második díjat nyert (öt ezer dollárt) Tommy Vig és Lorraine Feather We’ll
Start Today című számukkal. (Az énekesnő Leonard Feather jazzkritikus
lánya, napjainkban is aktív zeneművész.)ł⁵
A kronológia azt kívánná, hogy ezután az Olympic Arts
Festival sajtóját foglaljuk össze, de mivel Tommy életében az volt a
legjelentősebb szakmai esemény 1984-ben, hagyjuk inkább kicsit
későbbre, és idézzünk fel előtte egy őszi hírt. Szeptember 26-án
hunyt el Tommy egyik kedves volt munkatársa, egyben a West Coast jazz
kiemelkedő alakja, Shelly Manne dobos. Halálának híréről
természetesen számos lap beszámolt, többek között a kanadai The Globe and
Mail, mely szerző nélküli nekrológgal búcsúzott a meghatározó
jelentőségű muzsikustól. A cikk elmondja, hogy a hatvannégy éves
dobost otthonában agyvérzés érte, kórházba szállították, és egy nappal
később elhunyt. Shelly Manne pályája negyvenöt évet fogott át. Egy hónappal a halála előtt még fellépett
Hollywoodban, a Vig által szervezett Olympic Arts Festivalon. Tom Bradley
polgármester szeptember 9-ét Shelly Manne Nappá nyilvánította Los Angelesben.
Tommy Vig, aki az elmúlt tizenhét évben rendszeresen dolgozott együtt Shelly
Manne-nel, elmondta, hogy a dobos „keményen, és szinte szünet nélkül
dolgozott”. Majd hozzátette: „Shelly Manne sokkal több volt, mint egy
nagyszerű dobos. A világszerte ismertté lett amerikai zene
képviselője volt.” Manne 1920. június 11-én született New York-ban.
1970-ben európai turnéja után egy nyilatkozatában meglepetésének adott hangot,
hogy Olaszországban olyan jazzrajongókkal találkozott, akiknek láthatóan minden
addig készített lemeze megvolt. Márpedig ezek nagy gyűjtemények lehettek,
mivel Manne saját nevén megjelent albumain túl rengeteg lemezen volt
kísérő. Több filmben is játszott, így a The Gene Krupa Story-ban,
az I Want To Live-ben és a The Five Pennies-ben.ł⁶
Az 1984-es Los Angeles-i Olympic Jazz
Festival szervezésével és lebonyolításával Tommy Viget bízták meg. A négy napon
át tartó rendezvény az olimpia idején, illetve az azt megelőző
hetekben megtartott Olympic Arts Festival része volt. Ahhoz, hogy jobban értsük
e hatalmas kulturális vállalkozás lényegét, s ezen keresztül a Tommy Vig
szervezte fesztivál szellemét, a 20. század elejéig kell visszamennünk. A
művészetek és az esztétika, valamint az olimpiai mozgalom
összekapcsolásának története 1906-ban kezdődött, amikor Pierre
de Coubertin báró, a modern olimpiai játékok alapítója konferenciát szervezett
Párizsban a művészet, az irodalom és az olimpiai gondolat
összeköthetőségéről. Coubertin felfogása szerint az olimpiai ideál
nemcsak a sportteljesítmények, hanem az egész emberi individuum ünnepe kellene hogy legyen. Ez az idea a stockholmi olimpián (1912)
jelent meg először a gyakorlatban, amikor öt művészeti „versenyágban”
osztottak ki érmeket: irodalomban, építészetben, szobrászatban, festészetben és
zenében. A coubertini gondolat azonban megvalósításakor számtalan problémát
vetett fel. Sok esetben a bírálók, máskor pedig a művészek akadályozták a
sikeres lebonyolítást. A képzőművészek, írók és zenészek legjobbjai
közül sokan úgy gondolták, addigi teljesítményük alapján inkább a szakmai
bírálók, nem pedig a versenyzők között volna a helyük. Technikai problémák
is bőven adódtak, például a kiállítások szállításával kapcsolatban, és a
szimfonikus zenekarokkal szintén túl nehéznek bizonyult újabb és újabb
műveket betaníttatni. A különböző nehézségek végigkísérték a
következő tíz olimpiát, majd az 1948-as londoni sportversenyek végeztével
a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) törölte a játékok közül a művészeti
programokat. Négy évvel később, Helsinkiben már csupán kiállítások és
fesztiválok formáját öltötték a kulturális események.
A XXIII. modern olimpia lebonyolításáért
felelős testület, a Los Angeles-i Olimpiai Szervezőbizottság (LAOOC)
az Alapszabályban leírtakkal összhangban tízhetes művészeti fesztivált
rendezett a kaliforniai városban. A fesztivál eseményeinek jelentős része
megelőzte a sportversenyek kezdetét, ezzel is jelezve, hogy szó sincs a
művészet és a sport vetélkedéséről. Az Olympic Arts Festival
első hét hetében (1984. június 1-július 20. között) a nemzetközi programok
domináltak, ami tükrözte egyrészt a sportversenyek nemzetközi jellegét,
másrészt pedig a kozmopolita (nyolcvan nyelvet és kultúrát összefogó) város
színpompás szellemiségét is hivatva volt érzékeltetni. A fesztivál utolsó három
hetében (július 20-augusztus 12.) viszont Los Angeles és az Egyesült Államok
kulturális gazdagságát közvetítették a fesztiválprogramok. Mind az olimpia,
mind pedig az Olympic Arts Festival sokat köszönhet a város készséges
vezetőinek. A fesztivál szervezői felvették a kapcsolatot a városi
múzeumokkal, galériákkal, színházakkal és kultúrközpontokkal. Emez intézmények
társproducerekként váltak a fesztivál részévé. A fesztivál főszponzora a
Times Mirror Company volt, mely nagy művészi szabadságot biztosított a
résztvevőknek, és a szervezés hatalmas munkáját is liberálisan kezelte.
Jelentős eseménynek számított, hogy
néhány arab, illetve kelet-európai ország bojkottja mellett Kína 1952 óta most
vett részt először a nagyszabású sportviadalokon, melyeken az Egyesült
Államok végül nyolcvanhárom aranyérmet szerzett.
Minden kedvező feltétel ellenére a
fesztivál jazzprogramjait beharangozó Leonard Feather (már a fesztivál idején)
azt írta, ezek a zenei események távolról sem lesznek olyan csúcstalálkozók,
amilyenek lehettek volna. Ott lesz ugyanis Wynton Marsalis, Charlie Haden, Joe
Williams, Shelly Manne és természetesen Tommy Vig, viszont hiányozni fog Miles
Davis, Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Oscar Peterson és Woody
Herman – hogy csak néhány nevet említsünk azon jazzisták közül, akik
nemzetközileg elismert művészei Amerika egyetlen őshonos zenei
műfajának. Valójában két jazzprogramot szerveztek Los Angeles-ben az
olimpia idejére: az egynapos Great Olympic Jazz Marathont, valamint a négynapos
Olympic Jazz Festivalt a John Anson Ford Színházban (augusztus 2-5.). Feather
szegényesnek érzi a programkínálatot, mivel a sporteseményekre feltehetően
rengeteg olyan külföldi vendég érkezik majd, aki a jazzre
mint Amerika jellegzetes és meghatározó zenei műfajára kíváncsi.ł⁷
Feather a Los Angeles Times hasábjain több
cikkben méltatta az 1984. augusztus 2-5. között megrendezett Olympic Jazz
Festival eredményeit. Legátfogóbb ismertetésének 1984 augusztusában az Olympic
Arts Jazz Review. Creativity, Careful Planning Work in Concert címet adta,
ez a szöveg jelent meg később egy európai szaklapban is, ekkor már
rövidebb címmel (The Flaming Torch).ł⁸ A
jazzkritikus egyértelmű sikerként könyveli el a Tommy Vig szervezte
fesztivált, mely a szervező ígéretének (és esztétikai ízlésének)
megfelelően kerülte a fusiont, a funkot és a rockot. Vig számos szerepben
volt jelen a fesztiválon: egyedüli producerként, egy húszfős big band
irányítójaként, a legtöbb felcsendülő új melódia komponistájaként és
arranzsőreként, vibrafonos szólistaként, valamint az egyik fellépő
énekesnő férjeként. A nyitó napon, csütörtökön a japán kornettos, Terumasa
Hino jelentette a legnagyobb meglepetést. Az I'll Remember April
című standard darabban fújt szólóját Feather „vad sortűz”-höz
hasonlította. A szóló végén Hino Milcho Leviev zongorista hangszerének
húrjaihoz nyomva fújta a kornettet, s az ennek nyomán keletkezett finoman
szólva is szokatlan hangrezgések meghökkentették, illetve elborzasztották a
hagyományos jazzhez szokott közönséget. Feather nem írta meg cikkében, de Tommy
Vig visszaemlékezése szerint a produkciót a színfalak mögül hallgató Benny
Carter is elszörnyedt a zenei „szentségtörés”-től. Hino Tommy Vig Olympian
Cymbals című számában tért vissza a színpadra. Szólista társa a
kanadai fuvolista, Moe Koffman volt. A darabban Shelly Manne dobolt.
Valószínűleg a Vig-féle fesztivál volt az egyik utolsó fellépése.
A Relay című különleges számban Bobby
Bruce hegedült, Don Palmer pedig violectrán játszott. (A fogalom
gyűjtőnév: jelenthet elektromos hegedűt, brácsát, csellót vagy
bőgőt. A violectrákat gyártó birminghami David Bruce Johnson
weboldala szerint 1992 óta készülnek efféle hangszerek, de Feather cikke a
bizonyíték rá, hogy a szó már korábban is létezett.) A cikkíró úgy jellemzi a
szerzeményt, mint amely a wagneri dagályosság, a blues és az atonalitás között
egyensúlyozott.
A The Ballad of the Olympian — hasonlóan az
előző számhoz — túl hosszúra és túlságosan kidolgozottra sikerült, de
a remekbe szabott betétek se hiányoztak belőle, például Lonnie Shetter
pusztán harsonáktól és egy tubától kísért altszaxofon-szólója. Félsikerként
értékelte Feather Bill Holman The Five Rings című darabját is.
Mia Vig szerepeltetésével kapcsolatban nem lehetett
szó nepotizmusról; művészileg indokoltnak vélte a szerző a szöuli
születésű énekesnő fellépését. Ráadásul azt az országot képviselte,
mely a következő, 1988-as olimpiát rendezi majd. Feather valójában
popénekesnek nevezi Miát, aki a Kim Sistersben szerzett hírnevet magának a Las
Vegas-i évek alatt. Mia három dalt énekelt az 1984-es fesztiválon, ezek közül a
férjével közösen írt He's My Man sikerült a
legjobban, véli Feather.
A koncertet Benny Carter fellépése zárta. Tommy
arrangement-jában hangzott el az altszaxofonos tizenhat ütemes When Lights
Are Low-ja, melynek harmóniai struktúrája emlékeztet az Olympian Cymbals-éra,
valamint az Olympian Lady-ére, egy új Vig-balladáéra — ugyancsak a
Carter-programból.
Tom Bradley polgármester tartotta a tömör
nyitóbeszédet, és a műsort is végighallgatta. A hangverseny konferansziéja
(emcee) Willis Canover rádiós disc jockey volt. Őt — Bradley-vel
ellentétben — nem jellemezte a tömörség („lapsed into prolixity”).
Pénteken Gerald Wilson dirigálta a Vig-nagyzenekart,
az ő előadásukban szólalt meg egy újabb kompozíció, a The Flaming
Torch. Wilson egy régebbi saját számát (Viva Tirado) is
elvezényelte, itt Herman Riley tenoron, Joe Davis trombitán és Vig Tommy
vibrafonon szólózott. Mindhárom muzsikus magas színvonalon végigzenélte az
egész fesztivált. Ugyanezen a napon lépett színpadra James Newton avantgárd és
Moe Koffman mainstream fuvolista, akiknek különböző zenei felfogása
nagyszerűen kiegészítette egymást. Utóbbi eljátszotta 1957-ben komponált Swingin'
Shepherd Blues című számát, és később egy emlékezetes
altszaxofon-szólót is fújt.
Sue Raney énekét Bob Florence kísérte zongorán. A
tökéletesen intonáló és érzékenyen frazeáló énekesnő előadta a Skylark-ot,
valamint a „boppish” humorral fűszerezett Basically Speaking-et.
Mindkettő nagyszerűen illett színes egyéniségéhez. Louie Bellson
dobos legenda pedig szokásos két nagydobos technikáját hozta a Vig-féle Olympian
Concerto-ban, valamint a That's Bellson című darabban, melyet
Thad Jones írt a muzsikustársának. Duóban hangzott el Vig Communique
című száma: a vibrafonos Milcho Leviev pianistával játszott érzékeny
kettőst.
A napi programok mindig Tommy Vig Faster, Higher,
Stronger című szerzeményével kezdődtek, különböző
formációkban. Feather, aki négy különböző változatban hallhatta a remek
számot, Ernie Watts, Ron Brown, Herman Riley, Bill Green és Thom Mason szólóit
emeli ki értékelésében. Stan Kentonhoz íródott Chick Sponder Trombolympic
Suite-ja, Milcho Leviev zongorára és zenekarra írt Golden Fleece-e
pedig miniatűr jazz-zongoratörténetet mutatott be félelmetes tempójú
stílusváltásokkal. Leviev szólóban játszotta el Dave Brubeck Blue Rondo ŕ
la Turk-jét: Feather szerint Leviev változata klasszisokkal volt jobb az
eredeti változatnál (a Time Out lemezen). „Nemzeti kincsünket”, a
blues-t képviselte a szombati fesztiválnapon Jimmy Witherspoon hangversenye. És
még nem ért véget a szombati műsor! Következett a Nyugat-Németországból
érkezett „fenomenális” Albert Mangelsdorff, aki a nagyzenekarral közösen tolmácsolta
Tommy Miának írt „gyönyörű balladáját”, a Just for You-t.
„Unglaublich!”, írja a harsonásról Feather. És akinek még ennyi élvezet se volt
elég egy napra, meghallgathatta a huszonegy éves ausztrál csodatrombitást,
James Morrisont. Később, Vig International Teamwork-jében arról is
bizonyságot tett Morrison, hogy harsonásnak épp olyan jó, mint trombitásnak.
A vasárnapi záró matinékoncerten lépett fel ismét
Albert Mangelsdorff, s játszotta el kíséret nélkül Ellington Mood Indigo-ját,
melyben úgyszólván az egész Ellington-nagyzenekar megszólalt egyetlen
hangszeren. Ezt három jelentéktelenebb darab követte, majd egy újabb bluesikon,
a hetvenkét éves Big Joe Turner kapott szót. Ok Yoon Kil koreai
szopránszaxofonos hazájának egy pentaton skálára épülő népdalát
szólaltatta meg, melyet valahogy sikerült blues-ba átfordítania. Arne Domnerus
egy svéd zenekar élén érkezett Los Angelesbe. A legnagyobb sikert Putte Wickman
klarinétos aratta az együttesből.
A szünet után lépett a dobogóra John Carter klarinétos
és Bobby Bradford trombitás kettőse. Futurisztikus avantgárd zenéjükre
azonban gyors ütemben kezdett fogyatkozni a publikum. A záróaktus egy
nemzetközi szeptett session-je volt. A doboknál a magyar-amerikai Tommy Vig; a
zongoránál a bolgár Milcho Leviev; Dave Stone amerikai bőgős; a fúvós
hármast pedig az ausztrál James Morrison, a német Albert Mangelsdorff és a
szovjet Alekszej Zubov tenorszaxofonos alkotta.
Vig Tommy jazzfesztiválja változatos volt és
teremtő jellegű, ráadásul a kommersz jazz se volt jelen a
műsorban. Feather szavaival: Los Angelesben„vitán
felül az utóbbi évek legintelligensebben megszervezett jazzfesztiválja” volt
látható-hallható. Az Olympic Jazz Festival ugyanakkor „az egyik legvidámabb
hangulatú ünnepe” volt a műfajnak.
Leonard Feather 1994-ben, nyolcanéves korában hunyt
el. Utolsó éveiben inkább már fiatalabb szerzők írták a jazzkritikákat a
Los Angeles-i napilapba. Ezek egyike volt Bill Kohlhaase, aki számos
borítószöveget is készített lemezekhez, és ma is működő blogjában
nemcsak a jazzben, hanem a modern szépirodalomban, a képregényekben, a
kulináris művészetekben és a biokertészetben is komoly jártasságról tesz
tanúbizonyságot.
Kohlhaase 1991-ben Tommy Vig kiszenekaráról cikkezett.
Az együttesben Mia énekelt, Tommy marimbázott és vibrafonozott, a szintén
magyar származású Les Czimber zongorázott, John Leftwich bőgőzött és
Kevin Tullius dobolt. A zenekar standard darabokra koncentrált: eljátszották az
On Green Dolphin Street-et, a Summertime-ot, az A Night In Tunisiá-t, a Straight, No Chaser-t,
a The Man I Love-ot, az As Time Goes By-t, valamint a The Days
of Wine and Roses énekelt változatát. A felsorolás beszédes: csupa
olyan jazzörökzöld szólalt meg, mely a vibrafonos koncertrepertoárjának
visszatérő darabja volt. Tommy kollázseffektusként több dalhoz szalagra
rögzített nagyzenekari kíséretet mellékelt. A kvintett eljátszotta a vibrafonos
California Fantasy című szerzeményét is.ł⁹
JEGYZETEK:
1.
Bill Coss, Focus On Tommy Vig. Down Beat, 1961. december 7. 18.
2.
Billboard, 1963. június 22. 36.
3.
Harvey Siders, Tommy Vig. Hotel Sahara, Las Vegas, Nev. Down Beat,
1965. november 4.
4.
Harvey Siders, Apostle of Kenton. Tommy Vig – Coming Name. Los Angeles
Times, 1966. október 26. 11.
5.
Guest Soloists Named for Neophonic Finale. Los Angeles Times, 1966.
március 29. 14.
6.
Leonard Feather, Neophonic Goes to College. Los Angeles Times, 1966.
április 6. 18.
7.
Herb Lyon, Tower Ticker. Chicago Tribune, 1967. február 14. 18.
8.
Chicago Tribune, 1967. március 22. 14.
9.
Douglas Brown, Desert Martini. Desert Sun, 1967. április 1. 4.
10.
Harvey Siders, Tommy Vig. Caesar's Palace, Las Vegas. Down Beat,
1968. február 8.
11.
Tommy Vig Big Band to Perform. Los Angeles Times, 1968. március 18. 34.
12.
Leonard Feather, Tommy Vig Band in College Concert. Los Angeles Times,
1968. április 1. 33.
13.
Leonard Feather, Neophonic in Season Finale. Los Angeles Times,
1968. április 17. 13.
14.
Pat Thompson, Tommy Vig. Hotel Tropicana, Las Vegas, Nev. Down Beat,
1968. november 14.
15.
Down Beat, 1968. december 26.
16.
Dan Morgenstern, Tommy Vig. Caesars Palace, Las Vegas, Nev. Down Beat,
1969. március 6. 31.
17.
Leonard Feather, Tommy Vig Orchestra Performs at Donte’s. Los Angeles
Times, 1969. május 8. 17.
18.
Harvey Siders, Terry Gibbs. Masters Inn, Santa Monica, Calif. Down
Beat, 1969. október 16.
19.
Leonard Feather, Vig in Vegas Jazz Concert. Los Angeles Times,
1970. július 28. 12.
20.
Harvey Siders, Caught in the Act. Tommy Vig. Caesars Palace, Las Vegas,
Nev. Down Beat, 1970. október 15. 27.
21.
Los Angeles Times, 1971. február 6. 8.
22.
Ennek a látogatásnak lett az eredménye a Tommy Vig in Budapest! című lemez (Mortney Records, Sherman Oaks, Cal.),
melynek CD-változatát néhány évvel ezelőtt a Jazznoise internetes jazzportál
forgalmazta. A felvétel a Magyar Rádió 6-os stúdiójában készült 1971. április
25-én. Az együttesben Tommy Vig vibrafonozott, marimbázott és
ütőhangszereken játszott, Kőszegi Imre dobolt, Pege Aladár
bőgőzött és (Szakcsi) Lakatos Béla zongorázott. A mintegy
negyvenperces lemezen négy darab hangzott el: a Straight, No
Chaser (Monk), a Softly, As In A Morning Sunrise (Romberg), az Autumn
Leaves (Kozma) és az Oleo (Rollins). A hátsó borítón Tommy rövid
életrajza olvasható, valamint néhány elismerő vélemény a zenéjéről
különböző lapokból (Jazz Journal, The Jazz Record Digest, Jazz
And Pop, Jazz Monthly, Variety stb. Az idézetek alatt,
mintegy az életrajz kiegészítéseként, ez olvasható: „Leonard Feather szerint
Vig lesz a jövő amerikai zenéjének egyik vezéralakja. Tommy 1967-ben
megnyerte a vibrafonosok versenyét a nemzetközi jazzkritikusok szavazásai
alapján (a Több Figyelmet Érdemlő Tehetségek kategóriájában). 1968-ban és
1969-ben jelölték Az Év Zenekarvezetője címre a Playboy magazinban,
a Down Beat-ben pedig 1969-ben a világ tíz legjobb zenekara közé
sorolták az együttesét.” Budapesti felvétele volt első kiszenekari albuma,
melyen a magyar jazz legkiemelkedőbb alakjai kísérték.
23.
Los Angeles Times, 1971. április 23. 13.
24.
Leonard Feather, New Jazz Policy at Sunset Strip Club. Los
Angeles Times, 1971. június 4. 8.
25.
Leonard Feather, Tommy Vig Band at Jazz West. Los Angeles Times,
1972. február 18. 14.
26.
Los Angeles Times, 1972. június 10. 8.
27.
„There's been Don Ellis; and we have Tommy Vig in Los
Angeles, too-he's a very capable personality and musician, but so far he hasn't been able to get anything off the ground. He
came from Hungary to the States-a brilliant drummer and arranger in the big
band idiom.” Ld. Stan Kenton Talking to Les Tomkins in 1972. http://jazzpro.nationaljazzarchive.org.uk/interviews/kenton_1.htm
28.
Leonard Feather, Tommy Vig Band at Pilgrimage Theater. Los
Angeles Times, 1974. május 16. 25.
29.
Welch Everman, Cult Horror Films: From Attack of the
30.
Los Angeles Times, 1975. augusztus 29. 12.
31.
Leonard Feather, At the Pilgrimage. Littlest Vig, 3, Steals the Show. Los
Angeles Times, 1976. június 24. 14.
32.
Vig, Ellis in Jazz Concert. Los Angeles Times, 1976. március 11. 16.
33.
Bill Kirchner, The Big Band Era’s Gone but Rehearsal Bands Are
Blossoming. Washington Post, 1978. június 21. 13.
34.
Los Angeles Times, 1982. november 12. 9.
35.
Los Angeles Times, 1984. július 11. 4.
36.
The Globe and Mail, 1984. szeptember 27.
37.
Leonard Feather, Jazz Finds No Summit. Los Angeles Times, 1984.
július 21. 2.
38.
Leonard Feather, The Flaming Torch. Jazz Forum, 1984/6. 37-39.
39.
Bill Kohlhaase, Vibraharpist Delivers Styles and Sounds in a Vig Way. Los
Angeles Times, 1991. július 30. 2.