Békés-Tarhos
jelene és jövője
Dombiné Kemény
Erzsébet* interjúja Bagoly Lászlóval,
a Békés-tarhosi Zenei Napok
művészeti vezetőjével
és Farkas Lászlónéval, a BTZBK elnökével
Békés-Tarhos neve Gulyás György
karnagy-pedagógus Magyar Örökség-díjas Énekiskolája révén vésődött a
köztudatba. Az egykori iskola szellemiségének továbbéltetői 1976 óta
ápolják a tarhosi hagyományt, és mentik tovább az ország egyik legidősebb,
komolyzenei fesztiváljával az örökségül kapott értékeket.
Bagoly Lászlót, a békési dr. Hepp Ferenc
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tagintézmény-vezetőjét,
a zenei napok művészeti vezetőjét kérdezem Békés-Tarhos
jelenéről.
- Ön nyolc évvel ezelőtt kapta mindkét
vezetői megbízatását, milyen feladatokat vett át elődeitől?
Fejes Antal, a korábbi művészeti
vezető, igazgató, a rendezvény lebonyolításába rendszeresen bevont engem
is, ezért nem volt számomra ismeretlen a tennivalók sora. Megtapasztaltam, hogy
mennyire fontos Békés számára továbbra is a színvonalas hangversenyek, néptánc
bemutatók, kurzusok, konferenciák, kiállítások, táborok folytatása, s hogy
ezekhez mekkora összefogásra, együttgondolkodásra van szükség. Valójában ez
csapatmunka, melyben a művészeti vezető sok résztvevő,
szervező, művész munkáját koordinálja.
Koszecz Sándor
úrral, a Békés Városi Kecskeméti Gábor Kulturális Sport és Turisztikai Központ
igazgatójával, a zenei napok fesztiváligazgatójával és munkatársaival nyolc éve szervezzük közösen a
rendezvényt. A munkából kiveszik részüket a város kulturális intézményei, civil
szervezetei, egyházai, iskolái, városunk önkormányzata és a kurzusoknak
helyszínt biztosító helyi művészeti iskola a teljes személyzetével.
- Egy
ilyen programsorozat megrendezéséhez az anyagi források előteremtése nem
könnyű feladat. Honnan kapnak támogatást?
-
A zenei napok fő támogatója Békés város önkormányzata. A kulturális
központ a szervezési munkák mellett pályázatok útján próbálja előteremteni
a szükséges finanszírozásokat. Állandó támogatónk a Pro Helvetia-Hungaria
Társaság, akik Előd Bernadett, Svájcban élő hegedűtanárnő
közbenjárásával, a 40 éves nemzetközi vonószenekari tábor működéséhez
nyújtanak évtizedek óta anyagi segítséget. A Keresztény Értelmiségiek Szövetsége helyi szervezete és a
Nefelejcs Hagyományőrző Egyesület rendszeresen támogatja a
programokat. Öröm számunkra, hogy a GEMMA cégcsoport vezetői, Matyi István
és felesége a Gulyás György Zenepavilon és a tarhosi ingatlankomplexum
megvásárlásával már idén hozzásegítették a zenei napokat ahhoz, hogy egyre több
rendezvény újra otthonra találjon Tarhoson.
- Mivel tudták kiegészíteni, bővíteni az
eddigi, sikeres programokat?
- Igyekszünk
hűek maradni a zenei napok hagyományaihoz, és minél szélesebb körben
tovább adni azok értékeit. A Matuz István fuvolaművész vezette nemzetközi
fuvolakurzus a vonósokhoz hasonlóan több évtizedes múltra tekint vissza.
A
nemzetközi fuvolakurzus tanári koncertje Békésen, a katolikus templomban
Az évekkel
ezelőtt Tarjáni Ferenc kürtművész nevével fémjelzett, nemzetközi
kürtkurzus mára a találóbb „Kürtös találkozó” nevet kapta. A templomi
orgonahangversenyt, a tarhosi kórustalálkozót – Sebestyénné Farkas Ilona
vezetésével – az olvasótábort és a pedagógus továbbképzéseket szintén
folytatjuk. A legkisebbek számára most is, külön gyermekprogramokat szervezünk.
A zenei napok beharangozó programja a fúvószenekar közönség-toborzó
térzenéjével indul a békési Piac-téren. Nemes hagyományként minden koncert előtt
felcsendül a Szokolay Sándor hangszerelte fanfár: Kodály Nagyszalontai
köszöntőjének főtémája zene-tanáraink és növendékeink
előadásában. Idén mi nyitottuk meg a tarhosi Zenepavilon előtt Gulyás
György mellszobrának avatóünnepségét és a XIII. kórustalálkozót (a képen Bagoly
László vadászkürtös és kollégái)).
Arra törekszünk,
hogy közreműködőként fiatal művészjelölteket is meghívjunk a
kurzusokra, jelenlétük inspiráló lehet a résztvevők számára. Az idei
nyáron a vonószenekari táborral közös koncertet adott és a pedagógiai
konferencián vendégünk volt Váradi Gyula, a „Virtuózok” tehetségkutató
műsor egyik nyertese. A fuvolakurzuson Matuz István Kossuth-díjas
fuvolaművész mellett fia, Matuz Gergely is
szerepelt. A Mágikus Trió tagjai Mucsi Gergő, Vizsolyi Lívia Varga Laura
is nagy sikert arattak érdekes hangszerbemutató estjükön (a képen).
A koncertek
szervezésénél az is fontos szempontunk, hogy a helyi közönség ritkán látott
hangszereket, együtteseket (különleges ütőhangszerek szaxofon, hárfa,
gitárzenekar, harsona kvartett) hallhasson, vagy könnyed, a kevésbé
zeneértők számára is élményt nyújtó műsort kapjon. Büszkék vagyunk a
helyi Belencéres Néptáncegyüttes hagyományőrző, értékközvetítő
munkájára. Állandóvá tettük zenei napos programunkban a Belencéres Néptánc
gálát, melyre idén meghívtuk a lengyel testvértelepülés, Miskow
városának táncegyüttesét.
- A programfüzetben olvastam, hogy nem csak a
néptáncosoknál láttak vendégül külföldieket…
- Új színfoltként rendszeresen
megrendezzük a Nemzetközi Fúvószenekari Találkozót, így idén a határon túlról a
Gyergyószentmiklósi Fúvószenekar volt a találkozó egyik vendége. Értékes
programként szerepel rendezvényeink sorában a Református „Magvetés
konferencia”, melynek egyik legutóbb meghívott előadója dr. Trócsányi László igazságügyi miniszter úr volt.
Követve a
hagyományt, a nyitókoncertekre gyakran Békésről elszármazott, vagy megyei
kötődésű szólistákat hívunk meg. Így szerepelt már a zenei napokon
Fejes Tamás hegedűművész, Nagy Ivett hegedűművész, Csökmei
Margit trombitaművész és Bereczki Julianna csembaló- és
zongoraművész. Színesítve a meghívottak sorát idén Vámosi Katalin
operaénekes, a Szegeden megrendezésre került Simándy
József nemzetközi énekverseny egyik díjazottja volt a nyitókoncert szólistája.
A Békéscsabai Szimfonikus Zenekart Somorjai Péter karmester dirigálta (a
képeken a sikeres koncert pillanatai).
Több,
gyerekekért munkálkodó intézménnyel és civil szervezettel összefogva
nagyszabású mesejátékokkal, bábelőadásokkal folytattuk elődeink
színpadi bemutatóinak sorát. Az „Aranyvirág”, a „Léghajó” és a „Zenebohóc
parádé” előadások írója és rendezője Bagolyné Szücs Andrea, Bonis Bona-díjjal kitüntetett
óvónő volt. Művészeti iskolánk oroszlánrészt vállalt a zenei napokhoz
méltó, színvonalas előadások megvalósításában.
- Gratulálok felesége és a kollektíva
tevékenységéhez! A jövő terveinél milyen elképzelései vannak a Békésen és
Tarhoson zajló zenei események további népszerűsítése terén?
- A legjobb
reklám, ha a programjainkon résztvevők elégedetten mesélnek
élményeikről másoknak. A Békés-tarhosi Zenei Napokról jó lenne, ha még
többet tudna az ország. A Kettős-Körös vidéke, a remek vadászterületek, a
természetvédelmi táj csábító lehetne a turisták
előtt, miközben a zenei napok programjait is készen kaphatják.
Törzsközönségünk létszámát szélesebb körű propagandával, a TV-csatornák,
rádiók, helyi, megyei és országos lapok bevonásával, s az internet segítségével
igyekszünk emelni. Ezért is köszönöm a Parlando részéről
a bemutatkozási lehetőséget!
Másik beszélgetőpartnerem, Farkasné
Lászlóné, a békési Eötvös József ének-zene tagozatos általános iskola
nyugalmazott igazgatója, a Békés-tarhosi Zenebarátok Körének jelenlegi elnöke,
akit új feladatköréről kérdeztem.
- Hogyan került közel magyar-történelem
szakos tanárként, sikeres iskolaigazgatóként a Békésen és Tarhoson zajló, zenei
folyamatokhoz?
- Hat éven át voltam növendéke a Békési
Zeneiskolának. Gyermekként és felnőttként kórusban énekeltem, az első
gyermekopera egyik főszerepét is eljátszhattam. Rendszeresen jártam az
ifjú zenebarátok hangversenyeire, később a filharmóniai koncertekre és a
zenei napok eseményeire. A klasszikus zene szeretete a mai napig bennem él.
Volt iskolám szoros kapcsolatot ápolt a zeneiskolával, közös színpadi
produkciókkal jártuk be a környező településeket. Igazgatóhelyettesként,
később vezetőként kötelességemnek éreztem kivenni részem ezekből
a feladatokból. A Békés-tarhosi Zenei Napokkal már az indulás első éveiben
kapcsolatba kerültem, mert a hivatalos szervezők fiatal pedagógusokat
kértek fel segítőknek, így én is több alkalommal társultam a rendezői
gárdához, majd lettem rendszeres látogatója a rendezvénysorozatnak.
- Ön most az egykori diákokból alakult
Békés-tarhosi Baráti Kör jogutódjának, a Békés-Tarhosi Zenebarátok Körének
elnöke. Kérem, meséljen munkájáról!
- A
Békés-tarhosi Baráti Kör tisztújításakor váratlanul ért a megkeresés, némi
habozás után mondtam igent. Lázasan kutattam a tarhosi Énekiskoláról és a
Baráti Körről megjelent dokumentumok után. Olyan szakemberekkel kerestem a
kapcsolatot, akik sokat tettek azért, hogy Gulyás György törekvése, az egykori
iskola hitvallása – miszerint a vidék zenei tehetségei ne kallódjanak el, és a
vidéki emberekhez is eljusson az igényes, európai színvonalú zenei élmény –
máig hatóan érvényes legyen.
A Baráti Kör
1977-ben Győrffy Sándor történész ötlete alapján Mező Imre
javaslatára az egykori tarhosi diákokból alakult. Nekik köszönhetően jött
létre akkor egy emlékkiállítás az Énekiskoláról, a Békés Megyei Levéltár
anyagából, a helyi Jantyik Mátyás Múzeumban.
A Békés-tarhosi Baráti Körnek Keresztúry
Dezső lett a tiszteletbeli elnöke, aki kultuszminiszterként az iskola
létesüléséért sokat tett, és később a zenei napok vonulatát is nagy
érdeklődéssel követte. Bozay Attila, Tarjáni
Ferenc, Mező Imre több éven át voltak a baráti kör elnökei. Elhivatottan
segítette az egyesület munkáját dr. Gyarmath Olga
tanárnő, akit 1979-ben Gulyás György hívott Békésre, hogy segítse a zenei
napok szervezését, lásson el alelnöki feladatokat a baráti körben. Jelenleg
Béres Károly, volt tarhosi növendék, a ceglédi zeneiskola nyugalmazott
igazgatója a kör alelnöke. Varga Sándor pedagógus kollégára számos
szervezői feladat hárult sok éven át.
Táblaavatási
ünnepség
Gulyás György tiszteletére a Békési Zeneiskola falán 1977-ben
emléktáblát avatott fel Vámos László, a Békés megyei művelődési
osztály vezetője (előzőleg Békés város tanácselnök-helyettese és
a Békés-tarhosi Baráti
Kör tiszteletbeli elnöke, aki 2016-ban hunyt el), mellette Gulyásné Mánya Éva,
Pataki István, Békés város akkori polgármestere (néhány éve hunyt el), Benéné
Szerető Hajnalka, a békési Művelődési Központ igazgatója és Joób Árpád, a Békés-tarhosi Zenei
Napok akkori művészeti vezetője (aki szintén 2016-ban hunyt el)
A baráti kör
2013-tól viseli a Békés-tarhosi Zenebarátok Köre nevet. Fennállása óta néhány
eredménnyel büszkélkedhet. 1977-ben emléktáblát (fenti képünkön) helyeztek el a
Békési Zeneiskola falán Gulyás György tiszteletére, amit minden évben
megkoszorúznak az egykori diákok. Az egyesület kérésére 1998-ban dr. Hámori
József rehabilitálta a tarhosi Énekiskolát. A Zenepavilon falát díszítő
Révai és Zsdanov idézetek emléktábláit Kodály és
Gulyás szavait megörökítő táblákra cseréltette. A zenebarátok körének is
köszönhető, hogy a tarhosi Énekiskola 2007-ben elnyerte a Magyar Örökség
Díjat - sokat fáradozott ezért Csukás Irén és Szokolay Sándor -, ebben az évben
pedig bekerült a Nemzeti Értéktárba.
- Ez óriási eredmény, hiszen a múlt
megbecsülését jelenti! Milyen további célokat tart fontosnak a jövőben?
Az egyesület
által alapított ”Megújuló Tarhosért Alapítvány” az elmúlt évben átalakult,
kuratóriuma kibővült a tarhosi új tulajdonos, a
GEMMA Cégcsoport képviselőivel. Alapítóként kuratóriumunk támogatta az
újjászervezést, és kérte az eredeti célok és vállalások további folytatását:
olvasótáborok, hangszeres táborok rendezését, a kórustalálkozó és más zenei
események részére a park és a Zenepavilon helyszínének biztosítását.
Az alapítvány
pályázati források után kutatva és a cég saját erőforrásait felhasználva
az elmúlt néhány évben igen sokat tett a környezet, az épületek
helyreállításáért, színvonalas programok megrendezésért.
A
BTZBK idei közgyűlésén: Béres Károly alelnök (balról)
és
Izsó Gábor békési polgármester
A Zenebarátok
Köre az alapító okiratban foglaltak szerint a tarhosi örökség ápolását tartja
elsőrendű feladatának. Minél szélesebb körben ismertté tenni Gulyás
György pedagógiai munkásságát, bemutatni az Énekiskola - korát
megelőző - metodikáját, eredményeit és megszüntetését. A helyi
óvónőkből és bölcsődei gondozónőkből álló kórus
működésének segítése, a volt tarhosi diákok találkozóinak szervezése a
feladatunk. Fontosnak érezzük a kiadványok, sajtó- és rádió-megjelenését a múlt
és jelen történéseiről, a jövőt illetően pedig mindig az élet
hozza meg az új célokat és feladatokat.
Minden évben
bekapcsolódunk a zenei napok programjába, tavaly dr. Gyarmath
Olga emlékkiállításának megrendezésében segédkeztünk. Ebben az évben pedagógiai
konferenciát tartottunk „Aggodalmak Kodály-ügyben – Új utak keresése az ének-zenei nevelésben és oktatásban” címmel óvónőknek,
tanítóknak, énekszakos és szolfézs szakos tanároknak.
A Békési Jantyik Mátyás Múzeum Téka sorozatában „A
tűznek nem szabad kialudnia!” címmel az ez évi
évfordulók jegyében a már korábban megjelent írásokból, újságcikkekből
szerkesztett kiadványt jelentetett meg egyesületünk. A Békés Megyei
Önkormányzat és városunk, valamint több helyi civilszervezet anyagi támogatást
nyújtott a nyomdai előállításhoz. Felkérésre a bélmegyeri
Gulyás-emléktábla avatás és a tarhosi zenepavilon előtti Gulyás-szobor
avatás ünnepi szónoka lehettem (képünkön). Ahhoz, hogy a zenebaráti kör munkája
folytatólagos lehessen, minden évben igyekszünk új belépőket megnyerni az
ügy számára.
- Tiszteletreméltó, ahogyan a békési
emberek mellett most már az egykori tarhosiak és utódaik is egyre intenzívebben
kapcsolódnak a jövő Tarhosának építésébe. Ön hogyan látja a Viharsarok
egyik fontos, zenei pillérének a jövőjét?
Bizakodással
tölt el a Gemma Cégcsoport vezetőjének, Matyi Istvánnak és feleségének,
valamint munkatársainak az ügyszeretete Tarhosért. Tulajdonosként a profiljukba
vágó hasznosítás mellett kulturális, turisztikai és zenei továbbképzési
elképzeléseket fogalmaztak meg. Csodálatos látványtervek készültek, amelyek a
21. század követelményeinek megfelelve tudnának helyt adni zenei és
társművészeti táboroknak, felnőtt kurzusoknak. Béres Károly és dr. Tóthpál József tanulmányát felhasználva olyan európai
színvonalú események helyszíne lehet a csodálatos kastélypark, amely visszaadná
a régebbi időkben Tarhoson tartott programok varázsát.
Már a nyáron két
rangos zenei tábornak és az olvasó tábornak adott helyet a Megújuló Tarhosért
Alapítvány és a Gemma Cégcsoport. Kerényi Judit oboaművész-tanár - Kerényi
Sándor oboaművész, egykori, tarhosi diák leánya - és csapata oboistáknak
tartott tábort, majd itt volt a Pro Musica Fúvósötös kamarazenei tábora is. A környezet ideális e
programok lebonyolítására, Békéscsaba, Gyula, Békés közelsége pedig
szabadidős tevékenységek lehetőségét nyújtja a résztvevők
számára.
Nagyon nagy
szükség lenne ének- és zenetanárok, valamint karvezetők továbbképzésére,
kórusversenyekre, mesterkurzusokra, melyek a zenei napok fénykorában, a
tanítóképző égisze alatt Körös Nyári Akadémia néven sok hazai és határon
túli kollégának nyújtottak friss, gyakorlati tudást.
A jövőben a
Gulyás György Zenepavilon teljes felújítása teremthetne nagy előrelépést,
amihez komoly pályázati forrást kellene találni. Legfőképp az oktatási
kormányzatot megnyerni mindazon tervek megvalósulásához, ami a Tarhosért tenni
akarók lelkében él. Addig is a következő, a 14. kórustalálkozót (a képen a
2016-os esemény egyik résztvevő énekkara Ordasi Péter karnaggyal a Gulyás
György Zenepavilon előtt), a „Szép magyar beszéd” olvasó tábort,
hangszeres táborokat, egyesületünk közgyűlését, az egykori diákok
találkozóját Tarhoson szeretnénk megtartani.
- Köszönöm mindkettejük nyilatkozatát!
Kívánom, hogy Kodály Zoltán – a Zenepavilon avatásán 1953-ban elhangzott –
nyitóbeszédének szavai adjanak a szervezőknek és megvalósítóknak
biztatást: „Tarhos nagy jövő előtt áll!”
A képeket a GA-Pix
fotó és F. Pálfy Zsuzsa készítette.
* Dr. Dombi Józsefné dr. Kemény Erzsébet CSc (Művészeti
Intézet Ének-Zene Tanszék - Főiskolai tanár, zongora-és
szolfézstanár, pedagógia szakos előadó, főiskolai tanár, a
főiskolai Tudományos Diákköri Tanács, és a Továbbképzési Bizottság tagja.)
1970-ben
végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Ének-és
Zenetanárképző szak szegedi tagozatán, majd 1977-ben a JATE BTK pedagógia
szakán. 2011-ben az SZTE JGYPK ének –zene szakán MA diplomát kapott. 1980-ban
védte meg egyetemi doktori értekezését.1994-ben kapott kandidátusi fokozatot.
Fő kutatási területe neveléstörténet: a zenei képességvizsgálatok
története mellett tanszéktörténet, neves pedagógusok élettörténete. Ebben a
témakörben 3 monográfiája jelent meg és több előadást tartott itthon és
külföldön. Az ISME Zenei Nevelési Világkonferencián 1994-ben Tampa-ban (USA) és 1996-ban Amsterdamban vett részt a
kutatási szekció poszter bemutatóján. A Mahler Marcell által hirdetett a zenei
tehetség felismerésére és fejlesztésére irányuló országos pályázaton első
díjat kapott 1991-ben. A Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Bizottsága (SZAB)
által hirdetett pályázaton 1992-ben és 1993-ban első díjat, valamint ezzel
együtt a SZAB ezüst plakettjét kapta a benyújtott tanulmányaira. 1999-ben
Széchenyi Professzori Ösztöndíjat nyert el. A művészi munka területén több
magyar mű ősbemutatója és szegedi bemutatója fűződik a
nevéhez. 1986-ban a Casale Monferrato-ban
rendezett Nemzetközi Kétzongorás Versenyen első díjat kapott Maczelka Noémi kamarapartnereként.1986-ban Szerzői
Jogvédő Hivatal Artisjus díjjal tüntette ki a mai magyar művek
kiemelkedő tolmácsolásáért. A Zenetanárok Országos Zongoraversenyén
Szekszárdon különdíjat kapott 1979-ben. 2007-ben zenepedagógiai munkájáért
kapott Artisjus-díjat. Zongorakísérői munkájáért az Éneklő Ifjúság
serlegét vette át 2007-ben. 1973-tól az Ének –zene Tanszék oktatója
1999-től főiskolai tanár.2000-tól részt vesz az Ének–zene Tanszéken
rendezett konferenciák megszervezésében és a hozzákapcsolódó tanulmánykötetek
szerkesztésében. A Vántus Társaság titkár-helyettese,
a zsombói Wesselényi Népfőiskola meghívott
előadója.