FEKETE
FERENC Interjú vázlatA a Plusz TV News műsorába
Fekete Ferenc, gordonka művész-tanár
vagyok. a debreceni Simonffy Emil Zeneiskola
nyugalmazott igazgatója.
Érdeklődésem gyermekkoromban, egyre
inkább a zenei pálya felé irányított.
Zenei tanulmányaimat a nyíregyházi
zeneiskolában kezdtem, majd Debrecenben folytattam a Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakközépiskolában, Ádám Károly tanár Úr osztályában. A
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozatán gordonka
tanári diplomát szereztem, 1969-ben, majd állami ösztöndíjjal a Kijevi
Csajkovszkij Konzervatóriumban művészképzőt végeztem, Cservov professzor irányításával. Kiváló tanáraimnak
köszönhetem szakmai felkészültségemet. Nagy hatással voltak rám azok a
világhírű zeneművészek, akiknek a szerepléseit figyelemmel
kísérhettem. Amikor 1970-ben, Weimarban, részt vettem Galina Kozolupova
professzor asszony mesterkurzusán, még nem sejtettem, hogy leendő tanárom
moszkvai tanáránál kaptam továbbképzést. Zenei képzésünk sajátossága, hogy
erőteljesen a szólistaképzésre helyezi a hangsúlyt. Csak később
derült ki számomra, hogy én is inkább kamara típus vagyok, és az együtt
zenélésben érzem magam a legjobban. Azért kipróbáltam, hogy meddig mehetek el,
és beneveztem egy nemzetközi gordonkaversenyre.
Hiába, mindenkiben rejtőzik valami
motiváció, amely aktivitásra ösztönöz.
Már a főiskolai évek alatt kapcsolatba
kerültem a tanítással, és a gyermekekkel való foglalkozást nagyon megszerettem.
1970-ben kerültem a debreceni Simonffy Emil
Zeneiskolába, pályázat útján, ahol 1974-ben a tantestület egyetértésével
igazgatói kinevezést kaptam. Akkoriban a zeneiskola nagyon mostoha körülmények
között működött. Nem volt elég tanterem, a város 10 pontján, általános
iskolákban bérelt tantermekben folyt a zeneoktatás. A 32 fős tantestület
800 tanuló ellátását biztosította. 1976-ban a Hatvan utcai épület
A Zeneiskola régi épülete
életveszélyessé vált. és alá kellett dúcolni.
Kiderült ugyanis, hogy annak idején, alapok nélkül történtek terem
leválasztások és egy csőtörés alámosta az épületet. Nyilvánvaló volt, hogy
mindenképpen egy új iskola épületre van szükség.
Természetesen, ez nagy kihívás volt számomra.
Akkoriban nem nagyon foglalkoztam a zeneiskola történetével, pedig érdemes lett
volna megtudni, vajon hogyan került ki a zeneiskola a Zenede Vár utcai
épületéből, amelyet annak idején a névadónk építtetett közadakozásból?
Mindent el kellett követni ezért, hogy az új épület a Zenede mellé, az őt
megillető, méltó helyére kerüljön vissza. Simonffy
Emil, iskolánk névadója, nem csak kiváló hegedűművész volt, hanem
kitűnő szervező, és széles látókörű igazgató, akinek
munkája számomra követendő példa. Megértettem, hogy az iskolavezetéssel
hivatásszerűen kell foglalkozni.
1982-ben Debrecen város beruházási
programjában megvalósult zeneiskolai épület az egyik legkorszerűbb volt az
országban. Az akusztikai burkolattal ellátott, harminc tanteremben lehetett
végre minőségi színvonalú zeneoktatást megvalósítani. A tanári és növendék
létszámot is sikerült jelentősen bővíteni, amelyre szintén nagy igény
mutatkozott.
A Simonffy Emil Zeneiskola
jelenlegi épülete
A Simonffy-terem
A Kodály Zoltán Szakközépiskola közvetlen
szomszédságában létesített épületet 2007-ben teljesen felújították és
hangverseny teremmel is bővítették, így már hosszú távon megfelel az
igényeknek. Azonban ez sem volt egyszerű feladat. Közgyűlési
határozat volt érvényben a 25 éve megépült zeneiskolai épületünk lebontására.
Mivel a szakközépiskolának nem volt torna terme, ezért annak megépülése fontos
szempont volt, a zeneiskola viszont nem rendelkezett önálló hangverseny
teremmel. Szerencsére azonban, ez a változat nem valósult meg, mivel a
leendő tornaterem alá akartak hangverseny termet létesíteni. A városvezetés
végül belátta, hogy költségkímélőbb megoldás lehet a tetőtérben
létesíteni hangversenytermet. Így a
zeneiskolai épület teljes felújítása is megvalósult. A 228 millió Ft. értékű rekonstrukció nem terhelte a város
költségvetését. Még ebben az évben Debrecen Város Önkormányzata döntött a Simonffy Emil Zeneiskola összevonásáról a Kodály Zoltán
Szakközépiskolával. A névadónk emlékét a zeneiskola épületrészében ma már csak
egy szobor portré, és az az emlék plakett őrzi, amelyet minden évben a
tantestület szavazata alapján ítélnek oda, a tehetségek gondozásában kiváló
eredményt elérő kollegának. Ma 1200 tanuló zeneoktatását 65 fős
tantestület biztosítja. Kollegáim nagy szeretettel és szakmai hozzáértéssel
foglalkoznak tanítványaikkal. Számtalan országos zeneiskolai versenyen érnek el
kiemelkedő sikereket tanulóink, és a zenekari együtteseink Európa számos
országában vendégszerepeltek sikerrel. Felsorolni is nehéz volna valamennyi
nemzetközi csere kapcsolatunkat, és fesztiválokon való szereplésünket. Ezek a
lehetőségek a zenekar művészi fejlődését segítették. Kiemelt
figyelmet fordítunk a tehetséges gyermekek gondozására, és a pályára
irányításra. A hagyományosan megrendezésre kerülő „Kodály Zoltán” Országos
Szolfézs- és népdaléneklési versenyeket három évenként, iskolánk rendezi.
Minden erőfeszítés ellenére sajnos, az utóbbi években egyre kevesebben
választják a zenei pályát.
Az elmúlt tanévben a debreceni intézményes
zeneoktatás a 150. évfordulóját ünnepelte. Az 1862-ben alapított Debreceni
Zenede épületében ma a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
működik. Az épület igen rossz
műszaki állapotban van, tervezett felújítása évek óta várat magára.
Sajnálattal vettük tudomásul, hogy a város költségvetéséből még egy
jubileumi évkönyvre sem jutott támogatás. Köztudomású, hogy a Mester életében
először járult hozzá, tanítványa, Gulyás György kérésére, hogy az
intézményt róla nevezzék el, de egyúttal szigorú feltételeket szabott a
szakközépiskola szakmai színvonalára és működésére vonatkozóan. Gondolni
sem merek arra, hogy mit szólna Tanár Úr a mai körülményekhez?
Ami a művészi munkát illeti: egyrészt a
tanítás során megvalósított tehetség programok, a zenei pályára irányítás, és a
versenyeken való sikeres szereplések követelménye volt számomra az
elsődleges feladat. Ezzel
párhuzamosan az aktív muzsikálás szólista, kamarazenei, és zenekari együttesben
való közreműködés. Új zeneművek bemutatása szintén fontos volt
számomra, a Debreceni Filharmonikus Zenekar, valamint a Debreceni Vonósnégyes
tagjaként. Például: Albert Roussel gordonka
versenyének magyarországi bemutatójára valamint finn és magyar zeneszerzők
műveinek bemutatására vállalkoztam. Külföldi vendégszerepléseken is volt
alkalmam részt venni Európa számos országában, nemcsak a zeneiskola zenekari
együtteseivel, de szólistaként és a Debreceni Filharmonikus Zenekar tagjaként.
Gondot fordítottam a továbbképzésre, posztgraduális képzésre, a szakértői
munkához elengedhetetlen tudás megszerzésére. Tehetségfejlesztési szakértő
szakon végeztem, és pedagógus szakvizsgát is szereztem a Debreceni Egyetemen.
Részt vettem a minősítő testület
megbízásából, a művészetoktatási intézmények minősítésében, számos
felkérésnek tettem eleget a pedagógiai programok véleményezésével. A bíráló
bizottság tagjaként a budapesti, és számtalan területi és körzeti válogató
versenyen, zsűriztem. Ezeket a tapasztalatokat kollégáimmal is
megosztottam. Társszerzője voltam a zeneiskolai vezetők könyvének és
a zeneiskolai gordonka tantervi program megírásának. A Simonffy
Emil Zeneiskola tantestülete kapott megbízást a zeneiskolai alap- és záróvizsga
követelmények kidolgozására. A kiselőképző osztályokban, kísérleti
oktatási program keretében foglalkoztunk a komplex művészetoktatással, és
a társművészetek közül a klasszikus balett tanítással. Pályázat útján erre
a programra minisztériumi támogatást nyertünk. Ezt a tehetség programot a
Debreceni Egyetem is figyelemmel kísérte. Gyakorlóiskolai vezető
tanárként, kollegáim segítették a zenetanárképzést, amelyben magam is részt
vállaltam.
A tantestület munkáját „Debrecen Város
Közoktatásáért” és a Magyar Művészetoktatásét” kitüntetéssel ismerték el.
A „Debreceni Egyetem kiváló gyakorlóiskolája” címmel is rendelkezünk, és a
„Kiváló művészetoktatási Intézmény” minősítést is megkaptuk. Jómagam
a kiváló tanári és előadóművészi tevékenységért, és a vezetői
munkáért kaptam elismeréseket.
A Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetségében alapító elnökségi tag, alelnök, majd a Felügyelő
Bizottság elnöke megtisztelő megbízásnak tettem eleget. Jeles tanítványaim
közül többen a hazai és a nemzetközi zenei életben, kiváló zenekarokban és
együttesekben működnek és öregbítik a debreceni zenei oktatás hírnevét,
mint például a Salzburgban élő Bényi Tibor gordonkaművész.
A zeneoktatás reformja óta sikeresen
küzdöttünk azért, hogy bebizonyítsuk, hogy a három szintre tagolt
zeneoktatásnak feltétlenül egymásra kell épülnie. Különösen ott, ahol egy
városon belül mindhárom testvérintézmény működik. A másik fontos kérdés a
megfelelő hangszerválasztás elősegítése, amelynek érdekében,
eredményesen alkalmaztuk iskolánkban, a tanszak tanárai által kidolgozott
alkalmassági, felvételi teszteket. Végül, de nem utolsó sorban létrehoztuk
kollegáimmal a „Zenei Nevelésért” Alapítványt a tehetséges gyermekek
támogatására.
Meggyőződésem, hogy a magyarországi
zenei nevelés eredményes, és kialakult rendszere példa értékű Európában.
Örülők, hogy részese lehettem ennek fejlődésnek, és a debreceni
zeneoktatás sikereinek. Nyugalomba vonulásom nem jelent számomra passzív
pihenést, mert kapcsolataim nem szakadtak meg az intézményekkel, és a
kollegákkal.
Debrecen, 2015. május 31.
Válogatás
Fekete Ferenc YouTube-n található
koncertfelvételeiből
J. Chr.
Bach: Cello Concerto in C
minor - Ferenc Fekete, cello
J. - B. Lully: Passacaglia - Ferenc Fekete, cello
& Dezső Karasszon, organ
Sándor Vikár: Adagio -
Ferenc Fekete, cello & József Babka,
piano
Sibelius / Johansson / Rautavaara / Farkas:
Music for Cello and Piano -
Ferenc Fekete, cello
J. Sibelius: Romance - Ferenc Fekete, cello
& Tibor Straky, piano
B. Johansson:
Ménestrel - Ferenc Fekete, cello
& Tibor Straky, piano
E. Rautavaara:
Two Preludes and Fugues for Cello
& Piano - Ferenc Fekete, cello
F. Farkas: Ballade for Cello
and Piano - Ferenc Fekete, cello & Tibor Straky, piano