Kecskeméten is elindult a
Kodály Intézet mintaiskola-programja
Együttműködési
megállapodást kötött 2016. október 13-án a Zeneakadémia Kodály Zoltán
Zenepedagógiai Intézete és a Kecskeméti Református Általános Iskola: 2016
őszétől Kodály szülővárosában is elindult a világhíres ének-zene oktatási módszerre épülő, de XXI. századi
eszközöket alkalmazó mintatagozat.
„Kodály Zoltán nevelési módszerének tartalmát a zenén keresztül
mindenhova el kell juttatni. A mintaprogram célja megmutatni, hogy heti egy-két
óra zenei és egyben lelki neveléssel is kiemelkedő eredményeket lehet
elérni, hiszen a művészetek elengedhetetlenül fontosak a gyerekek
oktatásában ” – mondta el az ünnepélyes
eseményen Vigh Andrea, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora.
Dr.
Szabó Ildikó a Református Általános Iskola igazgatója és
dr. Vigh Andrea, az LFZE rektora a megállapodás szentesítésekor
A
mintatagozat énekóráinak központi tevékenysége továbbra is a zenei hallást
leghatékonyabban fejlesztő, s a közösségi zenei élmények létrehozására
leginkább alkalmas éneklés. A zene mellé a mozgás élménye társul, részben az
irányított, zenét követő mozgásra alapozva (ebben a tekintetben a svájci
zeneszerző és zenepedagógus, Émile Jaques-Dalcroze elveiből merítve), valamint az
improvizált, szabad mozgást (Kokas Klára zenepedagógiájának elemeit)
felhasználva. Az újszerű elvek alapján vezetett órákon tehát nem az
elméleti ismeretek elsajátításán van a hangsúly, hanem az aktív zenei
tevékenységen keresztül megvalósuló személyiség-fejlesztésén, az érzelmi és
értelmi intelligencia harmonikus kialakításán. Az egymás elfogadására, az
örömteli együttműködésre ösztönző pedagógiai alapelveken nyugvó
kreatív játékos módszerek ugyanakkor fejlesztik a hosszú távú figyelmet és a
koncentráció-készséget, valamint a ritmusérzéket is.
A
projektindító bemutatója a mintaiskolában
A „Kodály-módszer a XXI. században” projekt
első fázisában ének-zene tagozatos iskolások számára készült el a
módszertani nóvumokra építő új kerettanterv, melynek gyakorlati
kipróbálása két évvel ezelőtt, 2014 őszén indult el
Budapesten, három városmajori oktatási intézmény és a Zeneakadémia Kodály
Intézete stratégiai együttműködése keretében. Az elmúlt két évben a Kodály
Intézet műhelyében elkészült a tanterv általános iskolák számára adaptált
változata, s a Kodály-módszer gyakorlati megújítását célzó program a Kecskeméti
Református Általános Iskolával kötött együttműködési megállapodásnak
köszönhetően új mintatagozattal bővült 2016 őszétől. A
kecskeméti projekt vezető tanárai Szirányi Borbála és Barabás Edina, a Kodály Intézet
oktatói, akik az új módszerek gyakorlati alkalmazásában a budapesti
mintatagozaton is tapasztalatot szerezhettek. Az órákat az iskola
énektanáraival közösen tartják, s annak köszönhetően, hogy a Kecskeméti
Református Általános Iskolában angol tagozat is működik, az oktatásba a
Kodály Intézet nemzetközi kurzusain résztvevő külföldi hallgatók is
bekapcsolódhatnak.
„Nyitott, befogadó és fogékony környezet nélkül a Zeneakadémia nem
tudná megmutatni mindazt az értéket, amelynek a gondozására kijelölték. A kecskeméti Kodály Intézet nemcsak
Kodály Zoltán szellemi örökségének gondozására és arra a tudásra büszke, ami az
elmúlt időszakban az oktatók és kutatók révén a műhelyben
felhalmozódott, hanem mindazokra az intézet falain túl jelentkező
eredményekre is, amelyek jól tükrözik a magyar zenepedagógiában és zeneoktatási
gyakorlatban rejlő tudást.” - mondta el a megállapodás aláírását
megelőzően Nemes László Norbert, a Kodály Zoltán Zenepedagógiai
Intézet igazgatója.
Dr. Nemes László Norbert
A kecskeméti
mintatagozat újdonsága, hogy itt próbálják majd ki első alkalommal a
Zeneakadémia Kodály Intézetének tanáraiból és az MTA Agyi Képalkotó
munkacsoportjának tagjaiból álló, dr. Nemes László Norbert vezette kutatócsoport
szakmódszertani fejlesztéseinek eredményeit, mely az éneklés és a
zenehallgatást kísérő mozgás kreatív integrálásának lehetőségeit
vizsgálja. S hogy a gyerekek számára XXI. századi élményt is nyújtson az ének-zene tanulás, az új énekórákon a Kodály Intézet
részvételével fejlesztett digitális oktatócsomag, illetve alkalmazások is
kitüntetett szerepet kapnak. A kecskeméti mintatagozat diákjainak részvételével
kezdődhet meg a Kodály Intézet által nemrégiben elnyert nagyszabású Erasmus+ pályázat
keretében a zenei írás és olvasási készségeket
fejlesztő, a Kodály Intézet szakmai közreműködésével, egy magyar
programozó-csapat által évek óta tökéletesített oktatási applikáció éles
tesztelése.
Képek: Zeneakadémia
/ Tuba Zoltán) kredit
/Forrás:
Zeneakadémia, Kommunikációs
és Médiatartalmi Igazgatóság)