Gyakorló zenészként mindig azt gondoltam, hogy az
esztétika, különösen a zeneesztétika mint tudomány
felesleges. Akár előadást hallgattam, akár írást olvastam,
meglehetősen öncélú, unalmas, a gyakorlattól elszakadó okfejtéshalmazokba
futottam.
Matisz
László írásai egészen más dimenzióba helyezik a zeneesztétikát. Először
csak folyóirat-olvasóként, később szerkesztőként szembesültem azzal,
hogy így is lehet művelni ezt a műfajt, s mindig élvezettel olvastam Matisz logikus, érdekes és mély szövegeit. Ezek minden
porcikájukban a zenéről szólnak, a gyakorlatot, a mindennapi zenei
élményeket abszolút figyelembe véve. Ékes bizonyítékai ennek a jazz-zenészekkel
készített interjúk, amik a könyv elméleti írásainak mondandójával szorosan
egybecsengenek, kicsit más szemszögből vonnak le hasonló konzekvenciákat.
Matisz
letisztultan ír, világos logikával vezet be minket a zenébe, a zene mögé, úgy,
hogy észre sem vesszük, de a könyv figyelmes olvasása után máshogy hallgatunk
zenét, s talán a zenészek is érdekesebben zenélnek. Vagyis Matisz
írásai, ha hagyjuk, formálják gondolkodásunkat, elmélyítik zenéhez való
viszonyunkat.
Szemfelnyitó, gondolkodásra serkentő könyvről
van szó, amit nem kell egyben elolvasni. Olyan hiányt pótol, amiről eddig
talán nem is tudtunk. Nem könnyű olvasmány, de nehezen letehető, és
újra és újra örömmel elővehető. Ennél többet zeneesztétikai írástól
várni nem is lehet.
Ittzés Tamás