“NEM HISZEK ABBAN, HOGY EZEN A TERÜLETEN KORFÜGGŐ
LENNE A TELJESÍTMÉNY”
Dr. Gyimesi László konferenciáról, Köznevelési
Kerekasztalról, óraszámokról
Szeptember végén ismét országos tanévnyitó konferenciára
gyűlhettek össze a zenepedagógusok, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetsége, valamint a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezete által szervezett, már hagyományosnak mondható eszmecserének most
a Duna Palota adott otthont. A KLIK
képviseletében az elnök, Pölöskei Gáborné vett részt a tanácskozáson, az EMMI-t
Lebanov József főosztályvezető képviselte, és többek között szó esett
a művészetoktatásban aktuális változásokról és a feladatokról is Bokor
György előadásában. A témák között szerepelt még a Köznevelési Kerekasztal
is, s természetesen a tanárokat leginkább érdeklő kérdésekre is sor
került. A találkozóról Dr. Gyimesi László, az MZTSz főtitkára, a
Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke beszélt.
- Sok éve
szervezik az MZMSz-szel közösen a tanévnyitó konferenciát. Most milyen lényeges
kérdésekről esett szó?
- Az ország legkülönbözőbb részeiről érkeztek az iskolaigazgatók,
szakszervezeti vezetők, hogy tájékoztatást kapjanak a most indult tanévre
vonatkozó, leglényegesebb változásokról, illetve azokról az
elképzelésekről, amelyek a jövő oktatására vonatkoznak. Fontos
találkozó volt, fontos előadókkal. Az első részben Pölöskei Gáborné,
a KLIK elnöke tartott előadást, és ennek keretében részletesen ismertette
a KLIK átalakulását – amely jelenleg is folyik, de jogi értelemben január
elsejétől fog realizálódni – s azt is, hogy mindez milyen változásokat
eredményez. Ha összegezni kell ennek az előadásnak a lényegét, akkor azt
tudom visszaidézni, hogy a pedagógusok életében, munkavégzésében ez a folyamat
semmilyen lényegi változást nem jelent, ők ugyanúgy, ugyanolyan feltételek
és körülmények között végezhetik a munkájukat. A változások egyfelől a
fenntartó jogköröket érintik, másfelől pedig az új, sokkal kisebb számú,
összesen 52 tankerület feladatait, illetve az igazgatói feladatellátást. Ez az
egyik, nagyon lényeges elem a szabályozási környezet változása, a másik az,
hogy milyen fejlesztési tervek, koncepciók léteznek. Az alapfokú zeneoktatás,
művészetoktatás nem néz semmilyen lényeges, a jelenlegi
működésétől eltérő változás elébe. Nem kell attól tartaniuk a
pedagógusoknak, hogy újabb átfogó változáson mennének keresztül a
munkafeltételeik, a munkakörülményeik. Ugyanakkor az iskolák számára úgy
tűnik – ahogy ez elhangzott a KLIK elnökétől –, hogy új fejlesztési,
pályázati lehetőségek nyílnak, elsősorban a jó minőségű
hangszerek, másrészt az eszközök, és a beszerzések területén. Még
különböző döntések hátra vannak, de a kép elég biztató. Meg kell azt is
jegyeznem, hogy a KLIK ma Magyarország legnagyobb foglalkoztatója, és hogy
ennek a szervezetnek az elnöke fontosnak tartotta azt, hogy találkozzon a –
közoktatáson belül egyébként relatíve kis létszámú csoport – a zenepedagógusok
képviselőivel, az mindenképpen jelzésértékű. Egyébként Pölöskei
Gáborné már korábban, helyettes államtitkárként is részt vett hasonló
rendezvényünkön.
- S mi
minden történt a tanácskozás második részében?
- Az EMMI köznevelési államtitkárságának képviselője, Lebanov József
is tájékoztatót tartott. Ő egy új főosztályvezető, de senki
számára nem volt ismeretlen, hiszen zenész, igazgatóként és tankerületi
igazgatóként is dolgozott korábban. Egy fiatal, de tapasztalt szakember, zenei
és jogászi végzettséggel. Naivitás lenne azt feltételezni, hogy azért, mert
valaki erről a területről érkezik, különleges elbánásban részesülne a
zenepedagógia, de az nagyon pozitív, hogy olyan ember ül az EMMI fontos
posztján, aki érti, miről beszélünk. Ennek a hiánya ugyanis egyébként
komoly problémát szokott jelenteni a különböző egyeztető fórumokon…
Lebanov József színvonalas előadást tartott az aktuális és a lehetséges
változásokról. Sok kérdésre is választ adott. Ezt követően én magam
tartottam egy rövid összefoglalót néhány témában. Az első általános
jellegű volt, ami a szakszervezet tevékenységét magyarázta el a
tekintetben, hogy miért veszünk mi részt a Köznevelési Kerekasztal munkájában,
hiszen a többi szakszervezet ehhez nem csatlakozott…
- Ezen a
szakszervezeti lépésen sokan meglepődtek, voltak, akik bírálták is emiatt
az MZTSZ-t…
- Igen, mert ezzel olyan látszatot keltünk, mintha mi szembefordulnánk
valakikkel, miközben erről szó sincs. Azt mondtam el, hogy nekünk az a
feladatunk, hogy képviseljük azokat, azt a területet, amelyre felhatalmazást
kaptunk a tagjainktól, méghozzá egy erős, Magyarországon nagy létszámú és
nagyon erős reprezentativitással bíró szakszervezetként; és mi úgy ítéltük
meg – természetesen a testületeinkkel együtt –, hogy számunkra a tárgyalás, a
folyamatokban való részvétel, azok befolyásolása az elsődleges feladatunk,
tekintettel arra is, hogy a zeneoktatási terület érdekérvényesítési ereje
messze elmarad az általános közoktatási terület súlyától. Nekünk a tárgyalás és
az együttműködés kell, hogy az első számú szakszervezetpolitikai
pozíciónk legyen. Ami nem azonos azzal, hogy mi elfogadnánk mindazt, amit a
partnereink gondolnak vagy javasolnak. S úgy éreztük, hogy ezt meg lehet tenni,
mert nagyon-nagyon vékony kis mezsgye az, amin mi járkálunk… Soha nem akarunk
szembe kerülni a szakszervezeti partnereinkkel, sőt, erősíteni
kívánjuk őket. De nem akarjuk a saját pozícióinkat se – az említett okok
mentén – gyengíteni. Erről beszéltem, elmondtam azt, hogy milyen
kérésekkel, javaslatokkal álltunk elő, s azt is, hogy a Kerekasztalnál
ezek milyen visszhangot és javaslatokat váltottak ki. Illetve, hogy hogyan
látszik mindennek a jövője. A Köznevelési Kerekasztal javaslatai –
általában – számos ponton egybeesnek a szakszervezetek javaslataival. Ezt
kevesen fogadják el és még kevesebben hiszik el, pedig így van. Ott, a Kerekasztalnál
is zömében pedagógusok, szakemberek,
iskolaigazgatók ülnek, ők is nap mint nap ugyanazokkal a
problémákkal néznek szemben, mint bárki más a kollégák közül, aki nem ül ott
ennél az asztalnál. Sajnálatos módon a kormányzat elég kevés javaslatot fogadott
el a Kerekasztal által elfogadott javaslatok sorából. Most az általános
kérdésekről beszélek, és még nagyon sok menet van hátra ebben az ügyben… A
mi területünkön megjelenő problémákról azt mondom, hogy ezek természetesen
gondok, őszintén meg kell állapítani, hogy nem érintenek alapkérdéseket.
Ez rendkívül fontos! A mai viszonyok között, ellentétben a tíz évvel
ezelőtti állapottal – amikor mindig az volt a kérdés, hogy mi lesz a
jövő évben, hogyan finanszírozunk, hogyan tudjuk egyáltalán túlélni azokat
a feltételeket, amelyek várhatóak – nincsenek ilyen gondok. Beszélünk persze
problémákról, amelyek megoldásra várnak, mint a 22-26 óra kérdése, a tanítás
biztonsága…
- Ezek közé
tartozik például az osztályfőnöki pótlék kérdése…
- Így igaz. Itt is az a kérdés, hogy lesz-e plusz jövedelem, de szerencsére
nem az a téma, hogy megmaradnak-e a pedagógusállások. S ez egy szakszervezet
számára is sokkal testhez állóbb feladat, hogy valamiért, és ne valami ellen
küzdjön. Most úgy tűnik, hogy valamilyen megoldás irányába mindenki el
akar mozdulni, meg akarja ezt a gondot oldani. Az osztályfőnöki pótlék
ugyanis nem csupán pénz, hanem órakedvezmény kérdés is, a kettőt együtt
kell megoldani, mert a mostani jogi szabályozás sok bizonytalanságot hagy.
Ezért szinte tankerületenként másként értelmezik, ami nem jó… Olyan problémák
akadnak, amelyek a jelenlegi besorolási rendszerhez kapcsolódó, különböző
feladatokkal, az előrelépés szakmai tartalmára vonatkozó feladatok körére
vonatkoznak. Ebbe nehéz szakszervezeti szempontból beavatkozni. Nekünk
elsősorban azért a végeredményt kell látni. Ez az egész előmeneteli
rendszer azt kínálja annak, aki részt vesz benne, hogy magasabb szakmai
elismerése és magasabb jövedelme lesz. S a hátrányai mellett – szakmailag –
előnyei is vannak. Vannak persze, akik szerint nincsenek ennek a
rendszernek előnyei, csak formainak tartja mindezt, tény azonban, hogy
hozott előrelépést a jövedelmeket tekintve. A nagy probléma a szabályozás.
Újra és újra gondot jelent az, hogy a mostani, kötelező, heti óraszám
megszűnése helyett egy ilyen ‘tól-ig’ szabály lépett be – 22-től 26
óráig –, s ez igazságtalan helyzeteket szül. Az iskolán belül – hasonló tudás
és kvalitás mellett – van, aki kevesebbet, és van, aki többet dolgozik
ugyanazért a fizetésért. De nemcsak egy intézményen belül, iskolák között is
felmerülhet ilyen gond… Ilyen kérdéseken kell vitázni, s aztán valamilyen
döntést hozni. Ezek azonban lényegesen kellemesebb problémák, mint az említett,
alapkérdéseket érintő korábbiak.
Emellett bizonyos
területeken ugyanis hiány van a zenepedagógusokból. Ez részben szakos
tanárhiányt jelent, s területi hiányt is. … Ez megoldásokat kényszerít ki,
ugyanakkor szakszervezeti vezetőként nem az álláshelyek megszűnése
ellen kell harcolni.
- S mi a
helyzet a nyugdíjazással? Ha már hiány van, akkor miért nem taníthatnak tovább
automatikusan a zenepedagógusok?
- Ez nem erre a tanári csoportra vonatkozik csupán, hiszen ez egy
kormányzati állásfoglalás. Ami a 1700-as kormányhatározatban öltött testet, s
ettől a kormány nem kíván eltérni. Annak ellenére sem, hogy a Köznevelési
Kerekasztal azt a javaslatot tette, hogy térjen el… Egyelőre nem változott
a szabályozás. Azt azonban ne felejtsük el, hogy ezen szabályozáson belül a
zeneoktatás megkülönböztetett helyzetben van, a szakképzéssel együtt. Erre a
területre nincs tilalom, kérelem alapján további foglalkoztatásra van
lehetősége a nyugdíjasoknak is. Nekünk nem kevés munkánkba került, hogy
erről meggyőzzük a kormányzatot. Az esetek nagy részében megkapják a
hozzájárulást. Van persze, amikor mégsem… De ez még mindig lényegesebb jobb,
mint az eredeti kormányhatározat. Erről már beszélgettünk korábban is, és
a véleményem nem változott. Továbbra sem hiszek abban, hogy korfüggő lenne
ezen a területen, hogy valakinek milyen a teljesítménye. A zenepedagógusi
hivatásban fiatalabb és idősebb korban egyaránt nagyon értékes munkát
tudnak végezni a kollégák. Ezért szükség van az idősebbek tudására,
tapasztalatára, és arra, hogy ezt átadják a fiataloknak. Ha ez elmarad, akkor ott
hiány keletkezik. Ez azonnal nem látszik, egy idő után azonban sajnálatos
módon az általános színvonalban is meg lehet érezni… De úgy tűnik, hogy
ezt a véleményt jelenleg nem osztja a kormány.
- Milyen
gondokat említettek még a pedagógusok?
- Az állam, nagyon helyesen tudni akarja, hogy mire költik a pénzét, s ez
rengeteg adminisztrációs kötelezettséget ró a tanárokra, iskolákra. De
ugyanilyen gond az is, hogyha például zenei versenyre viszik el a gyerekeket,
akkor a munkaidő elszámolása hogyan történik. Mennyit ér az erre fordított
energia, idő… Ez nem feltétlenül jelentkezik más művészeti
pedagógusmunkakörben sem. Nehéz persze a jog eszközeivel minden élethelyzetre
jó megoldást találni. Itt együttműködésekről, belátásokról van szó. Nem
szabályozási kérdések ezek elsősorban.
- Milyen
kérdéseket tettek fel még a jelenlévők?
- A korábban említett témákról, ezeknek a részleteiről beszélgettünk.
Országos szervezet vezetőjeként mindig arra kell figyelnem, hogy az
alapkérdések rendben legyenek. Ha azok rendben vannak, akkor az összes többit,
helyben vagy más módon meg lehet oldani. Arra azonban különösen kell vigyázni,
hogy nem szabad kis kérdéseket felfújni nagy kérdésekké. Mert az nem reális, és
nem szabad úgy beállítani a problémáinkat, mintha azok a valóságosnál
súlyosabbak lennének. Ha vannak folyamatok, amelyek kedvezőnek látszanak,
és valamilyen állapotban vannak, az se rossz hír. Jó hír az, hogyha
foglalkoznak a terület problémáival. S azért arról se feledkezzünk el, hogy az
egész magyar köznevelési rendszer – ellentétben az alapfokú zeneoktatással –
meglehetősen súlyos szakmai, pedagógiai, szervezeti és ezer féle
problémával küszködik. A közoktatás területén dolgozó pedagógusok, amikor
szakmai kifogásokkal állnak elő, akkor annak nyilván nyomós oka van. A Nemzeti
Alaptanterv problémái nyilván nagy súlyúak. Ehhez képest az alapfokú
művészetoktatás kerettanterve semmilyen lényegi vitának nem tárgya. Hiszen
a szakma készítette… Szóval, összességében – úgy vélem – nem állunk nagyon
rosszul.
R. Zs.