Beszámoló a 32. ISME világkonferencián való
részvételről
2016.
július 24. és 29. között a skóciai Glasgowban rendezték meg az ISME (International
Society for Music Education, azaz Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság) 32.
világkonferenciáját. A nagyszabású szakmai találkozó (melyet kétévente
tartanak) célja, hogy lehetőséget adjon a világ zenei szakembereinek,
elsősorban zenepedagógusainak a találkozásra, kapcsolatépítésre, eszmecserére,
szakmai eredményeik bemutatására, inspirációszerzésre. Az eseményen a Magyar
Zenei Tanács képviseletében vettem részt. Ez az ötödik alkalom volt, hogy jelen
lehettem az ISME konferenciáján. Előzőleg részt vettem már a
tanácskozáson Bergenben (Norvégia, 2002), a Kanári-szigeteken (Spanyolország,
2004), Kuala Lumpurban (Malajzia, 2006) és Bolognában (Olaszország, 2008). Több
alkalommal előadást is tartottam. Egy-egy ISME-konferenciára több ezren
érkeznek a világ minden részéből. Feltűnően nagy számban vannak
jelen (és ez az előadókra, tehát az aktív résztvevőkre fokozottan
érvényes) az angol anyanyelvű országok képviselői (Egyesült
Királyság, Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália Új Zéland).
Mint
minden ISME-konferencián, ezúttal is a következő programpontok voltak:
reggelente plenáris előadás, utána egész nap szekciókba rendezett
előadások, szimpóziumok, workshopok, poszter-kiállítások (utóbbiak mindig
a koradélutáni órákban), napközben (az előadások közötti ebédszünetben) és
este pedig különböző műfajú hangversenyek. Az egyes nemzetek
tagjainak is szerveztek összejövetelt, és voltak protokolláris események is,
mint a fogadással egybekötött megnyitó és záró koncert, vagy az elnökasszony,
Sheila Woodward által július 26-án adott szűkkörű fogadás, amelyre
szintén hivatalos voltam.
A
glasgowi helyszínek a következők voltak:
· Glasgow
Royal Concert Hall, azaz a Királyi Hangversenyterem
· Royal
Conservatoire of Scotland, azaz a Királyi Zeneművészeti Egyetem
· Theatre
Royal, azaz a Királyi Színház
· The
National Piping Centre, azaz a Nemzeti Duda-központ
A hatalmas
közönséget vonzó másfél órás plenáris előadásokat Dame Evelyn Glennie, a
világhírű ütőhangszeres szólista, Darren Henley OBE, az Angliai Művészeti
Tanács elnöke, Joan Armatrading MBE, az énekes-dalszerző-gitáros, és Randy
Weston, a 90 éves afro-amerikai jazz-zongorista, zeneszerző tartották,
betekintést engedve életútjukba, hivatásukba, műhelytitkaikba, a zenéhez,
zenéléshez és a zenei neveléshez fűződő viszonyukba.
Az
előadásokat, szimpóziumokat és műhelybemutatókat többek között a
következő témák köré csoportosították: professzionális muzsikusok képzése,
hangszeres és énekes pedagógia, zene a speciális nevelésben, zeneterápia, zene
a gyógyításban, közösségi zenei aktivitás, kutatás, El Sistema, jazz, irányvonalak
a kultúrában, a nevelésben és a médiában, zene-technológia, az integrált zenei
nevelés gyakorlata és az ezzel kapcsolatos kutatások, a spiritualitás és a
zenei nevelés kapcsolata, a zenei nevelésben alkalmazott mérési és
értékelő módszerek, kisgyermekkori zenei nevelés, tanárképzés, a
muzsikusok egészsége és munkaképesség-gondozása… Reggeltől estig számos
előadásból, workshopból lehetett választani. Jellemző módon
egyidőben több mint húsz (!) előadás zajlott különböző helyszíneken.
A poszterek száma naponta átlagosan száz volt. A kiállított posztereket tematikus
csoportokba rendezték, így az egy-egy téma iránt érdeklődők (pl.
zeneterápia, speciális nevelés, vagy integrált zenei nevelés) viszonylag rövid
idő alatt kaphattak sok információt a poszterekről, és személyesen
azok kiállítóitól. A programok rendkívül nagy száma miatt a választás mindig
nagy fejtörést okozott. (A programok és helyszínük listaszerű felsorolása
140 oldalas volt, az absztraktoké, vagyis az előadások, poszterek,
szimpóziumok, workshopok rövid tartalmi ismertetése pedig 450 nagyon
apróbetűs oldalt tett ki.) Az előadások minden esetben angol nyelven
zajlottak, ahogyan a poszterek nyelve is kötelezően angol volt.
Magyarországot
(rajtam kívül) a következő zenei szakemberek képviselték:
· Asztalos
Kata a Szegedi Tudományegyetemről (alsó tagozatos általános iskolások
zenei képességeinek online vizsgálatáról tartott előadást)
· Dr.
Dombi Józsefné Dr. Kemény Erzsébet a Szegedi Tudományegyetemről (poszter-kiállítása
volt arról, hogy a magyarországi alap- és középfokú oktatásban milyen szerepet
tölt, illetve tölthetne be a kortárs zene)
· Gergely-Gál
Ágnes és Enyedi Ágnes a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről (a
Zeneakadémia általuk vezetett mentor-kurzusáról tartottak közös workshopot és
előadást)
· Dr.
Bottkáné Égető Mária orgonaművész (kamarakoncerten lépett fel
külföldi zenész kollégáival a Trio Sorop tagjaként)
Jómagam
természetesen minden magyar vonatkozású eseményen jelen voltam, valamennyi
plenáris előadást meghallgattam, továbbá igyekeztem a legkülönfélébb
előadásokat, workshopokat, szimpóziumokat és poszter-kiállításokat látogatni
úgy, hogy az előadók is minél több országot képviseljenek. Így nagy
rálátásra tettem szert arra vonatkozóan, hogy milyen tendenciák jellemzik a
zenei nevelést a világ különböző országaiban. Részt vettem az INA (ISME
National Affiliate) találkozókon is, amelyek célja egy újfajta szavazási
rendszer kidolgozása volt. Több napközben tartott és szinte valamennyi esti
koncerten is jelen voltam. A hangversenyek színvonala – mint mindig az
ISME-konferenciákon – vegyes volt. Különleges volt és hatalmas sikert aratott az
It-projekt, vagyis az It című 1927-es
némafilm levetítése élő zenekari kísérőzenével, amelyet a skót
filmzeneszerző, Patrick Doyle komponált és részben (Bernard Dochertyvel és
James Shearmen karmesterrel) ő is tanított be a skót fiatalokból álló
zenekarnak. Szép élményt nyújtott a Palesztin Ifjúsági Zenekar hangversenye is.
Kiemelném még a Vollgas Connected nevű Németországból érkezett együttest,
amelyben egészséges és szellemileg különböző mértékben fogyatékos fiatalok
zenéltek együtt. Repertoárjuk nívós könnyűzenei számokat tartalmaz,
amelyeket meglepően magas művészi színvonalon adnak elő.
Egyúttal példát mutatnak arra, hogy egészségesek és fogyatékosok milyen
nagyszerűen tudnak együttműködni. A lelkes közönség számára sokáig
emlékezetes marad ez a koncert.
A
konferencia szervezettsége megfelelő volt, nagyszámú és igen kedves,
készséges önkéntes segítette a helyszínek közötti eligazodást, felügyelte az
előadások megtartásához szükséges körülményeket, segített a technikai
eszközök használatában.
Az ISME
következő konferenciáját 2018-ban eredetileg Isztambulban rendezték volna
meg, de a közelmúlt törökországi politikai eseményei miatt a 33. világkonferenciának
az azerbajdzsáni Baku ad otthont.
Konferenciarészvételemhez
a Magyar Zenei Tanácsnak támogatást nyújtott az NKA. Ezt ezúton is köszönöm.
Jelen rövid összefoglalás a pályázati beszámolóhoz készült.
Solymosi Tari Emőke