Beszámoló a 32. ISME világkonferencián való részvételről

 

http://www.isme2016glasgow.org/userfiles/design/ISME-glasgow-2016.gif

 

2016. július 24. és 29. között a skóciai Glasgowban rendezték meg az ISME (International Society for Music Education, azaz Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság) 32. világkonferenciáját. A nagyszabású szakmai találkozó (melyet kétévente tartanak) célja, hogy lehetőséget adjon a világ zenei szakembereinek, elsősorban zenepedagógusainak a találkozásra, kapcsolatépítésre, eszmecserére, szakmai eredményeik bemutatására, inspirációszerzésre. Az eseményen a Magyar Zenei Tanács képviseletében vettem részt. Ez az ötödik alkalom volt, hogy jelen lehettem az ISME konferenciáján. Előzőleg részt vettem már a tanácskozáson Bergenben (Norvégia, 2002), a Kanári-szigeteken (Spanyolország, 2004), Kuala Lumpurban (Malajzia, 2006) és Bolognában (Olaszország, 2008). Több alkalommal előadást is tartottam. Egy-egy ISME-konferenciára több ezren érkeznek a világ minden részéből. Feltűnően nagy számban vannak jelen (és ez az előadókra, tehát az aktív résztvevőkre fokozottan érvényes) az angol anyanyelvű országok képviselői (Egyesült Királyság, Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália Új Zéland). 

 

Mint minden ISME-konferencián, ezúttal is a következő programpontok voltak: reggelente plenáris előadás, utána egész nap szekciókba rendezett előadások, szimpóziumok, workshopok, poszter-kiállítások (utóbbiak mindig a koradélutáni órákban), napközben (az előadások közötti ebédszünetben) és este pedig különböző műfajú hangversenyek. Az egyes nemzetek tagjainak is szerveztek összejövetelt, és voltak protokolláris események is, mint a fogadással egybekötött megnyitó és záró koncert, vagy az elnökasszony, Sheila Woodward által július 26-án adott szűkkörű fogadás, amelyre szintén hivatalos voltam.

 

A glasgowi helyszínek a következők voltak:

·       Glasgow Royal Concert Hall, azaz a Királyi Hangversenyterem

·       Royal Conservatoire of Scotland, azaz a Királyi Zeneművészeti Egyetem

·       Theatre Royal, azaz a Királyi Színház

·       The National Piping Centre, azaz a Nemzeti Duda-központ

 

A hatalmas közönséget vonzó másfél órás plenáris előadásokat Dame Evelyn Glennie, a világhírű ütőhangszeres szólista, Darren Henley OBE, az Angliai Művészeti Tanács elnöke, Joan Armatrading MBE, az énekes-dalszerző-gitáros, és Randy Weston, a 90 éves afro-amerikai jazz-zongorista, zeneszerző tartották, betekintést engedve életútjukba, hivatásukba, műhelytitkaikba, a zenéhez, zenéléshez és a zenei neveléshez fűződő viszonyukba. 

 

Az előadásokat, szimpóziumokat és műhelybemutatókat többek között a következő témák köré csoportosították: professzionális muzsikusok képzése, hangszeres és énekes pedagógia, zene a speciális nevelésben, zeneterápia, zene a gyógyításban, közösségi zenei aktivitás, kutatás, El Sistema, jazz, irányvonalak a kultúrában, a nevelésben és a médiában, zene-technológia, az integrált zenei nevelés gyakorlata és az ezzel kapcsolatos kutatások, a spiritualitás és a zenei nevelés kapcsolata, a zenei nevelésben alkalmazott mérési és értékelő módszerek, kisgyermekkori zenei nevelés, tanárképzés, a muzsikusok egészsége és munkaképesség-gondozása… Reggeltől estig számos előadásból, workshopból lehetett választani. Jellemző módon egyidőben több mint húsz (!) előadás zajlott különböző helyszíneken. A poszterek száma naponta átlagosan száz volt. A kiállított posztereket tematikus csoportokba rendezték, így az egy-egy téma iránt érdeklődők (pl. zeneterápia, speciális nevelés, vagy integrált zenei nevelés) viszonylag rövid idő alatt kaphattak sok információt a poszterekről, és személyesen azok kiállítóitól. A programok rendkívül nagy száma miatt a választás mindig nagy fejtörést okozott. (A programok és helyszínük listaszerű felsorolása 140 oldalas volt, az absztraktoké, vagyis az előadások, poszterek, szimpóziumok, workshopok rövid tartalmi ismertetése pedig 450 nagyon apróbetűs oldalt tett ki.) Az előadások minden esetben angol nyelven zajlottak, ahogyan a poszterek nyelve is kötelezően angol volt.  

 

Magyarországot (rajtam kívül) a következő zenei szakemberek képviselték:

·       Asztalos Kata a Szegedi Tudományegyetemről (alsó tagozatos általános iskolások zenei képességeinek online vizsgálatáról tartott előadást)

·       Dr. Dombi Józsefné Dr. Kemény Erzsébet a Szegedi Tudományegyetemről (poszter-kiállítása volt arról, hogy a magyarországi alap- és középfokú oktatásban milyen szerepet tölt, illetve tölthetne be a kortárs zene)

·       Gergely-Gál Ágnes és Enyedi Ágnes a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről (a Zeneakadémia általuk vezetett mentor-kurzusáról tartottak közös workshopot és előadást)  

·       Dr. Bottkáné Égető Mária orgonaművész (kamarakoncerten lépett fel külföldi zenész kollégáival a Trio Sorop tagjaként)

 

Jómagam természetesen minden magyar vonatkozású eseményen jelen voltam, valamennyi plenáris előadást meghallgattam, továbbá igyekeztem a legkülönfélébb előadásokat, workshopokat, szimpóziumokat és poszter-kiállításokat látogatni úgy, hogy az előadók is minél több országot képviseljenek. Így nagy rálátásra tettem szert arra vonatkozóan, hogy milyen tendenciák jellemzik a zenei nevelést a világ különböző országaiban. Részt vettem az INA (ISME National Affiliate) találkozókon is, amelyek célja egy újfajta szavazási rendszer kidolgozása volt. Több napközben tartott és szinte valamennyi esti koncerten is jelen voltam. A hangversenyek színvonala – mint mindig az ISME-konferenciákon – vegyes volt. Különleges volt és hatalmas sikert aratott az It-projekt, vagyis az It című 1927-es némafilm levetítése élő zenekari kísérőzenével, amelyet a skót filmzeneszerző, Patrick Doyle komponált és részben (Bernard Dochertyvel és James Shearmen karmesterrel) ő is tanított be a skót fiatalokból álló zenekarnak. Szép élményt nyújtott a Palesztin Ifjúsági Zenekar hangversenye is. Kiemelném még a Vollgas Connected nevű Németországból érkezett együttest, amelyben egészséges és szellemileg különböző mértékben fogyatékos fiatalok zenéltek együtt. Repertoárjuk nívós könnyűzenei számokat tartalmaz, amelyeket meglepően magas művészi színvonalon adnak elő. Egyúttal példát mutatnak arra, hogy egészségesek és fogyatékosok milyen nagyszerűen tudnak együttműködni. A lelkes közönség számára sokáig emlékezetes marad ez a koncert.      

 

A konferencia szervezettsége megfelelő volt, nagyszámú és igen kedves, készséges önkéntes segítette a helyszínek közötti eligazodást, felügyelte az előadások megtartásához szükséges körülményeket, segített a technikai eszközök használatában.

  

Az ISME következő konferenciáját 2018-ban eredetileg Isztambulban rendezték volna meg, de a közelmúlt törökországi politikai eseményei miatt a 33. világkonferenciának az azerbajdzsáni Baku ad otthont.

 

Konferenciarészvételemhez a Magyar Zenei Tanácsnak támogatást nyújtott az NKA. Ezt ezúton is köszönöm. Jelen rövid összefoglalás a pályázati beszámolóhoz készült.    

 

Solymosi Tari Emőke