Zenélő óráktól az operán át az orgonáig
Interjú
Ruppert István orgonaművész-tanárral
Ruppert
István orgonaművész-tanár (Teleki Miklós)
A Balaton környékén idén nyáron is
megrendezett nagyszabású Majestic soundes orgonakoncert sorozat kiváló
vendégművésze Ruppert István igazi különlegességgel ajándékozta meg a
balatonfüredi református templom hallgatóságát. A hangverseny döntő részét
kitevő Händel, Balbastre, Haydn, Beethoven eredetileg zenélő órákra
írt művei, illetve Giovanni Morandi operaszerző darabjai a széles
orgonairodalom rejtett kuriózumai. A Majestic soundes Teleki Miklós
szervezésében a Balaton jeles városaiban - Siófokon, Balatonlellén,
Balatonbogláron, Hévízen és Balatonfüreden- nagy repertoárral nyújt immár
évről évre felejthetetlen komolyzenei élményt. Teleki Miklós
orgonaművész, mint az eseménysorozat házigazdája és egyben
főszereplője, valamint Ruppert István meghatározóan fontosnak tartják
a közönség impulzív megszólítását az orgonairodalom gyöngyszemein keresztül.
Reméljük, hogy az elmúlt évek sikereire való tekintettel a jövő nyáron is hasonló
művészeti élményekkel fog gazdagodni közönségünk a Majestic soundes
rendezésében m- mondta Teleki Miklós. Ruppert Istvánnal már Balatonszepezden
folytattuk a beszélgetést.
Hogyan formálódott meg az orgonakoncert
választott repertoárja?
Az orgonista,
hasonló helyzetekben a hangszer adottságaihoz keres olyan repertoárt,
koncertműsort, amely azon jól, stílusosan játszható. Fontos, hogy a
művek kiválasztásánál ne kelljen túl nagy kompromisszumokat kötni, azaz az
orgonista azokat szakmailag fel tudja vállalni, és hogy a közönség tetszését is
elnyerje. Erről a hangszerről kicsit régebbről már hallottam,
tudtam, hogy a füredi református templomban egymanuálos orgona van, egy oktávos
ismétlő pedállal. Az 1800-as évek második felében itt a Balaton felvidéken
- de országszerte egyaránt- ez az osztrák-német mesterek által építtetett
orgonatípus volt elterjedve, az orgonák a liturgia célját szolgálták, így az
effajta hangszerek nem koncert célra születtek. A pedál valójában a balkéznek
meghosszabbított formája, basszus, szuboktáv érzetet ad. A füredi orgona
Angster, a neves orgonaépítő egyik korai munkája, amely magán viseli
Angster franciaországi, párizsi tanulmányait, vagyis a világ akkori leghíresebb
orgonaépítő cégénél, Cavaillé-Coll-nál
töltött éveinek lenyomatát. Következésképpen fellelhetőek rajta azon
alapregiszterek, amelyek egy kisebb Cavaillé-Coll orgonán is vannak. Nagyon
szép, szinte eredeti állapotban lévő unikum hangszerről beszélhetünk,
amely föladja a leckét a művésznek, hogy ezen, milyen alkotásokat is
játsszon. Mivel a Zeneakadémián az orgonairodalmat már régóta „speckoll”
kurzusokon is tanítom, s tanítványaimmal érdekes ritkaságokat gyakran veszünk
elő, melyek nem tartoznak a szokvány repertoárhoz, tulajdonképpen innen
jött az ötlet, hogy melyek lennének azok a művek, amelyek jól
interpretálhatóak ezen az orgonán. Természetesen e darabok esetében is azért
akadt több-kevesebb kompromisszum, hiszen nem egészen erre a hangszerre
komponálták őket.
Miért? Milyen hangszerre íródtak
eredetileg?
Koncertem
felét Händel, Balbastre, Haydn, Beethoven úgynevezett
zenélő órára írt művei töltötték ki. A 17-18. században ugyanis több
olyan órásműhely központ létezett Európában, ahol elsősorban az
arisztokrácia megrendelésére sípokkal rendelkező zenélő órákat
készítettek a főúri szalonok számára, melyek egyúttal az adott nemesi
család státuszszimbólumául is szolgáltak. Így kisebb, de nagyobb
zeneszerzők is - mint például Händel, Haydn, Beethoven- komponáltak műveket e furcsa zeneszerszámokra. A darabok
általában rövidek, egy oldal terjedelműek, időtartam szempontjából
pedig 20-30 másodpercesek, illetve két oktáv hangterjedelműek (az
egyvonalas C-től a háromvonalas C-ig). Mivel a
zenélő órák szám szerint 22-24 kis méretű síppal rendelkeztek,
ebből következően a fuvola, piccolo hangszínének magasságában
szóltak. Tehát mintegy effektként
funkcionáltak. Közülük néhány a mai napig megmaradt
eredeti állapotában, ezek inkább már csak múzeumban láthatók. Ritkán
orgonaépítők muzeális célra most is készítenek. A koncerten
közérthetően próbáltam elmagyarázni e darabok születési körülményeit,
elsősorban azért, hogy az embereknek legyenek fogódzási pontjaik,
amelyekhez köthetik e furcsa műveket; legyenek érdekes információik,
melyekre asszociálhatnak.
Egy olasz operaszerző alkotásai
hasonlóan érdekes színfoltjai voltak az estnek…
Életem
nagy része a Liszt Ferenc Zeneakadémiához köthető. Liszt Ferencről
rengeteg előadást tartottam, főleg külföldi egyetemeken. Egy kutató
munka során hihetetlenül megragadta a következő történet a figyelmemet;
Liszt egyik útja alkalmával - vallásos ember lévén- betért Rómában egy templomba, ahol azon nyomban el is
szörnyülködött, mivel az orgonista a felajánlásra és kimenőre egy opera
részlet átiratát játszotta. A zeneszerző teljesen felháborodott, és
elhatározta, hogy megreformálja a katolikus egyházi zenét. Ezek után engem el
kezdett izgatni, hogy vajon mi lehetett az a zene, ami Lisztnél úgy kiverte a
biztosítékot? 7-8 évvel ezelőtt
meghívtak Olaszországba, egy Nápoly melletti kisvárosba, egy orgonaverseny
zsűrijébe, ahol egy 18-20 regiszteres egymanuálos
orgonán a pedálban volt egy nagydob és egy cintányér. Ott minden darab azzal
ért véget, hogy megszólalt a nagydob és a cintányér. Ezek az ott prezentált
művek nem voltak mások, mint operaátiratok vagy opera ihlette zenék,
melyek egyrészről nagyon nevetséges popularitással, de másrészről
elegáns „sármmal” rendelkeztek. Az egész egyrészt komikusnak, másrészről
pedig nagyon hatásosnak is tűnt… de ugyanakkor nézzük, hogy Liszt mennyi
ilyen operaátiratot készített…
Melyekre gondol?
Vannak
ezek a parafrázisok, a reminiszcenciák, az operákból egyfajta kivonatok, melyek
megint természetesen egészen más célokat tudhattak magukénak. Liszt
tulajdonképpeni szándéka abban manifesztálódott, hogy e műveken keresztül
- virtuóz elemeivel „megspékelve”- fantasztikus képességeit csillogtatni tudja,
valamint, hogy olyan közegben népszerűsítse az operát, ahol addig az
ismeretlen volt. Az olaszoknál a 19. században az opera „agyonnyomott” minden
más zenei műfajt. Akárki, akármit komponált, az előbb utóbb úgy
szólt, mint Rossini vagy Bellini. Személy szerint, egy új kedvenc
zeneszerzőm, Giovanni Morandi - aki Rossini közvetlen munkatársa volt-
például azt a zenét írta meg orgonára, amit Rossini nem. ( Gyakran
előfordult a zenetörténetben, hogy a tanítvány bárhogy szerette volna,
előbb-utóbb mégsem tudott kibújni mestere árnyékából.) A lényeg, hogy
ezeket a zenéket ott meghallgattam, s természetesen magammal hoztam a kottákat,
mondván hogy majd egyszer talán valamire jók lesznek. Tavaly
tavasszal volt egy koncertem Debrecenben francia romantikus művekből.
Hazafelé a vonaton elkezdtem töprengeni, hogy kellene valami kimondottan újat
játszani. Így elevenedett fel bennem ismét a hazahozott olasz kotta
anyaga. Egy napig tartott, míg előkotortam a garázs mélyéből, s
elkezdtem gyakorolni. Ráadásul épp egy olasz Erasmusos hallgató tanult akkor
nálunk a Zeneakadémián, így azonnal lehetőségem nyílott megkérni őt,
hogy hozzon vagy küldjön hasonló jellegű kottákat még nekem. Nem sokkal
később össze is állítottam egy koncertműsorra valót. Hihetetlen
sikere volt! Sőt a darabok közül az egyikben még a mostani német himnusz -
mely akkoriban a Habsburg császári himnusz volt- is szerepel. Ez is igazolja, hogy
e művek eredetileg az átlagember számára íródtak, minél frenetikusabb
hatást célozva meg. E zenei anyag repertoárra tűzésével is szeretném a
közönségnek megmutatni, hogy az orgonairodalom milyen hihetetlenül széles.
Egyetlen hangszernek sincs ennyi évszázadot felölelő irodalma, mint az
orgonának. Természetesen voltak csúcskorszakok, mint például a barokk, voltak
mély pontok, mint a bécsi klasszika. Régen alapvetően a
zeneszerzőknél két tényező határozta meg azt, hogy milyen darabot
komponáljanak; először, hogy mi volt a liturgia elvárása (katolikus és
protestáns különbség), másodszor hogy milyen hangszerek álltak rendelkezésre. Mint előadónál, nálam is hasonló szempontok
érvényesülnek: milyen a hangszer és melyek (ha vannak) a műsor
összeállításával szembeni elvárások.
Mostanában külföldön hol szokott
játszani?
Az idén
tavasszal pár koncertem volt Dániában. Nagy kihívásnak ígérkezett, mert az
egyik hangversenyre konkrétan dán romantikus zenét kértek tőlem. Ez
egyrészről nagyon meglepett, másrészről nagyon inspirálóan hatott.
Persze, ha az a kérés, és azt nem ismerem… hát akkor tanuljuk meg! Egy másik
hangverseny során pedig XX. századi dán szóló orgonadarabok, illetve kortárs
orgonára és kórusra írt művek hangoztak el. Utóbbi szintén izgalmasnak
bizonyult, hiszen a koncert előtti nap tudtuk csak közösen elpróbálni. Még
felvétellel sem rendelkeztünk, mert valamelyik alkotás csak kifejezetten erre a
koncertre készült el. 1992 óta járok rendszeresen Dániába, és ezek a fellépések
vissza-visszatérő, gyakran kölcsönösségi alapon is történő
meghívásokon alapulnak. Ugyanez a helyzet Finnországgal is. Ott is a ’90-es
évek elejétől rendszeresen játszom, idén júliusban is voltam ott.
Finnország - számunkra orgonistáknak- fantasztikusan szerencsés helyszín,
hiszen jó hangszereik vannak. A finnek evangélikusok, és Finnország még azon
ritka országok egyike, ahol az állampolgár megszületésével automatikusan az
egyház tagjává is válik. Tehát állami alkalmazott, jól felkészült, és aránylag
jól fizetett orgonistáik vannak, nyaranta sok helyen tartanak koncertsorozatot.
Szeretek oda utazni, mert végtelen nyugalom, lassú élet fogad. Elképesztő
a természet; az erdők, tavak, fények végtelen kombinációja... szauna, lazac, nagy sör… egy csomó pozitív dolog…
Finnország számomra mindig nyaralás is
volt, akármennyi koncerttel, akármennyire
fárasztóan is….. Főleg az utóbbi években vált ez számomra még
inkább fontosabbá, mert a győri Széchenyi Egyetem Varga Tibor
Zeneművészeti Intézet igazgatása mellett, továbbra is zenész embernek érezhetem
magam. Ami régebben természetesnek és automatikusnak számított, az most már nem
az. Többet kell érte tenni, és nehezebben. De az idei tíz nap kellemesen, szép
időben telt el.
Kortárs magyar zeneszerzők közül
mit játszik?
Már a
zeneakadémiai tanulmányaim alatt többé-kevésbé tanári ösztönzésre kezdtem
kortárs zenét játszani. Több kortárs zeneszerzővel jó barátságba is
kerültem, kiknek műveit fokozatosan műsorra tűztem. Főleg a
90-es évek elején sokat koncerteztem külföldön. Akkoriban gyakran megkérdezték
tőlem, hogy mit hoztál magaddal a hazádból? Így kezdtem módszeresen
kutatni, illetve repertoáromat ilyen irányban is bővíteni. Idővel, a
két kortárs magyar orgonazenét tartalmazó CD-m után, Artisjus-díjat is kaptam …. Kedvenceim között Koloss Istvánnak, a budapesti
Szent István Bazilika orgonistájának művei szerepelnek, melyek rengeteg
bartóki effektet tartalmaznak. Továbbá Gárdonyi Zsolt alkotásai is hozzám igen
közel állnak, aki relatíve igen jelentős irodalmat írt fúvós hangszerre és
orgona kamarazenére. Hidas Frigyes is komponált jó hangzású szóló
orgonaműveket, orgonaversenyt. Kodály sajnos nem írt zenét orgonára, de
sok átirat született. Bartóknál hasonló a helyzet. Az átiratok a szakmát
jelentősen megosztják; valaki fanyalog, valaki lelkesedik érte. Egyszer az
amerikaiak kérték tőlem, hogy Bartók Allegro barbaróját játsszam el.
Mellbevágott, hogy egy ilyen ikon zongoradarab az orgonán… De éppen akkor
Svájcban voltam, és egy ottani kiváló orgonista megajándékozott egy Allegro
barbaro átirattal, amit ő készített el. Elkezdtem gyakorolni, olyan
izgalmas volt… Kérdés, hogy Bartók mit szólt volna erre? Betiltotta - e volna,
vagy azt mondta volna, hogy így is lehet? … Ez mindig egy nagy kérdést vet fel
a nem autentikus változatok esetében; hogy akkor mit szabad? Ennek mindig több
oldala van. Nézzük, azért rettenetesen sok átirat készült. Sőt, az
angolszász orgonairodalom legnagyobb része átirat, melynek hátterében gyakran
társadalmi, politikai tényező állt. Mivel a 19. századi Angliában nem született
e hangszerből jelentős irodalom, de volt jó orgonista, megkérték a
művészt, hogy a városháza újonnan felállított nagy orgonáján játssza el
pl. Beethoven VIII. szimfóniáját. Ebből látott napvilágot egy
elképesztően nagy átirat-repertoár. Most erre mit szóljunk?… Arról nem is beszélve, hogy az orgonán játszott Liszt
művek túlnyomó része is átirat. Természetesen fiatalon azt mondjuk, hogy
csak a tiszta forrás, csak az eredeti, de aztán kiderül, hogy a dolog ennél
kicsit összetettebb. Kollégáim sokszor játszanak átiratokat, például
találkozhatunk egy Csajkovszkij szimfóniával vagy akár Verdi Requiemjével is
orgonán. Egyik oldalon a nagy technikai bravúr, másik oldalon a hitelesség
kérdése.
Az ifjúsághoz hogyan lehet közel
férkőzni? Mennyivel nehezebb a helyzete az orgonának, mint a szimfonikus
zenekarnak?
Mindkettő
macerás, mert a szimfonikus zenekar nagyon költséges, az orgona meg helyhez
kötött. Két lehetőség van, vagy az ifjúságot elvisszük templomba, vagy
hangversenyterembe, ahol van orgona, de van, aki a digitális hangszert viszi be
iskolákba. Mindenesetre tény, hogy a közönség nagy része az idősebb
generációból tevődik össze. Fassang László kiváló kollégám - a Müpá-ban az
orgonáért felelős művészeti vezető - rendszeresen tart orgona
bemutatókat, főként az ifjúság számára. Sok a dolgunk, és nagy a
felelősségünk abban, hogy egyre több fiatal érdeklődjön a kissé
elfelejtett és perifériára szorult hangszer iránt.
Erdősi Boda Katinka