FITTLER KATALIN
BOSNYÁK CSILLA: JÁTÉKOS KOTTAOLVASÁS KICSIKNEK 3.
A
játszva-tanulás dicsérete – erről szól ez a recenzió. A sorozat két
kötetéhez hasonlóan ez is tanévkezdetre elkészült, sőt, számos könyv-
illetve zeneműboltba eljutott. Rendre évenként jelennek meg a kiadványok,
jóllehet, használatuk ideje korántsem tanévekhez kötött. A pedagógiai
fokozatosság elve a felépítettségükben rejlik, a használat módját és
intenzitását a szerző rábízza a gyermekekre és környezetükre. Merthogy a
kezdet feltételezi a felnőtt (vagy legalábbis idősebb)
közreműködőt; tanárt, szülőt, idősebb gyereket – tehát
valaki partnert, akinek a közreműködése kollektív élménnyé teszi a játékos
kottaolvasást. Mert valójában társas játékról van szó, éspedig annak a
leginkább fejlesztő típusáról, a szabályjátékról.
Játszani
sokféleképp lehet, kisebb-nagyobb társaságban, több-kevesebb eszközzel – és nem
utolsó sorban: fantáziával! Mindezek szükségesek ezekhez a kiadványokhoz is, de
(a résztvevők számára szinte) észrevétlenül benne van az a fejlesztő
szándék, hogy a gyerek kiküszöbölje a „mindegy” kategóriát. Mert nem mindegy,
hogy hova írja a sorminta-szerű kottafejeket, s az sem, hogy az első
két füzetben melyik matricát hova ragasztja. Célirányos tehát valamennyi
játékos feladat, igaz, a kezdetiek oly könnyűek, hogy szinte lehetetlen
rossz megoldást produkálni. A hibázás lehetőségét kiküszöbölő,
kézügyességet és kreatív látást fejlesztő gyakorlatok fokozatosan
bekapcsolják a hallást és a hangadást; elénekelnivalót kínálnak és biztosítják
az akusztikus kontroll lehetőségét. Zenei írás-olvasás egyidejű
gyakoroltatásáról van szó kezdettől fogva.
A
harmadik füzet valamiféle „minőségi többletet” jelent – jóllehet, a cím a
„kicsiket” szólítja meg, ám azok a kicsik, akik értő használói/hasznosítói
ennek a kiadványnak, a kottaértést illetően már „magasabb osztályba
léptek”! Tudja ezt a szerző is, éppen ezért a játékosságnak a matricázást
követően más teret kínál: zongora-makettet készíthetnek a gyerekek –
tehát, kézügyességet kívánó játékuk a síkból (színezés, rajzolás) a térbe
kerül. Megint zongora – mondhatná, aki korábban „zongoracentrikusnak”
tartotta az olvasófüzeteket. Bizony, viszont ezzel párhuzamosan további
hangszereket mutat be az ismeretközlő oldalakon: a gordonkát, a fagottot
és a kürtöt (ez utóbbinál szemléletesen tájékoztatva az olvasót a transzponáló
hangszer speciális kottaolvasó gyakorlatáról! – s ma már itt tartunk,
transzponáltat is mintapéldát).
Bosnyák
Csilla pedagógiai munkája során a fejlődéslélektan megannyi sajátosságával
szembesült, ennek a többlet-tapasztalatnak a haszonélvezője
kiadványsorozatának valamennyi forgatója. És ebben mutatkozik meg az
egyszerzősség haszna: pontosan tudja, mit kell (kellene) tudni a korábbi
füzetek ismerőjének, s azt is, hogy az alap-ismereteket
időről-időre érdemes átismételni, hogy rögződjék, „vérré
váljék” mindaz, ami a későbbiek során a folyamatos kottaolvasást
(zeneértést) segíti majd. Mind több tudatossággal szemléltetni a hangközöket, a
dúr és moll hangnemek mellett megismertet a kromatikus hangsorral és az
egészhangú skálával is. Hasonlóképp metrikailag is sokoldalúságra törekszik;
túl a páros és páratlan metrumokon a változó ütemre is mutat példákat. És
többdimenzióssá tágítja az ismeretanyagot azáltal, hogy karaktereket tudatosít,
játékosan, tánctípusok bemutatásával (ezúttal a címlapon is táncospárt
láthatunk).
A
komplexebb tudnivalók komolyságát ellensúlyozza azzal, hogy továbbra is szerepeltet
részben lekottázott szavakat – például, kottafejek és betűk
összeolvasásával fejthetők meg zeneszerző-nevek, nyelvek és
fővárosok. Gondolt a rejtvények kedvelőire is: szókereső
négyzetből kereshető vissza az általánosan használt
Mozart-műjegyzék összeállítójának neve, a zongora alakú szókereső
három híres zeneszerző nevét rejti, a záró oldal gordonkaformájú betűtáblája
pedig már-már zeneirodalmi ismeretet ad: kilenc Mozart-mű címét lehet
összeolvasni belőle.
A
búcsúzó oldal másik feladata „zenefelismerés” élményét is kínálja az
érdeklődőknek.
Az
első két füzethez képest annyiból is fokozati különbséget jelent ez a
kiadvány, hogy számít a fiatalok önállósodási igényére is. Feltételezi, hogy a
gyerekek ekkorra már személytelen partnernek tekintik a kiadványt, tehát, akkor
(és többnyire csak akkor) tartanak igényt felnőtt-közreműködőre,
amikor azt valamely feladat jellege nélkülözhetetlenné teszi. Emellett persze
marad másik sikerélmény-forrásként a megoldások megmutatása kottaértőknek
(tanároknak és/vagy szülőknek), akikkel immár közös tudásanyag birtokában
tudnak beszélni az újonnan elsajátított ismeretekről.
Az
ismeretanyagok tudatosítást szolgálja a zenei műszavak szótára,
többféleképp hasznosítható a két teszt anyaga (akár kiscsoport tudása is
tesztelhető általa) – a pihentető percek számát növelik a rövid
anekdoták csakúgy, mint a kakukktojás-kereső kérdések.
A
gyermeknek fő tevékenységi formája a játék – s miközben a
tanuló-korszakban megannyi képességet megszerez a későbbi munkavégző
életperiódushoz, továbbra is örömmel játszik. A játéköröm megőrzése
alapfeltétel ahhoz, hogy „homo ludens” maradjon mindhalálig – s ehhez kínál
lehetőséget a Játékos kottaolvasás sorozat legújabb kötete is, amelynek
használata korántsem kötött meghatározott életkorhoz.
Fittler Katalin