Színfogyatkozás
Lendvay Kamilló (1928-2016)
Ismét
eltűnt egy jellegzetes szín a hazai zenei életből: két hónappal 88.
születésnapja előtt távozott az élők sorából Lendvay Kamilló. Benne
volt a korban – mondhatná, aki nem ismerte. Mindenki más azonban
kényszerűen szembesült a megszokhatatlannal, a kortalanok létét is
behatároló végességgel.
Tudtuk:
az utóbbi időben egyre inkább éreztette közeledtét az elmúlás
kikerülhetetlensége. De mégis nehéz lesz együtt élni a gondolattal, hogy nincs
többé. Még azoknak is, akik nem voltak részesei mindennapjainak, sőt,
kifejezetten ritka alkalmakkor találkoztak vele.
Egy nagy
adag kortalan életkedv veszett ki a világból. Valaki, aki természetesként tudta
megélni a körülményeket, mindenkor elsősorban az önmagával való belső
harmóniára törekedve.
Fiatalkorának
kevés élő tanúja van csupán – a következő generációknak maradnak az
életrajzi adalékok, ám azok, legyenek többé vagy kevésbé hivatalosak, szinte a
műalkotás erejével hatnak az olvasóra. Mesés élet, amely – lévén az
értékes alkotás kontrasztokban gazdag – rémmesei elemektől sem mentes.
Empatikusan követhetővé épp a szerző interpretációja teszi, aki,
formaérzékkel megáldva gondoskodott a tálalásról.
A
„nagybácsi unokaöccse” szál nincs túldramatizálva (nagybátyja, a
Kodály-növendék Lendvai Ervin Németországban élt és Londonban hunyt el – abban
az évben, amikor unokaöccse felvételt nyert a Zeneakadémiára), csakúgy, mint a
második világháborús fejezet (amelyről érdemben csak a
zeneszerzés-diplomamunka címe tanúskodik: Mauthausen
– szimfonikus költemény zenekarra, 1958).
Kikerülhetetlenek
viszont a zenei „kalandok”, a legkülönbözőbb indíttatásból. A könnyűzenét
képviselték a dixieland-együttesek, a zongorázás az Angol Parkban – majd a
trombita-tanulás, amelyre azért volt szükség, hogy a Légierő Zenekarában
játszhasson, ha már (eltérően a korabeli általános gyakorlattól) főiskolásként
kénytelen volt letölteni a három éves katonai gyakorlatot. Lendvai
mindenből tanult, s a körülmények-kínálta
lehetőségek a későbbiekben kamatoztatható/kamatozó tőkének
bizonyultak.
Bármiből
többféle tanulságot lehet levonni, Lendvayt a maga harmóniára-vágyása
megőrizte a „sebek nyalogatásától” csakúgy, mint a sértettségek
felhánytorgatásától. Az élet utakat kínált, gyakran válaszutakat, s mint
mindenki, úgy ő sem tudhatta, melyik milyen hosszú és hova vezet.
A
fiatalkori vállalások munkabíróvá tették, s a lehetőségek ígéretesnek is
tűnhettek néha. Ő tehát „tette a dolgát”, pontosabban, amit vállalt,
azt becsülettel teljesítette. Munkahelyei listája hosszúra nyúlna – megfordult,
sőt, néha hosszú időt töltött színházakban, zenekaroknál, ily módon a
zenei élet tortából korántsem csupán az alkotóknak minimumként jutó szeletet
kóstolta. Saját gyakorló hangszeres tapasztalatai, és karmesterként a
muzsikusokkal való munka közrejátszott abban, hogy olyan zenét akarjon
komponálni, amit az előadók szívesen játszanak, s amely a hallgatóknak is
kedves. A sokat élt, sokat tapasztalt emberek korán megszerzett bölcsességét, a
humort is le tudta fordítani zenére.
Magam
tanár-diák viszonyban ismertem meg, a zenetudományi tanszak
előkészítő félévében. Az első, s mindvégig lényegesnek megmaradt
jó tapasztalatom valamiféle egészen ritka „közvetlenség” volt. Nem tanár, aki
oktat (felad és számon kér), hanem olyan zenecentrikus
ember, aki az adott szituáció (nevezetesen partitúraolvasás-foglalkozás)
lehető legeredményesebb, ugyanakkor élményszerű eltöltéséről
gondoskodik. Néha elővett egy kottát, lapról olvasáshoz – a partitúra
megszólaltatásában maga is részt véve. A megilletődött jelölt pedig azon
vette észre magát, hogy szinte zenehallgatóvá lényegült át, miközben a Tanár Úr
maga játszotta az összes szólamot. S ha ismétlésre került sor, ez az élmény
minden másnál erősebb motiváció volt a komplex szólamcsoportok
áttekintésére és megszólaltatására.
Oldott
lénye jótékony hatással volt másfajta munka-kapcsolatokra is. Öröm volt együtt
hallgatni vele zenét abban a reményben, hogy utána majd „mond valamit”, mert az
tanulsággal kecsegtető volt. És jó volt vele rádióműsort is készíteni
– számítani lehetett felkészültségére, türelmére, s minőség-érzékenységére.
Olyankor is a lényegre koncentrált – és nem is kellett szavakba foglalnia, a
megelégedettsége mindennél nagyobb elismerés volt. És jó volt – korrektorként
vagy recenzensként – foglalkozni a műveivel is; kérdésekre érdemben
válaszoló, az érdeklődést és igyekezetet méltányoló alkotó volt. Szomorúan
gondolok arra, hogy (immár utolsóként) készülő kottáját már nem veheti
kézbe. Utolsó gesztusa a levonatok átnézésekor az oldalanként kiírott „köszönöm”!
Műveinek
hangfelvételei és kottái remélhetőleg nemcsak „őrzik”, hanem
továbbítják a kompozíciókat a következő generációknak is, hallgatni- és
játszanivalóként egyaránt.
Nemrégiben
a Farkasréti temetőben járva, barátnőmmel felelevenítettük régi
veszteségeinket, és szóba került, milyen emberi beszéddel búcsúztatta Lendvay
Kamilló annakidején Pernye Andrást…
Ez a
fajta „hangtalálás” is Lendvay jellegzetessége volt – halálhírére reagálva
első dolgom az volt, hogy felkeressem a honlapját, s a videókra rákeresve
létesítsek egyoldalú találkozást. Rögtön rátaláltam egy amerikai felvételre,
ahol – ez a felvételen egyértelműen „átjött” – első látásra képes
volt kontaktust teremteni hallgatóságával. Marosi László karmester volt a
beszélgetőpartnere, a lánya tolmácsolta gondolatait (de a
legszemélyesebbeket maga mondta el, előre bejelentett „csúnya
angolságával”). Így történt, hogy láthattam megörökített rövid improvizálását –
amelyre 80 éves korában került sor.
Tanított
a Zeneakadémián, tisztségeket vállalt a zenei közéletben – de ami talán ennél
is fontosabb: példájával arra inspirált, hogy a zene (alkotás vagy
interpretálás) ne munka legyen, még csak ne is vállalt hivatás, hanem olyan
értékes élményforrás, amely a mindennapokat ünnepivé téve, személyiségformáló
lehet.
Köszönöm,
Tanár Úr!
Fittler Katalin
(Lendvay Kamilló
portréjának forrása: zongorageneral - G-Portál)