Sármai
József válogatásában és közreadásában két kötetben jelent 14 + 13 kompozíció.
Szalma Edit címlapján zsiráf csodálkozik a zsiráfzongoránál ülő kislányra
– vagy talán a hangszertörténeti érdekességre, amely néhány évtized múltán
kiment a divatból?
A
gyermeki fantáziát megragadó érdekességet afféle kedvcsinálónak szánhatta a
kiadó, s remélhetőleg felkelti a zongoratanárok és zongorázni tanulók
érdeklődését is.
A
szonatina: a szonáták „kistestvére”, felkészítő játszanivaló a ciklikus
műfajhoz, amely több stíluskorszakon keresztül töltött be centrális
szerepet a hangszeres irodalomban, s amelyhez – mondanivalójának komolyságát,
súlyát hangsúlyozandó – napjaink számos zeneszerzője is visszatér.
A
kezdeti évek zeneiskolai játszanivalóját „kisformák” alkották, a fokozatosság
elvét követve, hosszabb tételek következnek, majd pedig a belőlük alkotott
összefüggő ciklusok (habár a zeneiskolai gyakorlat gyakran a
nyitótételekre szorítkozik). A szonáta mint műfaj és szonáta mint forma
kettősséget elméletben megtanulják a növendékek, és később a
gyakorlatban is kamatoztathatják ezt a tudásukat. A szonatinák némelyikének
nyitótételén szemléltetni lehet a szonátaforma szerkezeti vázát, de minden
esetben lehetőség nyílik arra, hogy a kis zongorista ne csak „eljátssza” a
darabot, hanem értelmezze, s a különböző karakterek plasztikus megformálásával
a hangulati kidolgozottságra is törekedjen.
Hasznosak
tehát a szonatinák, azon túlmenően, hogy érzékeltetik a kis zongoristák
fejlődését, tetszetős hallgatnivalót kínálva játékuk hallgatóinak.
A
szonatinák (avagy kis szonáták) általában gyűjteményes kötetekben állnak a
növendékek rendelkezésére – aki ilyen fokra jutott a hangszertanulásban, „olvasnivalónak”
tekintheti a kottát, s túl a megtanulásra kiválasztott darabokon,
érdeklődésből megismerkedhet a többivel is. A zeneiskolai
növendékhangversenyek és vizsgák visszatérő műsorszámai a
gyakorlatban régóta jól bevált szonatinák, s nemritkán épp a zenehallgatási
élménytől kap kedvet valaki egyik-másik darab megtanulására. A
használatban lévő (követhetetlenül sok kiadást megért) szonatina-albumok
repertoárja marad továbbra is a „törzs”, s a zeneiskolai hangversenyéletet
jótékonyan színesítik majd az „új hajtások”, amelyeket az új válogatás kínál.
Sármai
József korántsem törekedett alternatív szonatina-repertoár kialakítására: a
kétkötetes válogatásban visszaköszön megannyi régi ismerős. A 2. kötet
javarészét szonáta címet viselő darabok alkotják – főhet a tanár
feje, amikor megmagyarázza, megideologizálja a különbséget a gyerekeknek,
hacsak nem akarja idejekorán szembesíteni őket azzal a ténnyel, hogy
„annakidején” bizony a szerzők igencsak nagyvonalúan bántak a címekkel.
Régóta
bebizonyosodott, hogy nincsen megbízható, általánosan elfogadható „nehézségi
sorrend” a darabokat illetően. Egyik gyereknek az akkordok jelentenek
problémát, mások a futamokkal küszködnek, s vannak, akikre a hosszabb
terjedelem hat elrettentően (és még sorolhatnánk). Éppen ezért mindig a
tanár feladata (és felelőssége), hogy eldöntse, melyik darabbal kezdi a
műfaj megismertetését, ilyen szempontból voltaképp mindegy, hogy milyen
sorrendben követik egymást a darabok – csak közép (vagy felső-)fokon
zongorázónak jelenthet külön kedvtelést, hogy végigjátssza gyermekkori kottái
némelyikét, az első hangtól az utolsóig, felidézve az egykor tanultakat, s
lapról olvasásként kiegészítve azokkal, amelyek nem szerepeltek korábbi
repertoárján.
Az
első kötetben is szerepelnek már „nagy nevek” – vannak gyerekek, akik
örülnek, ha Mozart vagy Beethoven kompozícióját játszhatják, olyan szerzők
műveit, akiknek a nevét a nem muzsikus rokonok és ismerősök is
respektussal fogadják. Legnagyobb számban Ignaz Pleyel szonatinái kaptak helyet
(4 mű), Haslinger munkáit két darab képviseli, tartalmazza továbbá a
szinte megkerülhetetlen Clementi-szonatinát, további két C-dúr darabot
Vanhaltól és Kuhlautól, G-dúrban egy tandarabot Köhlertől és egy
ritkaságot Camidge-től. A moll alaphangnemet egyedül Benda szonatina-tétele
képviseli. A Vanhal-mű sajátossága, hogy Cadenzával kezdődik;
pontosabban, annak a gyakorlatnak a képviselője, amikor a szerző nagy
szabadságot adott az előadónak, amennyiben fermatás (koronás) együtemes
akkordot szerepeltet a tételben, ahol a zongorista megcsillogtathatja technikai
tudását (virtuozitását) és zenei fantáziáját egyaránt. A közölt szonatina egy
ilyen akkorddal kezdődik. Zeneiskolástól – kellő stílusismeret híján
- aligha várható komolyabb cadenza-ötlet, éppen ezért érdemes lett volna, akár
függelékként egyszerű, korabeli zenei köznyelvekből építkező
megoldási javaslatokat adni, modelleket-mintákat, amelyek működésbe
hozhatják a növendékek fantáziáját.
A
második kötetben is egy-egy Mozart- és Beethoven-mű szerepel, de található
két Haydn-szonáta is, így a Zongoraiskolák rövid táncai után mindhárom bécsi
klasszikus mester nagyobb lélegzetű billentyűs darabjait is
elsajátíthatják a tanulók. Itt Cimarosa művei szerepelnek a legnagyobb
számban (4), Diabellitől két szonatina szerepel (az egyiknek a középtétele
más népszerű válogatás-kiadványból lehet ismerős), és a tanároknak
ismerős egy-egy André-, Hook- és Clementi-kompozíció. Ebbe a válogatásba
is egyetlenegy darab került, Cimarosa egytételes Szonátája.
Tartalomjegyzék
1. |
André, Johann Anton: Sonatina in F
major, Op. 34 No. 5 |
|
2. |
Clementi, Muzio: Sonatina in G
major, Op. 36 No. 2 |
|
3. |
Cimarosa, Domenico: Sonata in G
major |
|
4. |
Cimarosa, Domenico: Sonata in G
major |
|
5. |
Cimarosa, Domenico: Sonata in G
minor |
|
6. |
Cimarosa, Domenico: Sonata in G
major |
|
7. |
Beethoven, Ludwig van: Sonatina in
F major, Kinsky-Halm Anh. 5 No. 2 |
|
8. |
Hook, James: Sonatina in D major |
|
9. |
Diabelli, Anton: Sonatina in F
major, Op. 168 No. 1 |
|
10. |
Diabelli, Anton: Sonatina in F
major, Op. 151 No. 1 |
|
11. |
Mozart, Wolfgang Amadeus: Sonatina
in G major |
|
12. |
Haydn, Joseph: Sonata in G major,
Hob. XVI:8 |
|
13. |
Haydn, Joseph: Sonata in G major,
Hob. XVI:G1 |
|
Ami a
válogatást illeti, sajnálatos, hogy lehatárolt időkeretek között mozog (e
sorok írója mindmáig nem felejtette el azt a jóérzést, amellyel
szonatina-albumában „felfedezte” a maga számára egy magyar szerző,
nevezetesen Járdányi Pál szonatináját – és azt sem, hogy utána tudatosan
kereste magyar szerzők zongoraműveit).
Remélhetőleg
méltó érdeklődésre fog találni az Editio Musica Budapest kétkötetes
kottaújdonsága (Z. 14967, 14968), amelynek külön értékét jelenti a
kiegyensúlyozott szép kottakép. Grafikájával a Kottamester Bt. ezúttal is
remekelt – a két kötetben mindösszesen egy olyan hely van, ahol a lapozás
folyamatos játék mellett megoldhatatlan. Talán nem lett volna felesleges
legalább ott (és esetleg megoldhatóan lapozható helyeknél is) kihajtható lap
alkalmazása, hogy vizuálisan is birtokba vehessék a játékosok egy-egy tétel
egészét. Ez nem jelentett volna többlet-oldalakat, hiszen a különböző
zongora-típusok ábrái tetszőlegesen elhelyezhetőek.
Fittler Katalin