Bartók-koncert
a Nádor teremben
November
12-én a Musica Nostra Kórus
Bartók-hangversenyére gyűltünk össze. A koncert Somogyi Eszter énekével kezdődött, aki Bartók Béla
gyűjtéséből adott elő három népdalt. Egyszerű, de
átszellemült éneke igazi ünnepélyes hangulatot varázsolt a Nádor terembe.
Ezután hallottuk a karnagy, dr.
Mindszenty Zsuzsánna (képeinken) bevezető szavait:
A kulturális kormányzat 2016-ot Bartók
emlékévvé nyilvánította Bartók Béla születésének 135. évfordulójára
valótekintettel. Lassan az év vége felé járunk, és eddig számos rangos
rendezvény állított emléket a XX. század zseniális zeneszerzőjének. A
Musica Nostra kórus ezzel a mai koncerttel emlékezik.
Én, aki még a
XX. század közepén születtem, zenét tanulni a hatvanas években kezdtem, még
élénken emlékszem, hogy Bartók zenéje mennyire megosztó volt. A nagyszüleim
korosztálya nem tudta elfogadni a klasszikushoz képest megjelenő sok
disszonanciát, nekik többnyire élvezhetetlen maradt Bartók zenéje. Ugyanakkor a
koncertlátogató kulturált közép-generáció már ráérzett Bartók zsenialitására.
Én úgy érzem, hogy Bartóknak fontos szerepe volt abban, hogy zenész pályára
léptem, és nyilván abban is, hogy a későbbi években kiemelt szerepet
játszott a tevékenységemben a kortárs zene. Gondos zenetanáraim sikerrel hívták
föl a figyelmemet először az általam is játszható Bartók zongoradarabokra,
az énekkarban énekelhető kórusművekre, de később olyan
remekművekre is, mint pl. a Zongoraversenyek, a Cantata profana, a
Concerto, vagy a színpadi művek. Karvezetői működésem során
mindig is örömmel foglalkoztam Bartók 27 egyneműkarával és büszkén
mondhatom, hogy valamennyit vezényeltem vagy tanítottam az elmúlt majdnem négy
évtizedes tanári pályafutásom alatt.
Ma a magyar
zeneszerető emberek számára Bartók igazodási pont, etalon - ha úgy
tetszik; függetlenül attól, hogy előadói oldalról, vagy a közönség
oldaláról közelítünk hozzá. Magyarsága megkérdőjelezhetetlen, de ugyanígy
megkérdőjelezhetetlen a nemzetközisége is. Bartók a magyar kultúra szerves
része, de elismertsége bárhol a világon is vetekszik a legnagyobbakéval.
Legyen a mai
koncert tisztelgés Bartók Béla zseniális életműve előtt a mi
eszközeinkkel. A mai hangversenyen három blokkban éneklünk Bartók egynemű
karaiból. A sorozat az Éneklő Ifjúság mozgalom hatására 1935-ben
keletkezett. Valamennyi szöveg népi, de a zene nem népdalfeldolgozás, hanem
minden esetben Bartók szuverén kompozíciója. Az egyneműkarokban is nyomon
követhető, hogy Bartók anyanyelvi szinten „beszélte” a magyar népdalok
nyelvét. Bár az egyneműkari kötet Bartók által ajánlást tartalmaz a
darabok sorrendjével kapcsolatosan, ezúttal általunk választott- tematikus
alapon keletkezett sorrendben hallják majd a műveket. Először a
Tavasz és a Leánykérő hangzik fel. Majd a második blokk a „madaras”
kórusművek közül való: a madár mindig szimbolikus, a Kedves jelképe, a
Kedvesé, akit szeretünk, akit nem akarunk elengedni, vagy éppen szabadságát
elvéve kalickába zárunk. A Párnás táncdal tragikus madárszimbólumaival a
kórusművek közül az egyik leginkább drámai kompozíció. A harmadik blokk
majd a búcsúzó kórusműveket tartalmazza. Búcsúzni is sokféleképpen lehet:
sírva, fájdalmasan, de mégis a szeretett kedvesnek a világon minden jót
kívánva. Itt szeretném megemlíteni, hogy a Bartók kórusművekkel kapcsolatosan
karnagyi pályám kezdetén nagyon sok szakmai segítséget kaptam Mohayné Katanics
Máriától, az egykor legendás Szilágyi Erzsébet Nőikar karnagyától. Nagy
szeretettel gondolok rá mind a mai napig.
A kórus előadásai közben hangszeres műveket fognak hallani.
Hangversenyünk végén ismét Somogyi Eszter énekel- ezúttal szlovák dalokat
Bartók gyűjtéséből. Utána a szlovák dalok felhasználásával
keletkezett „Falun” című ciklust hallják majd, melynek nőikari
zongorakíséretes változatát 1926-ban írta Bartók. A mű háromtételes,
hangulatában duhaj falusi lakodalmat idéz. A középső tétel Bartók talán egyik
legszemélyesebb kompozíciója: a gyermekét ringató anya megrendítő
látomása.
A Falun
megőrzi a felhasznált népdalok architektúráját, melódiáját. A zongora
sokszor ütőhangszer-szerű. A kompozíció a nagy Bartók színpadi
művekkel rokonítható, és egyben Kodály Székelyfonójának is előképe.
Hadd idézzem még
a zene előtt nagy költőnket, Nagy Lászlót, Bartókról írt
gyönyörű versével.
Nagy László
Bartók
Ünnep
nem elég, hogy megtartsa őt,
az
irgalmatlan tiszta szeretőt –
Úgy
szeresd: magadat el ne vétsd.
Nevében,
ha lucsog a dinom-dánom:
már
világgá ment egy fűszálon
s vért
izzad az óceán partjain.
Itélkező,
ki nem alszik, s nem altat,
kimeríthetetlen
kényes alkat,
igézi a
Tündért, a jövőt.
Érte
tücsökhangból niagarát
sűrít,
a napraforgó spiráljain
a napkoronáig
fölküzdi magát.
Ó, hány
remek mén dühe benne!
Diadala
mégis a fegyelme,
nem
csitul mégse, virrasztani hív –
Lüktet
éjszakámban tündöklete –
Aranyalmánk
dérvert Árgilusa, te,
mikor
nyughatsz meg végleg a szívemben!
*
A
nyitóbeszéd után az első kórusblokkban két üde, friss darabot hallottunk.
Nagyon szerencsés választás volt, hogy a „Tavasz” és a „Leánykérő”
megszólaltatásával a kórus a nekik igazi nyelvezetükhöz, valójában
anyanyelvükhöz közel álló művekkel indította műsorát.
Ezután
két hangszeres közreműködő muzsikált: Szekér Bernadett (zongora) és
Antal Szabolcs (klarinét) előadásában az „Este a székelyeknél”, a „Tót
legények tánca” és a „Három Csík-megyei népdal” következett. Ritka szép
előadást hallottunk.
Ismét
a kórus állt színpadra és a második blokkban a „madaras” kórusműveket –
„Elment a madárka”, „Madárdal”, „Párnás táncdal” – énekelte. Mindegyik darab
előadása ideális hangulatot árasztott, de engem talán a „Párnás táncdal”
érintett a legközelebbről.
A
második kórusblokkot követően a már ideális kamaramuzsikusként szerepelt
Szekér Bernadett szólistaként mutatkozott be. A „Román népi táncok” és a
„Szonatina” nagyvonalú és ugyanakkor a zeneszerzőnek az előadó
tiszteletét kifejező előadását hallottuk.
A
harmadik kórusblokkban Bartók „búcsúzó” darabjait adta elő a kórus: a „Ne
hagyj itt!”, a „Bolyongás” és az „Isten veled!” követték egymást megkapó
hangvételben.
Bartók
Béla népdalgyűjtő útjai során több szlovák népdalt jegyzett le.
Somogyi Eszter ebből választott néhányat, és ezeket szlovák nyelven adta
elő.
A
hangverseny a háromtételes nőikari ciklus, a szlovák népdalokra épülő
„Falun” előadásával zárult. (Tételei: Lakodalom – Bölcsődal –
Legénytánc) A zongoraszólamot Baráth Bálint játszotta. A különösen nehéz, a magyar
népzenétől idegen, aszimmetrikus lüktetésű mű méltó befejezése
volt a Bartók emlékkoncertnek.
Nagyon
gondosan összeállított műsort hallottunk, igen magas színvonalon, és ez a
Musica Nostra Kórust és karnagyát, S. Mindszenty Zsuzsánnát dicséri.
Kovács Mária
Musica
Nostra - Laudate Dominum
Albert Tay:
Laudate Dominum. Közreműködik: Musica Nostra Kórus Mindszenty Zsuzsánna
vezényletével
(Jézus Szíve Templom, Kórusok Éjszakája