A TANÍ (TAZI) TANI
A zene szolgálatában
című interjúkötetről
Ünnepi rendezvénysorozattal és zenepedagógiai tárgyú interjúkötettel
emlékezett nevének 30 évvel ezelőtti felvételére a Tóth Aladár Zeneiskola.
A TANÍ (TAZI) TANI A
zene szolgálatában című kötet 21 interjúalanya Tóth Aladárra és
Fischer Annie-ra emlékezik, részben a zenei nevelés elmúlt 113 évére tekint
vissza.
Az eredetileg Fodor Ernő
magániskolájaként 1903-ban alapított intézmény 113 éve folytat alapfokú zenei
nevelést, és fő feladata mellett a zenepedagógia szakmai műhelyeként
is beleírta nevét a zenei nevelés történetébe. Ezt a történetet próbálta az „oral history” eszközeivel
részletgazdagabbá tenni a TANÍ (TAZI)
TANI A zene szolgálatában című kötet. 21
interjúalanya részben Tóth Aladárra emlékezik, részben a zenei nevelés elmúlt
113 évére tekint vissza: a zeneiskolai hálózat kialakítására, a kodályi
koncepció pedagógiai módszerré formálódásának történetére – a megszólalók
személyes életútján keresztül.
A kötet első felében, a Tóth Aladárról
szóló blokkot Tóth Mária Emlékek
című írása vezeti fel. Gergely Magdolna és Tóth Aladár lánya, aki
gyermekkorát a budai Márton-hegyen töltötte, majd fiatalon Németországba
emigrált 1956-ban, ma Marburgban él férjével,
Christian Reichardt professzorral. Édesapjára így
emlékezik:
„Még nem voltam egyéves, amikor Anyám
és Apám tíz év házasság után 1935-ben elváltak. Ez a nálamnál hét évvel
idősebb bátyámat nagyon, de engem szinte egyáltalán nem érintett. Anyám és
Apám a válás után is mindig szeretettel és tisztelettel beszélt egymással és
egymásról. Fischer Annie az én életemhez már az elejétől hozzátartozott. Anyám mint kisgyereket sokszor elvitt hozzájuk, hogy egy-egy
délutánt ott töltsek. Annie néha már az előszobában mutatta, hogy egész
halkan kell beszélni, mert „a Papa ír”. Ültünk kettesben a Vitéz utcai lakás
nagyszobájában, és Annie néha átment a másik szobába, ahonnan hatalmas
cigarettafüst-gomolyok áradtak át, amikor kinyitotta az ajtót. Tulajdonképpen
ezek a gomolyok a gyerekkori emlékképeim Apámról.” (Részlet)
Bónis Ferenc Széchenyi-díjas
zenetudós nagyra becsülte Tóth Aladár zenetudományi munkásságát, kritikáinak
válogatott kiadását ő rendezte sajtó alá. A vele készült interjúban közös
munkájukra emlékezik, és megállapítja: Tóth Aladár, ha operaigazgatóként és
utána nem is folytatta zenekritikusi tevékenységét, írásos életműve is
óriási érték. „Egészen kivételes zsenije volt a zenekritikának. Senki mást nem
ismerek, aki akár kottából, akár a bemutató alapján egy-egy új műről szinte
elhangzása pillanatában olyan találó véleményt alkotott volna, mint ő.”
Megszólal a kötetben Bíró Katalin,
aki gyerekként került közeli kapcsolatba a művészházaspárral, miután sok
éven keresztül a mellettük levő házban töltötte a nyarakat Balatonaligán. Sok, eddig sosem hallott részletet mesél el
a kötetben Fischer Annie és Tóth Aladár mindennapjairól, személyiségükről,
szokásaikról. Miután a Rákosi-rendszerben 1950 után a Bíró-család házát is
elvették az aligai pártüdülő építésének idejére,
majd használhatatlan állapotban visszaadták, víz, villany, telefon nélkül,
„csak a Balaton szépsége maradt meg – meséli a kötetben -. Ebben az időben
Tóth Aladárék is gyertyával világítottak, Fischer
Annie petroforon főzött. Náluk az volt a nagy luxus, hogy a konyhában volt
egy mosogató, és a pici, fürdőszobának alig nevezhető helyiségben
mosdó és angol WC, folyóvízzel, az udvaron pedig kerti csap. A megmaradt néhány
eredeti villatulajdonos a pártüdülő kerítése mellett gyéren folydogáló
forrásról hordta naponta többször kulacsokban, vizeskannában a vizet,
főzéshez és iváshoz. Egy ilyen alkalommal összetalálkoztunk, és Annie néni
kérdezte: „Hát ti mit csináltok?” Válaszoltunk a valóságnak híven. Mire azt
mondta: „Hozzánk gyertek, a kerti csaphoz!” Ez óriási könnyebbség volt, és akkor
még nem sejtettük, hogy ez a kerti csap nemcsak folyóvizet biztosít majd az
életünkhöz.” (…) „Körülbelül 150 méterre laktunk egymástól. Aligának ezen a
csodaszép részén a lakók mindennapi életvitele nem volt titok egymás
előtt. A kihalt, csodás természeti szépségekkel megáldott, elzárt
Balaton-parton a hangot vitte a víz. A vízben és a stégen töltöttük a napunk
nagyobbik részét két hónapon át. Jóval később, amikor már a saját
házunkban éltünk a férjemmel és a három gyerekünkkel, Annie néni már özvegy
volt. Ugyanúgy, a Tóth Aladárral kialakított napirend szerint élt, ragaszkodott
a megszokásaikhoz.” (…) „Életem egyik óriási szerencséje, hogy a közelükben
lehettem, követve az ő időbeosztásukba simuló napirendet. Tóth Aladár
korábban kelt, és reggel általában a virágokkal bíbelődött: egyenként
nádszálra futtatta a hajnalkákat a ház mindkét oldalában és az utcai kerítésen.
Annie néni később kelt, kávéval kezdte, aztán egyik cigarettát gyújtotta a
másik után. Tóth Aladár szipkával dohányzott, jellegzetes kéztartással. A
délelőtt fél 12 körül kezdődött, Fischer Annie kicsit tett-vett, majd
gyakorolt. Kettő körül lementek horgászni a Pindur nevű csónakjukkal.
Hagyományos balatoni bambuszbottal – ezeket Tóth Aladár maga készítette – és
gilisztával horgásztak. Kieveztek a nagy nádashoz – amelynek ma már nyoma
nincs, 1971-ben feltöltötték földdel a helyét, és kiosztották az akkori
kormányzathoz közel álló emberek között. A nádas tele volt védett madarakkal és
rengeteg hallal. Tóth Aladár nagy madárrajongó volt, érdekelte az ornitológia.
Horgászás után Annie néni mindennap főzött valami finom ebédet. Ebédhez és
vacsorához is gondosan megterítettek, az étkezési kultúrájuk különösen
kifinomult volt.”
Dévény Anna a nevével fémjelzett
speciális manuális technikával születési sérült csecsemőket gyógyít. Ezen
kívül arról a rajongásról is híres, amely a zene- és táncművészethez,
különösen Fischer Annie előadó-művészetéhez fűzi. Az eredetileg
gyógytornász végzettségű művészitorna
szakedző balettművészeknek és
operaénekeseknek is tart speciális tréningeket a Magyar Állami Operaházban.
Eleget dolgozott és beszélgetett művészekkel ahhoz, hogy tudja, mennyi
munka, önkínzás, kétség és kiszolgáltatottság húzódik meg a produkciók mögött.
15 évesen hallotta először zongorázni Fischer Annie-t, attól kezdve minden
koncertjén ott volt. Gyakran látta őket együtt Tóth Aladárral, és csodálta
kettőjük nem mindennapi kapcsolatát. Tóth Aladár halála után olyan
ajándékkal szeretett volna kedveskedni Fischer Annie-nak, amellyel enyhíthetné
a fájdalmát. Miniatűr kódexet készített neki, melybe gyöngybetűkkel
belemásolt Fischer Annie-ról szóló kritikákat. Később még 14 könyvecske
készült el így: feldolgozta nemcsak a teljes életműről szóló
dokumentációt, de még a családi fotókat is tematikus kötetekbe rendezte,
lekicsinyítve. Így akarta kifejezni a háláját a katartikus koncertélményekért.
Mivel a családi fotók jó része elveszett, ezek a kis miniatűrök ma
felbecsülhetetlen értékűek. A könyveket bemutató kis filmet itt
lehet megtekinteni.
Dévény Anna nemcsak fotókat, hanem
számos olyan hangfelvételt is megmentett, amelyek nélkül ma szegényebb lenne zenekultúra.
Rendszeres látogatója volt Fischer Annie koncertjeinek, és egy idő után
nem ment ezekre üres kézzel:
„A mai generációk már el sem
tudják képzelni, de a hetvenes években itthon semmit sem lehetett kapni. Ezért
külföldről hozattam egy ITT-stúdiórekordert,
amely elég tetemes darab volt. Ezt beletettem egy neccszatyorba,
amit próbáltam elegánsan becipelni a koncertterembe. Néhányan furcsán néztek
ugyan rám a piaci felszerelés miatt, de ez engem egy kicsit sem zavart. Annál
inkább az a vérfagyasztó jelenet, amely az egyik szólóesten esett meg. Mindig
az orgonaülésre ültem, hogy közel legyek a zongorához. A neccszatyor hézagai révén a felvevő mikrofonját
szabadon tudtam hagyni. Nem lett volna semmi baj, ha a mögöttem ülő
hölgy nem kap vérszemet, és a következő koncertre – lévén bérlet – nem
hozza be a rádiós magnóját, amit nem tudott jól kezelni. Így aztán a szólóest
kellős közepén elkezdett ordítani a focimeccs. Annie rendületlenül
játszott tovább a bömbölő meccs közepette, én kővé meredve szerettem volna
elsüllyedni, a szerencsétlen nő meg nagy keservesen kisasszézott az
orgonaülés közepéről az ordító rádióval, amit nem tudott kikapcsolni.
Rémes volt. Ráadásul akik tudták, hogy veszem, azt
hitték én vagyok a ludas.”
Ezek a felvételek azután jó kezekbe –
és kiadásra – kerültek, Dr. Székely György gasztroenterológus
zeneimádónak köszönhetően, aki maga is hegedül, gitározik, és rajongója
Fischer Annie művészetének. Ő volt a kezdeményezője és
főszervezője a Fischer Annie születése 100. évfordulójára rendezett
emlékévnek, és szenvedélyes gyűjtője a zongoraművész
felvételeinek, a vele kapcsolatos dokumentumoknak, emlékeknek. A
gyűjtő közel 100 CD-re való felvételről tud. Mint elmondta,
„ebben benne vannak a Hungaroton-kiadványok (a centenáriumi évben ez 15 CD-t
jelent), és az EMI–Warner cég 8 lemezes (londoni stúdiófelvételeket tartalmazó)
centenáriumi albuma. Időnként előkerülnek újabb kalózfelvételek is.
Például egy 1955-ben, Szófiában adott rádiókoncert-felvétel – amelyet valaki
szintén szalagos magnóval rögzített. Ami pedig egészen különleges: kiderült,
maga Fischer Annie is gyakran felvette a saját játékát egy Tóth Aladártól
kapott szalagos magnóval. Birtokomban van például egy felvétel, amelyet Mácsai
János zenetörténésznek ajándékozott Fischer Annie: ezen Beethoven-szonátákat
gyakorol.”
Szerencsére Székely főorvos
nincs egyedül abban a törekvésében, hogy mindent megtegyen azért, hogy
megtartsa a köztudatban Tóth Aladár és Fischer Annie művészetét,
munkásságát. A Tóth Aladár Zeneiskola kötete is egy apró eszköze az emlékezet
őrzésének.
A zeneiskola interjúkötetének Tóth
Aladárról szóló blokkja után egykori legendás tanárok szólalnak meg (Béres
János, Dénes László, Fehér Lászlóné, Jeney Sándorné, Nógrádi László), akik
iskolateremtő módszereikkel, sőt, többen tankönyvek, szakcikkek
írásával is megformálták az egyéni hangszeres zeneoktatás metodikáját. Továbbá
olyan tanítványok is, akik életre szóló élményeket szereztek a Tóth Aladár
Zeneiskolában, és a zenei pályán maradtak. Többen ma a világ
híres színpadain lépnek fel (Csalog Zsolt,
Szokolay Balázs, Schöck Atala, Szabó Ildikó, Perényi
Benjámin), más az aktív muzsikálással felhagyva a zenei élet háttérintézményeit
építi (Gőz László, a Budapest Music Center alapítója) illetve, olyan is
van, aki más területen kamatoztatta a zene szeretetét, mint például Ónodi
Eszter színésznő.
Az interjúkötet, amely a Tóth Aladár Alapítvány és Budapest
Főváros Terézváros Önkormányzatának támogatásával jelent meg,
megvásárolható illetve megrendelhető a Tóth Aladár Zeneiskola VI. kerület
Szív utca 19-21. szám alatti
épületének gazdasági irodájában, 2000 ft-os
áron. (Telefon: 06 1 322-3248.)
Mihalicz Csilla
A kötet Fülszövege:
E könyv személyes sorsokon át mutatja be a magyar hangszeres zenepedagógia történetét, az állami zeneiskolai hálózat kialakulását, melynek egyik szakmai bölcsője az egykori Fodor Zeneiskola.
Bár az iskola 113 éves története folyamán többször cserélte a nevét - 30 éve Tóth Aladárét vette föl – szellemi örökségét nem váltogatta: igyekszik hűnek maradni a Fodor szelleméhez, illetve magára ölteni az új muzsikát az elsők közt értékelő zenetudós szemléletmódját.
E kettős örökség jegyében a kötet első részében Tóth Aladárra emlékeznek családtagok, barátok, munkatársak, és a róla alkotott képet az írásaiból készült válogatás teszi teljesebbé. Majd tanárok és tanítványok vallomásai idézik a múltat, emlékeikben megfogalmazva a jelen fiataljainak is, miért jó és érdemes zenét tanulni.
A budapesti Terézvárosban működő iskola e könyvvel a közösségi emlékezetet erősítve mutatja fel, milyen értéket teremtett az alapfokú zenei nevelés.
Magyar Margit
a Tóth Aladár Zeneiskola igazgatója