Várkert
Bazár, 2016. október 10.
Idén már
másodszor rendeztek Mini-Fesztivált a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretei
között. Ez egyrészt igen helyénvaló, mert hiszen hol máshol is lenne
természetes helye egy kortárs zenei fesztiválnak, mint a kortárs művészeti
fesztiválon? A szervezők nyílván arra számítanak – joggal –, hogy erre az
alkalomra majd sokan jönnek külföldről és az ország különböző
vidékeiről, hogy műélvezetben lehessen részük és tájékozódjanak a
legújabb irányzatokról, kifejezésmódokról, útkeresésekről. Ez
többé-kevésbé így is van, a színházi előadások, filmvetítések, kiállítások
sorába szépen illeszkednek a zenei produkciók.
Másrészről
viszont, így sajnos egy időpontra kerülnek olyan előadások, melyek
mindegyikére szívesen menne el a modern komolyzene iránt érdeklődő
hallgató. Hogy mást ne is említsek, így történt ez október 10.-én is, amikor
egyszerre lett volna hallható Górecki 4. szimfóniája,
a Christian Trio és a Mini Fesztivál. Emiatt aztán az
amúgy sem nagy tömegeket vonzó komolyzenei est látogatottsága elég szerény
volt. Magam is, mivel a Mini harmadik része Penderecki Jeruzsálem hét kapuja
című alkotásával esett egybe, úgy határoztam, hogy az első este a
Minire megyek el, a harmadikon a kórusszimfóniára. Mindamellett nem volt
könnyű döntés, melyre legközelebb remélhetőleg már nem kényszerítenek
a szervezők.
Bozay Attila (Koncert.hu)
Mint már
tavaly, idén is a Várkert Bazár volt a helyszín, s most is szerepeltek külföldi
zeneszerzők művei a műsoron. Ez alkalommal lengyel komponisták
darabjai szólaltak meg. Az este Gábor Éva Mária videó-animációjával kezdődött Bozay Attila zenéjére:
videó animációval kezdődött Bozay Atilla
zenéjére, amely sajnos semmi különleges revelációval nem bírt.
Wojciech Widłak
(Książki - Wirtualna
Polska
)
Az első
műsorszám Wojciech Widłak Minden haragom című darabja volt
csellóra és zongorára. A zongora skálaszerű futamaira válaszol a cselló
bizonytalan hangmagasságú, olykor erőszakos, reszelős hanggal. A
lebegő, csúszó intonáció, a zongora szélső regisztereinek gyors váltogatása,
gondolom a kontrollálatlan, szélsőséges érzelmeket hivatott tolmácsolni. A
művet Pólus László – cselló –
és Lajkó István – zongora – adták
elő.
Madarász Iván
(Alföldi Régió Magazin)
A második műsorszámban Madarász Iván egy költészeti
technikából, mesterfogásból merített ihletet, amikor a Szonettkoszorú komponálásánál a
verstan szigorú szabályai szerint járt el. Műve nagyon hatásosan
kezdődik a zongorapedál igen határozott lenyomásából származó dörejekkel,
melyekre egy-egy sforzato mély hang válaszol. A komor
kezdést a robajok lassú elhalkulása követi, s innen fokozatosan, hangról hangra
épül föl a mű. A lépegetős ritmusból – a hangokkal együtt –
bontakozik ki a dallam. A hagyományoknak megfelelően építkezik a tizennégy
„szonett”, s végül a művet a mesterszonett
zárja. Madarász Iván zenéjében mindig vonzódott az intellektuális feladatokhoz,
most is erre hallhattunk egy kiváló példát. (Fülei Balázs – zongora)
Kocsár Miklós (Nemzet Művésze)
Kocsár Miklós Lamenti című darabját még fiatalon, 33-34 éves korában írta. A F. G. Lorca
verseire – Lélekharangok, Malaguena, Siralom a
halálról – íródott dalciklus mindhárom darabja a halálról, az elmúlásról szól.
A mű hangvételén, a nagy ugrásokat, szélső regisztereket használó,
csúszó hangmagasságú énekszólamon, a közbeiktatott prózán, jól érezhető a
hatvanas évek szerzőre tett hatása. (Meláth Andrea – ének, Szabó Ferenc János – zongora)
Fekete
Győr István (Archívum - Nyitott
Műhely)
A koncert
második felében vonósegyütteseket hallgathattunk meg.
Először Fekete Győr István bemutatóként elhangzó Vonósnégyese csendült föl. Az egyetlen
tételből álló kompozícióban a szerző játszik a dallamokkal,
harmóniákkal. Eltorzítja, kisimítja, felépíti, lebontja azokat. Végig
változatosan, érdekesen. (Kruppa Kvartett: Kruppa Bálint, Osztrosits Éva – hegedű, Kurgyis András – brácsa, Fejérvári János –
cselló)
Balassa Sándor (Hírháttér - Hírek mögött a valóság -
Elhallgatott hírek)
Másodiknak Balassa Sándor II. Vonóstriója szólalt meg. A Böjte
Csaba atyának ajánlott mű 2008-ban keletkezett. A komponista szándékai
szerint kifejezetten a szépségre, a humánumra törekedett. A néhol magyaros
motívumokra emlékeztető ritmus és dallamvilágú alkotásnak érezhetően
célja az igényes közérthetőség, élvezhetőség megvalósítása. (Kruppa Bálint
– hegedű, Kurgyis András – brácsa, Fejérvári János – cselló)
Soproni
József (Korunk Zenéje)
Az est
befejező műve Soproni József
VI. Vonósnégyese volt. A több mint
negyedszázada, 1993-ban keletkezett mű a szerző saját értékelése
szerint fontos szerepet tölt be vonósnégyesei között. Az első tételben
gyengéd, lírai részek váltakoznak gyors, forte unisono
részekkel, miáltal mozgalmas, változatos szövet jön létre. Második tétele
gyors, zakatoló ritmikájú, helyenként táncos, helyenként merész harmóniavilágú.
A záró, harmadik tétel a szerző ismertetése szerint „R. M. Rilke Herbsttag című versének költői képeit igyekszik
követni.” Szép, melankolikus tétel fúgaszerű sóhajokkal. Valóban igen
sokrétű alkotás.
(Kruppa Kvartett: Kruppa Bálint, Osztrosits Éva – hegedű, Kurgyis András – brácsa, Fejérvári János – cselló)
Eisenbacher Zoltán
Wojciech Widłak Minden haragom
Pólus László cselló
Lajkó István zongora
Madarász Iván Szonettkoszorú
Fülei Balázs zongora
Kocsár Miklós Lamenti
Meláth Andrea ének
Szabó Ferenc János zongora
Fekete
Győr István Vonósnégyes
Kruppa kvartett
Kruppa Bálint hegedű
Osztrosits Éva hegedű
Kurgyis András brácsa
Fejérvári János cselló
Balassa
Sándor Trio
Kruppa Bálint hegedű
Kurgyis András brácsa
Fejérvári János cselló
Soproni
József VI. Vonósnégyes
Kruppa kvartett
Kruppa Bálint hegedű
Osztrosits Éva hegedű
Kurgyis András brácsa
Fejérvári János cselló