250
éve halt meg Gregorius Joseph Werner
(Ybbs, 1693 –
Kismarton, 1766)
Még a szakzenészek közül is csak kevesen
ismerik Werner nevét, pedig a XVIII. századi egyházzene legavatottabb
művelője volt Magyarországon. Haydn elődeként Esterházy Pál
Antal herceg, a művészetek nagy pártfogója szolgálatában állott
Kismartonban, mint hivatásos udvari karmester, zeneszerző és énekes.
Ifjú koráról, képzéséről nem maradtak
fenn dokumentumok. Még születési dátuma is bizonytalan. Valószínűsíthető,
Seitenstettenben, vagy Melkben járt gimnáziumba. 1715/16-ban a melki apátság
orgonistájaként működött, majd Bécsben, a Szent István dómban kötött
házasságot. Itt került kapcsolatba Johann Joseph Fuxszal, az osztrák barokk
zene kiemelkedő zeneszerzőjével és orgonistájával, akinek növendéke
lett. Mesterétől elsajátította az archaizáló egyházzenei stílust. 1728-ban
került az Esterházy családhoz, s csaknem négy évtizeden át irányította a
hercegi udvar egyházi és világi, énekes és hangszeres zenéjét. Elsőrangú
zenei kultúrát teremtett. A zenészek fölött teljhatalmat gyakorolt, nemcsak
szakmai kérdésekben, hanem a magaviselet területén is. Naponta tartott próbákat
a zenekarral és az énekesekkel, s irányította, vezényelte az előadásokat. Ő
vezette a hangszer- és kottatárat is. Zeneszerzőként ő írta az
előadandó darabok nagy részét. Több mint 400 kompozíciója maradt fenn. Elsősorban
egyházzenei műveket – köztük 46 misét, 2 Requiemet, több mint 50
Mária-antiphonát, 17 oratóriumot, számtalan motettát – írt, de fennmaradt
többek közt egy szimfóniája, egy csellóversenye, egy vonósnégyese,
triószonátája, orgonaversenye, valamint néhány humoros világi műve is. A
barokk stílusjegyek jellemzőek kompozícióira, s kései szerzeményeire a
rokokó is hatást gyakorolt. Idős korában zenei felfogása egyre inkább
megcsontosodott, ez is közrejátszott abban, hogy a herceg hozzálátott zenei
együttesének felfrissítéséhez. 1761-ben a gyakran betegeskedő Werner mellé
az akkor már jelentős hírnévnek örvendő 29 éves Haydnt alkalmazta
másodkarmesternek. A feszültséget sem nélkülöző együttműködés
megoldásaként a herceg Wernerre bízta az egyházzenei teendőket, Haydnra
pedig a kamarazenét. – 1762-ben meghalt Esterházy Pál Antal herceg. Öccse, a
„pompakedvelő”, vagy „fényes” Miklós vette át az örökséget, aki nagyra
becsülte Haydnt. Werner levelet írt Miklós hercegnek, amelyben azzal vádolta
Haydnt, hogy elhanyagolja a kottatárat, az énekeseket, és a hangszereket sem
tartja megfelelően rendben. Ennek az áskálódásnak köszönhetően a
herceg megdorgálta Haydnt, s utasította, hogy buzgóbban lásson hozzá a
zeneszerzéshez, aki a baryton triókkal engesztelte ki urát. Az utókor ezért
külön is hálás lehet neki. Haydn – a zsörtölődések ellenére – becsülte az
öreg mestert, s 1804-ben vonósnégyeseiben az oratóriumaiból hat introdukciót és
fúgát dolgozott fel.
Werner zenetörténeti jelentősége, hogy ő
készítette elő az Esterházy-udvar legvirágzóbb korszakát, benne Joseph
Haydn működését. Életműve nagy hatást gyakorolt korának talán
legkiválóbb magyar zeneszerzőjére, Istvánffy Benedekre. Budapesten, az
Országos Széchenyi Könyvtár Zenei Gyűjteményében őrzött, nagyrészt
kiadatlan számottévő kéziratos hagyatéka elsőrendű forrásanyag,
mely még felfedezőjére vár.
Radics Éva