Simon
géza gábor
szösszenetek a jazz- és hanglemeztÖrténetből
1.
BEVEZETŐ
70. születésnapom közeledtével
megpróbáltam erős fél évszázados zene- és hanglemeztörténeti
tevékenységem grafomán termékeit átválogatni, s a
hatalmas mennyiségű anyagból kiragadott szösszeneteket e kötetben
összegyűjtve a nyilvánosság elé tárom.
A kompjuterizált világban voltak/vannak nagy szívások, hiszen
számtalan jó két évtizedes dokumentum kéziratos formájának a
számítógépekből való előbányászása is felér egy Verne Gyulai-i világkörüli úttal, s ennek bizony nem mindig van
jó vége. Az első, de még a tizedik és a tizenkilencedik gépem sem képes
kommunikálni egymással és sokszor mentem ezekkel a felhasználói „extra
igényekkel” számítógépes gurujaim (Fekete Éva, Bárdi
Károly [Charlie], Vajda Vince, Dauner Nagy István,
Szász István, Borsos Tibor) agyára, akik a lakásomra kijárva próbálták a valaha
volt 19 számítógépem és a közöttem levő ellentéteket elsimítani.
Igen sok
egykoron megrendelt cikk nem jelent meg itthon, és csak angol vagy német
nyelvű változata került publikálásra a külföldi szaklapokban. Más
cikkeknek még ilyen szerencséjük sem volt. A fennmaradt gépelt kéziratmásolatok
azt mutatják, hogy az egyes szerkesztőségek - ilyen, vagy olyan ürügyekkel,
például: anyagtorlódás… - több alkalommal is visszaadták az anyagokat. Hogy
tulajdonképpen miért is történt mindez, az mára kideríthetetlen. Visszagondolva
mindezekre, az az érzésem, hogy el akartak tántorítani az adott laptól, a nekik
való cikkírástól, például a Muzsikától, vagy az Ifjúsági Magazintól, az Új
Tükörtől, vagy éppen a Nők Lapjától. Arról pedig egészen konkrét
tudomásom van, hogy a Magyar Ifjúságnál a lapzárta előtti órákban a
szerkesztő Takács István asztaláról ellopták jó néhány koncert recenziómat,
amelyek már be voltak tervezve a lapba, és utána ezért „megbízhatatlannak”
kezdtek tartani a lapnál. Lakástelefonom nem volt, a munkahelyemen sokszor
reggel hattól délután kettőig dolgoztam, a szerkesztőség meg délután
üzemelt, mobiltelefon és SMS, internet és e-mail még a legmerészebb
agyvelőkben sem létezett, tehát rövid úton nem érhettek utol, maradt a
negligálás.
Jelen kötet válogatásban a kezdetektől napjainkig foglalja össze munkásságom. A sokezernyi cikkből, tanulmányból, a velem készült interjúkból készült válogatás több mint félszáz német és magyar nyelvű sajtótermékből került ki. Ezek mellett számos tanulmány, konferenciaszöveg, CD booklet, eddig csak az interneten megjelentetett írás is szerepel.
A Szösszenetek
cikkei – sok tépelődés után – a szigorú megjelenési időrendet
követik, illetőleg a bármely okból mostanáig publikálatlan anyagok
esetében a megírás dátuma a besorolás alapja.
A kötetet a velem készült néhány interjú, valamint az általam megalkotott több mint 200 hanghordozó címsoros diszkográfiája és egy válogatott bibliográfia egészíti ki.
A jazz szót már
a kezdetektől fogva, 1910 tájékától kezdve igen sokfajta formában írták
Magyarországon. A legrettenetesebb egy akadémia nyelvújítás volt, amikortól
kezdve az írott sajtóban majdnem mindenütt a „dzsessz” szót kellett használni.
Jelen kötetben a „dzsessz” változatot kizárólag
az ortográfiai hitelesség kedvéért használjuk. Lábjegyzetben utalunk arra, ha
előadók, közreműködők nevében történt elírás. Ezekben az
esetekben a helyes változatot használjuk a cikkben.
A szerző
2.
Gruber
Emmától Louis Gruenbergig,
avagy egy 1929-es Kadosa Pál
koncert rejtelmei.
Hogyan
lesz Gruber Emmából Louis Gruenberg
Amikor
2015. január 20-án egy kutakodás közben a kereső a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi
Kutatóközpont Zenetudományi Intézet honlapjára vitt, akkor aligha gondolhattam
arra, hogy egy enyhén szólva is furcsa adatra akadhatok az egyik ottani koncert
adatbázisban. Pedig ez történt.
Az 1929.
december 18-án este fél kilenckor a budapesti Musica
teremben (VII., Erzsébet körút 51.) lezajlott koncert műsorának 7.
számaként ez szerepelt a koncert adatbázisban:
Gruber
Emma: Jazz epigrams Op. 30
Meglepetésem
többszörös volt. Kadosa Pál jazzvonzódásairól már jóval korábban is tudtam s
magam is szerepeltettem két felvételét a Magyar ragtime kották bibliográfiája,
hangfelvételek diszkográfiája 1896 – 2009 című,
2009-ben megjelent kötetemben. Az egyik felvétel éppen az ezen a koncerten is
játszott Piano Rag-Music volt Igor Stravinskytől (Kadosa Pál zongorázik.
Hungaroton LPX 12009/10).
Gruber Emma
esetleges jazz iránti érdeklődéséről nem volt tudomásom. Ugyanily’
furcsa volt, hogy opuszszám szerepelt az
adatbázisban, holott Gruber Emma nem használt opusz
számokat. Biztonság okáért megkerestem a Magyar Zeneszerzők Szövetsége
elnökét, Hollós Mátét és több telefonbeszélgetést is folytattam Kodályné Péczely Saroltával.
Egyértelműen kiderült, hogy az adatsor mindenképpen hibás: Gruber Emma nem
írt ilyen című darabot és nyilvánvalóan téves az opusz
számozás is.
Rövid
idővel kutakodásom kezdete előtt jelent meg Lucz
Ilona 2009-es doktori DLA értekezése a Parlando
internetes kiadásában
(www.parlando.hu/2014/2014-4/Lucz-Kadosa-disszertacio.pdf). Ebben a Kadosa-hagyatékból
vett néhány dokumentum között szerepel az inkriminált koncert műsorlapja:
a műsor 4. számaként itt Louis Gruenberg Jazz Epigrams Op. 30 b. No 1., 2., 3.,
6 című sorozata szerepelt. A szintén mellékelt néhány miniatűr
cikkecskéből csak a Magyarság pársorosa említette Gruenberg
nevét egy felsorolásban. A többiek még erre sem méltatták a szerzőt és
darabját. Ugyanakkor az Esti Kurír névtelenje a
Stravinsky darabot „feltétlenül rosszhiszemű szerzemény”-nek titulálta.
A
dokumentumok közül hiányoltam a komolyabb, terjedelmesebb recenziókat,
kritikákat, például Jemnitz Sándorét a Népszavából.
Olvasmányaimból rémlett, hogy ő is foglalkozott ezzel a koncerttel. S jól
emlékeztem, a december 20-iki számban közel egy hasábon Manifesztációs koncert
címmel írt a Kadosa koncertről, amelyből ezúttal csak röviden idézek:
„a helyiség
zsúfolásig megtelt s e tüntetően tapsoló közönségben annyi hivatásos
zenész és komolyan érdeklődő zenebarát akadt, amennyit a társadalmi
jelentőségű, fényes elite-estéken is csak
ritkán láthatunk együtt.”
A Pesti
Naplóban ugyanezen a napon Tóth Aladár Kadosa Pál zongoraestje címmel írt egy
terjedelmesebb cikket. Ebben keményen ostorozza a kortárs zenét. Stravinsky
Piano Rag-Music-ja véleménye szerint „a szellemes
orosz muzsikusnak egyik ’rosszul elsült’ szellemi ’rakétája’”. A tájékozottság bizonyos hiányát mutatja a
következő mondata: „A műsor hetedik külföldi
komponistája Grueneberg Louis, ’Jazz
Epigrams’ sorozatával, úgy látszik, egyenesen
pályázik a ’zenegörl’ címre, melyet világért sem
tagadunk meg tőle.” /p.96/
Szögezzük
le: Louis Gruenberg a legkevésbé sem volt „zenegörl”
és a Jazz Epigrams Op. 30 b. című,
1928-ban, 44 esztendősen komponált darabját Bécsben az Universal
Edition publikálta. Számos korábbi szerzeményét (The
Daniel Jazz Op.21 [1925], Negro Spirituals
[Négy kötetben összesen 20 darab, 1926], Jazzberries
Op.25, stb.), majd több későbbi kompozícióját szintén az Universal adta ki, amely 1924 és 1929 között szerepeltette
támogatott szerzői között.
A Budapesti
Hírlap december 19-iki számában (Op.) így írt:
„Kadosa
Pálban nemcsak zenei érzék és tudás, de zenei intelligencia és
képzelőtehetség is él. Plasztikusan, finoman árnyalt billentéssel
játszotta el az érdekes műsort.”
Louis Gruenberg 1884. augusztus 3-án az Orosz Birodalomhoz
tartozó Fehéroroszországban, Breszt-Litovszkban
született. Két esztendős korában szüleivel emigráltak az Amerikai Egyesült
Államokba, ahol édesapja New York-ban hegedűsként kapott állást. Az ifjú Gruenberg 8 esztendős korától New Yorkban tanult
zongorázni, majd húszas évei elején Bécsben Ferruccio
Busoni tanítványa volt.
1919-től
kezdve mind többet komponált. Darabjai erős ragtime és korai jazz hatást mutattak. Gruenberg az
1920-as években a zene igen széles területein tevékenykedett. Hol, zongorista,
hol karmester, hol zeneszerző és hangszerelő, hol pedig koncert-
és/vagy egyesület-szervező volt. 1920-ban például kenyérkereső
célzattal Enrico Caruso turnéjának kísérő zongoristája volt. Alfred Baresel az 1929-ben publikált Das
neue Jazzbuch-ban a
hagyományos értelemben vett klasszikus zene és a jazz ötvözésének példájaként
hozta a Jazzberries című Gruenberg
kompozíciót, amelyet 1925. októberében az amerikai
League of Composers mutatott be.
Gruenberg 1925-ben komponálta és
1929-ben adta ki a Jazz Suite-t, amelyet 1929.
március 22-én a Cincinnati Szimfonikusok Reiner Frigyes vezényletével mutattak
be. New York-ban 1930. március 6-án a Bostoni Szimfonikusok Serge
Koussevitzky vezényletével mutatták be. A mű
tételei: Fox-Trot Tempo,
Boston Waltz Tempo, Blues Tempo, One-Step Tempo.
1937-ben
Kaliforniába költözött, ahol kilenc film zenéjét komponálta. Ezekből
1940/41/42-ben hármat jelöltek Oscar-díjra, ám azokat nem kapta meg. 1964-ben
bekövetkezett haláláig számos operát és szimfonikus zenekari művet írt.
Csobánka,
2015. április (publikálatlan)
Hátoldal:
Jelen kötet a kezdetektől napjainkig foglalja össze a nemzetközileg is elismert zene- és hanglemez történész, Simon Géza Gábor (1947) munkásságát. A sokezernyi cikkből, tanulmányból, a vele készült interjúkból készült válogatás több mint félszáz német és magyar nyelvű sajtótermékből került ki. Ezek mellett számos tanulmány, konferenciaszöveg, CD booklet, eddig csak az interneten megjelentetett írás is szerepel. A novumok között kiemelkedő szerepük van az eltelt fél évszázadban megrendelt, de végül meg nem jelent cikkek első közlésének.
A kötetet a Simon Géza Gáborral készült számos interjú, az általa megalkotott több mint 200 hanghordozó címsoros diszkográfiája, valamint válogatott bibliográfia egészíti ki.
A kötetből nem hiányzik a hasonló összefoglaló jellegű művek kötelező kelléke, a névindex sem.