Túry Ferenc
Búbánat és
erőforrások a folklórban: a népzene példája
Az írás Rácz Antal dr. (1952–2016),
a
Gereben együttes stílusteremtő vezetője
felejthetetlen
emlékének adózik
A kultúra és a folklór, mint a közösségi értékek hordozói
– különös tekintettel a népzenére
A kultúra az
ember létezéséhez alapvetően szükséges, s a szerzett ismeretek
összességének fogható fel. Margaret Mead (1953), a
kulturális antropológia nagyasszonya szerint a kultúra a viselkedésnek mindazon
szerzett formája, melyet a közös hagyomány által egyesített személyek csoportja
ad át utódainak. A kultúra egyik szerves része a folklór, amely a közösségi
értékek megőrzését, továbbadását szolgálja, s egyik legfontosabb ága a
népzene. Jelentősége a nemzeti identitás szempontjából közismert –
erről idézzük meg Kölcsey Ferenc (1826) szavait: „Úgy vélem, hogy a való nemzeti poézis eredeti szikráját a köznépi
dalokban kell nyomozni; szükség tehát, hogy pórdalainkra ily céllal vessünk
tekintetet.”
S hogy
milyen erő rejlik a népzenében, arra Kodály Zoltán (1951/1976, 13.) sorai
utalnak a legjobban: „Másfél századnyi
gondolatfejlődés után a nemzet kezd ráeszmélni, hogy névtelen tömegeiben
nemcsak hatalmas anyagi és erkölcsi erőtartalék rejlik, hanem hogy éppen
legsajátabb kulturális, művészi értékeinek is elsősorban a nép a
letéteményese.”
Még egy
idézet ide kívánkozik Vargyas Lajostól (1981) arról,
hogy mi a helye a népzenének az életünkben: „Mit
jelent a népdal a közösségnek: az emberiségnek, a nemzeteknek? Azt az egyetlen
művészetet, amelyet emberek sokasága közösen teremtett meg; tehát a
közösségi művészetet.”
Hagyomány és
hagyományozás, tudás, életerő, sűrített életismeret, az alapvető
közösségi értékek, s talán még alapvetőbb emberi érzések hiteles
kifejezése – a népzene mindezt jelenti. Ehhez mindig vissza-visszanyúl a
klasszikus zene, s egyes korszakokban társadalmi-politikai erővé is válik,
gondoljunk csak a magyar függetlenség tizenkilencedik századi mozgalmaira, vagy
a huszadik század utolsó negyedének hatalmas erejű táncház-mozgalmára.
A jelen írás
a népzene érzelemkifejező funkciójából a rossz hangulat, a (bú)bánat (e helyen kerüljük a depresszió medikalizált
fogalmát), valamint az életerő, a túlélés pozitív aspektusainak a humán
jelenségekre oly jellemző kettősségét igyekszik szemügyre venni, némi
szubjektív felhanggal.
Bánat a magyar népzenében: sirató, keserves, ballada
Sok olyan
példa, zenei forma van a népzenében, amely a bánat kifejezését és feldolgozását
szolgálja. A magyar népzenében jól ismert a sirató, a keserves, vagy a ballada
(Kodály 1951/1976). A sirató
kötetlenebb forma, rögtönzött prózai műfaj, amely a temetéshez
kapcsolódik. Egyszerű, mindössze néhány hangból álló dallamként jelenik
meg, amiben a prózai mondanivaló a lényeges, s a szeretett halott
meggyászolásának rituális folyamatába illeszkedik. Katartikus összefoglalása
egy életútnak. Az elhunyt életéből vett cselekedeteket, eseményeket a
siratók érzelemkifejezése kíséri. Bár a siratókat sokszor siratóasszonyok adják
elő, a leghitelesebb megnyilvánulása ennek a közvetlen hozzátartozók
fájdalmas éneke-mondandója. A sirató, mint minden rítus, a közösség
szempontjából hasznos, azzal a funkcióval, hogy ismételten biztosítja a csoport
tagjainak integrációját.
A siratótól
eltér a virrasztás, melynek során
egyházi, halottas énekeket énekelnek, ez tehát annyiban más, hogy a közvetlen
érzelmi megnyilvánulások helyett a megbékélést sugalló, spirituális üzenettel
rendelkező, strukturált dallamok és szövegek hangzanak el.
A keserves panasszal telt, szomorú dalt
jelent. A közösség tagjai általában választanak maguknak ilyen dalt, amit saját
magukra jellemzőnek éreznek, és alkalomadtán vissza-visszatérnek rá. A
temetéseken is felhangzik a dallam, az egyén jellemző keservese.
Tematikájában igen gyakori a szerelmi bánat. Nézzünk egy moldvai csángó
népdalt:
„Szerelem, szerelem,
Átkozott gyötrelem,
Mért nem virágoztál
Minden fatetejen.”
A ballada hosszan elmondott-énekelt
történet, epikai-lírai műfaj. Mitologikus homályba vesző ereje
metaforikus jelentésében rejlik: üzenet a közösségnek, példabeszéd,
figyelmeztetés is. Siratóballada is létezik, a hős egyes szám első
személyben számol be halála okáról.
A könyörgés nehéz élethelyzetekben megjelenő,
spirituális töltésű fohászkodás. Lássunk egy hortobágyi példát az aszályos
időkre vonatkozóan:
„Kiszáradt a tóbul mind a sár,
mind a víz,
A szegény barom is mind a pásztorra níz,
Istenem, teremtőm, adj egy csendes esőt,
A szegény baromnak jó legelő mezőt.”
A népdalok
között is megjelenő ima ehhez
hasonló – egy példa esti imára:
„A fényes Nap immán
elnyugodott,
A Föld szintén sötétbe’ maradott,
Nappali fény éjjelre változott,
Fáradtaknak nyugodalmat hozott.
Minden állat megy nyugodalomra,
Az Istentől kirendelt álomra.
De én Uram, úgy megyek ágyamba,
Mintha mennék gyászos koporsómba.
Midőn ágynak adom a testemet,
Deszka közé záratom éltemet,
Hosszas álom érheti szememet
A kakasszó hozhatja végemet.”
A szomorúság kifejezésének egy speciális példája: a blues
Saját
kultúránkban a fenti műfaji példák említhetők. Természetesen minden
kultúra kitermeli a maga érzelemkifejező népzenei formáit. Vegyük
szemügyre az egyik legismertebbet, az afroamerikai bluest. A blues általában panaszos, sötét
hangvételű, vagy nosztalgikus dal, szolisztikus
formában előadva. Gyökerei között a következőket említik: holler, shout song, sermon song, street cry, ring shout. Vallásos
gyűléseken a prédikátorok fanatizálásra, eksztatikus élmények
előhozására is használják e formákat (Jones 1963; Oliver 2002). Közismert,
hogy a blues a jazz gyökerei között az egyik legfontosabb műfaj. Egy
klasszikus blues következik (St. James Infirmary blues):
“I went down to St.
James Infirmary,
Saw my baby there
So sweet, so cold, so
bare.”
Néha
előjön az öngyilkosság motívuma, vagy nosztalgikus szabadságvágy, vagy
fanyar, népies humorral megjelenő hétköznapi érzések is.
“I’m a big fat mamma,
got the meat shakin’ on my bones,
I’m a big fat mamma, got
the meat shakin’ on my bones,
And every time I
shake, some skinny gal loses her home.”
Az ilyen
példák alapján hívja fel a figyelmet arra Jacobs (1999), hogy a blues és a
bánat nem rokon értelmű szavak. Inkább nagy emocionális töltöttséget,
felindultságot jelző műfaj. Vonzereje hiteles, köznapi
érzelmességében rejlik: a legmélyebb emberi érzéseket is ki tudja fejezni.
Valószínűleg ezért lehetett a zene egyik legsajátosabb ágának–stílusának,
a jazznek az alapja.
A szomorúság folklorisztikus ábrázolásainak lehetséges
funkciói
A paraszti
kultúra tagjait gyakran érik a halállal vagy a szomorúsággal, búbánattal
kapcsolatos figyelmeztetések különböző műfaji példák formájában. A
népzenében számos ilyen formát láthattunk, de a mondák, hiedelemtörténetek,
mesék, táncok, szokások, cselekvések, vizuális ábrázolások között is sok utalás
van a nehéz élethelyzetek elviselésére, vagy az elmúlásra. Ezek tehát
fenntartják a közösség készenlétét a nehéz időkre, lebegő
figyelmeztetést gerjesztenek – ugyanakkor nem destruktívak, nem fejezik ki a
tartalmat direkt módon, s nem jelentenek örökös szorongást, éppen a jelképekben
való kommunikáció miatt. A jelképek pedig passzívan állandóan jelen vannak,
időnként aktivizálódnak, amikor a szükségletek megkívánják. Ezek a szimbolikus
kifejezések előtérbe kerülnek egyes helyzetekben: idős kor, hosszú
betegség, eltávolodás az otthontól, szerelmi csalódás (általánosabban:
szeparáció, izoláció, szorongás, fenyegetettség helyzetei). Ekkor a sajátos,
bánattal teli lelkiállapot alkalmassá teszi az egyént a közösségi kultúra
szimbólumainak fokozottabb megfigyelésére. Az egyén a nehéz helyzetekkel való
megbirkózást célzó stratégiákkal szimbólumokban, kódoltan találkozik. Ezek
pedig ismétlődve, redundáns módon, különféle kommunikációs csatornákon
párhuzamosan hatnak a közösség tagjaira és mintákat nyújtanak az egyén számára
(Kunt 2005).
A kultúra igazodási pontokat jelöl ki, normatív jellegű.
A közösség jó funkcionálását segítik a kimondott szabályok, de a kimondatlan,
lebegő elvárások is. Az öngyilkosság, öndestrukció tiltása például sok
közösségben vagy vallásban fellelhető, s ennek a túlélésben szerepe van.
Az öngyilkosokat sok helyen nem is a temetőben, hanem annak árkában
temették el: „döglött kutyának árokban a helye”. A szerelmi bánatban elkövetett
öngyilkossággal szemben elnézőbb a közösség. Jó példa erre a Két kápolnavirág című ballada: az
elválasztott szerelmesek öngyilkosok lesznek, eltemetik őket, s a
sírjukból kinövő virágok találkoznak.
Itt lényeges
ponthoz érkeztünk. Az elmúlás, a halál mellett előbukkan a túlélés, a
remény. Egy közösség nem engedheti meg magának, hogy a pusztulás apoteózisát
hirdesse, mert ez negatív, öndestruktív mintát
terjesztene. A pozitív aspektusoknak
is meg kell jelenniük. Gyakran megjelenik a bánattal, halállal ellentétes
érzelmi pólus is, ennek megvan a maga funkciója a közösség túlélése,
regenerációja érdekében. Ilyen példák a temetési paródiák, az egyes
temetőkben megtalálható tréfás sírfeliratok. Előfordult az is, hogy
az idős halott virrasztásakor hajnalban már mindenki fáradt volt, s a
fiatalok tréfálkozni kezdtek, mígnem a halottat a koporsóból kivették és az
ajtóhoz állították, aki így az első bejövő személy nyakába esett
(uo.). Ezek a durva tréfák is azt jelzik, hogy a halál mellett az élet igenlése,
a féktelen jókedv is legyen jelen a közösség számára. Ide tartozik az is, hogy
a halottas ágynál gyakori a megbékélés.
A kultúra
alapvető viselkedés-meghatározó is: hogyan „illik”, hogyan szokás
szomorúnak lenni. A közösség véleménye alapvető (beleértve a pletykát is,
aminek megvan a sajátos közösségi kommunikációs ereje). A folklór, illetve a
közösségi művészet a közösség védelmét, kohéziójának erősítését, jobb
funkcionálását szolgálja.
Az
individuális művészet több direkt identifikációra ad lehetőséget:
nagyobb a veszélye a szuggesztív hatásnak, modellkövetésnek (az öngyilkosságok
vonatkozásában fontos a Werther-jelenség, a
modellkövető szuicidium). A közösségi
művészet eszközeivel való érzelemkifejezés inkább jelenti a közösséghez
tartozást, míg az individuális művészet könnyebben kelti az egyéni
balsors, az izoláció érzését (Túry, Kopp 2012).
Az
eddigiekben a népzenének (és tágabb értelemben a folklórnak) a bánatot
feldolgozó stratégiáit és funkcióit tekintettük át. A pozitív, életerőt
sugárzó, serkentő hatását számos tekintetben jól ismerjük. Az egyik fontos
szempont a népzene közösségi művészet volta: a közösség formálása,
kohéziója, a túlélést segítő aspektusok hagyományozása. Az emberiség
túlélését a pozitív irányú stratégiák segítik. A közösség az egyéni
alkotóerőt megsokszorozza (ismét utalhatunk a táncházmozgalomra).
A
közösségi művészetekben, különösen az előadóművészetekben a
közösségi élmény alapvető sajátság. Egyfajta módosult tudatállapotnak is
felfogható a közösségi zenélés vagy tánc, hatalmas szuggesztív erővel.
Ilyenkor a résztvevők gyakran csúcsélményt élnek át, ez a Csíkszentmihályi Mihály (2015) által leírt flow-állapot.
Ennek egészségvédő hatása van. Az ilyen élmények csökkentik a stresszbetegségek, a civilizációs ártalmak kialakulásának
valószínűségét. A pozitív életminőség (boldogság), az élet értelmének
keresése a legalapvetőbb emberi feladatok közé tartozik mind
létfenntartási, mind fajfenntartási célzattal.
Ebből
a szempontból emeljük ki a család és a kisközösségek fontosságát. Ők
közvetítik a társadalmi értékeket, rajtuk szűrődik át a külvilág igen
vegyes hatása. Fontos orientációs pontokként jelennek meg tehát életünkben.
Szubjektív (fel)hang
A fentiek
illusztrálására egy saját élményt említek. 1978–2016 között a Gereben népzenei
együttes tagjaként a progresszív folkzenét
képviseltem, főleg citerán játszva, időnként szólózenészi karriert is
ápolva. Igazán jól sikerült fellépéseink valódi csúcsélményt jelentettek. Annak
a meggyőző érzését, hogy most mindenre
képesek vagyunk, ilyen alkalmakkor élhettem át, s ezért hálás lehetek a
sorsnak. Amikor kirobbanó önkifejezési késztetés által hajtva
improvizálgattunk, s ugyanaz jutott eszünkbe zeneileg, a hangszerek alatt
formálódott a zenei mondandónk és kerekké vált, s amikor azt éreztük, hogy
nincs áttétel, közbenső eszköz a lelkünk–érzelmeink–gondolataink és a
megszólaló zene között, azaz már nincs szerepük a hangszereknek, annyira
uraljuk őket és bármit ki tudunk rajtuk fejezni – akkor a legmagasabb
rendű humán és transzhumán dimenziókban éreztük
magunkat. Ez tehát az együttes tagjainak zenei egymásra találása volt. Amikor a
közönséget is sikerült magunkkal ragadnunk, a színpad előtt hirtelen
tolongani kezdő, táncoló és cigánykereket hányó fiatalokkal, akkor egy
újabb dimenziót, a közönséggel való egymásra találást is átéltük. Ez a
fentiekben leírt flow állapota. Mindenkinek azt kívánhatjuk, hogy kicsiben vagy
nagyban tapasztalja meg ezt a saját, a mikroközössége, s a makroközössége
jobbulására egyaránt.
***