90 ÉVES VECZKÓ JÓZSEF
PSZICHOLÓGUS-TANÁR
Visszapillantás dr. Veczkó József
zenepszichológiai publikációira
(Zalavég,
1926. november 4.)
A Liszt Ferenc Társaság Szegedi Tagozata ünnepi
hangversenyen köszöntötte egy évvel ezelőtt a 90. évébe lépett dr. Veczkó József professzor urat, aki Dr. Kerek Ferenc
zongoraművész a Liszt Társaság Szegedi Tagozatának vezetője
meghívására jött el körünkbe. Dr. Veczkó József mindenki
által tisztelt és kedves tanára, az SZTE Zeneművészeti Kar jogelőd
Intézménye hallgatóinak. Szuggesztív magyarázataival megszerette velünk a
pedagógia és pszichológia tantárgyat. Minden szavával lekötötte figyelmünket.
Nagy tudása, közvetlen egyénisége magával ragadó volt. A bensőséges ünnepi
alkalom során a Professzor úr felidézte életének fontos állomásait. Visszaemlékezéséből
megtudhattuk, hogy fontos szerepet töltött be a zene életének nehéz
periódusaiban, majd kutatási területeit, könyveit, tanulmányait idézte fel. (Dombiné
2016). Az est moderátora az egykori tanítvány Prof. Dr. Pukánszky Béla egyetemi
tanár volt.
Dr. Veczkó József kutatási
területe: Az iskola pszichés klímája, tanulási motívumok; a szociokulturális
ártalmak és személyiségzavarok összefüggése gyermek- és ifjúkorban; a
gyermekvédelemmel összefüggő pedagógiai és pszichológiai kérdések. A
zenepszichológia alapkérdései.
„Másik kutatási területe a tanulók iskolához való
viszonya, amelyet a Gyerekek, tanárok, iskolák c. könyvében összegzett. A
vizsgálatban 12 ezer tanuló és tanár vett részt. Ma is meghatározó kutatásának
eredménye, hogy a kis létszámú osztályokban, egyéni fejlesztési terv alapján
kell a tanulókat fejleszteni”.(Délmagyarország 2016. 11. 15. 11.p.)
Felsőfokú tanulmányokat a budapesti egyetemen folytatott
1952-től 1956-ig, középiskolai tanári pedagógus diplomát szerzett 1956-ban. A gyermekfelügyelet
és a gyermekvédelem területén dolgozott Kecskeméten.
1962-ben került a szegedi József Attila Tudományegyetem
Neveléstudományi és Lélektani Intézetébe, ahol 1965-ben védte meg Duró Lajos egyetemi docensnél doktori
disszertációját. 1970-ben[1]
a JATE újonnan létrehozott Pszichológia Tanszékére került adjunktusi
beosztásba, majd 1974/75-ös tanévben egyetemi docensi kinevezést kapott.(Szokolszky (szerk.) 2009.126.p.) Ezzel párhuzamosan
1963-tól- 1995-ig docensi majd főiskolai tanári beosztásban tanított a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Ének és Zenetanárképző Kar
szegedi Tagozatán. Nevéhez fűződik a pszichológia és pedagógia tárgyak
tartalmának megújítása.
A
főiskolán a pszichológia tantárgy új tananyaga: a személyiséglélektanra
épülő fejlődéslélektani és zenepszichológiai ismeretek. A személyiséglélektan a XX. század második felében kezdett
önálló tudománnyá válni. A tantárgyban a hazai és a nemzetközi ismereteket
integrálta.
Dr. Veczkó József zenepszichológiai
ismeretei egyetemi hallgatói éveihez kapcsolódtak. Harmadéves hallgató korában
a tanév végi dolgozatát Révész Géza, az ELTE régmúlt Pszichológiai Tanszékének
vezetőjéről írta. A Szabó Ervin könyvtárban talált rá Révész Géza
munkásságára, aki Magyarországon elsőként szervezte meg a pszichológia
tanszéket emellett jelentősek voltak zenepszichológiai kutatásai.
Dr. Veczkó József Révész
Gézáról szóló tanulmánya 35 oldal volt, tehát pillanatkép, betekintés, töredék.
1963-ban ezt a töredéktudást kellett ismeretrendszerré, elméleti és a
gyakorlatban is hasznosítható képességgé alakítania.(Veczkó
József visszaemlékezése Személyiségelv és zenepszichológiai publikációim
1963-1995 Veczkó József Szeged, 2016. kézirat)
Nagy visszhangot váltott ki dr. Veczkó
József előadása az Országos Zenei Nevelési Konferencián Győrben,
amelyről Soltész Elekné készített összefoglalót a Parlandóban
(X. évf. 9. szám) „Talán a legnagyobb sikert „A korszerű személyiségfelfogás és a
zeneoktatás összefüggése” című előadás aratta, amelyet dr. Veczkó József, a szegedi főiskola tanára tartott. A
zenében jól képzett, de a pszichológiában és a korszerű pedagógiában
kevésbé járatos zenetanárok számára sok érdekes és megszívlelendő
ismeretet közölt az előadó a személyiség fejlődésének feltételeiről.
Elmondotta, hogy vannak velünk adottságok
(ilyen pl. a zenei adottság is) ezek szerepe döntő, mert meghatározói
és korlátai a személyiségnek. Az adottságokból a környezet hatására tevékenység
közben alakulnak ki a képességek (tehát
ezek nem velünk születnek!) – A nevelés két szabad személyiség szembenállása: a
pedagógus (1) hatást gyakorol a gyermekre (2), hogy együttműködésre
késztesse. A pedagógus feladata, hogy nevelői törekvése tudatos legyen, de spontánnak tűnjék a gyermek számára. A zene egyike a
legalkalmasabb nevelői eszköznek -, ha a zene mond valamit. A zenei
nevelésnek nagy szerepe van az önszabályozásban, az én-tudat kialakításában,
abban, hogy megéreztesse az én
tevékenységének fontosságát és felelősségét a világ széppé
tevésében. – Az előadó több évi vizsgálatainak eredményeit bizonyítják,
hogy a zenével intenzíven nevelt gyermekek minden képessége jobban fejlett, de
felhívta a figyelmet a zenetanulásból lemorzsolódók nagy százalékára.”
A győri előadás után a Zeneművészeti
Főiskola főigazgatósága egy megbeszélésre hívta a tagozatok
(győri, pécsi, budapesti, szegedi, debreceni) képviselőit. Arról
folyt az eszmecsere, hogy miképpen lehetne a pszichológiát és a
zenepszichológiát ötvözni. Majd dr. Veczkó Józsefet
kérték fel egy zenepszichológiai jegyzet megírására. Az elkészült jegyzetet a
többi tagozaton is használták. Ezután évenként
szakmai egyeztetésekre került sor. (Veczkó József
visszaemlékezése 2016.) a Zenepszichológiai Szöveggyűjtemény mellett
rendszeresen publikált a Parlando és Az Ének-zene
Tanítása folyóiratokban,
dr. Veczkó József szuggesztív
óráinak hatására a zeneművészeti főiskolás hallgatók közül többen
elvégezték a pedagógia szakot és fokozatot is szereztek.
1975-ben a szegedi egyetemen rendezett jubileumi
tudományos ülésen[2]
előadást tartott, mint egyetemi docens Duró
Lajos tanszékvezető egyetemi docenssel, előadásuk címe: Korszerűsítési törekvések a
tanár-szakos egyetemi hallgatók pszichológiai oktatásában, ugyanekkor
önálló előadást is tartott, címe: A
tanári magatartás vizsgálata az iskolában.[3]
1974-1980-ig dékán-helyettesi tisztséget töltött be Csukás István dékán
mellett.
1989. december
30-án ment nyugdíjba. Ezután 2012-ig a Juhász Gyula Tanárképző
Főiskolán adott órákat, s folytatta tudományos tevékenységét, megszerezte 1994-ben a kandidátusi
fokozatot a neveléstudományok területén, s sikeres szakkönyveket írt. Összegezte azon tapasztalatokat, amelyeket a
gyermekfelügyelet és -védelem területén és az egyetemi neveléslélektani oktatásban szerzett.
Dr.
Veczkó József professzor úr 90. születésnapjára összegyűjtötte
a személyiségelv valamint a zenepszichológiai publikációit és visszapillantást
tett a zeneművészeti főiskolán eltöltött évekre. „Az 1960-as évek közepére – sokak segítségével
– megvalósult a személyiségpszichológiára támaszkodó zenepszichológiai
tantárgy. Publikációm nyomán az országos zeneművészeti főiskola
vezetői felkértek arra, hogy a többi tagozaton a szegedihez hasonlóan
módosuljon a pszichológia tantárgy anyaga. Kérésre az említett tagozatok
tanáraival munkaközösséget alkottunk, vezetőjük voltam. Publikációimnak ma
már csak a személyes emlékezet számára van jelentősége. Tanár kollégáimnak
és volt hallgatóimnak köszönöm, hogy meghallgattak.
Márquez
gondolataival köszönök el!
„Ne sírj, hogy elmúlt, örülj, hogy megtörtént.”
*
2016.
november 9-én az SZTE BTK Pszichológiai Intézet szép ünnepséget tartott dr. Veczkó József születésnapja tiszteletére.(Délmagyarország
1016.11.15.11.p.) A Professzor úrnak 90. születésnapján
az egykori tanítványok és tisztelői nevében sok szeretettel gratulálunk,
és jó egészséget kívánunk!
Művei (válogatás)
Kötetei:
Dr. Veczkó József: Gyermek- és ifjúságvédelem – Egységes
jegyzet
(Tankönyvkiadó, 1965.)
Általános-
és Zenepszichológiai Szöveggyűjtemény - kézirat
(Tankönyvkiadó, Budapest, 1969.)
Gyerekek,
Tanárok, Iskolák
(Tankönyvkiadó Vállalat, Budapest, 1986.)
Dr. Veczkó József: A
gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai alapjai (Tankönyvkiadó)
A
gyermek és ifjúságvédelem alapjai. A gyermek központú társadalomért
(APC Stúdió Gyula, 2000.)
Gyermek-
és ifjúságvédelem család és gyermekérdekek
(APC Stúdió, Gyula, 2002.)
Gyermekvédelem
pszichológiai és társadalmi nézőpontból
(Nemzeti Tankönyvkiadó Rt Budapest 2011.)
Tanulmányok:
· A személyiség korszerű értelmezésének
alapkérdései és a zeneoktatás néhány összefüggése I. A
különböző személyiségfelfogások vázlatos történeti áttekintése In: Parlando 1969. XI. évf. 3. szám (pp.3-9.)
· A személyiség korszerű értelmezésének
alapkérdései és a zeneoktatás néhány összefüggése II. Személyiségfelfogásunk mai
értelmezésének néhány alapvető vonása In: Parlando
1969. XI. évf. 4. szám (pp.1-3.)
· A személyiség korszerű értelmezésének
alapkérdései és a zeneoktatás néhány összefüggése III. A
személyiség néhány fontosabb jellemzője
In: Parlando 1969. XI. évf. 5. szám (1.p.-?)
· A személyiség korszerű értelmezésének
alapkérdései és a zeneoktatás néhány összefüggése IV. A
személyiség tulajdonságai In: Parlando ?
· Az egyén, a csoport és a közösség
kölcsönhatása a zeneiskolában (II/1.rész) A lélektan
tágabb értelmezése szerint In: Parlando 1982 . XXIV.
évf. 2. szám(pp. 1-4.)
·
· Az
egyén, a csoport és a közösség kölcsönhatása a zeneiskolában II/2.rész A csoportképződés feltételei és lehetőségei a
hangszeres tanulás közben In: Parlando 1982. XXIV. évf. 3. szám(pp.
5-8.)
· Dr. Geréb György
(1923-1982). [Nekrológ]. In: Pedagógiai
Szemle,1982. 32.évf. 6.sz. (pp.
571-572.)
· Élmény, öntevékenység és önkifejezés az ének-zene oktatásban( II/1. rész) In: Parlando
1984. (pp.1-12)
· A zenepedagógiai és pszichológiai vizsgálatok
(mérések) szerepe az iskolában a mind tudatosabbá váló ének és zenetanári
tevékenységért In: Parlando ???(pp. 10-19)
· A zenepszichológia alapkérdései In. az
ének-zene tanítása 1970..XIII. évf. 2.
· A gyermek és környezete Várkonyi Hildebrand
Dezső nevelés-lélektani műveiben. In: Várkonyi (Hildebrand) Dezső emlékkötet. Szeged, 1988. 30. pp.
171-178.
Memoár
· Veczkó József tanár úr visszaemlékezése. (A
visszaemlékezés 2009. május 25-én Rekeczki Amarillával
folytatott beszélgetés alapján készült. A beszélgetés Veczkó
József otthonában történt.) In A lélektan 80 éves
története a szegedi egyetemen, 1929-2009. i.m. 184-201. p.
Díjak
· Kiváló Munkáért-díj (1979, 1989)
· György Júlia emlékplakett (1990)
· Várkonyi Hildebrand
Dezső-emlékérem (2008)
Források: Wikipédia,
Délmagyarország 2016.november 15. 11.p
Dombiné Kemény Erzsébet szegedi koncertek In: Liszt
Magyar szemmel A Magyar Liszt Ferenc Társaság
Információs kiadványa 2016. márc. 6.p.
Szokolszky Ágnes (szerk) A lélektan 80 éves története a szegedi egyetemen
(1929-2009)JATE Press Szeged, 2009.
126.p.
Dr.Veczkó József visszaemlékezése 2016.
Dr Veczkó József
Személyiségelv és zenepszichológiai publikációim 1963-1995 Szeged 2016
(kézirat)
Dombiné
dr. Kemény Erzsébet