NEMES LÁSZLÓ NORBERT
„ÉNEKELNI, ÉNEKELNI, ÉNEKELNI“
A zenetanulás és az éneklés szerepe a fiatalok
érzelmi és értelmi fejlődésében
Bevezetés
Az előadás címében szereplő idézet Kodály
Zoltán egyik, 1966-ban tett nyilatkozatában olvasható.
„Többszáz évvel ezelőtt
megkérdeztek egy hadvezért, hogy mi kell a háborúhoz. »Három dolog – válaszolta
–, pénz, pénz és pénz«. Arra a kérdésre, mi kell
ahhoz, hogy a gyerekeket bevezessük a zene világába, én ezt válaszolnám: három
dolog. Ének, ének és ének” (Kodály 2007. 203.)
Mondják: az embereknek minden érzésre vannak dalaik,
vannak dalok, amelyeket akkor énekelnek szívesebben, amikor bánat éri
őket, s vannak olyanok, amelyeket leginkább kicsattanó, örömteli
pillanatokban énekelnek inkább. Egy-egy szép dal esetenként annyira szívünkhöz
nő, hogy szinte sajátunknak érezzük azt. Az éneklésnek lehet célja
művészi produkció létrehozása, de nem feltétlenül csak arra való. A dallal
mindenekelőtt érzelmeket közvetítünk, de nem feltétlenül csak egyéni, hanem
közösségi érzelmeket is. Gondoljunk csak arra, hogy egy ország anyanyelven
énekelt nemzeti himnusza mennyire képes egy nemzetközösség összetartozását
kifejezni. Vagy éppen egy olyan dalra, mint például a Danny
Boy,(1) amely már száz éve az
Amerikában és Kanadában élő ír diaszpóra legnépszerűbb éneke. Bródy
János Koncz Zsuzsának írt Ha én rózsa
volnék című dala népies dallamosságával és erőteljes szövegével a
nyolcvanas évek fokozatosan elerőtlenedő
Kádár-korszakában a fiatalság passzív ellenállásának legfontosabb dalává vált.
Beethoven Örömódáját az Európa Tanács
1972-ben Európa himnuszává nyilvánította. Az énekszó sokunk számára spirituális
élményeket is hordoz, hiszen az istentiszteleten énekelt himnuszok vagy
zsoltárok nemcsak a transzcendens világgal való speciális kötelék érzetét
segítenek létrehozni, hanem a templom emberi közösségéhez tartozást is
erősítik. Michael Jackson és Lionel Ritchie We are the world című dala
emberek millióit segített felsorakozni az afrikai éhezés megszüntetésére
irányuló globális jótékonysági ügy mellé, amelyre azóta
is a társadalmi felelősségvállalás egyik gyönyörű példájaként
tekintünk.
„Megmondom a titkát, édesem a dalnak”
A dalnak, az éneklésnek különös ereje van, s énekelni a
zeneileg képzetlen emberek is tudnak, hiszen a zene iránti fogékonyság szinte
minden emberben megtalálható. Az emberiség az idők kezdete óta énekszóval
fejezi ki érzelmeit. Babits Mihály így ír a dal titkáról és bűvös
erejéről:
„Megmondom a
titkát, édesem a dalnak:
Önmagát hallgatja,
aki dalra hallgat.
Mindenik embernek a
lelkében dal van,
és a saját lelkét hallja minden dalban.
És akinek szép a
lelkében az ének,
az hallja a mások énekét is szépnek.”(2)
S amiről Babits Mihály oly poétikusan szól, a
tudomány tárgyiasítja. Körülbelül így:
Az éneklés erősíti az emberi immunrendszer
funkcióját. Kutatók éneklést követően meggyőzően mutatták ki a
nyálban az éneklés következtében megnövekedett, az immunrendszert
erősítő szekréciós ellenanyag-mennyiséget (S-IgA)
(Kreutz et al. 2004).
Az éneklés hatása a testi és lelki egészségre
Graham Welch professzor,
oktatáskutató több pontban foglalja össze az éneklés egészségre kifejtett
jótékony hatását (Welch 2015):
1. Éneklés közben testünkben endorfin szabadul fel, amely
jelentősen javítja az erőnlétünket, miközben nagyfokú felszabadultság
érzést is okoz.
2. Az éneklés növeli a jóllét érzését, eltávolítja a
figyelmet a napi stresszről, boldogsághormont termel.
3. Az éneklés az egyik leghatásosabb légző
gyakorlat, hiszen éneklés során a mélylégzést gyakoroljuk, amely fokozza a
légzési kapacitást, amely jótékony hatással van az izomfeszültség oldására is.
4. Miközben éneklünk, vérkeringésünk is javul, a sejtek
oxigénellátása fokozódik, erősödik az immunrendszer.
5. Az éneklés megtornásztatja a hangszalagokat, amely
kihatással van az időskori beszédre.
6. Éneklés közben hatványozottan figyelünk a helyes
testtartásra, a mellkas kitágul, a vállak és a hát kiegyenesedik.
Az ének jótékony hatásáról az Élet és Tudomány folyóiratban olvasható egy fontos interjú Gerald Hüther
professzorral, az ismert német agykutatóval és neuropszichológussal.
Mindenki számára érthetően magyarázza el, hogy mi történik a gyerekek
agyában, amikor a televízió vagy a számítógép előtt ülnek.
„Néhány évvel ezelőtt mi, neurobiológusok,
még úgy gondoltuk, hogy a genetikai programok automatikusan létrehozzák az
összes kapcsolatot az agyban. … Azonban már tudjuk, hogy hosszú távon csak
olyan kapcsolatok jönnek létre a gyermek agyában, amelyek a konkrét
életvilágban is rendszeresen aktiválódnak. Amit nem használunk, az elsorvad. A
genetikai programok arról gondoskodnak, hogy először nagy többlet jöjjön
létre idegsejt-kapcsolatokból. Az agyunkban lévő legfontosabb neuronális áramkörök kialakításához elsősorban arra
van szükségük a gyerekeknek, hogy megtapasztalják saját testüket. És ezt nem a
képernyő előtt ülve szerzik meg, függetlenül attól, hogy mi megy a
tévében. … Csak az tudja kognitív képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul
a megfelelő testérzet. … Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem
érzi többé a testét. Nem mászik, nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem
mászik fára sem – azaz nem a testének tanulásával tölti az időt. … (A
gyerekeknek persze) nem feltétlenül kell hegyet mászniuk. Az egyik legcsodálatosabb
testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a gyermek agyának olyan
virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia, hogy hajszálpontosan a
megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb finommotorikus
gyakorlat és ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi, nagyon
differenciált gondolkodásmódnak is” (Hüther 2009.
405–408).
Hüther professzor ebben
az interjúban beszél továbbá az énekléssel összefüggő kreatív
teljesítményről, a kórusban való éneklés hatásáról a szociális
kompetenciára, valamint az éneklés felszabadító érzéséről: „a felszabadult
agy éneklés közben nem képes félelemérzéseket
mobilizálni. Ezért énekel az ember évezredek óta lefelé menet a pincébe. Nem
azért, hogy elijessze az egereket”.
Éneklés a magyar iskolákban
Az éneklés legnagyobb magyar apostola Kodály Zoltán volt.
Zenepedagógiai koncepciójának lényege, hogy a művészeti nevelést a gyermek
nevelésének középpontjába helyezi, s az éneklésen keresztül megvalósuló zenei
készségfejlesztéssel lehetőséget ad a fiataloknak művészi értékek
befogadására, s ezáltal az egyén személyiségének
fejlődésére. Sokan vagyunk olyanok, akik megtapasztalhattuk, hogy kiváló
zenepedagógusok irányító munkája során az éneklés nemcsak a zenei készségek
fejlesztésében nyújt segítséget, hanem olyan pozitív zenei élményeket
eredményez, amelyek hatására belső igénnyé válik a zene folyamatos
művelése és hallgatása. Kodály Zoltán filozófiáját a humán oktatási
szemlélet jellemzi, amely nem zenei részképességek fejlesztésére, hanem a
teljes ember nevelésére irányul. Kodályt számos pozitív tapasztalata
erősítette meg abban a hitében, hogy az énekes alapú zenetanulás hatással
van az értelmi fejlődésre is és a gyermekek személyiségfejlődésére
egyaránt. A „Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyermekeket!” című írásában ezzel kapcsolatban a következőket
írja:
„S hogy egy kicsivel több ének mennyire boldogítja a
gyermeket, láthatnák (a tanügyi bácsik), ha meghallgatnák az éneklő
általános iskolák egy-két óráját. De nem hallgatják meg. Pedig ott érthetnék
meg, hogy a zene nem csak zenére tanít. Ezek a gyermekek jobban számolnak, mert
a szám nem elvont fogalom nekik, testükben érzik a ritmussal. Hamarább olvasnak
folyékonyan, mert a mondatban érzik, éreztetik az összefüggő zenei formát. Szebben, pontosabban írnak, mert a kottaírás
nagyobb vigyázatra szoktat, ott egy kissé félrecsúszott pont már más hangot
jelent. A helyesírást is gyorsabban megtanulják, grafikai érzékük is
fejlődik. Végül: nő a gyermek önérzete; valamit tud, amit a
felnőttek sem kicsinyelnek, vagy éppen nem is tudnak. A felnőttek
régi elnéző mosolya a gyermek mai zenélő próbálkozásai hallatára
eltűnik, megfagy. A gyermek emberi fejlődésének nincs ennél
hatásosabb eszköze …]Mindez a Tanügyi Bácsikat nem
érdekli. Összedugják a fejüket, minduntalan kieszelnek valami ’újítást’. Hazafias nevelésről elmélkedve egyikük azt
indítványozza, ’Magyarország” helyett mondassuk a
gyermekekkel: ’édes hazánk’. Felsorolja a hazafias
nevelés eszközeit: anyanyelv, irodalom, történelem, földrajz, és kihagyja a
leghatásosabbat, az éneket. Pedig sehol úgy nem találjuk meg a hazát, mint
dalaiban. Aki ezeket nem ismeri, nem ismeri hazáját, akárhány ’országjárásban’ vesz részt” (Kodály 1974. 305).
„A zene nem csak
zenére tanít” – írja Kodály (uo., 304). Írása az elsők között világított
rá a zenetanulás transzfer hatására, amelynek lényege az, hogy amit a gyermek
az egyik tanulási folyamatban megtapasztal és elsajátít, az áttevődhet, és
hatással lehet egy másik tanulási folyamatra. Ezek a tanulási folyamatok tehát
kölcsönösen hathatnak egymásra. A zenetanulás ugyanakkor az érzelmi bevonódáson
keresztül a tanulási motivációra is kihatással van.
Az énekes-alapú zenetanulás transzfer hatásai
A zenetanulás transzfer hatásával foglalkozó kutatások
leginkább a zenetanulás tevékenységének komplex jellegét emelik ki (Gévayné 2010. 35). Egy jól vezetett ének-zene órán a
tevékenységek többdimenziósak: a gyerekek énekelnek, kottát írnak,
memorizálnak, zenei formát és harmóniát elemeznek, improvizálnak, zenét
hallgatnak, hangszeren játszanak stb. Mivel a gyermekkor az agy plaszticitása
szempontjából kritikus időszaknak tekinthető, a zenei tevékenységet
jellemző többdimenziójúság miatt a gyermekkorban
megszerzett zenei tapasztalatok jó hatással vannak az értelmi fejlődés
egészére. Howard Gardner amerikai pszichológus többszörös intelligencia
elmélete alapján éneklés közben több különböző intelligenciatípus
koordinációja zajlik (Gardner 1983):
1. zenei intelligencia, avagy halláskészség, amivel a
zene ritmikai, dallami és harmóniai elemeit megkülönböztetjük;
2. testi-kinesztetikus intelligencia, amely segítségével
az éneklés mint finommotorikus
mozgásos tevékenység a mentális folyamatokkal kapcsolódik össze;
3. vizuális, térbeli intelligencia, logikai és
matematikai intelligencia, amelyek a zenei notáció
tanulásával hozhatók összefüggésbe;
4. interperszonális intelligencia, amely
előfeltétele a közösségi éneklésnek, és végezetül az úgynevezett
5. intraperszonális
intelligencia, amely az érzelmek kifejezésének képességét jelenti.
Amerikai pszichológusok a Kodály-koncepció alapján tanító
ének-zene órák látogatásakor felhívták a figyelmet a nyelvi készségek
fejlődésével kapcsolatos területekre is (Barkóczy,
Pléh 1972. 22): például a nyelvi intonáció finom különbségeinek
megkülönböztetése, beszédhangok elkülönítése, hangzóformálás, helyes kiejtés,
figyelem, csoportosítás, kapcsolatok felismerése, elvont fogalmakkal
történő manipuláció, szimbólumok és értelmezésük. Napjainkban a kognitív
idegtudomány egyik fontos kutatási területe éppen annak feltárásával
foglalkozik, hogy miként hat a zene – amelynek feldolgozása a beszédértésért
felelős agyi struktúrákban valósul meg – a beszéd fejlődésére. A
beszéd és olvasás tanulásával kapcsolatos kutatások meggyőzően mutatnak
rá a zenei tapasztalat és az agy hangfelismerő képessége közötti
kölcsönhatásra. A beszédhangok szavakba, majd mondatokba való szerveződése
szoros kapcsolatban áll a zenei hangok zenei motívumokba és végül zenei
mondatokba való szerveződésével (Csépe 2004). Mivel az éneklés az egyik
leghatékonyabb eszköze a zenei hallás fejlesztésének, így a beszéd
fejlődésére is kihatással van az éneklés. A kognitív idegtudomány arra is
bizonyítékot talált, hogy zene igen kiterjedt agyi hálózaton működik, s
ezért jelentős szerepet játszik a memória fejlesztésében is. A hivatkozott
amerikai pszichológusok az óralátogatások során az emlékezet és figyelem
tekintetében a kinesztetikus, vizuális és auditív emlékezet erősítésére
valamint a figyelem időtartamának növekedési lehetőségére is
felhívták a figyelmet (Barkóczy, Pléh, uo.).
A matematikaoktatásban is segítségre lehet az énekléssel
megszerzett tapasztalat és a Kodály zenepedagógiai koncepciójában központi
helyen található zenei írás és olvasás elsajátítása. A szimbólumegységek
felismerése, megértése, szimbólumon belüli kapcsolatok megértése,
szimbólumokkal történő manipulálás fejlődését a zenei notáció gyakorlása is támogatja (Barkóczy,
Pléh, uo.). Kísérlet bizonyítja, hogy a zenét tanulók kétszer olyan jó
eredményeket mutattak a mozgáskoordináció és térérzékelés területén. Ez szintén
segítheti olyan matematikai fogalmak megértését, mint az arányok (Schlaug et al. 2005. 219–230).
Mi több, a zene nemcsak „agyfényesítő”, hanem az
érzelmi fejlődésre is kihat, hangsúlyozta Csépe Valéria egyik
előadásában (Csépe 2014). Az énekes alapú zenetanulással kapcsolatos
magyar, a transzfer effektusra irányuló kutatások számos, az érzelmi
fejlődésre kiható eredményeket is rögzítettek. Barkóczy
Ilona és Pléh Csaba hetvenes években végzett átfogó kutatásai az intelligencia,
a kreativitás s a figyelem vizsgálata mellett a személyiség fejlődésére és
a társas viszonyokra irányuló vizsgálattal is kiegészült. A vizsgálat
összefoglalását záró sorokban a következőket olvashatjuk:
„A nem zeneisek közül az
alacsony szociális státusúakra a feladat elhárítása, a magasakra pedig annak
túlzottan komolyan vevése a jellemző. Amennyiben ezek a beállítódások a
felnőttkorra is fennmaradnak – amit ezekből az adatokból nem tudhatunk
–, akkor sarkítva a jellemzőket, előttünk áll a munkát
mint feladatot kényszernek és én-idegennek tekintő, s csak a szabad
idejében élő, másrészt pedig a munkát mint feladatot, erőfeszítést,
ambíciót igénylő, és csak a szigorú, ’sínen
futó’ gondolkodást mozgósító ember képe.
A zeneiseknél kibontakozóban
láthatunk egy olyan optimális tendenciát, melyre az jellemző, hogy a
szigorú gondolkodást igénylő helyzetekbe tudnak energiát fektetni,
kreativitást igénylő helyzetekben pedig – annak ellenére, hogy ezek feladatszerűek
– ezt elfogadva, s ehhez alkalmazkodva, képesek lazán, játékosan beállítódni, s
éppen ezáltal jó teljesítményt elérni. Ezt pedig az
intellektuális és emocionális-motivációs működések …
fokozottabb összekapcsolódása, azaz egy integráltabb személyiség kialakulása
révén tudják megvalósítani.
Úgy véljük, hogy a zenei nevelésnek …
sok területre kiterjedő, széles körű transzfer hatása ezen az alapon
magyarázható” (Barkóczy, Pléh 1972. 143).
Vizsgálati eredményeik között említésre kerülnek továbbá a
kreativitással összefüggő nagyobb emocionális érzékenység és a mélyebb
élményfeldolgozás (uo., 142).
Úgy tűnik, Kodálynak ebben is igaza volt. „A zene
(és az éneklés) nem csak zenére tanít”(Kodály 1974. 304). Most már csak az a
kérdés: milyen bizonyíték kell még ahhoz, hogy a mindenkori oktatáspolitikáért
felelős vezetők világszerte rájöjjenek arra, hogy a művészeti
nevelésbe fektetett energia és pénz többszörösen megtérülhet. Az iskolákban
nemcsak arra van szükség, hogy a fiatalok tananyag mennyiséget sajátítsanak el,
hanem arra, is, hogy kiegyensúlyozott, boldog emberré neveljék őket.
„Igazán kreatív emberek azok lesznek,
akiknek gazdag az érzelemviláguk. Ennek gazdagítása pedig nagyjából a középiskolás kor végéig tart, és nagyon
fontos része a művészeti nevelésnek”
(Freund 2001).
Jegyzetek
1 A “Danny Boy” Frederic Weatherly, angol
dalszerző által írt ballada, amelyet leginkább egy ír népdal, a “Londonderry Air” melódiájára énekelnek.
2 Babits Mihály: Az
ifjú király; III. rész: A vihar (1911),
A második ének. A történet: a dalos pásztor
„aranyszőrű kecskéket őriz Tihany fokán”, a király meghallja
bűvös énekét és elhívja őt a beteg királylányhoz, hogy dalával
felvidítsa.
***
HÁTSÓ
FÜLSZÖVEG
Azt
gondolnánk, mindenki tudja, hogy mi a zene, de talán senki sem tudja, vagy
mindenki másként, csakis önmaga számára tudja. Ugyanazt halljuk, mindenkinek
mégis mást jelentenek a hangok. Belehallgattunk, elcsodálkoztunk, megszédített,
felkavart, emlékeket ébresztett, megsimogatott a dallamnak, a hangoknak ez a
végtelen gazdagsága.
A tizenhét
tanulmányból álló gyűjteményes kötet a zene üzenetéről szól, a zene
tanításáról, gyógyerejéről, közösségformáló, tudományos, pedagógiai,
művészi, lelki, pszichés, sejtek szintjén működő, zsigeri,
kimondhatatlan szempontjairól.
Agykutatók,
muzsikusok, zenepedagógusok, pszichológusok, lelkészek és
művelődéstörténészek egymásnak adják át az olvasó vezetését. A
szerzők tudományos eredmények figyelembevételével írtak – szakterületüknek
megfelelő közelítésben és szempontok alapján – a zene és az egészség
kapcsolatáról, hatásáról, alkalmazásáról szubjektív, őszinte és radikális
szavakat, mondatokat. El kell gondolkodnunk róluk, mert lelkünk, belső
harmóniánk, egészségünk, egész létünk patikamérleg-egyensúlya valamiképpen
kapcsolatban áll a zenével, hangokkal, dallammal.
Táncra
perdít, gyönyörködtet, harmóniáiba ringat, visszaröpít, emlékeztet, képzeltet a
zene. Gyerekek és felnőttek személyiségfejlődésében, képességek
kialakulásában, figyelemkoncentrációban, asszociációban, tehetségfejlesztésben,
lelki harmónia megőrzésében lett és lesz a zene központi módszer, eszköz.
Terápia. Stresszoldásban, rehabilitációban,
hangulatmódosításban, közösségépítésben társ és partner.
A
tanulmánykötet célkitűzése olyan szférákat érinteni, amelyek egy-egy
önálló szakterületet, külön tudományágakat képviselnek. Így a többféle látásmód
együtt egy széles mátrixot, s egyben keresztmetszetet mutat, melynek közös
nevezője a zene, az egészség
és a nevelés.
ELSŐ FÜLSZÖVEG
„…azért a
legfontosabb a zenei nevelés, mivel a ritmus és összhang merül alá leginkább a
lélek mélyébe, és a legerősebben ragadja meg azt, szépalakúságot
támasztva benne; ez teszi a lelket szépalakúvá, feltéve ha valaki helyesen nevelődik, ám ha nem, az
ellenkezőjévé.” Szókratész
„A zenével
nem csak zenét tanulunk. Az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból,
félénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít,
munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat.” Kodály Zoltán
„A zene igen nagy hatással van az emberre, ez
ősidők óta ismert, és a régi kultúrák is megpróbálták a zene,
vagyis melódia, ritmus, dallam, tánc, hangokra figyelő lelki beállítódás
(„hang-ulat”) stb. eszközével kiváltani a
megnyugvást, megbékélést, megtisztulást, és visszaadni az életkedvet és a
regenerációt. A zene az egész embert befolyásolja…” Buda Béla
„A modern
gazdaság növekedése nagyon fontossá teszi az absztrakt gondolkodásra való
képesség fejlesztését. Ehhez pedig elengedhetetlen – többek között – a zenére
és a művészetekre történő nevelés fokozottabb részvétele az iskolai
munkában … A huszonegyedik századi oktatásnak
vigyáznia kell ezért arra, hogy az egyébként szükséges technikai és
természettudományos képzés mellett a művészetekre, a zene szeretetére való
nevelés ne szoruljon háttérbe.” Alan Greenspan
A
tanulmányok szerzői
Barkóczi Ilona
pszichológus, professor emerita
Csépe Valéria
pszichológus, kutatóprofesszor, egyetemi tanár,
akadémikus
Deszpot Gabriella
művészetpedagógus, tudományos főmunkatárs
Falus András
biológus, egyetemi tanár, akadémikus
Fekete Zsófia
zeneterapeuta, karvezető
Forrai Judit
orvostörténész, egyetemi tanár
Halmai Katalin
operaénekes, egyetemi docens
Hámori József
neurobiológus, egyetemi tanár, akadémikus
Harmat László
pszichológus kutató
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna
szolfézs-zeneelmélet tanár, karvezető, óvodapedagógus,
egyetemi tanársegéd
Kismartony Katalin
karvezető, énektanár, egyetemi docens
Kollár János
klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, egyetemi
adjunktus
Kolosai Nedda
pszichológus, egyetemi adjunktus
Mihalovics Csilla
tanító, ének-zene tanár, vezetőpedagógus
Nemes László Norbert
énektanár, karvezető, egyetemi tanár, igazgató
Péter Orsolya
jogász, bioetikus,
egyetemi adjunktus
Pléh Csaba
pszichológus és nyelvész, egyetemi tanár
Smuta
Attila
zenepedagógus, karnagy, főiskolai tanár
Székely Csilla
Imola
református lelkipásztor, vallástanár, pasztorálpszichológus
Túry Ferenc
pszichiáter, pszichológus, egyetemi tanár