DR. ANTAL-LUNDSZTRÖM ILONA
A KIVÁLÓSÁG TITKA
Az esztétika pedagógiai perspektívában
Elérhető:
Az esztétikai élmény tágítja látókörünket
Ha a pedagógiában
valóban a helyzet megváltoztatására és új megoldások megtalálására van szükség,
akkor minden lehetséges változatot és irányt át kell vizsgálnunk
ami az eddigi hagyományból használható és a legjobb megoldásokat, ötleteket
újszerűen kell ötvözni, alkalmazni.
Ezért vizsgáljuk tudatosan a három filozófiai nézőpontot és azt, hogy a
jelenlegi egyoldalú beállítottság
helyett lehetséges -e ezek
harmonikus összekapcsolása a szükséges vizsgálódásban, ami változást
eredményezhet a pedagógiai gondolkodásban. Kezdeti lépésként ebben a
vizsgálódásban az esztétikai befogadást, megértést és kielégítettséget
mint a tudást fejlesztő folyamatot elemezzük néhány jelentős
elmélet megalkotójának érdekes
gondolataival.
Hugo Meynell
könyve Egy kérdés az ízlésről (1997)
az esztétika különböző formáiról, alkotó
elemeiről és az esztétikai kielégítettség jelenségéről elmélkedve
megállapítja, hogy a megelégedettség, kielégítettség akkor jön létre, amikor az
ember gyakorolja, használja, tágítja és szélesíti azokat a kapacitásokat,
amelyek az emberi tudatosságot alkotják.
Az emberi tudatosság alapelemei ugyanis négy különböző területet
érintenek: tapasztalat, megértés, megítélés és határozat/döntés. Minden olyan
emberi viselkedés, amely nem korlátozódott az automatizált, reflexszerű
reagálásokra, az a
cselevő személy részéről egy kombinációja ezeknek a területeknek,
vagyis: tapasztalatok- vagy azoknak hiánya, megértés- és annak hiánya,
megítélés és annak elkerülése, döntés és annak megtagadása. Meynell
azzal folytatja, hogy elemzi a tudatosság fent említett területeinek
különböző szintjeit.
-
Tapasztalatnak számítja az észlelést,
érzelmeket és hangulatokat, azokat a tényeket, amelyeket a tudat számára kapunk
és a tudatból merítünk, vagyis amelyeket megfigyelünk vagy elkerüljük
megfigyelését, amelyeket vizsgálunk vagy vizsgálat
nélkül hagyunk.
-
Megértésnek nevezi a cselevésnek azt a részét,
amikor a tudatos
tények, a fogalmak jelentését, tartalmát és azok egymáshoz való
viszonyát cselekvésben realizáljuk.
-
Megítélés a tudatos gondolkodásnak az a
szakasza, amelyben az összegyűjtött tények megértése és elemzése után,
azok alapján tisztázódik, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a
megítéléshez.. Úgy tűnik, hogy a tények, a
különböző érzékszervi észlelések összegyűjtése és tolmácsolása
másféle kapacitásokat, képességeket igényel, mint annak a megítélése, hogy ezek
a tolmácsolások mennyire felelnek meg a valóságnak, milyen konkrétak vagy
csupán hiedelemre épülnek Sokan, akik kiválóak az első kapacitásban,
hiányokat mutatnak a másodikban- és fordítva!
-
Döntés a határozathozatali képesség eredményes
működése, amikor ugyanúgy mérlegelésre kerül mind a jelen helyzet és a cselekvés
elvégzése, mint annak várható következményei.
A következő izgalmas kérdés az, miért
olyan fontos és hogyan lehetséges ezeket a kapacitásokat gyakorolni, határaikat
szélesíteni az esztétikai élmények által kapott kielégítettség útján? Sokunkban felvetődött a
kérdés, de most a Meynell által levezetett indoklást
és magyarázatot tolmácsoljuk.
Az emberiség úgy fejlődött és úgy
tudta biztosítani túlélését, hogy a közvetlen környezetének helyzetét, tényeit
reálisan, az igazságnak megfelelően ismerje fel. Azt feltételezzük, hogy
az objektív tényfeltárásnak és az ezek alapján történt cselekedeteknek a
minősége arányban áll a fent leírt kapacitások használatával,
kigyakorlottságával. A primitív ember a dzsungelben élve
folyamatosan a nagy húsevő állatok és az ellenséges törzsek tagjainak
fenyegető veszélyhelyzetében élve nagyobb eséllyel élte túl a konkrét
helyzeteket, ha felkészült volt a levelek közötti legkisebb mozgás észrevételére vagy a
recsegve törő kis ágak hangjára, vagyis abban a pillanatban megértette a
veszélyes jelzéseket, és abban a mértékben ahogy az értékelhető tények alapján el tudta
dönteni a tennivalókat és a saját gyors döntése alapján a legjobb tudása
szerint cselekedett, elkerülte a felismert veszélyt.
Aligha állíthatjuk, hogy
ezeknek a
kapacitásoknak jelentősége nagy részben csökkent volna a civilizáció
előrehaladásával, esetleg céljuk és a veszélyhelyzetek módosultak, de az
alapvető technikára ma is szükségünk van. Teljesen nyilvánvaló, hogy
ezeknek a képességeknek a gyakorlása az emberi faj továbbélésében fontos volt
és általuk az evolúció, a faji fejlődés is megmagyarázható. Ezután a világos érvelés után köti össze elméletét Meynell az
esztétikai minőség jelentőségéről az esztétikai élményekkel és
kielégítettséggel.
A jó művészetet
arról lehet felismerni,
hogy az kielégít bennünket a tudatosság kapacitásainak használatával a tapasztalatok, a megértés, ítélethozatal és
a döntés formáiban. Ezek hatása abban áll, hogy azok ellenszegülnek azoknak a
tudati behatárolódásoknak,
amire a fizikai vagy a szociális környezet gyakran felbátorít,
vagy késztet/kényszerít. Ez az oka annak hogy a jó
művészetnek társadalomváltoztató hatása is van. Az alacsony színvonalú kultúra
típusesetei a kipróbált, ismert érzéseket keltik, már ismert véleményeket
alkotnak, a már jól ismert témákat hagyományosan kipróbált eszközökkel,
hatásokkal dolgozzák fel. Ezek nem lepnek meg, nem csalogatnak kísérletező
és ismeretlen észlelésre, érzésekre, nem terhelik az értelmünket szokatlan formai
egységgel, hanghatásokkal vagy valamiféle erkölcsi döntéshozatali problémával.
Soha nem vizsgálódnak tudatos szempontok alapján, csak már adott, előre
meghatározott álláspontokat variálnak amikor
ítélkeznek, soha nem az értelem alapján. Minden ismert, biztos, egyszerű
és problémamentes. Meynell szerint Collingwood meghatározása a jó művészetről
helytálló, amikor azt írja, hogy az megakadályozza a tudat tönkretételét,
megbénulását. Ugyanis nemcsak az
érzéseket, a hangulati megértést, ráhangolódás képességét lehet lezülleszteni,
vagy megtagadni megfigyelésüket, hanem le lehet tompítani a fogékonyságot a
kritikai értékelésre, az állásfoglalás képességét, vagyis azt, hogy
megfogalmazzuk, felfedjük, hogy mi a jó művészet. (Meynell,
1997)
Semmi kétség nem fér
ahhoz, hogy a népszerű regények, zenedarabok sok olvasónak, hallgatónak
adnak kielégülést, amíg az un. komoly művészet viszonylag kevés embernek ad
valódi élvezetet. Itt igazolódik Freud elmélete a terápia terén alkalmazott
módszerekről. Azt is mondhatjuk, hogy a népszerű szórakoztató
műveknek az élvezete úgy működik mint megkönnyebbülés, amikor a már ismerttel és várhatóval
találkozva az életről alkotott álomkép megerősítést kaphat. A komoly
művészeti alkotások élvezete ezzel szemben néha a meghökkentő, megrázó,
sokkoló hatás határán mozog az előítéletekkel élőkre, annak a ténynek
a következtében, hogy a művészet a speciális körülmények változatosságán
keresztül tulajdonképpen úgy működik, mint lelki szokásainknak vizsgálója,
ellenőrzője és saját magunk megváltozásának szükségszerűségét
mutatja. A régi görögök ezt a jelenséget „katharsisnak” , belső tisztulásnak nevezték. Mindenkinek van olyan
emléke, amikor zenehallgatás alatt, a drámai önvizsgáló hatáson alapulva a
hallgatók erős indulati állapotba kerültek vagy sírásban törtek ki a zene katharktikus hatása miatt.
A jó művészet abban különbözik a kizárólagosan szórakoztató
kultúrától, hogy nemcsak feltételként
állítja a tudatos megfigyelést, hanem meg is jutalmazza azt. Ez összhangban áll
a Molander által leírt feltételekkel a tudást alkotó
folyamatról. A megkülönböztetést az igazi, jó művészet és a jó
szórakoztatás között azonban nem szabad úgy értelmezni, hogy semmiféle jó és
hatásos szórakoztató mű nem lehet egy jó művészeti alkotás. (pld:
Shakespeare, Dickens, Händel, Mozart, stb). A
határokat a mi ismereteink, tudásunk, gyakorlottságunk és tapasztalataink
jelentik egy bizonyos művészeti területen.
Ha elemzésünk során
szeretnénk megérteni az esztétikai tudásalakító folyamatot és behatárolni, hogy mit eredményez az
esztétikai kielégültség és élmény, akkor azt állapíthatjuk meg, hogy a
felvázolt elmélet alapján felmutathatóak fontos intellektuális tényezők,
melyek jelen vannak a tudatos gondolkodásban. Annak, hogy egy jó művészeti
alkotást értelmezni és érteni tudjunk, az az előfeltétele, hogy ugyanúgy mint az mű alkotója, kialakítsuk ezeket és
használjuk a koncentráló és képzeleti képességeinket. Egy tisztán külsőségeket adó
szórakoztató mű nem igényli, de nem is jutalmazza az ilyen
erőfeszítést. Ezzel szemben minden jó művészet feltételez és
kifejleszt egy bizonyos tudatossági ébrenlétet, nyitottságot, kíváncsiságot a
lehetséges élményekre, vagyis egy különleges beállítottságot az új élmények
befogadására.
Gondolatmenetünk azt a
nyilvánvaló viszonyt is szeretné feltárni, amely a minőségileg magas művészet és az igazság keresése között fedezhető
fel. A jó mű az igazságot mondja ki
vagy mutatja meg, vagy legalábbis az
igazság keresésére ösztönöz és befogadóit felkészültté
teszi a hamisítatlan, őszinte érzelmek, valódi tények felismerésére.
Joggal tehetjük fel a kérdést ezek után: Mi a viszony a művészet/esztétika
és az erkölcsi értékek, a morál között? A választ megtaláljuk Nussbaum korábbi gondolataiban, Arisztotelesz és mások elméleteinek érdekes elemzése
kapcsán.
Nyilvánvalóan az
eddigiekben felvetett nagy és ellentmondásos kérdéseknek megválaszolásához úgy
a tudományelméleti, mind az etika és esztétikai álláspontokat is figyelembe
kell venni. Ha elfogadjuk, hogy az igazságról valamiféle sejtést, tudást kap
az, aki megbecsüli és értékeli a tapasztalati tényeket, megérti ezeknek
lehetséges magyarázatait, és ha a művészeti alkotás lehetővé teszi,
hogy a befogadó, szemlélő ember használja tapasztalatainak, megértésének,
mérlegelő és döntést hozó képességeinek teljes kapacitását, akkor a
művészeti alkotással való találkozás emeli a tudásszintet és közelebb
vihet az igazsághoz. Ha a szemlélő az igazságot keresi
és a jót akarja tenni ezeknek a tudatossági kapacitásoknak a használatával, és
ha a művészeti alkotás megbecsülése lényegesen megjavítja ezeket a
kapacitásokat, akkor a művészeti alkotás megértése elvezethet a jónak az
ismeretéhez és megvalósításához.
Arisztotelesz elmélete alapján minden művészeti ág lényegében
-
Egy kódrendszert alkalmazva célja
szerint feldolgoz egy anyagot,
-
Egy strukturáló folyamatban létre
hoz valamit amely az élményeknek és tudatosság kiszélesítésének is eszköze.
-
Egy bizonyos kód (reprezentáció)
áll rendelkezésre a gondolatok művészeti kifejezésére és
-
A művészeti alkotás mélyebb
kielégülést ad, ha olyasmire mutat rá, amelynek központi szerepe van az emberi
élet minőségére. Ezt röviden úgy foglalhatjuk össze, hogy a művészeti
alkotás értékét az emberi élet minőségére kiható ereje határozza meg.
Ha ez a gondolati érvelés igaz, akkor az egyes
kultúrákban előfordulhat egy összefüggés a kivételes, jelentős
művészeti aktivitás és a filozófia, valamint a tudományos elmélet fejlődésével
oly módon, hogy az lehetővé teszi, vagy legalábbis bátorítja, támogatja
azt. Úgy tűnik, van néhány bizonyíték arra, hogy ez az összefüggés
létezik. Végezetül egy tanács Arisztotelesz
megfogalmazásában, amely ma is aktuális:
„Fontos, hogy értelmesen éljünk, de legalábbis tudatában legyünk
azoknak az érzéseknek, amelyeket nagyobb vagy kisebb mértékben minden ember
táplál magában, és a
művészet a leghatásosabb eszköz arra, hogy ezt a célt
elérjük.” ( Nussbaum, 1995)