ÁRAD
BELŐLE A FÉNY
Interjú
Bartalus Ilonával
A 23. Békés-Tarhosi Zenei Napok
ének-zenei kurzusán egyik tanárom Bartalus Ilona
nemzetközi hírű zenepedadógus, “a Kodály-módszer
nemzetközi papnője” (Sikeres Nők Lapja 1999/3) volt. Lenyűgözött
minket a belőle áradó fény, energia: ragyogó mosolya, amikor tanít, amikor
a kórus tiszta hangokat csal elő magából, amikor Schubert IV. szimfóniáját
hozza közel a szívünkhöz…
- Hol lakik benned, honnan táplálkozik a
ragyogás?
Az
energia egyrészt a matériából - a zenei anyagból - jön, amely olymértékben gyönyörű, hogy én szinte szerelmes vagyok
bele. Alig várom, hogy továbbadhassam. Másrészt erős közlésvágy él bennem
kisgyerekkorom óta. Szeretem továbbadni a jó híreket. A pletykát és a negatív
híreket nem szeretem, nincs is sok barátnőm. Harmadszor, nagyon szeretem
azokat, akiket tanítok. Amikor egy osztállyal találkozom, 5-10 percen belül
megkóstolom a kisugárzásukat, megtalálom a visszasugárzó szemeket. 35 év alatt
nem fordult elő, hogy olyanokat tanítottam volna, akiket nem szeretek!
Abszolút kölcsönös szeretetre épül a tanításom.
- A gyermekkori tisztaság, naivitás, ami
férjedet is megragadta benned, hogyan őrzöd meg? Hogy éled meg azt, ha
bántanak? Mit látsz e mögött a viselkedés mögött? A kapott sebek hogyan
gyógyulnak?
A csalódásaimat nehezen dolgozom fel. Fiatalabb tanár koromban sokat
szenvedtem a piszkálódásoktól, az irigységből fakadó bántásoktól. Egy
kiváló professzorom azt mondta egyszer vigasztalásképpen, hogy az irigyeink számán
tudjuk lemérni a sikerünk mértékét. Ez nekem akkor is, most is nagyon cinikusan
hangzik. Nálunk egy nőnek - e patriarchális társadalomban - nem
könnyű sikeres vezetőnek lenni. Ha egy nő vezető és
sikeres, bizony a naivitását félre kell tennie. A tisztaságát nem. Helyette
nagyon logikusan, nagyon udvariasan, nagyon következetesen kell cselekednie. Az
igazán nagy férfi kollégák nem is bánják a női vezetést, inkább a
nőkkel van baj. Bár felnéznek rád - mert talán többet tettél, mint az
átlagember, de nem tudsz olyan kedves, jóindulatú lenni, hogy ne rágcsáljanak.
Emberek vagyunk, gyarlók. Most már lerázom magamról a méltánytalan ütéseket.
Vagy úgy, hogy megvédem az én nézőpontomat, vagy úgy, hogy felülemelkedem
a történteken. Közben persze szembesülök magammal is, és megkeresem az
igazságot. Sokat imádkozom, és az Isten gyakran súg nekem. Akinek van egy puha
rész a szívében, azt “érdemes” bántani, és általában az erős emberek -
mint én is -, nagyon sebezhetőek is. Az ármánykodástól, az igazságtalanságtól
szinte rosszul vagyok, annyira zavarnak. S, hogy hogyan őriztem meg a gyeremekkori fényeket? Úgy, hogy az egészséges életösztönöm
soha nem hagy el. Azaz a diákokért, a tévézénézőkért
dolgozom, nem pedig a kollégákért. Így aztán szinte el sem fáradok igazán. A
gyönyörű zene feltölt, szinte áldott állapotban tart, akár a tanteremben,
akár a koromat illetőleg. Sokkal több az energiám, a hitem, mint 40
évesen. Minden este hosszan visszaidézem a napot, ha bakiztam, kérem Istent,
hogy ne haragudjon rám, hadd menjek tovább. Persze könnyebb magunknak
felmentést kérni, mint másoknak megbocsátani. Megbocsátani is csak a magunk
felemás módján tudunk. Nem vagyunk Teréz Anyák, de ha igyekszünk egyre jobbak lenni, Isten annyira irgalmas! Olyan csodálatosan
lesimítja a lelkünket. Isten jó Isten, nem bosszúálló. A én feladatom az, hogy
sugározzon belőlem a szépségbe vetett hit, az optimizmus. Hogy Schubertet
belopjam mások szívébe, hogy mások is boldogok legyenek tőle. Mindössze
ennyi a dolgom. Hogy melegedhessenek a szeretteim a társaságomban. Hogy a 3
gyerekem és a férjem örüljenek, amikor hazaérek.
- Létezik a sorsszerűség az
életedben?
Igen. De
szabad akarat gyakorlása is. Adott az Úr szabad akaratot is, és sokszor
teremtett olyan sorsszerű helyzetet is, amibe szinte csak úgy
belepottyantott. Az, hogy itt beszélgetünk, az sem véletlen. Talán azért
történt, hogy téged, mint fiatalabbat megerősíthesselek, vagy én
örülhessek annak, hogy egy fiatalabb máris ott tart, ahol én idősebb
koromban.
A
sorsszerűségre egy példa: amikor hazajöttünk 6 éve, halálosan fáradt
voltam, úgy gondoltam, egy-két évig jól kipihenem magam. Erre Isten
belepottyantott a Duna Televízió zenei vezetői pozíciójába, és 6 éve olyan
jókedvét leli a munkámban… Csinálhatom a szép műsorokat, úton útfélen
gratulálnak a nézők. Vagy egy másik példa: 44 évesen elveszítettem az
édesanyámat, ami nagyon megviselt. Minden összetört bennem, recsegett-ropogott
az addigi stabilitásom… ekkor konfirmáltam.. És egy év
múlva megajándékozott Isten a harmadik gyermekemmel. Levisz és fölvisz
bennünket - bizony létezik sorsszerűség.
A szabad akarat is nagy ajándék, de nagy
bátorságot igényel. Nem hallom mindig, hogy mondaná, merre menjek. Gyermekkorom
óta állandóan változtatok. 35 év alatt 6 kiváló munkahelyem volt. Gyakran
kellett döntenem, hogy maradok, vagy megyek, és valami azt mondta, hogy
“menj!”. Teljes élet, komplikált élet van eddig mögöttem, de semmit nem bántam
meg. Most érzem először, hogy most már kicsit pihenhetek is. A soron
következő házi feladatom, hogy egyesítsem a családomat úgy, hogy közben
itthon is dolgozhassak. A család egyik fele 10.000 kilométerre van tőlünk
6 éve.
- Gyermekkorod óta jellemző rád a
szorgalom. Fontos tulajdonság ez?
Igen.
Másként el sem tudom képzelni az életemet. Szeretem szépíteni a világot, boldog
vagyok, hogy szeretek dolgozni. Talán a lusta emberre Isten nem néz olyan
mosolyogva, mint a szorgosra, a tevékenyre, aki előbbre viszi a világot.
Nem ítéli el a lustákat, de ha van értékrend, vagy mérték, a szorgalom fontos ebben.
Én sajnálom a lustákat: micsoda üres élet! Társadalmi szinten már inkább
hajlamos vagyok kritizálni a lustaságot, mert nem erény nem felseperni a
járdát, nem lenyírni a füvet, nem felszedni az eldobált csikkeket a strandon…
Az “így is jó” attitűd nekem nem szimpatikus - én meg azoknak nem vagyok
szimpatikus, akiknek ezt szóváteszem.
- Milyennek látod a mai világot és a
magyarokat?
Nem
tudok pozitívat mondani. Szétesett, dekadens világ. A
klasszikus értékek, amikben meg tudunk kapaszkodni - a család, a konvencionális
életmód, a hittel megkötött és kompromisszummal leélt házasságok…- darabokra
tépődtek. Hogy mi magyarok miben bízunk, nem tudom, mert a negativizmus gyilkol. Semmi sem jó, semmi sem elég. Hiába
kaptunk egy óriási szellemi szabadságot, újra rabok lettünk. A pénz rabjai.
Ahogy a kesernyés vicc mondja: “kimentek a tankok, bejöttek a bankok…”
A tanult, idealista észak-amerikai
értelmiség egy letisztulásban bízik az ezredforduló után. Mostanság - már
mintegy 10 éve - a Sátán teljes kapacitással dolgozik: háborúk, gyilkolás,
természeti katasztrófák…
- Milyen kiutat látsz?
A
szépséget kell megmutatni! Minden este sugároznék egy nők által készített
alternatív híradót is, melyben csak örömteli dolgok szerepelnének: hogy
megszületett egy kisbaba, hogy beültették virággal a Múzeumkertet… Teljesen
természetellenes viselkedés az, hogy úgy megyünk el a szépség mellett, mintha
az nem is lenne méltó egy szóra sem... csak a rút, a közönséges, a megbotránkoztató… azok érdemlik
a szót. Nagyon rosszirányú a gondolkodásunk. Na és a ZENE! Újra tanítani
kellene minden osztályban. Minden reggel Vivaldival vagy más szép zenével
kezdeni a napot: üljünk le, hallgassunk, s ha tudunk - imádkozzunk. Engedjük be
a művészet szépségét. De most nem ilyen világban élünk.
- Kodály elképzelése, hogy az értékes zene
a mindennapok része legyen, miért nem valósult meg?
Mert kificamodott a világ Kodály halála
óta. Az elanyagiasodás, a technicista
“fejlődés”, a tévé és a computer divatja, a mindenáron való racionálás… ez mind inkább hátrafelémenet,
mint előre. Azonkívül míg egy nyugati
zenepedagógus ragyogóan él - úgy, mint egy jól menő ügyvéd -, addig a
magyar pedagógus egy szolga. Nincs becsülete. Az iskolában egy csomó felesleges
információt tanítunk a gyerekeknek, ugyanakkor fontos tárgyak nem is léteznek.
Nincs “Kommunikáció”, “Erkölcstan” csak egyre a ráció, a materialista szféra
felé “haladunk”. Én ezt nem tartom haladásnak. Nem szeretem a rációt. Abból
lesznek a háborúk. Az intuíció, a megérzés sokkal fontosabb. No és az empátia.
Ezért kellene, hogy a világban sokkal nagyobb szerepet kapjanak az érzékeny,
művelt nők is.
Aztán a mai ember türelmetlen. A gyerekek
sem tudnak 15 percnél tovább nyugodtan ülni a padban. Szórakoztatni kell
őket, nem szeretik a csendet sem. Sajnos nem jó az élethez való
viszonyunk, nem jó a kommunikációs kultúránk. Vidéken még sokkal jobb a légkör,
de Budapest erősen neurotikus.
Muszáj idealistának lenni, előre nézni
és fölfelé: ott mindig van egy kis csillag. Konfuciusz
mondja: ne a sötétséget szidd, hanem gyújts egy gyertyát! Én hozzátenném, ám
szidjad, de rögtön adjad a terápiát is. Mindenre van megoldás, optimistának
kell lennünk, mert különben nem érdemes felkelni az ágyból. Ha tényleg
belegondolnánk abba, hogy mi van körülöttünk, akkor nem tudnánk se zenét
tanítani, se újságcikket írni.
Azt mondják, az emberiség 90%-a teljesen
közönyös, 8% kicsit odafigyel, változtatgat, és van 2%, a megszállottak, akik
vállalják, hogy kinevetik vagy irigylik őket… de ők viszik
előbbre a világot.
- Mit nyerhetnénk a zene által?
A zenemű egy nálunk tehetségesebb,
nagyobb, kreatívabb ember műalkotása. Ha hallgatjuk, nézzük, elemezzük,
rájövünk, hogy mi milyen kis szerény képességű emberkék vagyunk. Kiszedi
belőlünk a dölyföt, a gőgöt, az egocentrizmust - alázatosságra tanít.
Elámulunk és megváltozunk.
A zene a legemocionálisabb dolog: bemegy a
fülünkbe és azonnal lecsorog a szívbe. Mossa, puhítja
mint egy lelki balzsam. Aki ki van szikkadva, azt bepermetezi, aki haragjában
vergődik, megnyugtatja. A zene szerepe korlátlan, de adagolni kell
első elemitől az egyetem utolsó évfolyamáig.
NÉVJEGY:
Bartalus Ilona
zenepedagógus: Köröcstarcsán született. 8 évesen
tehetségét felfedező énektanára két népdalfeldolgozás vezénylését bízta
rá. 12 évesen Békés-Tarhosra került Gulyás György híres énekiskolájába. A Liszt
Ferenc Zeneakadémián tanult tovább. Negyedéves korában a Szilágyi Erzsébet
Gimnázium karnagya, tanára lett. Diplomázás után a Lórántffy
utcai Zenei Általános Iskola tanár lett. Állandó bemutatótanítások
kihívásának kellett megfelelnie a hazai és külföldi vendégek előtt, akik a
Kodály-módszert akarták látni a gyakorlatban. 26 éves korában egy ilyen alkalom
után kérték fel a kanadai torontói egyetemre 900 zenetanár képzésére. Hat év
után tért haza. Nyaranta külföldön tanított. 30 évesen elfogadta a londoni
egyetem (Kanada) 2 éves meghívását, ahol végül 6 évig dolgozott. Hazatérése
után tanított a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában, a Liszt Ferenc
Zeneakadémián, és rendszeresen készített zenei ismeretterjesztő
műsorokat a Magyar Televízió felkérésére. 1985-ben 10 évre újra Kanadába
ment tanítani (Viktória). A magyarországi változások hírére újra hazatért.
Férje 35 éve Janota Gábor, a nemzetközi hírű fagottművész. Gyermekeik Zsófi, Márton és Orsolya.
Pedagógusi
munkája alatt közel 11.000 tanítvánnyal ismertette és szerettette meg a zenét.
26 éves kora óta több mint 80 zenei műsort készített az MTV-nek és a Duna
Tévének, melynek zenei vezetője.
1999 JÚLIUS, MEZŐKOVÁCSHÁZI HÍRLAP
(ÖNKORMÁNYZATI LAP)
CIKK SZERZŐJE: MIKITÉNÉ KISS
KATALIN (Főszerkesztő)