A 2016-os Bartók-év záróakkordjaként
indítja útjára a Zeneakadémia a Bartók Világverseny és Fesztivált, melyre
első alkalommal hegedű kategóriában, 2017 szeptemberében kerül sor. A
versenyre minden 30 év alatti hegedűs jelentkezhet, a határidő 2017.
március 26.
A zenei versenyek a nemzetközi zenei élet meghatározó
eseményei, a fiatal tehetségek szakmai fejlődésének, ismertté válásának, a
koncertéletbe történő bekapcsolódásának legfontosabb katalizátorai, de a
nemzetközi versenyeken kulturális hidak is épülhetnek – hangzott el a Bartók
Világverseny és Fesztivál beharangozó sajtótájékoztatóján, 2016. december 6-án
a Zeneakadémia Solti Termében. A legrangosabb nemzetközi zenei versenyek
elitjéhez csatlakozó megmérettetés nem csupán kétévente más kategóriában
meghirdetett hangszeres seregszemle kíván lenni: a tervek szerint Bartók
életműve köré fölépülő zeneszerzőversennyel, zenetudományi
szimpóziummal, és a nagyközönséget megszólító programokkal egészül ki világra
szóló fesztivállá.
Dr. Hoppál Péter
köszöntő beszédében úgy fogalmazott, hogy a Bartók-év méltó kódája lesz a 2017 szeptemberére tervezett Bartók
Világverseny és Fesztivál. A kultúráért felelős államtitkár elmondta, az
első alkalommal most meghirdetett rendezvényt a kormány 160 millió
forinttal támogatja, és már folyamatban van a verseny hosszú távú jövőjére
vonatkozó fenntartói döntés. Hoppál Péter beszéde
végén gratulált a Zeneakadémiának, hogy a magasan pozícionált nemzetközi
versenyek rendszerese megrendezése által emeli Magyarország kulturális
presztízsét és vonzását, valamint hozzájárul a kulturális turizmus és a
magyarországi kultúrafogyasztás fejlődéséhez.
Dr. Vigh Andrea úgy fogalmazott: „Bartók itt van
otthon.” Bartók zenéje univerzális, jelentősége globális, mégis,
Magyarországhoz köti anyanyelve és a zenei gyökerek, a Zeneakadémiának pedig –
Bartók egykori otthonaként – kötelessége az életművet ápolni, Bartók
zenéjének jelentését és jelentőségét világszinten elmélyíteni. A
Zeneakadémia rektora kiemelte, hogy a Bartók Világverseny és Fesztivál
komplexitásával is el kíván térni más megmérettetésektől.
A Bartók Világverseny és Fesztivál ötletgazdája
dr. Vigh Andrea. A verseny szakmai koncepcióját a rektor művészeti
irányításával a Zeneakadémia vezetősége dolgozta ki, az első,
hegedűsök számára kiírt verseny anyagát pedig az intézmény legkiválóbb
hegedű-professzorai állították össze. A formátum fejlesztéséért, a verseny
kreatív koncepciójának, arculatának, kiadvány- és
marketingeszköz-portfóliójának megalkotásáért, a teljes körű kommunikációs
stratégia kidolgozásáért és megvalósításáért Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia
kommunikációs igazgatója felel, míg a szervezési feladatokat és a verseny-projekt
lebonyolítását Csonka András programigazgató vezeti. A Bartók Világverseny és
Fesztivált Magyarország kormányának döntése alapján az Emberi Erőforrások
Minisztériuma támogatásából rendezi a Zeneakadémia.
A Zeneakadémia a Bartók-év keretében nemzetközi
programsorozatot is szervez. Az intézmény szerteágazó nemzetközi
kapcsolatrendszerére építő, a Külgazdasági és Külügyminisztérium, illetve
az adott ország nagykövetségének és magyar kulturális intézetének szervezésében
megvalósuló sorozat keretében tizenöt külföldi helyszínen állítja a
Zeneakadémia Bartók Bélát a figyelem középpontjába. A programsorozat
különlegességét az adja, hogy a Zeneakadémia tanárai és diákjai Európa
kiemelkedő zenei felsőoktatási intézményeivel együtt ünneplik a nagyhatású
zeneszerzőt, az életműhöz méltón a
legváltozatosabb formákban, egyúttal alkalmat biztosítva újabb jelentős
kulturális és oktatási együttműködések előkészítésére. A sorozat
tervéről és állomásairól ide
kattintva lehet bővebben olvasni.
Nemzetközi Hegedűverseny 2017
Az első alkalommal 2017. szeptember 10–17. között
megrendezendő Bartók Világverseny és Fesztivált hegedű kategóriában
hirdeti meg a Zeneakadémia. A sajtótájékoztató keretében Csonka András
bejelentette, hogy december 6-tól lehet jelentkezni a 2017-es
hegedűversenyre, majd ismertette a megmérettetés fordulóit, zsűrijét,
díjait és repertoárját.
Szabó Stein Imre tájékoztatója (Fotó: Zeneakadémia / Fazekas István)
A több mint 40.000 Euró összdíjazású nemzetközi
hegedűverseny öt fordulója során Bartók reprezentatív
hegedűművei szólalnak meg. Az első, virtuális válogató forduló a
verseny honlapján keresztül beküldött videók alapján zajlik, majd a
Zeneakadémián megrendezendő őszi élő fordulók során
elsőként a jelentkezők Bartók 1. vagy 2. rapszódiájának egy tételét,
illetve Bach hegedű szóló-szonátáinak vagy partitáinak
egy tételét adják elő. A középdöntőben Bartók hegedűszonátáiból,
illetve a hegedűirodalom legjelentősebb szonátáiból és egy virtuóz
darabból összeállított 30 perces programmal mérik össze tudásukat a
versenyzők. A döntőbe továbbjutó hat versenyző egy-egy
Mozart-hegedűversenyt ad elő, s a helyezésekről végül a finálé
dönt, melyben Bartók, Beethoven, Brahms vagy Csajkovszkij versenyművét
szólaltatja meg a három legjobbnak ítélt versenyző a Magyar Rádió
Szimfonikus Zenekarának közreműködésével, Kovács János vezényletével.
A zsűri munkájában magyar részről Szabadi
Vilmos, Kelemen Barnabás és Baráti Kristóf vesznek részt, mellettük olyan
kiváló külföldi hegedűművészek és professzorok fogadták el a Zeneakadémia
meghívását, mint Salvatore Accardo,
Quian Zhou, Ivan Zenaty, Krzysztof Wegrzyn, Joel Smirnoff és Takashi
Shimizu.
A versenyre minden 30 év alatti hegedűs
jelentkezhet három videórészlet feltöltésével. A
jelentkezési határidő 2017. március 26, de a február 15-ig
jelentkezők 50% kedvezményre jogosultak a regisztrációs díjból, amennyiben
továbbjutnak az őszi élő fordulókba (a 200 eurós díjat csak a
továbbjutóknak kell megfizetniük.) A Bartók Világverseny és Fesztivál –
Nemzetközi Hegedűverseny 2017 pontos repertoárlistája, minden további
információja és az online jelentkezési űrlap megtalálható a verseny már
elérhető honlapján, a bartokworldcompetition.hu
oldalon.
Zenetudományi konferencia, zeneszerzőverseny és
fesztiválprogramok
A Bartók Világverseny és Fesztivál több mint zenei
verseny: tudományos seregszemle és a széles közönséget megszólító fesztivál is
kíván lenni. A hangszeres kategóriák versenyei mellett kétévente tudományos
konferenciára kerül sor a Bartók-archívumnak is otthont adó MTA Zenetudományi
Intézetben. Dr. Richter Pál, a Zenetudományi Intézet igazgatója elmondta, a
szimpóziumok minden alkalommal úgy közelítik meg Bartók életművét, hogy az
adott tematika (2017-ben: Bartók és a hegedű) a legújabb hazai és
nemzetközi kutatások fénytörésében mutatkozzon meg. Mindez lehetőséget
teremt arra, hogy Bartók nemcsak az előadói, hanem a zenetudományos
életben is folyamatosan napirenden szerepeljen.
A Bartók Világverseny és Fesztivál megálmodói azzal is
tisztában vannak, hogy Bartók zenéje sokak számára még ma is túl idegen. A
versenyek köré szerveződő fesztiválprogramok célja nem más, mint hogy
családi koncertek, ismeretterjesztő előadások, játékok, filmek és a széles
közönségrétegeket mozgósító kommunikáció segítségével ezt a szakadékot
áthidalja, és Bartók „rejtőzködő” alakját közelről mutassa meg.
A Bartók Világverseny és Fesztivál a hosszú távú vízió
szerint ötéves ciklusban, a Bartók-életmű legjellemzőbb vonulataira:
a zongora-, hegedű- és kamarazenére, valamint a zeneszerzésre épülve
teljesedik ki. Az egyes hangszeres versenyek kétévente kerülnek megrendezésre,
a köztes években pedig zeneszerzőverseny kezdődik, mely mindig a
következő hangszeres kategóriához kapcsolódik (a későbbiekben
népzenei seregszemlével bővülhet tovább a merítés). Ez a kivételes
szerkezet egyszerre alkalmas arra, hogy a felnövekvő zenészgeneráció
legjobb hangszereseinek figyelmét Bartók műveire irányítsa, s hogy fiatal
zeneszerzőket új, Bartók szellemében íródó művek létrehozására
inspirálja.
Arculatalkotástól a meghirdetésig
Mint a sajtótájékoztatót levezető Szabó Stein
Imre rámutatott, a Zeneakadémia célja nem kevesebb, mint hogy a legrangosabb
nemzetközi zenei versenyek élmezőnyébe – a moszkvai Csajkovszkij-verseny,
a brüsszeli Erzsébet Királyné verseny, vagy a müncheni ARD verseny mellé –
pozícionálja a Bartók Világverseny és Fesztivált. „A Bartók Világverseny és
Fesztivál koncepciójának, arculatának és kommunikációs stratégiájának megalkotása
során a névadó és a verseny viszonyát újszerűen, mélyebben, mindennél
erősebben kívántuk megfogalmazni és megjeleníteni. Abból indultunk ki,
hogy az arculat nem egyfajta „csomagolás”, hanem az üzenet szerves része, amely
képes akár azonnal kijelölni egy frissen induló nemzetközi verseny rangját” –
mondta el Szabó Stein Imre, majd hozzátette: „az is meghatározó, hogy az
információs társadalmak mai világában hogyan kerülnek be a nemzetközi
médiatérbe. Az a nemzetközi verseny, amely nem hír a világban, nemzetközi
indíttatása ellenére hatását tekintve a határokon belül marad.” A Bartók
Világverseny és Fesztivál arculata szándékoltan puritán, inspirációját a
bartóki életmű metaforájaként is értelmezhető, egyúttal a Bartók
által előszeretettel használt kompozíciós struktúrákra is utaló
híd-szerkezet koncepcióból meríti. Szabó Stein Imre bemutatta a gondos
előkészítést követően, hosszas alkotófolyamat eredményeképpen
megszületett logócsaládot és arculatot, hirdetéseket, beharangozó kiadványt, az
új honlapot, a nemzetközi médiakampány részleteit, majd a sajtótájékoztató
záróakkordjaként levetítésre került a verseny beharangozó imázs szpotja.
A Bartók Világverseny és Fesztivál kisfilmje a
Zeneakadémia A Zene határtalanul című, új,
Bartókot középpontjába állító imázs filmjével szinergiában készült. A 45
másodperces filmetűd a Zeneakadémiától követ egy fiatal zenészt, aki épp
Bartók eredeti Allegro Barbaro-felvételét hallgatja. A szpot idősíkokkal, a valós és az imaginárius
határaival játszik, majd a perspektívát a végtelenig tágítva, Bartókkal
szembesíti a főszereplőt, s a képernyőről egy pillanatra
kitekint maga a zeneszerző is. A film írója és kreatív producere Szabó
Stein Imre, rendezője Géczy Dávid, aki a Zeneakadémia Koncertközpont
többszörös díjnyertes 2015-ös imázs szpotját is
jegyzi. Az operatőr Dobóczy Balázs, a zenész
szereplők pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói
voltak. (A film megtekinthető a beszámoló végén található linkben.)
A
Bartók Világverseny és Fesztivál jelentős
mértékben a kisfilmre támaszkodó beharangozó médiakampánya a legrangosabb zenei
orgánumok (The Strad, Gramophone,
Classical Music stb.), és a véleményformálásban
meghatározó médiaóriások (The New York Times, Le Monde, Der Spiegel stb.)
felületein jelenik meg. A verseny meghirdetését támogató kampány egyúttal
hangsúlyos imázs-építő szerepet is betölt: a hirdetések nemcsak a Bartók
Világverseny és Fesztivál, de egyben a Zeneakadémia, Magyarország és Bartók
életművének a nemzetközi népszerűsítéséhez is hozzá kívánnak járulni.
Mindezzel párhuzamosan, a Bartók Világverseny és Fesztivál felhívása a
nemzetközi összehasonlításban szerény büdzséjű, de annál kifinomultabb
keresőmarketing-kampánynak, illetve a Zeneakadémia nemzetközi
kapcsolatrendszerének köszönhetően Európa és a világ vezető
zeneoktatási intézményeinek hallgatóihoz és professzoraihoz is eljut.
Szabadi Vilmos
játszik (Fotó: Zeneakadémia / Fazekas István)
A
2016. december 6-i beharangozó sajtótájékoztatón Szabadi Vilmos (a fenti képen),
a Zeneakadémia hegedű művésztanára, egyben a Bartók Világverseny és
Fesztivál – Nemzetközi Hegedűverseny 2017 zsűritagja és Aya Shirai, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem cselló szakos hallgatója működött közre,
előadásukban egy csokor Bartók-népdalfeldolgozás szólalt meg.
A
Bartók Világverseny és Fesztivált Magyarország kormányának döntése alapján az
Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásából rendezi a Zeneakadémia.