BOGA
BÁLINT
Három karmester
1.
Sir John Eliot Gardiner
A dallamot felrepítette,
Nagymadár-szárnyaival száll monumentálisan.
Ő is felrepül, utoléri, átöleli és már
Egy testként szelik a levegőt.
Robosztus egymásba-olvadás, együttrepülés.
Komoly arc, néha karcos mosoly,
Lebegő hajtincsek.
Valami nagy test újjáformálódik
S követésre kényszerít zenészt s hallgatót.
2.
Pierre Boulez
Benne van minden,
Mint egy kőoszlopra felvésve.
Mindez teste része.
Kis rezdülésekkel, mozdulatokkal
Olvassa le a hangjegyeket
Mások számára.
Arca mimikátlan,
Törzse stabil, mint indián istenszobor.
Kézfejének apró hajlongása,
Mint simogatás tereli
Zenekara tagjait hangcsiholásra.
A múlt fagyott szépsége
Megelevenedik.
3.
Claudio Abbado
Benne most keletkezik a mű.
Mint földrengés moraja, hullámzása
Átáramlik arcába, karjaiba.
A szülés kínja vonásaiban.
Haja csapzott.
Homlokán verejték.
Ujjaiból kisugárzik a rengés.
Hangszere a zenekar,
A zenészek húrok rajta,
Pendíti együtt s külön.
S zeng-zeng az egész
Soktestű instrumentum.
Hangjuk elönti a kozmoszt.
A közönség léte: lélegzése,
Szívverése, gondolata
Csak ehhez kötött.
Minden más eloszlik
S aztán együtt-emelkedés a Parnasszusra.
A karmesteri portrék forrásai:
1) Wikipedia1262 × 1682
John Eliot Gardiner CBE ˇ Grey-haired man holding conductor's baton in both hands
2.) Claudio Abbado: a beacon of sincerity and truth | London Evening ...
Evening Standard1500 × 1000Keresés kép alapján
Claudio Abbado: a beacon of sincerity and truth | London Evening Standard
3.) Evening Standard1500 × 1000
Claudio Abbado: a beacon of sincerity and truth | London Evening Standard
A szerzőről
dr. Boga Bálint (1938) belgyógyász, geriáter és
onkológus főorvos.