DR. BURIÁN MIKLÓS
A lelki
egyensúly feltételei a tanulói befogadás függvényében
Virányos
utcai csemeték (A kép illusztráció)
Absztrakt
Kulcsszavak: motiváció, lélek, szellem, test, lélek-parciák.
Az írás fő célja,
hogy a tanulói motiváció és lelki egyensúly kapcsolatában ok-okozati
összefüggéseket kutasson. Új szemszögből elemzi a motiváció eredetét,
működésének pszichikai feltételeit, a motívumok, motívum-láncok érzelmi
eredetét (szükségállapotok), kapcsolódását a kognitív értelmezésekkel és
döntésekkel, majd visszatérésüket kiindulási helyükre (tudatos és tudattalan
tudat), amelyben a motiváció ciklikussága érhető tetten. A motiváltság
hiánya lelki egyensúlyzavarokhoz vezethet sok más egyéb ok-okozati tényező
mellett (környezeti problémák, betegség, családi problémák, képességbeli
hiányosságok, kedvezőtlen tanulói-tanári értékelések, más tanulók
antiszociális viszonyulása, viselkedése, stb.) A szerző szerint, bár
elmélete sok esetben hipotetikus, a lélek szerkezete a lélek állagára is
befolyást gyakorol. Ezért több esetben a tudomány mai állását meghaladó
lélekelemzésekbe bocsátkozik. Meglátásai részben kapcsolódnak a legutóbbi
tudományos vívmányokhoz, amelyek elsősorban a kvantum- fizika területén
születtek. Meggondolandó, hogy lemaradhat-e a mai pedagógia és pszichológia a
legújabb fizikai kutatások adaptációjának lehetőségeiről. A
lélek-parciák kérdése, működésük, energetikai jelenlétük közvetlen
környezetünkben, az alter-egók, és az ikrek esetében is jelenvaló. Kutatásaink
során a lélek-parciák lét-terét kozmikus méretekre, sőt más univerzumok
(multiverzumokra) is vonatkoztatjuk. Hipotézisünket a kvantumfizika és a
szellemtudományok már részben bizonyítást nyert tételeire alapoztuk.
Abstract
Keywords: motivation, soul, spirtit, body, soul-part
The main point of the
paper is to find reasonable coherences between the student motivation and the
balance of the soul. It analizes the origin of the soul in a new aspect, the
psychological conditions of its function, the emotional origin of the motives
and motive-chains (emergencies), connection with cognitive reasoning and
decisions, and return to their starting point (conscious and unconscious ),
where the cycles of the motivation can be detected. The lack of being motivated
besides other circumstances (enviroment problems, illness, family problems,
deficiencies of capabilities, unfavourable student and teacher appreciations,
unsocial relations and behaviour of other students) might lead to spiritual
unbalance. In the opinion of the author the construction of the soul influences
the quality of the soul, too. Therefore, in many cases, the author triggers
soul analysis which oversteps the principles of up to date science. His
observations partly connect to the latest discoveries of the science which
above all came to being in the field of quantum physics. It is considerable if
today's pedagogy and psychology might avoid the adaptations of the latest
physical researches or not. Our research is spread over cosmic measurements.
Our hypothesis is based on partly proved theories of quantum physics and
spiritual sciences.
A kutatás, mint a befogadás segítője
Számtalan írás,
tanulmány jelent meg az iskolai oktatás-nevelés hatékonyságának kérdéséről
((Csapó (2000), Csíkos (2012), Csíkszentmihályi (1997),
Janurik (2007), Fejes (2011), Nagy (2010)). A legtöbb
valamilyen módszert ajánl a befogadás minőségének javítására ((Zsolnai
(2004), Burián, 1991a, 1992b, 2004c, 2005d, 2009e)). Sok más kutatás
probléma feltárására törekszik ((Csapó (2000), Csíkos (2012), Janurik
(2007)). Az új módszerek a pedagógiai folyamat hatékonyságának növelését
célozzák. A folyamat elemzését végzik a motiváció kutatások ((Mc Call (1995),
Józsa (2002), Fejes (2011), Burián, (2012)). Bár az új
módszerek, eredmények növelik a tanítás-tanulás hatékonyságát, emelik a
színvonalát és intenzitását mégsem hatolnak bele a változások és változtatások
mélyére, azok ok-okozati összefüggéseibe. A háttértényezők feltárása
továbbra is hiányos, a változások „miértjei” a továbbiakban is homályban
maradnak. A statisztikai elemzések
a
pedagógiai-pszichológiai kérdések vizsgálatakor szintén a jelenség szintjén
maradnak.
A szerző tudni
véli, hogy egy-egy módszer miért működik „úgy-ahogy”. Szeretné feltárni
azokat a belső feltételeket, paramétereket, amelyek ezeket a „újító”
módszereket működtetik, amelyek a módszerek javító tendenciái mögött
rejtőzködnek, húzódnak. A kérdés megválaszolására a szerző két utat
választott. Az egyik a motiváció, mint a tanulás segítőjének elemzése, a
másik a lelki egyensúly kérdése, amely az iskolai tanulást nagymértékben
befolyásolja.
A motiváció, mint a tanulás motorja
A motiváció mibenlétét
több külföldi kutató mellett ((Hidi és Harackiewich (2000), Mc. Call
(1995)), nálunk Józsa Krisztián (2002), Nagy József (2010), Fejes
József Balázs (2011), próbálta definiálni. A szerző tollából szintén
több írás jelent meg ezzel kapcsolatban ((2012a), 2013b), 2013c)), amelyekben a
motiváció újabb felfogását dolgozta ki. Teóriája a hagyományos elemzéseket
hipotézisekkel egészítette ki. A motiváció felfogásának kavalkádjából a
tudomány mai álláshoz közelebb álló definíciót próbált kialakítani. A motiváció
keletkezését, megszűnését energetikai-hullámtani törvényekkel próbálta
magyarázni. A részletekbe itt csak futólag bocsátkozunk, mivel azok olvashatók
az Új Pedagógiai Szemle (2012) és az Iskolakultúra ((2013a),
2013b)) hasábjain. Mivel a pedagógiai hatékonyság a tanulás-tanítás intenzitása
valójában a tanuló-tantárgy-tanár, iskolai környezet, stb. nyújtotta
lehetőségek függvényében alakul, mérésére többek közt a motiváció mérése
kínálkozik az egyik legmegbízhatóbbnak. Korábbi dolgozatainkban rámutattunk
arra, hogy a mai motivációs mérések reliabilitása több esetben
megkérdőjelezhető. Kutatásunk egyik célja az, hogy felfedjük azokat a
háttértényezőket, amelyek valamilyen szinten a mérési eredményeket
befolyásolják, módosítják. Egyik, talán a legfontosabb, a motiváció érzelmi
háttere, kisugárzása, amelyre Nagy József (2010) is utal, amikor a
motivációt a szükségállapot feszültségével hozza kapcsolatba. Márpedig, ha
érzelmekről beszélünk, nem mehetünk el annak fokozatai, kapcsolódási
pontjai mellett. Érzelmeket szül az éhség, szomjúság, egy jó osztályzat az
iskolában, siker, ajándék, dicséret, stb.. Ezek kapcsán a motivációkutatás
számtalan motiváció fajtát különböztet meg: elvárási, tanulási,
intrinzi-extrinzik, mastery, kihívási motiváció, stb... Mindezek közös ismérve,
hogy egy külső vagy belső inger (motivátor) hatására a tudatos és
tudattalan tudatban szunnyadó motívumcsírákat késztetnek működésre és a
kísérleti személyt tudatos vagy nem tudatos , célra vezérelt vagy cél nélküli (Józsa,
2002.) cselekvésre, gondolkodásra ösztönzik. Időközben belép a kogníció. A
k. sz. tervet, vagy terveket sző cselekvése végrehajtásához és azokhoz
döntéseket hoz.
Csíkszentmihályi
Mihály (www.flowkonf.hu)
A célok felismerése,
helyes döntések meghozatala a cselekvést élményszerűvé is tehetik: Flow,
Áramlat, (Csíkszentmihályi, 1997.). A célok elérése mindig
motívumcsoportok érdeme (Harackiewich, 2000.). A motívumok céljuk
elérésével, teljesítésével visszatérnek kiindulási helyükre (tudatos vagy
tudatalatti tudat), mozgási energiájuk csökken és potenciáljukat megőrizve
mindaddig „alvó” állapotba kerülnek, amíg egy újabb motivátor vagy motivátorcsoport
azokat fel nem ébreszti és mobilizálja. A pulzáció felerősödik és a fent
leírt folyamat ismét beindul (motívumok ciklikus körforgása). Egy-egy ciklus
fokozza a motívum memóriáját, így az újbóli előhíváskor potenciálja egyre
erősebben érvényesül. A pedagógia ezért hangsúlyozza az ismétlés
fontosságát egy-egy tananyag bevésésekor. Gátlásokkal tele lelkiállapotban is
keletkeznek motívumok, de azok többnyire kaotikus, rendezetlen, sok esetben
káros tevékenységre sarkallnak: antiszociális megnyilvánulás, lopás, hazudozás,
gyűlölködés, gyilkolás, stb.. A lélek egyensúlyát pozitív élményekkel
lehet javítani (Oláh, 2004.). Erre szolgálnak a szép zenék is. Egy Mozart,
Verdi Csajkovszkij mellett az alacsonyabb rezgésszinten lévő
hallgatót egy jól sikerült „pop” zene is katarzisba sodorhatja és javít lelki
egyensúlyán.
A lelki egyensúly kérdése
Itt térünk rá kutatásunk
második problémakörére, a lelki egyensúly kialakításának, megőrzésének
feltételeire. A probléma tisztázásához további oknyomozást kell végeznünk.
Felfogásunk szerint az emberi lény legmagasabb rezgésű egysége a lélek.
Vitatkozunk azokkal a nézetekkel, amelyek a szellemet (tudatos és tudattalan
tudat) a lélek fölé helyezik. Az emberi entitások rezgésszintjei alapján a
következő modell állítható fel: Lélek, szellem (tudatos és tudatalatti
tudat), test. Ezek közül a lélek rezgésszintje a legmagasabb, ezt követi a
tudattalan, a tudatos tudat, majd a test, amelynek rezgésszintje a
legalacsonyabb. A lélek irányítja a többi entitást, távozásakor a testet maga
után hagyja, a tudatos és tudattalan tudatból annyit visz magával, ami
továbblépéséhez szükséges. A tanulás szempontjából a lélek egyensúlya,
rendezettsége alapvető kritérium, egyben a létfenntartás és a túlélés
feltétele is. A problémákkal terhes elme a lélek terhe is. Amikor valaki eléri
a tűrési határt (stressz), ösztönösen megpróbál kikapcsolni: „nekem ennyi
elég volt, ez már több a soknál”. A kikapcsolásnak más formái is léteznek. Van,
aki bánatát, reménytelen helyzetét ivással vagy kábítószerrel próbálja
orvosolni. Mivel lelki problémái így sem szűnnek meg, sajátos orvoslása
nem javulást, hanem további romlást okoz. A kérdés a pedagógiában is ismeretes.
A lelki egyensúly bomlásának számtalan oka lehet: betegség, pénzhiány, családi
problémák, stb.. Ahhoz, hogy a kérdésünket megválaszoljuk, a lélek mélyebb
rétegeibe kell hatolnunk. Első lépésként vizsgáljuk meg a lélek
szerkezetét. Mivel az erről való tudásunk meglehetősen foghíjas,
hipotézisekbe kell bocsátkoznunk. Meglátásunk szerint az ember lelke osztott.
Az osztás részeit parciáknak nevezzük. Erre jó példa az egy vagy kétpetéjű
ikrek viselkedése, egymásra való érzékenysége, hasonlósága. Ezek a tünetek
vezettek bennünket arra a hipotézisre, hogy az ikreknek közös lelkük van, azaz
a lelkük megoszlik a két egyed között. A lélek megosztottságára utalnak az
„alter-ego” jelenségek. Itt már nemcsak ikrekről van szó, „az ember a
saját lelkének egy másik darabjával kerül kapcsolatba” (Michael Newton,
2014.). Egy másik, eklatáns példa is ezt bizonyítja. Egy ír lány, 21 éves
szinte 100%-os mása egy svéd lánynak, aki 17 éves (Internet Startlap,
beszámoló, 2015. december 14.). A két lány semmilyen rokoni kapcsolatban nem
áll egymással. Hajuk színe, arcvonásaik, mosolyuk szinte megkülönbözhetetlen.
Feltevésünk szerint náluk is egy lélekről van szó, amely két részre
(parciára) szakadt és dolgozott ki magának két, egymáshoz hasonló emberi lényt.
Dr. Héjjas István (www.rieth.hu)
A
Spektrum TV (2014. október 23. 6. évad, 12. epizód) adása több tudós
bemutatásával ((Leonard Susskind, (Stanford University); David Gross, (UC.
Santa Barbara); Brian Greene, (Columbia egyetem)) egy multiverzum
létezésének a lehetőségét vetette fel. Ez alter-egóink esetében, amelyet a
fenti kutatók is hangsúlyoztak, azt a hipotézist erősíti, mely szerint a
végtelen univerzumokban egy végtelen ismétlődés lehetősége áll fenn.
Tehát valamelyik univerzumban saját „másunkkal” is találkozhatunk. Héjjas
István erről így ír, „Végtelen számú, párhuzamos univerzum van. A
kozmikus foltokban lévő részecskerendszerek ismétlődni kényszerülnek,
találkozhatnak olyan valakivel, aki pont olyan, mint te” (Héjjas:
Kvantumfizika, 2003.).
Jegyzet: „Hasonmások”: Két fiatal hölgy fényképe.
Közli: Daily Mail? Mozilla Firefox, Startlap, 2015.
A lélek-parciákról való
elméletünk azért is fontos, mivel a parciák közötti kölcsönhatások
feltehetően befolyásolják a lelki egyensúlyt. A különböző,
környezetünkben tapasztalható, korábban említett befolyásoló tényező
mellett (bánat, betegség, sikertelenség, veszteség) a lélek szerkezetét alkotó
parciák közötti viszonyt is meg kellene vizsgálni, amely valójában a lelken
belüli egyensúly vagy egyensúlytalanság okozója is lehet. Első lépésben
azt kell meghatározni, hogy a k. sz.-eknek hány lélek-parciája van (Carpenter-féle
mérési módszer). A következő lépés annak tisztázása, hogy ezek a
parciák milyen energetikai kötéseket tartalmaznak. A pozitív, illetve negatív
töltések egymáshoz való viszonyából indultunk ki (nem a közéletben használt
töltésmintákról van szó, hanem finom energia kötésekről). Feltevésünk
szerint a párba állítható negatív, illetve pozitív töltések lekötik egymást, a
lélek egyensúlyát hivatottak szolgálni. Ez a jelenség több k. sz.-nél volt
tapasztalható, akiknek viselkedése, gondolkodása, koncentráltsága erről
tanúskodik (azonos számú pozitív – azonos számú negatív töltés). Voltak viszont
olyan k. sz-ek, akiknél egy vagy több szabad töltés megbontotta a fent említett
egyensúlyt, ezeket mi „szabad gyököknek” nevezzük. A k.sz. a „szabadgyökök”
jelenléte miatt lelki egyensúly hiánnyal küzd, ami megnyilvánul mozgásában,
viselkedésében, netán agresszivitásában, stb. Az ilyen állapotnak pozitív és
negatív következményei is lehetnek. Negatív tényezők jelenlétére utal a
személy belső nyugtalansága, amely sokszor ellentétébe csap át: innovatív
gondolkodás, cselekvés, kreativitás, stb. Bár Arisztotelész azt vallja,
„mert nem csupán a mozgásban van tevékenység, sőt a gyönyörűség
inkább a nyugalomban, mint a mozgásban van” (Nikomakhoszi Etika, 1997),
a mozgalmas kreatív gondolkodás és tevékenységgel szemben az „igazi” alkotói
folyamat „nyugalmat” igényel. A negatív
következmények láncolata a következőkben ismerhető fel: a k. sz.
állandóan „izeg-mozog”, szétszórt, lelkileg túlérzékeny, esetenként
pótcselekvéseket produkál, igyekszik megszüntetni belső feszültségét. A
parciák közötti viszony állandónak tűnik. Mint befolyásoló tényező
arányát tekintve kisebb, mint a jelen, környezeti tényezők okozta
labilitás. Vele akkor kell számolni, ha a környezeti tényezők kedvező
változtatása után sincs jelentős javulás. A parciák közötti viszony
egyediségét esetleg rezgésszám differenciák is okozhatják, de a mérések szerint
ez alig fordul elő (egy lelken belül megközelítően vagy pontosan
azonos rezgésszám alakul ki). Mégis, ha valamelyik „szabadgyök” rezgésszáma
lényegesen eltér a lelken belül uralkodó rezgésszámtól, ez okozhat
egyensúlyzavart (kaotikus megnyilvánulások a k.sz. részéről, esetleg
elmezavar). Felmerül a kérdés, hogy honnan származik egy parcia töltésének
előjele (+ illetve -). Mint említettük ezek az előjelek nem azonosak
a nálunk használatos telepek előjeleivel, de mindenképpen valamilyen két
féleséget, polaritást jelölnek (kozmikus dichotómia). Ilyen polaritás
mérhető bármely személynél földi környezetben is (Carpenter effektus).
Feltevésünk szerint a lélek parciái között is hasonló töltésmegoszlás
tapasztalható. Ha két parcia között azonos számú + és – töltés van, akkor
lekötik egymást, megvalósul a lelki egyensúly. Ha viszont valamelyik
töltésfajtából többlet van, akkor az már „szabadgyöknek” minősül és mivel
nincs ellentétével lekötve az egész parciának (lélekrésznek) valamilyen
töltésjelleget ad. A „szabadgyök” arra vár, hogy valamely lélek, idegen parcia
töltésével egyesüljön. Bár ez ritka eset és az abnormitások közé tartozik, de ezzel
magyarázható a két lélekkel rendelkező, tudathasadásos személyiség. Még
egy érdekesség. A negatív töltés túlsúlya azt jelenti, hogy a vizsgált k. sz.
férfi (jang). A pozitív töltések túlsúlya pedig a női nem megvalósítói
(jin). Ez a polaritás jellemzi a kvantum összefonódás (korrelát) részecskéinek
töltéseit is (Spektrum Tv „Univerzum, Multiverzum” adása, 2014, október 23),
amely azt bizonyítja, hogy az univerzumban a mikroobjektumok, valamint a
makroobjektumok a nem lokális kapcsolataikban egyaránt a bipolaritás, a
kozmikus dichotómia törvényeinek vannak alárendelve.
Jegyzet: W. B. Carpenter (1813-1855): brit
fiziológus, aki először állapította meg, hogy a föld „zavaró” övezeteinek
nyomán önkéntelen izomtevékenység indul meg (radiesztéziás folyamat, amelyet „Carpenter
effektusnak” hívunk.
Öngyógyítás, lelki kommunikáció, tanulás
A lélek saját parciái segítségével
öngyógyítást is végezhet. A többlet tudással, képességgel rendelkező
parcia különösebb kérés nélkül a gyengébb segítségére siet. Például a lázas
beteg gyermeknek sokszor mondják a szülei, hogy „aludj egyet és reggelre jól
érzed magad”, és ez sokszor meg is valósul. A lélek a tudatalattin keresztül
(álmában vagy relaxáció közben) kap segítséget. Wolf (idézi Héjjas István,
2015) ezt a feltevésünket támasztja alá, „az sem zárható ki, hogy az
időbeli kommunikáció makrofizikai szinten is működhet, és mi is
küldünk ezek felé öntudatlan üzeneteket”. A kvantumelmélet magyarázatot ad a déja-vu
élményre is. A tudattalan előre-hátra mozgása az időben
kvantumfizikai jelenség. Wolf erről a következőt írja:
„rendkívül rövid időtartományokon belül – állandó kommunikáció zajlik múlt
és jövő között” (Idézi Héjjas István, 2015.). Végül, ha valaki
kételkedne az alteregók, az egy lélekben lakozó parciák létezésében a
kvantumfizika hullámfüggönyeinek kapcsán Wolf a következőket írja,
„Ez azt jelenti, hogy végtelen sok párhuzamos valóság létezik egyszerre és a
tudattalanunk választja ki azt, amelyet valóságként elfogadunk”. (Idézi
Héjjas, 2003.)
Wolfgang Ernst Pauli (Bécs, 1900 – Zürich, 1958.
)
osztrák származású Nobel-díjas svájci fizikus. (hu.wikipedia.org)
Érdekesnek bizonyul Platon mondása
a tanulásról, mintegy 2000 évvel ezelőtt, „a tanulásunk nem egyéb, mint
visszaemlékezés, eszerint is feltétlenül valamilyen előző időben
kellett megtanulnunk mindezt, amire most visszaemlékezünk. Ez pedig lehetetlen,
ha nem létezett a lelkünk mielőtt ebben az emberi alakban életre kelt” (Platon,
Phaidon, 1984). Heidegger ugyanezt így fogalmazza, „a tanulás semmi
más, mint visszaemlékezés. A léthez való feltörés a létező
mélységéből a lényeg fogalmi gondolkodása révén”. (1993. 27.). Erről Wolfgang
Pauli a következőket írja, „A tudattalan azt jelenti, hogy a lelki
működésünknek kis része tudatosul, nagyobb része nem.....semmit nem
felejtünk el teljesen. Elvileg minden emlékünket elő lehet hívni pszichénk
„háttérmemóriájából”. (Idézi Héjjas, 2003. 4.). Mind a három idézet
arról szól, hogy a múlt eseményeiről már korábban tanultunk, tudunk csak
vissza kell emlékeznünk rájuk. Ez a visszaemlékezés magában hordja az
időparadoxont. Feltételez egy másik énünket a múltban, ami a most
tanulandókat már egyszer megtapasztalta, megtanulta. „Az egykor élt,
megvilágosodott bölcsek birtokában lehetett minden olyan tudás, amelyet kezd a
modern tudomány újra felfedezni” (Héjjas, 2013). Héjjas máshol
így folytatja, „bármilyen ismeret, amivel rendelkezünk, nem veszhet el. Nem
tűnhet el a tudásunk... akkor sem, ha meghalunk, mert mindezt az Univerzum
tárolni fogja” (Héjjas, 2013.). Verne Gyula 150 évvel az atom
tengeralattjáró megjelenése előtt Némó kapitány című könyvében
leírta a „Nautilust”, mint nukleáris meghajtású járművet. Honnan
tudott erről Verne? Válaszunk, ha hipotetikus is, kézenfekvő: a
tudatalattijába sugárzó információk segítségével. Ezek származhattak a
jövőben élő parciáitól, vagy a kollektív tudatból, amelyek saját
tudatalattiján keresztül világítottak át. A lélek parciák kommunikációját a
lélek azonos, de esetleg ellenkező quantum spinjei teszik lehetővé a
quantum összefonódás (quantum korrelát) elve alapján. Ekkor sem tér, sem idő nem szab gátat az
információ terjedésének, (Spektrum Tv, A kozmoszon túl, „Univerzum
vagy multiverzum”, 2015. 04 17). Mivel egy lelken belül a parciák
feltehetően azonos kvantumokból, illetve csoportjaiból tevődnek
össze, a kvantum összefonódás, a kölcsönös viselkedés, reagálás, ha
ellenkező spinnel is, de alapját képezheti egy, a parciák közötti
kommunikációnak.
Összefoglalás
Az írás tanulmányozza a
motiváció és a lélek egyensúlyának kapcsolatát. Elemzi a motivációt, mint
energetikai jelenséget. A lelki egyensúly tárgyalásához vizsgálja a lélek
szerkezetét, a lélek részeit (parciáit). Kvantum fizikai alapon próbál
magyarázatot adni a lélek parciák kommunikációjára (quantum korrelát elve).
Kitér, a pedagógiában is fontos szerepet játszó kérdés, a tanulás kvantum
mechanikai magyarázatára, a tudás és memória időparadoxonjaira, a
kollektív tudat és a tudatalatti kozmológiai jelentőségére, szerepére.
Bár, az írás több hipotézist állít fel, bátran vallja, hogy a fent leírt
kutatás a mai tudomány „valószínűségi” elveit követve még akkor is
lehetséges útmutatóként szolgál, ha néhány tézisének bizonyítására még várni
kell. Ezzel az a szándéka, hogy a mai pedagógia és pszichológia olyan
kutatásoknak is helyet adjon, amelyek a hagyományos kutatások útjain
túlmutatnak. Egy k. sz. szabadon kérhet segítséget saját lélek-parciáitól
bármilyen probléma esetén mentális (telepátia, kozmikus rezonancia) úton. Ez a
pedagógiában nagy segítséget jelent egy arra rászoruló diák esetén. Nem kell
hozzá parafenoménnek lennie, a segítséget meg is kapja, ha az nem is azonnal
materializálódik. Ennek a tapasztalati megvalósulását kutatjuk több ezer
személy vizsgálatakor, mielőtt véglegesen kijelentjük, hogy hipotéziseink
valóra váltak, meghozták a várt eredményt.
Irodalom:
Arisztotelész (1997): Nikomakhoszi
Etika VII. könyv. Európa Kiadó, Budapest, 205.
Burián Miklós a) (2012):
A motiváció fogalmának újabb megközelítése. Új Pedagógiai Szemle, 9-10.
174-181.
Burián Miklós (2013): A
motiváció, mint az esélyegyenlőség forrása. Iskolakultúra. 5-6.
90-98.
Burián Miklós (2013): A
rezonancia szerepe az iskolai motiváció kialakulásában. Iskolakultúra. 7-8.
115-119.
Csapó Benő (2000):
A tantárgyakkal kapcsolatos attitűd összefüggései. Magyar Pedagógia,3.
343-352.
Csíkos Csaba (2012):
Melyik a kedvenc tantárgyad? Iskolakultúra, 1. 3-13.
Csíkszentmihályi Mihály
(1997): Flow. Áramlat. Akadémia Kiadó, Budapest.
Fejes József Balázs
(2011): A tanulási motiváció új kutatási iránya.: A célorientációs elmélet. Magyar
Pedagógia, 111. 1. 25-51.
Fred Alan Wolf (2016):
Rejtélyek szigete Archives, 2. rész. rejtelyekszigete.com/tag/fred-alan-wolf/
10a) Héjjas István
(2003): Kvantumfizika és tudattalan. www.lelekbenotthon.hu/www.lelekbenotthon.hu/modules.php?
name=News&file&sid
10b) Héjjas István
(2003). Az emberi tudat és a világegyetem. www.inco.h/inco13/tudatk/cikk OH.htm.
10c) Héjjas István
(2003): Kvantumfizika. imv.hu/node/5103
10d) Héjjas istván
(2003):Kölcsönhatások az emberi tudat és a kvantumfizikai jelenségek között.
kolcsonhatasok-az- emberi-tudat-es-a-kvantumfizikai-jelensegek-kozott. Pdf.
Microsoft Word – Héjjas István – k...www.metelmelet.hu/pdfck/.
10e) Héjjas István
(2013): Paradoxonok a modern fizikában. Feltöltötte: Tudatos csatorna
2100 Konferencia 2013. 04. 27.
Hidi, S. (2000): An
interest researcher's factors perspective: the effect of extrincic on factors
in motivation. In: Sansone, C. and Harackiewich I. M. (szerk.). Intrinsic
and extrinsic motivation: the search for aptual motivation and performance.
Academic Press, San Diego, California, 309-339.
Janurik Márta (2007):
Áramlatélmény az iskolai ének-zene órákon. Magyar Pedagógia.107. 4.
295-320
Józsa Krisztián (2002):
Az elsajátítási motiváció pedagógiai jelentősége. Magyar Pedagógia,1.
Mc. Call, R. B. (1995):
On definition and measures of mastery motivation. In: Mac Turk, R. H. és
Morgan, G. A. (szerk.). Mastery motivationorigins, conceptualization and
applications Vol. 12. Advances in developmental psychology. Ablex Publishing Coprporation,
Norway, New Yersey, 278-293.
Michael Newton (2012):
Lelkünk útja. michael-newton-lelkunk-utja-html.
Nagy József (2010): Új
Pedagógiai Kultúra. Mozaik Kiadó, Szeged.
Oláh Attila (2004): Mi a
pozitívuma a pozitív pszichológiának? Iskolakultúra, 11.
Platon Összes Művei
(1984): Phaidon.Európa Kiadó, Budapest, 1046.
Vajda Mihály (1993):
A posztmodern Heidegger. T. Twins Kiadó – Lukács – Archívum – Századvégi
Kiadó, Budapest, 27.
Zsolnai József (1993): Akciókutatással
kimunkált értékközvetítő és képességfejlesztő pedagógia és program:
kisiskolás kor: Doktori értekezés tézisei/Zs. J.- Budapest, 1993.-15p.
20cm.
Zsolnai József (2004):
Tájékoztató egy 1997-ben kezdődött tudománypedagógiai akciókutatásról=Magyar
Tudomány, 2. 242-248.
A szerzőről
Dr. Burián Miklós nyugalmazott
főiskolai docens