ELHUNYT László Attila ZENETANÁR, KARNAGY
(1926-2017)
László Attila karnagy (A szerző
felvétele)
I.
Alig másfél évvel ezelőtt, amikor az általa
alakított Cantus Firmus vegyes kar fennállásának harmincötödik évét ünnepeltük,
e hasábokon megjelent bő interjú elején magyarázkodnom kellett: miért is
nem a KARNAGY (így, nagybetűvel) születésnapján köszöntjük László Attilát,
a mestert?
Most, amikor csendben távozol közülünk, döbbenek rá,
hogy az sem történt véletlenül. Hiszen legtöbbször épp a mellettünk, velünk
együtt élő és alkotó egyéniségek válnak oly mértékben minden- és
ünnepnapjaink részévé, hogy észre sem vesszük: kondult egyet az idő órája
felettük.
Pedig ők azok, akik elöl járnak, elöl állnak. Az „elöl állásnak” minden
hozadékával. Márpedig László Attila egész aktív életében szó szerint elöl állt,
az általa (is) teremtett közösségek előtt. Közösségeket, és nem kórusokat
írok, mert ő már kora ifjúsága óta tudta, hogy az együtt éneklés nem
csupán az éneklők, hanem a hallgatók között is láthatatlan hálót fon,
közösséget teremt. Még akkor is, ha a kötelező penzum miatt a lélek
óhajától messze eső repertoár kényszerét elkerülni nem lehet.
Most, amikor Attila bácsi fölött a végső földi óra kondult, mi is tudjuk:
ez csak a tanár, a szervező, a karnagy, a zeneszerző termékeny
életútjának a vége, ami ebből fakadt és fakad, nem földi idővel
mérhető. Leginkább az általa vezetett kórusokban él tovább a
„vezérdallam”, de minden olyan együttesben is, amely – közvetve vagy
közvetetten – az ő szervező- és művészi munkájából (is) fakad.
Hiszen abban, hogy Háromszék és jelesen Sepsiszentgyörgy talán – bár ilyen
statisztikát bizonyára nem vezetnek – a négyzetméterre eső kórusok
tekintetében világelső, László Attila úttörő szerepe meghatározó.
Így most nem csupán az általad évtizedekig irányított Magyar Férfidalárda és az
általad alapított Cantus Firmus közössége búcsúzik, hanem mindenki, aki a
kóruséneklés vírusától „megfertőződött” szűkebb és tágabb
pátriánkban. Isten nyugtasson minden, általad is búcsúztatott dalos társaddal
együtt.
Bár e nyugalom is viszonylagos, hiszen bizonyára az égi mezőkön is tovább
éneklitek a Jeligét...
Ferencz Csaba
(2017. I. 17.)
II.
Lelkemhez a kóruséneklés állt
legközelebb
László Attila karnagy – a zenei nevelést akartam
szolgálni.
(A szerző felvétele)
László Attila karnagyot nem valamilyen kerek évfordulóján kerestem meg
a fél évszázadot felölelő visszapillantó beszélgetésre. Bár szerettem
volna, hiszen több mint három évtizede az ő karnagyi beintésére figyelve
fertőzött meg – egy életre – a karéneklés vírusa, de a háromszéki (és nem
csak) „karnagyok karnagya” nyolcvanadik születésnapján nem jött össze a
beszélgetés. Most, amikor az általa alapított kórus kerek, 35. évfordulóját
ünnepli – ez alkalomból ma este 19 órától a sepsiszentgyörgyi Krisztus
Király-templomban jubileumi hangversenyt tartanak –, be kell látnunk: a dolgok
néha maguktól is alakulnak. Hiszen László Attila valójában összenőtt
azokkal az együttesekkel, amelyeket szervezett, átvett vagy éppen létrehozott,
összenőtt a háromszéki kórusmozgalommal, így sokkal találóbb, ha – a
magunk módján – egyik „gyermeke” születésnapján köszöntjük. Nem díszes
bokrétával, hanem fél évszázados munkája néhány állomásának felelevenítésével.
Tanító és zenetanár
– Székelykeresztúriként hogyan kerültél Háromszékre?
– Felmenőim révén háromszéki is vagyok, egyik nagyanyám lécfalvi
születésű. A tanítóképző, majd a zenepedagógiai főiskola
elvégzése után, 1968-ban hívtak ide, a művelődési bizottsághoz.
Daróczi Ferenc győzött meg. Akkor éppen a szentegyházi líceumban
tanítottam, egy tizenhárom tagú zenekart s három kórust hagytam ott, a
munkáskórus százhúsz tagú volt. De Feri akkor a propagandaosztályon a
tömegkultúráért felelt, csodálta, hogy négy év alatt mit sikerült összehoznom,
és meggyőzött, jöjjek el, mert itt nem volt zenei szakember. Lakást adtak,
tárt karokkal vártak.
– Hogyan kerül egy tanítóképzőt végzett ifjú a zene közelébe,
olyannyira, hogy főiskolát is végez?
– A családban is jelen volt a zene, édesapám kántortanító volt. Én
földrajz-geológiára készültem, de közben besoroztak, tiszti iskolába akartak
vinni a képző után, én viszont nem akartam katona lenni. A képzőben
már kórust vezettem, zenéltünk. Kis, hétosztályos iskolákban tanítottam, zenét
is, Ülkében, Vágásban, Vargyasra vittek, a pártelvtársak mindig mondták, hogy
hol van szükség kórusra. Mindenhol igyekeztem legalább egy kis kórust
összehozni. Közben Marosvásárhelyen Nagy István vezetésével nyári
karmesterképzést tartottak. Két évben egymás után részt vettem, ott biztattak,
hogy menjek a főiskolára. De már akkor családos voltam. Tartományi
ösztöndíjat kaptam, 60–64-ben kijártam a zenepedagógiát Kolozsváron. Abban az
évben 112-en végeztünk összesen az országban, mehettem volna Craiovára, más
nagyvárosba, én a Hargita tetejét választottam.
Rengeteg pénzzel rendelkeztünk
– Milyen lehetőségek vártak Szentgyörgyön, mi volt a feladatod?
– Hat évig voltam az Alkotások Háza igazgatója, húsz évig a szemerjai
négyes iskolában tanítottam. Azzal kezdődött, hogy a nagy múltú
kórustalálkozókat újraindítottuk. Az Alkotások Háza volt a tömegkultúra, ma úgy
mondanánk, a közművelődés intézménye. Hozzánk tartoztak a
műkedvelő kórusok, színjátszó csoportok, tánccsoportok. Rengeteg
pénzzel rendelkeztünk, így jártam falura, a régi tanító bácsikat felkerestem,
az énekeseket felkutattam, biztattam, ha nem tudnak egyebet, népdalt
énekeljenek. Kérdezték, énekelhetjük-e a Pünkösdi rózsát, mondtam, igen, de nem
mindegy, hogy melyiket. Szépek a nóták, ezek is a mieink, de zenei anyanyelvünk
a népdalokban él.
– Milyen állapotban voltak akkoriban például az egyházi kórusok,
működtek egyáltalán?
– Működtek, de titokban, templomban, temetéseken énekeltek. Az
államosítás után, amikor a kántortanítóknak választani kellett, hogy vagy a
katedra vagy a templom, az egyházak énekvezérek nélkül maradtak. Amikor
elindultam, hogy felkutassam a kórusokat a megyében, összesen három
működött: Baróton, Kézdivásárhelyen és Zágonban. Két év múlva, 1972-ben a
híres zágoni kórustalálkozón már harminc kórus énekelt. De más helyen is
két-három együttessel szerveztem sorra a kórustalálkozókat. Megszállottan
csináltam, a lelkemhez nagyon közel állt. De nemcsak kórusokat, hanem
karnagyképzést is szerveztünk, szakembereket hoztunk ide. Árkoson tartottuk a
híres erdélyi karnagytalálkozókat, igaz, csak kettőt sikerült megszervezni,
mert ’72-ben betiltották. A magyar karvezetők egyhetes találkozójának
akkora híre ment, hogy még Kanadából is jelentkeztek. A központi
pártbizottságtól, a propagandaosztálytól jöttek le, Sylvester Lajossal
kettőnket fekete kocsival vittek az itteni pártbizottsághoz.
Szeparatizmussal, sovinizmussal vádoltak, fasisztának, horthystának, mindennek
lehordtak. Az volt a bajuk, hogy külön magyar karvezetőket képeztünk. Mi
mondtuk, hogy a zenei anyanyelvünk nem egyforma, csak ezért szerveztük külön,
ha kell, megtartjuk a románoknak is, de együtt nem lehet. Akkoriban én vezettem
a bodzafordulói női kart is, két-három román kórus volt a megyében. Nem
tágítottak, fel kellett oszlatni a tanfolyamot, pedig itt volt tizenkét kolozsvári,
vásárhelyi professzor, Szabó Csaba, Zoltán Aladár, Jagamas János, az erdélyi
zene krémje, és több mint száz karvezető egész Erdélyből.
Karmesteri pálca
– Ez idő alatt, ha jól értem, nem közvetlenül a karmesteri pálcát,
hanem a mozgalom szervezésének karmesteri pálcáját használtad...
– Igen, de 1972-ben Ferencz Jenő bácsitól átvettem a Magyar
Férfidalárdát. Folyamatosan én vezettem a nagy múltú, 1921-ben alapított
együttest, tavalyig, amikor átadtam Jakab Árpádnak. Trianon után alakultak újra
sorra az erdélyi városokban a férfidalárdák, akkor jött létre a Romániai Magyar
Dalosszövetség, alapítólevelében benne áll, hogy oltárt építünk a magyar
dalnak. Aztán ’48-ban mindent betiltottak, elvették a dalosszövetség több
székházát, villáját, betiltották a kórusok működését is. Helyettük
kötelezték az embereket a munkahelyen, gyárakban, szövetkezetekben, hogy a
pártnak, az elvtársaknak énekeljenek. Igaz, ’56-ig még itt-ott énekeltek. Aztán
csend lett. Török Sándor bácsi az ötvenéves évfordulóra összeszedte a régi
tagokat, s engem keresett meg. ’72 januárjában végül megszerveztük az
évfordulót. Sándor bácsi hozta írásban a kórustörténetet, azt átírtam, hogy
szalonképes legyen, lefordítottam, s az ünnepségre elővették a zászlót is.
– Miért hagytad ott az Alkotások Házát?
– Ebben az időben már a nagy nemzeti fesztiválok zajlottak, kezdték
ellenőrizni a repertoárt, köteleztek, hogy nyolcvan százalékban román
kórusműveket, sőt, dicsőítő dalokat énekeljenek a kórusok.
A szeku folyamatosan ellenőrzött. Például egy kottás kiadványban, amelyet
Zoltán Aladár szerkesztett, az Összecsengő szólamokban már a spaltokat
néztük, s a szolgálatos észrevette, hogy csak magyar szöveg van benne. Le
kellett fordítani, de csak a magyar szöveg alá lehetett betenni a románt. Nagy cirkusz
lett belőle. Király Károlyt ’72-ben menesztették, Sylvestert ’73-ban a
színházhoz tették, ők mondták, hogy én maradjak, mert a
közművelődésben még lehet valamit csinálni. Hát még egy évet
maradtam, de nem tudtam elviselni, hogy nagy politikai rendezvényeket kellett
szervezni, ott vezényelni, mozgatni az embereket, akik velem együtt utálták az
egészet. S a pénzeket is megvonták, a kultúrbizottságtól kellett kunyerálni
költségvetést egy-egy rendezvényre. Kérvények, beszámolók. Nagyon meguntam.
Meghirdettek a négyes iskolában egy zenetanári állást, egyes fokozatom volt,
megpályáztam, kineveztek, s bár Stanca elvtárs nem akart engedni, átmentem.
– Közeledünk a nyolcvanas évekhez, a „mi” időnkhöz. Hogyan is alakult
a Cantus Firmus?
– Jakab Erzsébet kolléganőm biztatott, s hozta is az énekeseket a
tanügyi szakszervezet női karából, mert ott nem szerették. Látták, hogy a
férfikórusban egyebet is énekelünk, nem csak a Partidul, Ceauşescu,
Româniát. Hozták a fiatalokat, így találkoztunk először 1980. október 2-án
vagy harmincan a művelődési házban, de egy évig a Dózsa György
Klubban próbáltunk. ’81-ben a férfidalárda évfordulóján mutatkoztunk be, itt
volt Birtalan József, s azt mondta: jól csináljátok, folytassátok. Szépen
haladtunk ’83-ban Kolozsváron már országos harmadik díjat, ’86-ban Szebenben
első díjat nyertünk, de ezeket a sikereket már sokan ismerik.
– Mennyire volt megkötve a karmester keze a nyolcvanas években?
– Nagyon figyeltek, a repertoár szempontjából ellenőrzés alatt
álltam, a műsorfüzetbe lefordítottuk a szövegeket, de legtöbbet magyarul
énekeltünk. Persze, volt kötelező penzum, még román ruhába is akartak
öltöztetni. Két női tagot sikerült meggyőzni. A repertoárt mindig én
állítottam össze, s olyan jólesett, amikor Kelemen Antinál, Rétyen vagy máshol
kitörtünk a hámból. Mulattunk is sokat, jó hangulat volt, hát emlékszel. A
nyolcvanas évek végére, a kilencvenes évek elejére a létszám hatvan fölé
emelkedett, az énekesek önként jöttek.
Minden megváltozik
– S akkor jönnek a kilencvenes évek, megváltozik minden...
– Végre a zenei kultúránk igazi gyökereihez nyúlhattunk, egyházi énekeket
vettünk be a repertoárba, zsoltárok, dicséretek, feldolgozások.
Elsődlegesen a magyar, de az egyetemes zenekultúrából válogathattunk.
Néhány évig, ’95–96-ig ment is minden, aztán jött a piacgazdaság, a rohanás.
Egyre kevesebb volt az idő a kultúra művelésére, főként a
fiatalabbaknak. A másik, hogy az egyházak is elkezdtek szervezkedni, jobb hangú
tagjainkat elcsábították. Ha úgy tetszik, „hangelszívás” történt, ami természetes
dolog, de közösségünk zsugorodott, s ez lelkileg megviselt. Új közösségek
jöttek létre, de a régiek kárára. Később aztán hál’ istennek, az iskolákba
fiatal zenetanárok kerültek, az egyházaknál is szakemberek az együttesek élére,
újjáalakultak a kórusok, volt utánpótlás. Jelenleg nagyon sok jó kórus
működik a megyében. Sepsiszentgyörgy mára egyértelműen
kórusnagyhatalommá vált. Erdély-szinten mindenképpen. A sok jó kórus mellett
nemzetközileg elismert kamarakórusaink vannak.
– Apropó, mint a műkedvelő kórusok vezetője, soha nem
merült fel benned, hogy irigyeld a többnyire zenetanárokból álló „fél profi”
kamarakórusokat, például a Vox Humanát?
– Soha, hát Szilágyi Zsoltékat annak idején én is biztattam, hogy álljanak
össze énekelni, én írtam az első cikket a fellépésükről. Eszembe sem
jutott, hogy rivalizáljunk. Ti, szakmátok folytán más színvonalat képviseltek,
mi a jó értelemben vett műkedvelők vagyunk, jó hangú, de zenei
képzettség nélküli emberek állnak össze énekelni. Ide azért jönnek, hogy közösségben
legyenek, ahol a zene által lelkileg, érzelmileg kapnak többet, mint máshol. Ha
volt némi hiányérzetem, amit meg is jegyeztem, az arról szólt, hogy a
kamarakórusok repertoárjukban kissé háttérbe szorították a magyar zenei
kultúrát.
Megélni a zenei anyanyelvet
– Kevesen tudják, hogy zeneszerző is vagy...
– Zenét írtam, mert sokszor nem volt, amit énekelnünk, be voltunk zárva.
Az ember hozzáfogott, harmonizált, verseket zenésített meg. Például Farkas
Árpád Hároszéki piros párisát. De inkább hobbiszinten, belső indíttatásból
és kényszerből, nem tanultam zeneszerzést, inkább dalokat írtam, amelyeket
átültettem kórusra.
– Hogyan összegeznéd közel fél évszázados, a körülmények folytán hullámzó
karnagyi pályádat?
– Én szolgálatnak veszem, a közösségek zenei nevelése érdekében. Ez volt
elültetve belém már a tanítóképzőben, Mátyás Feri bácsi megtanította, hogy
szeresd zenei anyanyelvedet, s éld is meg. S ez a megélés állandó közösségeket
kíván, ahova mentem, mindig összehozta az embereket.
Ferencz
Csaba
(2015. október 3.)