„Az eltérő elképzeléseknek mindig van
szintézise”
Erdősi-Boda
Katinka interjúja Monostori Gábor zongoraművész-tanárral
2017.
január 14-én, szombaton 17 órai kezdéssel a Pesti Vigadóban a Zuglói
Filharmónia Téli bérlet sorozatának második koncertjén Wolfgang Amadeus Mozart
A-dúr zongoraversenye (KV488.) hangzott el Monostori Gábor
közreműködésével. A hangverseny Ludwig van Beethoven Fidelio nyitányával
kezdődött és Mozart Esz-dúr szimfóniájával K.543 végződött, vezényelt
Horváth Gábor. Rendszeresen figyelemmel kísérem egykori iskolám, a zuglói Szent
István Király Zeneművészeti Szakközépiskola zenei életét, mégis most
különleges érzéssel léptem be az igazgatóhelyettesi szobába, a készülő
interjúra. Megragadott Monostori Gábor igazgatóhelyettes címben szereplő
gondolata. Zenéhez való viszonyomat mai napig is két egymástól eltérő
vonzódás hatja át; a zene művelése és a zenéről, a
művészről szóló írás, azaz a kettő szintézise.
- Hogyan esett a választás a zenei
pályára?
-
Félig-meddig zenész családból származom, édesanyám gordonka tanár a gyöngyösi
zeneiskolában. Így egész kis koromban, már öt-hat évesen elkezdtem tanulni két hangszeren
is: előbb zongorán majd csellón. Gyermekként édesanyám nagy gondot
fordított zenei fejlődésemre, amiért igen hálás vagyok neki. Ennek
ellenére mégsem volt egyértelmű, hogy zenei pályára lépek, hiszen
kezdetben nyolc osztályos gimnáziumba jártam. A tudatos választás hatodikos
általános iskolás koromban történt. Édesanyám, tanáraim – döntéshozatalomat
sürgetve – egy évre kísérleti próbaévet szorgalmaztak, mely a zenei tanulmányok
csökkentését helyezte előtérbe. A cél az volt, hogy az arányok ilyen irányba
történő súlyozásával kiderüljön; mennyiben megfelelő, előnyös,
kivitelezhető lenne ez hosszabbtávon számomra. Bár az időszak nem
maradt zenei feladatok nélkül, mégis éreztem, hogy hiányzik valami. Nem volt
teljes az élet. Ekkor tudatosult bennem – még ha akkor ezt nem is így
fogalmaztam meg-, hogy a zenével való kapcsolatom, identitásom részévé vált.
Nem volt többé kérdés, hogy mire készülök.
- Ez az elhatározás további éveidet
hogyan formálta?
-
Tanáraim tanácsára még abban az évben megkezdtem felkészülésemet a
továbbtanulásra, s a Zeneakadémia előkészítő tagozatára sikeres
felvételit tettem. Öt éven keresztül – az érettségivel bezárólag- zeneakadémiai
tanulmányaimat Keveházi Gyöngyi és Gulyás István irányította, miközben a
közismereti tárgyakat magántanulóként végeztem. Nosztalgiával gondolok ezekre
az évekre, amikor mindennapjaimat szinte kizárólag a hangszeres gyakorlás, és a
zenei fejlődés határozta meg. Ez az időszak valódi személyiségformáló
erővel alapozta meg kötődésemet a zenéhez. Teret adott arra, hogy
végletesen el tudjak merülni egy valamiben, képezhessem magam. Ez a fajta
kizárólagosság később sosem tért vissza az életembe, sőt feladataim
egyre szerteágazóbbak lettek.
- A versenyek mennyire határozták meg
mindennapjaidat?
- Az
előkészítő tagozaton tanáraim szerencsére lehetőséget adtak
arra, hogy nyugodtan fejlődjek a saját ütememben, és ne elsősorban a
másokkal való összehasonlításban találjam meg a motivációt. Természetesen
vettem részt versenyeken, változó eredményességgel, de sosem vált – később
sem – életformámmá a versenyzés.
Tanárként persze már látom, hogy lehet tanulni a versenyekből,
feltéve, ha az ember nem csak az eredményre koncentrál. Például állóképességet,
előadói rutint, valamint a zsűri ítéletének nyomán szembesülhetünk az
ízlések sokszínűségével is. Mivel a Zeneakadémián – az intézmény tanszéki
hagyományainak megfelelően – tradíció, hogy két művésztanár
foglalkozik párhuzamosan egy időben a hallgatókkal, ezért korán
találkozhattam a különböző zenei elképzelésekkel, és az azokhoz
vezető különböző utakkal. Tanáraim – az egyetemi évek alatt Falvai
Sándor és Némethy Attila – természetesen alapvetően egy irányba
terelgettek, de azt többnyire különböző aspektusokból tették. Így
kezdetektől fogva gyakorlatom részévé vált, hogy hogyan lehetséges
egymással teljesen ellentmondásosnak tűnő kéréseket összehangolni,
megvalósítani. Valójában egész fiatalon rádöbbentem arra, hogy az eltérő
elképzeléseknek mindig van, akad egy szintézise. Így a művek kivitelezése
olyan mély, önálló munkát kívánt, tett lehetővé számomra, mely nemcsak
tanári utasítások eredményeként született, hanem eredeti egyediséget hordozott,
következésképpen aztán mindkét tanáromnak tetszett.
- Egyetemi tanulmányaid alatt mi volt
számodra kiemelkedően emlékezetes?
- A
Zeneakadémián - említett főtárgy tanáraimon kívül – nagy hatással voltak
rám kamarazenei tanáraim. Gulyás Márta tanárnő nevét feltétlenül meg kell
említenem, aki nemcsak kamarára oktatott, hanem a tanításán átsugárzó
személyisége hihetetlen motivációs erővel bírt. Leginkább vonósokkal
zenéltem együtt. A változó formációk mellett egy vonósnégyessel zongoraötösként
való munka kísérte végig zeneakadémiai éveimet. Baráti alapon
szerveződő együttesünk szakmai egymásra hangoltsága, mindig meghatározó
élmény marad számomra. Gulyás Márta tanárnő különben Madridban, az Reina
Sofia Zeneakadémiának is tanára volt. Akkoriban tőle tudtuk meg, hogy az
iskolának kamarazenei tagozata alakult, és egy frissen alakuló kamarából még
hiányzik egy csellista. Kedves tanárnőnk megkérdezte feleségemtől,
aki a kvintettünk csellistája volt, hogy vállalkozna-e a külföldi tanulmányra.
Később januárban jött a hívás, hogy ugyanannak az együttesnek a
zongoristája hazautazott Lengyelországba, így most már zongoristát is keresnek.
Valódi csodaként éltem meg azt a másfél évet, amit feleségemmel együtt, kint
közösen egy kamaracsoportban ott eltölthettünk.
- Milyen arculatot öltött az ottani
zenei élet?
- Tíz
éve, az akkori Madrid leglényegesebb kulturális célkitűzéseként az
fogalmazódott meg, hogy az egyébként hagyományaira igen büszke város
meglévő értékeihez a komolyzene is csatlakozzon. Ez alatt a gyakorlatban
azt értem, hogy bár az ottani zenei élet, közönség kultúra meglehetősen
gyermekcipőben járt, mégis jelentős forrást biztosítottak arra, hogy
a komolyzenét minden szempontból bevonják a vérkeringésbe. Tehát, volt pénz,
hogy odahívják a legnagyobb sztárokat, a legismertebb, legelismertebb
művészeket, ugyanakkor a közönségnek nem volt gyakorlata a klasszikus
zenei hangversenyek látogatásában. Megzavarták az előadást, a telefon
csörgése mindennaposnak számított a legnagyobb koncerttermekben is. Számunkra
azonban ez kevéssé volt érdekes: remek tanáraink voltak, rendszeres
mesterkurzusokat rendeztek az iskola tanulóinak, és inspiráló koncertlehetőségeket
kaptunk a megtanult darabok előadásához. Ez az intézmény, az iskola a
királyné védnöksége alatt szponzorációs alapon szerveződött. Akit oda
felvettek, annak tandíját – így a mienket is – valamilyen cég, vállalat, bank
finanszírozta, cserébe az iskola biztosított rendezvényeikre színvonalas
komolyzenei eseményeket. Ezek keretében Spanyolország számos különböző
helyén játszhattunk, fantasztikus élményekkel gazdagodva.
- Spanyolországból hazaérkezvén,
munkahelyed rögtön a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény lett…
- Amikor
hazajöttünk, az Intézmény épp zongoratanárt keresett alapfokú zeneiskolájába.
Félállásra jelentkeztem, ám a próbatanítást követően Záborszky Kálmán
igazgató úr két fél, vagyis egy egész állást ajánlott fel. Ettől kezdve a
tanítás került életem középpontjába. Meg kell, hogy mondjam, a kezdet nem volt
könnyű, hiszen egész évben a diplomakoncertemre készültem. Aztán, az
idő múlásával már a szakközépiskolában klarinétosokat kísérve
korrepetitorként, majd zongora főtárgy tanárként is munkálkodtam. Közben
megkezdtem a Zeneakadémia doktori képzését is, melynek hamarosan a végéhez
közeledek. Disszertációmban Chopin Julian Fontana által összeállított
posztumusz köteteiről írok. (Disszertációja
„Chopin Julian Fontana tükrében” munkacímet viseli). 2015
szeptemberétől veszek részt a Szakközépiskola vezetőségének életében,
Makovecz Pál igazgató helyetteseként végzem feladataimat. Úgy vállaltam el ezt
a munkakört, hogy a tanári tevékenységem továbbra is megmaradhasson. Szeretem
ezt az iskolát: nagyra tartom iskolánk tanárait, és rengeteg tehetséges
tanulónk van. Azt gondolom, hogy a
diákok életében rendkívül meghatározó ez az időszak, és ez egyúttal
hatalmas lehetőség, hogy nyomot hagyjunk a lelkükben. Arra kaptam
kollégáimmal együtt megbízást, felhatalmazást, hogy az iskola életének
szervezésén keresztül hozzájáruljunk a pedagógiai munka zavartalan
megvalósulásához. Nagy öröm, hogy részt vehetek mindebben.
- A sok elfoglaltság mellett azért a
koncertezés sem szűnt meg, hiszen január 14-én a Zuglói Filharmónia Téli
bérletének keretén belül Mozart A-dúr zongoraversenyét (KV.488.) adtad elő
a Pesti Vigadó nagytermében, Horváth Gábor vezényletével.
- Igen.
Továbbra is szeretném magam úgy „definiálni”, mint zenész. Az
igazgatóhelyettesi feladatok ellátása mellett elengedhetetlen, hogy újra és
újra megélhessem zenész identitásomat, a tanári munka mellett az előadói
aktivitáson keresztül is. Az A-dúr zongoraverseny nemcsak csodálatos mű,
de talán az egyik legismertebb Mozart-zongoraverseny, így nagy felelősség
és kihívás az előadása.
*
“1786
márciusában, a Színigazgató című egyfelvonásos vígopera
befejezése után írta Mozart az A-dúr zongoraversenyt. A mű első
tételéből napsugaras fényben ragyog ki az A-dúr hangnem minden fiatalos
bája, hamvas vidámsága. A zenekar által bemutatott karcsú, kecses dallamokat a
zongora virtuóz mozgékonysággal pergeti tovább. A lassú tétel fisz-moll
sicilianója csupa könny, fájdalom, harmatos szépség. A finálé ellenben huncut
és fintoros, mintha Papageno űzne gúnyt a varázsos hatalmakkal. A tétel
középrészében azonban elborul, szenvedélyessé komorul a mű hangja, ismét a
fisz-moll fájdalmas régióiba vezet. A rövid epizód befejeztével újból vidám
hangulat lesz úrrá a darabon, ez a vidámság a záró kódában ér
tetőpontjára.” (Pándi Marianne: Hangversenykalauz)