Dallam, harmónia, fantázia…
A Zuglói
Filmharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekara és Oratóriumkórusa 2016.
október 1-én ismét szép percekkel ajándékozta meg a nagyszámú közönséget a
Zeneakadémia nagytermében, majd december 17-én a Pesti Vigadó Dísztermében.
A Stephanus-sorozat
a Müpá-ban Johannes Brahms
egyik különös hangszerelésű, a „Begrabnisgesand”,
azaz Gyászének /op.13/című művével kezdődött, amit egykor, – a
16. századból – Michael Welsse énekeskönyvéből
választott, amiben az atyai jó barát, Robert Schumann halála felett érzett
fájdalom is nagy szerepet játszott. A mű ősbemutatójára 1859.
december 2-án került sor a zeneszerző vezényletével. A mű megírása
előtt tanulmányozta a barokk komponistáknak Heinrich Schütz és J. S. Bach
vokális zenéit, valamint Schütz mesterének Giovanni Gabriellnek
stílusát. A borongós másvilági témához jól illett a fúvósok és ütősök, s a
tompább fényű kürtök, oboák, klarinétok, tubák és a timpanik
hangjai, valamint az ötszólamú vegyes kórus. A dallam, a szöveg hét versszakának
felépítését hűen követte a zene. Csodálatos mű! Melyből
kitűnik az ember reménye a feltámadásban és az örök életben vetett hit. A
zeneszerző művét először Schumannak
mutatta meg, aki az „Új utak” címmel irt róla cikket.
Brahms
rendelkezett a harmóniáknak, a dallamfordulatoknak azzal a fény-és
színhatásaival, érzékenységével, amely már az utókornak, az impresszionistáknak
sajátja. A mű, a hangok sodró erejével hatott: a nagy zenekar, s a nagy
kórus remekeltek.
A
barokk, majd a klasszicista kor éveiben a zeneszerzők rendszeresen
alkalmazásban álltak egy-egy város templomaiban, főúri, fejedelmi
udvarokban. Haydn az Eszterházyak szolgálatában állt az l860-as években, amikor
is megírta virtuóz gordonkaversenyét, a C-dúrt. Ez időszak meghatározója a
nagy bécsi iskola volt. Haydn, Mozart,
Beethoven, akik a klasszikus korszak jelentős műfajait hozták létre:
a szimfóniát, a harmóniát, a ritmust.
Joseph
Haydn a kor egyik legünnepeltebb alakja volt. abban az időben, amikor a
filozófusok hitték, hogy az értelem képes az ember és a társadalom
működését irányítani. A század vége felé már új társadalom és
művész-felfogás következett.
Haydn a
bécsi klasszikus stílus őserejű mestere volt. Hatalmas
életművének tengelyében a szimfóniák, vonósnégyesek, mind külön, külön, egy-egy kincse a zeneirodalomnak. A csellista
repertoár egyik legnagyszerűbb darabját Haydn barátjának Joseph Weigl gordonka virtuóznak inspirációjára írta. A nagy
mű 2OO évre azonban eltűnt, és csak 1961-ben a Prágai Nemzeti Múzeum
Archívumában bukkantak rá, de csak a mű másolatára. A könnyed hangú,
bájos, érzelmes alkotás a versenymű irodalom egyik legnehezebb szóló
anyagát rejti, de felépítésében még a barokk „concertok”-ra emlékeztet, viszont tételei már a népszerűbb
szonáta formában íródtak.
Ezen a
hangversenyen, a 19 éves Tomasz Máté, – e csodás ifjú
tehetség! – közreműködésével hangzott el a C-dúr. Kristálytisztán
csendültek fel a hangok, kedvesen, szépen, lágyan, hogy az öröm költözött a
közönség soraiba. Repültek, zsongtak a hangok a percek pillanataiban, a
pillanatok sűrűjében. Máté egy volt a hangszerével, Haydn zenéje
szállt, lebegett, oly átéléssel szólaltatta meg: a csodálat látszott az
arcokon. S persze a mű befejeztével percekig tartó tapssal viszonozta a
közönség ezt a nem mindennapi „nagyfiút”, e kis művészt. Amikor kérdeztem
a zenéről így válaszolt: A zenében élek, a zeneszerzők
bűvkörében, - de talán jegyezte meg halkan: - Bach a legcsodálatosabb, s
utána Haydn. Még néhány mondat Tomasz Mátéról; 2005
szeptemberében kezdte tanulmányait a Zuglói Zeneiskolában, majd 2014-ig a
Konzervatóriumban tanult. Két éve a liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
hallgatója, Perényi Miklós a tanára. Édesanyja zeneszeretete segítette
életpályájához, és szerényen még megjegyezte: „a nagymamám zongorázott”. Zenében
élni nagyon jó, remélem, még sokat játszhatok kedvenc hangszeremen. –tette
hozzá.
A
zengő percek múlásában a
harmadik választott mű, a ”Német requiem” volt,
amely a zeneszerzőt igazán híressé tette, s mely 1888-ban Drezdában, majd
egy év múlva Lipcsében lett bemutatva. Brahms pályájának csúcsa az evangéliumi
részletekre, zsoltárokra, apokrifokra komponált művet 1869-ben mutatták be
a lipcsei Gewandhaausban. E mű mélységes
hitről, túlvilágról tesz tanúbizonyságot, a nagy ívben felépített hét
tételes mű: csodálatos. Az indító hangok a vigaszé, majd az emberi LÉT
valódi értelmének keresése és a Teremtőben megtalált vigasz örömé: mivel
földi létünk, életünk egy állomás, de a vég meghozza a várt halhatatlanságot. „Az
igazaknak szívei Istennek kezében vannak!”
A két
szólóénekes: Fodor Gabriella /szoprán/ és Bátki-Fazekas
Zoltán /bariton/ is hozzájárultak a mű sikeres előadásához és a
nagyszerű kórus és zenekar a legjobbat adták: élvezet volt a zene
varázsában fürödni.
Alexander
Mayer (orchestre-chambe-geneve.ch)
A szépen
szóló műveket a remek karnagy Alexander Mayer vezényelte, nagy tudással,
nemcsak karjának, de kezének minden ujjának nagy jelentősége volt. A
zenekarral és énekkarral együtt lélegzett, az egész színpad szereplőit a
csúcsra emelte. Mind a három műben olyan nagy teljesítményt nyújtott, hogy
azt csak sokszor kell megköszönni. A
köszönet a közönség részéről percekig tartó taps, tapsvihar volt.
A Téli bérlet hangverseny
sorozata
2016. december 17-én a Pesti Vigadóban kezdődött. A 2016 évi utolsó
fellépésén - igazi adventi műsorral kedveskedett visszatérő
közönségének, amikor J. S. Bach, Joseph Haydn és Charles Gounod legszebb
műveiből válogatott.
A barokk
kor egyik legnagyobbja Bach a thüringiai Eisenachban
született. Lipcsében, 1723-ban a Tamás templom kántora lett, s itt 27 évet
töltött el, fáradhatatlanul alkotott és tanított. Ő volt a „harmonia atyja”. A Brandenburgi
versenyek partitúráit – összesen hatot – 1721. március 24-én ajándékként, – ajánlat kíséretében –
adta át Christian Ludwig brandenburgi őrgrófnak. A francia nyelvű
ajánlásból kiderült, hogy a gróf néhány éve felkérte Bachot, hogy írjon egy
darabot a brandenburgi zenekar számára.
Bachnak a zenekar összetételéről, művészi
képességéről igen csak pontos információja lehetett. A Brandenburgi
versenyek híres sorozat, kivételes virtuózoknak kellett lenni a zenekar
hegedűseinek, viola de gambásoknak, a
fuvolásoknak, az oboásoknak, a kürtösöknek ennek a
zeneműnek az eljátszásához. Nincs tudomásunk róla, hogy Bachnak e műve
akkoriban előadásra is került-e? Szerencse, hogy egy hozzáértő
véletlenül felfedezte a már selejtezésre küldött kottacsomagot, – a gróf halála
után –, s így megmentette azt az utókor számára. Azonban bizonyos, hogy Bach e
versenyművek másolatát megtartotta magának, s Köthenben
elő is adták, hiszen, mint udvari karmesterként, köteles volt „hivatalból”
állandóan frissítenie az előadásokat. Valószínű, hogy a kötheni remek zenekar megbirkózott e művével, hiszen a
zenekar minden tagja hívatásos művész volt. A brandenburgi versenyekben a
concerto grosso elvet más concerto műfajokkal keverte. E műfaj korai
kialakult darabja a zeneszerző A. Svadella egy 1676-ban írt concertója. Ezt követték a
bolognai, majd a modenai iskolák tagjainak munkái. A concerto elnevezést
először J. Gregori alkalmazta 1698-ban. A concerto legnagyobb mestere az
olasz Corelli és Vivaldi, később a német Caldara,
Marcello, Händel, a XX. század elején pedig Kaminski, Bartók, Stravinsky és mások.
Joseph Haydn a bécsi klasszikus stílus őserejű mestere,
a szimfónia megteremtője. Hatalmas életművében a vonósnégyesek és
szimfóniák állnak a középpontban, ez utóbbiak száma; 104. Szünet előtt,
ezen az estén a B-dúr Symphonie concertante
hangzott el, amely a legismertebb, – hegedű,
gordonka, oboa és vonós zenekarral. Haydn első kompozíciójára Fürnberg báró figyelt fel, majd az ő ajánlásával
került 1759-ben Morzin gróf lukaveci
/Csehország/ kastélyába, mint házi zenekari igazgató.1761-ben Eszterházy Pál
Antal herceg fogadta udvarába, ahol 1790-ig dolgozott, és nem csak komponált,
hanem műveit is bemutatta itt, és így valamennyi művészi effektust
kipróbálhatta.
Charles Gounod
A francia lírikus, új műfajnak a nagyjai Gounod, Thomas és Massenet. A szerzők közül kimagaslik Ch. Gounod. Ámbár több mint egy tucat operát írt, mégis, a
Faust zeneköltőjeként vált ismertté. Gounod csodálta Bach művészetét,
de erősen hatottak rá Gluck és Mozart zenéi is. Egyházi művei mély
hitét tükrözik. Dallamvezető tehetsége egyaránt megmutatkozik rövidebb és
hosszabb műveiben. A gondolat, az érzelem, az öröm, a szépség, az áhítat
ábrázolása, a harmónia teljessége, őszinte, tiszta alkotásai a lelkekben
szólalnak meg. Ave Mariaja
felejthetetlen. Repentir-je csupa áhítat-könyörgés. A
Stabat mater és a Páter noster gyönyörűséges
imák.
Itáliai festő alkotása: Szent Cecília
Áhítatos művét, a Szent Cecília – misét – amely befejező
darabként, ezen az estén is elhangzott – 1855-ben komponálta, gyönyörű
mondat kíséretében; „Legyen az én szívem szeplőtlen, hogy ne rezdüljek
meg.” A nagy zenekar – Záborszky Kálmán vezényletével, – és a több mint 70 tagú
énekkar remek szereplése, s a három szóló énekes igen szép pillanatokat
szereztek a hallgatóságnak. Cecíliát, mindig orgonával, lanttal, rózsák és
éneklő angyalok kíséretében ábrázolják…..
Fenyves Mária Annunziata
*
Fenyves Mária Annunziata
A művészet
szent oltára elé…
A művészet örök kertjében járok.
szépség és
csodák kísérnek utamon.
Gondolataim labirintusában
egy-egy kedves
arc mosolyog felém,
egy-egy fa
zölden nyitja ágai hegyét,
a víz
csendesen halad,
néha
csobbanva csacsog,
a hegy
némán néz
sötét
ormaival felém,
a virágok
ezer illatot
küldenek titkon
elém,
a
szivárvány színeiben
boldogan fürdök
én…
Művészi irányzatok jönnek, mennek,
de a lélekfinomító szép, a művészet
az
esztétikai szépség örök!
A művészet szent,
a
művészet örök!
Ars longa vita
brevis!