Kedvcsináló felvételek – fagottosoknak!
Hangképek
a szegedi fúvósparadicsomból – ráillik ez a jellemzés valamennyi CD-korongra,
amelyeken Vizsolyi Lívia játékát halljuk. Igaz az első (annakidején
karácsonyra megjelentetett, bár szabadidőben bármely év- és napszakban
hallgatható) albumra, amely 2004-2005-ös hangversenyfelvételekből ad
ízelítőt. Különleges élményt kínál a Szegedi Fagott Trió (Vizsolyi Lívia, Belházy Gyula és Hotzi Zoltán)
játéka, műsorukon népszerű Bach-tételek és Mozart Varázsfuvolájának közismert
részletei átiratával, valamint G. Hartley és J. Weissenborn szvitmuzsikája. Szeretnivaló már a címlapképe
is annak a 2007-es kiadványnak, amelyen fagottozó angyalka képe mellett
szerepel az immár áruvédjegyként szereplő autogram: Lívia. A borító hátoldala
kissé „zsákbamacskás”: Fagottmuzsika
zongorakísérettel Csak a (hagyományosan nehezen felbontható) borítóból
kiszabadítva derül ki, hogy ezen a felvételen Hara
László 1984-ben megjelentetett Fagottmuzsika
című gyűjteménye kel hangzó életre, Kancsár Vera zongorakíséretével.
Aligha
kárhoztatható a zenepedagógus (fagott-tanár), a fagottos fiatalokat megajándékozni
szándékozó rokon-barát-ismerős, ha nem találja
ki, milyen kincset rejt a korong. 39 apróságot, márminthogy
terjedelmileg apróságot – több darab még egypercnyi ideig sem tart, s a
leghosszabb is hat percen belüli variációsorozat. Pedagógiai segédeszköz? Ez
csak az egyik funkciója a korongnak, hiszen tökéletesen alkalmas arra, hogy
egyszerűen kellemes hallgatnivalót (igényes háttérzenét) biztosítson. A
zeneiskolai hangversenyek repertoárdarabjai általában „megunhatatlanok”;
általában a személyesség is hozzájárul ehhez (és nem utolsósorban: ahol a kis
muzsikusoknak módjuk van meghallgatni egymás játékát, nemritkán épp a
diáktársak által adott élmény hatására választanak maguknak darabokat a diákok).
Megannyi zongoraiskola-beli kis darabnak ad többletet
a hangszínélmény – és egyszersmind zenehallgatáson túl zenefelismerési
anyagot is jelent a műsor. Tehát, játékosan, par excellence zenei módon
tanít, leszoktatva a növendékeket arról, hogy kottabeli számuk alapján, avagy
hiányos adatokkal jegyezzék meg a saját műsorszámukat.
Miniatűröket
játszani: komoly feladat. Nem kell túldimenzionálni őket, ugyanakkor, az
állandó-rendszeres előadói jelenlét alapkövetelmény. A 39 darabot
végighallgatva, alig 2-3 olyan tételt találtam, amelyet, ha ott lettem volna a
felvételen, újrajátszattam volna.
Ennek a
kiadványnak az utóda – a Varga Laura (fuvola), Vizsolyi Lívia (fagott) és Klebniczki György által kínált hallgatnivalót követően
– egy szerzői album, amelynek jelentőségét nem lehet eléggé
hangsúlyozni. A 2015-ös felvétel a négy fagottra komponált Tavaszköszöntő
fanfárral kezdődik (a Szegedi Fagott Quartett
tagjai, névsorban: Belházy Gyula, Hotzi
Zoltán, Pethes Patrícia és Vizsolyi Lívia). A műsor további részéről
jó tudni, hogy nyomtatványként hozzáférhető (az elsősorban
kórusművek megjelentetésére alakult Kontrapunktmusik
Kiadónál). A 9 apró darab fagottra és zongorára, Vizsolyi Lívia és Klebniczky György előadásában afféle hangzó
tűzijáték! A hallgató csak ámul, teljesen leköti a hallgatnivaló, Kocsár elsősorban kórusművekben megszeretett
zenei nyelvén, szókincsével – mindegyik egy-egy anekdota vagy aforizma. S
akinek ennyi jó kevés, továbbhallgathatja a meglepetések tárházát: Apróságok
címmel 28 rövid darab következik, két fagottra. Vizsolyi és Belházy
igényességét, a kamaramuzsikában őszinte örömet lelő alapvető
magatartását csak példaként állíthatjuk fiatal és felnőtt előadók
elé! A remek formaérzékkel felvázolt skiccek esetében néha előre sejtjük a
folytatást, s ez olyan aktivitásra készteti a zenehallgatót, amely egyébként
„felnőtt” koncertműsorok esetében az úgynevezett „örökzöld
klasszikusok” váltanak ki. Amikor megunhatatlannak tűnnek az ezerszer
hallott művek, akár egyazon előadók tolmácsolásában, akár változatos
interpretációs palettát kínálva. Itt és most, már első hallásra
ismerősnek érezzük a rövid darabokat – és hacsak időhiány nem
akadályozza, újrahallgatjuk a korongot. Egyszerűen, mert megunhatatlan.
Ez a
felvétel is azok sorába tartozik, amelyek akusztikus élmény felől
közelítve serkentik repertoár-bővítésre a hangszeres tanárokat és
diákokat. S tegyük hozzá: a ciklus egésze, akár egy schumanni album,
összességében rendkívül hasznos a felnőtt előadóknak is. A tételek
rövid terjedelme egyrészt arra serkenti az előadókat, hogy már az
első hanggal találják el a tétel hangütését (az egy karakter minél
frappánsabb megválasztása a zenei igényességet fejleszti), másrészt
lehetővé teszi, hogy a legkisebb szabadidőt kihasználva is értékes
muzsikát játsszanak.
Fittler Katalin