Kreditpontok nélkül
Önképző
(önművelő) továbbképzési lehetőség, pedagógusoknak is!
A
napjainkban felnövekvő generáció talán el sem tudja képzelni, hogy volt
olyan idő, amikor a tájékozódás viszonylag egyszerű volt. Minimális
média-segítséggel, természetesen az internet lehetőségei nélkül. Hogy
kisebbek voltak az elérhető „koncentrikus körök”, amelyek mentén a saját
szakterülettől mind távolabbra merészkedtünk? Meglehet, s nyilvánvalóan a
nyelvi határokkal is számolni kellett.
Viszont
ennek a belterjesebb kulturális környezetnek megvolt az a haszna és
előnye, hogy összességében intenzívebb részvétel lehetőségét
biztosította. Része volt ebben annak is, hogy az időkorlátok is szigorúak
voltak. Évtizedekkel ezelőtt utópisztikus elképzelésnek tűnt volna az
a lehetőség, hogy valamely rádió- vagy televízió műsort ne az
adásidőben hallgassuk meg, hanem később, tetszőleges
időpontban. Áldás és átok egyazon kézből jön – a sok lehetőség
óhatatlanul is azzal jár, hogy a bőség zavarát még csak nem is észlelve,
ki-ki a saját (egyéni vagy magán – ráadásul e kettő csak ritkán esik
egybe!) érdekei szerint hárít. A kétségkívül sok haszonnal is járó
lehetőség ugyanis megengedővé (sőt, szinte magától
értetődővé) teszi a hárítás gyakorlatát. Majd megnézem, majd
meghallgatom – aztán, feljegyzett lista híján, ezek az ígéretek ködbe vésznek,
miközben az egykori érdeklődő már el is feledkezett arról, ami
egyszer érdekesnek tűnt a számára.
Ezzel az
időtlenséggel kacérkodó lehetőséggel élni annál is inkább indokolt,
mivel megannyi aktuális feladat vár azonnali megoldásra. Az életfogytiglani
tanulás kívánalma együtt jár a szakmai kötelezettségekkel, tehát ama bizonyos
koncentrikus körök immár távolabb kerültek.
Mindezek
a gondolatok (és sok más hasonló) akkor jutottak eszembe, amikor értesültem egy
rendezvénysorozatról, amelynek előadója dr. Reisinger János volt.
„Művészet
és irodalom” – ez volt a főcím, s miközben elgondolkodtam azon, hogy vajon
az irodalmat tényleg el kell-e határolni a művészetektől, restelkedve
próbáltam utánaszámolni, milyen rég volt, amikor lelkesen jártam Reisinger
János Bibliával kapcsolatos előadásaira az ELTE Jogi Karának épületében –
és rögtön elhatároztam: mindhárom rendezvényt meghallgatom.
Így
történt, s az itt szerzett tapasztalatok közül kínálok néhányat
továbbgondolásra.
Dr.
Reisinger János (Dunaföldvár, Városi Művelődési Központ
(2015)
Mindegyik
előadásnak volt önálló címe, és a zenei programot is feltüntette a szerény
szórólap (időközben javult a helyzet, a következő alkalmat már
figyelemfelkeltőbb, kisplakát-jellegű szórólapok
népszerűsítették).
Dr.
Reisinger János irodalomtörténész, munkásságának fő területe a Bibliával
kapcsolatos. Előre lehetett tudni, a filozofikum is jelen lesz, már csak a
tematikák tárgyalásának elvontságát illetően is. Az előadóra
jellemző közérthető tárgyalásmód azonban a legelvontabb témától sem
riaszthatja el az érdeklődőt, s a tetszetős zenei műsor is
élménnyel kecsegtet. Az első előadás címe: Az emberi élet alapkérdései
és a művészetek – életcél és hivatás. S akit nem rettentett el e
gondolatiság komolysága, örömmel tapasztalhatta, hogy kár lett volna kihagyni
ezt az alkalmat. Pernye András nevének említése máris otthonosságot teremtett a
zenebarát körül (gondolok arra a generációra, akik személyesen vagy a televízió
adásaiból ismerhették a korántsem csupán zenei téren „ismeretterjesztő”
zenetörténészt, gondolkodót), Bach, Pilinszky, Dosztojevszkij, Arany János,
Dante és más, a magyar értelmiségi számára hasonlóképp értékmérő nevek
említése sajátos szellemi áramkört kapcsolt be; olvasmányélmények elevenedtek
fel, elmélyültek régről ismert, vagy épp „elkerült” versek gondolatai.
Reisinger mondandóját az a meggyőződés hatotta át, hogy a „még nem nagy”
ember is a világ egész része, másképp súlyozódtak szempontok, mint
rohanó-kapkodó mindennapjainkban, és kimondva-kimondatlanul helyükre kerültek
olyan kategóriák, mint az érték, amely ideális esetben eszmei és tárgyi
környezetünkben egyaránt meghatározó (kell, hogy legyen). Afféle „profán
szentbeszéd” volt, vallásoktól-felekezetektől mentes, értékorientált és
művészet centrikus. Úgy pozicionálta a hallgatóságot, hogy a zenéknek
figyelmes hallgatóság jutott. Felidézte Pilinszky János megszívlelendő
gondolatát: nem kikapcsolódni kell, hanem bekapcsolódni! Beethoven
Kreutzer-szonátáját játszotta Áchim Kovács Anikó és Granik Anna, s befejezésül
Händel közismert-szép Largóját.
Szeptember
3-án sokan azzal hagytuk el a Nádor termet, hogy „kár, hogy már vége van”.
Ez az
érzés továbbra is kísértett, 2016. október 1-jén is, amikor Sikora Kinga
előadásában két Liszt-zongoraművet hallhattunk, A Villa d’Este szökőkútjait
és a Szürke felhőket. Harmadik alkalommal Liszt zenéje mellett (Weinen,
klagen – variációk) Mendelssohn Dalok szöveg nélkül sorozatának egyik E-dúr
tétele csendült fel.
A
Biblia-tudós tanítása október 1-jén volt a legemlékezetesebb („Egy nevezetes
beszélgetés”), október 29-én történeti és napi-aktuális jelenségek, gondolatok
között volt párhuzamokkal adott szellemi útravalót Reisinger János.
Nehéz
konkrét műfajt találni ezeknek a rendezvényeknek – ahhoz, hogy
hangversenynek nevezzük, mennyiségileg kevés volt a minőségileg igényesen
megszólaltatott zene, az előadás kifejezés pedig önmagában is
távolságtartónak hat. Mert Reisinger úgy tud a legelvontabb témákról is
beszélni, hogy személyében megszólítottnak érzi magát a hallgató.
Sok
intellektuális értéke mellett ez az a többlet, más programoktól eltérő
sajátosság, ami miatt egyedülállóan hasznos hallgatni őt. Amíg beszél, megfeledkezhetünk
szakmánkról, foglalkozásunkról, munkánkról (stb.), és részesei leszünk egy
olyasfajta gondolkozásmód-függő szellemi világnak (szándékosan nem
közösséget írok, ami feltételezné, hogy mások eme közösségen kívül vannak,
netán vele ellentétes oldalon állnak), amely kihozza mindenkiből a benne
meglévő (szunnyadó) érdeklődést az értékek iránt. És ezáltal a
felelősséget, többek között azt illetően is, hogy mire áldozzunk a
szabadidőnkből. Például az értékek iránti nyitottságra, ami
pedagógusok számára rendkívül fontos, hiszen a tanár nemcsak a tananyag
elsajátíttatásával tanít, hanem személyisége is példa (lehet, pontosabban, kell
hogy legyen). Aki hallotta, egy életre megjegyezte ebben a fogékony légkörben
Esterházy Péter itt is felidézett gondolatát, miszerint mindannyian tudjuk,
hogy boldogságra vagyunk teremtve, de beérjük az örömökkel, ezért hajhásszuk az
élvezeteket.
Érdemes
ezt a meglátást transzponálni kinek-kinek a maga (szakmai) életére, s minden
bizonnyal minőségi változás lesz észlelhető a munkájában.
Azért is
„érdemes” volt jelen lenni ezeken az előadásokon, mert az
érdeklődők ajánlott olvasmány-kínálattal is gazdagodtak, s
megtudhatták, mely helyszíneken jutnak hasonló jellegű – műfajilag
nehezen besorolható – lelket-értelmet nemesítő találkozási
lehetőségekhez (informatív céllal: többek között a Bartók Emlékházban!).
Szép
zenéket hallhattunk, jó előadásban. S a zenei szakember, ha nem is
elsősorban szakmailag, de emberként mindenképp profitálhat az ilyen
tanulságos programokból, teljesítve részben a „kiművelt értelem”
kritériumát.
Fittler Katalin